2014-11-22, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Visst finns den andra metoder, men nu ville du har ett operativsystem i. Har du läst på Microsofts hemsida hur man lättast går tillväga?

Nej alltså jag vill rensa hela hårddisken så datorn blir lite snabbare och sen installera Windows Vista och sen installera alla drivrutiner. Men hur får jag tag i Vista Home Premium? (Koden är ju på datorn och GÅR den att använda igen ä min fråga?

Citat:
Ursprungligen postat av Zer0x
Enklaste är väl att ladda ner en piratversion, vet inte hur det är med Vista men Windows 7 finns flera click-to-run, behövs ingen skiva eller nåt, antar att det finns samma till Vista.

Går det inte bara å ladda ner från Windows hemsida?

Men oavsett, hur gör jag sen? Ska jag starta med BIOS eller vad är det som gäller? Måste man avaktivera BIOS efter man installerat om till Vista eller?
Citera
2014-11-22, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpiskaHunden
För att formatera C hårddisken så måste du ha en Windowsskiva då ett operativsystem inte kan formatera sig självt på ett korrekt vis.

Okej men nu har jag ett Win 7 (som jag heller inte har skiva till). Så det enklaste är om jag installerar om till Vista och sen formaterar om hårddisken? Går det även om jag inte har skiva?
Citera
2014-11-22, 14:56
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dikterad
Nej alltså jag vill rensa hela hårddisken så datorn blir lite snabbare och sen installera Windows Vista och sen installera alla drivrutiner. Men hur får jag tag i Vista Home Premium? (Koden är ju på datorn och GÅR den att använda igen ä min fråga?

Du läser inte raderna. Du tar bort och skapar en ny partition med hjälp av skivan. Man formaterar även med hjälp av skivan.

Piratbukten är din källa om du nu vill ha Vista. Produktnyckeln har du på datorn, men licensen bör nog återaktiveras igen och detta gör du via Microsofts aktiveringscentral.
Citera
2014-11-22, 14:59
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Okej men nu har jag ett Win 7 (som jag heller inte har skiva till). Så det enklaste är om jag installerar om till Vista och sen formaterar om hårddisken? Går det även om jag inte har skiva?

Varför Vista igen? Det finns knappast några uppdateringar till detta operativsystem. D.v.s under Windows Update.

Jag hade hellre installerat om Windows 7 och då någon enklare version, te.x Home Edition.
Citera
2014-11-22, 15:04
Medlem
Citat:
Du läser inte raderna. Du tar bort och skapar en ny partition med hjälp av skivan. Man formaterar även med hjälp av skivan.

Piratbukten är din källa om du nu vill ha Vista. Produktnyckeln har du på datorn, men licensen bör nog återaktiveras igen och detta gör du via Microsofts aktiveringscentral.

Du menar installationsskivan som följde med när jag köpte datorn eller? Jag är inte säker på att jag fick en sån eftersom datorn redan hade Vista installerat men det är möjligt att jag fick med en sån men hur som helst så finns den inte kvar! Eller menar du att jag ska skapa en egen installationsskiva genom att ladda ner VISTA och bränna till den skivan, sen starta med BIOS och installera på det sättet och sen ange koden som sitter på datorns chasi och sen rensa hela hårddisken, sen söka på datorns namn på google och ladda ner drivrutinerna?

Aktiveringscentral? Ska det verkligen behöva vara så krångligt?

Vad är "privatbukten"?
Citera
2014-11-22, 15:06
Medlem
Citat:
Varför Vista igen? Det finns knappast några uppdateringar till detta operativsystem. D.v.s under Windows Update.

Jag hade hellre installerat om Windows 7 och då någon enklare version, te.x Home Edition.

Jo men jag har tyvärr inte någon Win 7 och det kostar att köpa den så jag kör på Vista istället eftersom jag inte pallar lägga pengar på detta och det är mer ett roligt projekt.
Citera
2014-11-22, 15:23
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpiskaHunden
Startmenyn med alla appar och färger kan lätt trollas bort genom att ladda hem ett program som heter Start 8, eller något annat liknande program som trollar bort startskärmen och sätter en startmeny på skrivbordet.

Men då är det ju bra, tack för tipset Sen till TS vad Piratbukten är =TPB
Senast redigerad av DyslexiKungen 2014-11-22 kl. 15:26.
Citera
2014-11-22, 16:20
Medlem
Esteems avatar
Trådar sammanfogade.

/Moderator
Citera
2014-11-22, 16:29
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Jo men jag har tyvärr inte någon Win 7 och det kostar att köpa den så jag kör på Vista istället eftersom jag inte pallar lägga pengar på detta och det är mer ett roligt projekt.

Behöver inte kostar så mycket. Här sätter jag upp ett par saker som du kan ha nytta av. Det som kommer att kosta dig är en DVD-skiva.

https://sites.google.com/site/linuxlablibrary/windows-iso

(FB) Den officiella tråden om Windows XP, Vista och 7 / 8 - WGA och crack (Warez)

Bläddrar i slutet och in på tråden så finner du lösning till en licens av Windows.
Citera
2014-11-22, 17:12
Medlem
Citat:
Behöver inte kostar så mycket. Här sätter jag upp ett par saker som du kan ha nytta av. Det som kommer att kosta dig är en DVD-skiva.

https://sites.google.com/site/linuxlablibrary/windows-iso

(FB) Den officiella tråden om Windows XP, Vista och 7 / 8 - WGA och crack (Warez)

Bläddrar i slutet och in på tråden så finner du lösning till en licens av Windows.

Det är ju Windows 7.

Men jag har nu laddar ned Vista och skrivit in produktkoden, vilket funkade så nu har jag ett aktiverat Vista, dock utan drivrutiner.

Sen vill jag rensa hela hårddisken och ta bort allt gammalt, hur gör jag då? Den enda drivrutinen jag har är internetanslutning, försvinner den om jag rensar hårddisken?
Citera
2014-11-22, 17:59
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Det är ju Windows 7.

Men jag har nu laddar ned Vista och skrivit in produktkoden, vilket funkade så nu har jag ett aktiverat Vista, dock utan drivrutiner.

Sen vill jag rensa hela hårddisken och ta bort allt gammalt, hur gör jag då? Den enda drivrutinen jag har är internetanslutning, försvinner den om jag rensar hårddisken?

Aha, jag trodde du övervägde beslutet om Vista.

Rensar hårddisken gjorde du väl nu när du utförde din installation? Du tog väl bort partitionen och skapade en ny? Därefter formatering.

Drivrutiner finner du bäst på tillverkarens hemsida, d.v.s datormärket. Se om du finner någon etikett med lite streckkoder, där har du annars modellnumret som du söker på.
Citera
2014-11-22, 20:21
Medlem
Citat:
Aha, jag trodde du övervägde beslutet om Vista.

Rensar hårddisken gjorde du väl nu när du utförde din installation? Du tog väl bort partitionen och skapade en ny? Därefter formatering.

Drivrutiner finner du bäst på tillverkarens hemsida, d.v.s datormärket. Se om du finner någon etikett med lite streckkoder, där har du annars modellnumret som du söker på.

Nix jag brände windows vista till en tom CD-skiva, sen installerade jag Windows från den när datorn var på (dvs inte via BIOS utan via skrivbordsläge eller vad man ska säga).

Så nu vill jag gärna rensa bort all skit från hårddisken förutom OS:et. Går det? Annars måste jag installera om hela OS:et igen. Eller är det ens nödvändigt att rensa hårddisken innan man installerar nytt OS? Kan jag ta bort Windows.old utan att nåt dåligt händer? Har ju inga drivrutiner förutom internet på datorn atm.
Senast redigerad av Dikterad 2014-11-22 kl. 20:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in