2014-11-25, 15:34
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charliemike
Håller med föregående skribenter - stugan är definitivt en del av lösningen på detta. När jag läste allt som finns i detta fall så har jag fastnat för sommarstugan. I november går det utmärkt att gräva gravar i terrängen till ansenliga djup, ingen direkt tjäle i marken.

Jag kollade också kartan igår. Rita en cirkel runt stugan med en radie på drygt 1 mil. Inom denna ligger Johan begraven, om jag får gissa. OM bekännelsen nu stämmer. Johans pappa verkar inte tycka att det är helt omöjligt. Fokusera sökandet i de mer glest befolkade trakterna inom en 90 graders sektor ca. väst till nord-nordost om Lögdö.

Att GW avfärdar bekännelsen är väl inte heller omöjligt, men som han sa själv, han har haft fel förut. Ska bli intressant att se vad han säger i "Veckans Brott".

Var ligger Myckelsjön? Hittar den inte i Sundsvallstrakten med sökning på Eniro. Länk, karta, eller liknande? Tack på förhand.

Finns det en karta där LA:s stuga är markerad här i tråden?
Citera
2014-11-25, 15:38
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Fast om ett mord är preskriberat kan det inte klaras upp i någon form av statistik heller. I just fallet med makarna Stegehuis så har jag fattat det som att den man riktat misstankarna mot, den så kallade kroppsbyggaren, dessutom är död vilket i sig också är en anledning till att det formellt sett inte kan klaras upp, om det är han som är skyldig.

Anser man inte ett mord uppklarat då om man som i det här fallet - har ett erkännande och eventuellt också en kropp på utpekad plats, även om det nu råkar vara preskriberat och man inte kan döma gärningsmannen? Polisens egna statistik borde väl skilja sig från rättsväsendets eller för dom samma statistik?
Citera
2014-11-25, 16:00
Medlem
Prinzezzans avatar
I Expressen står att läsa:

"Han virade in Johans kropp i filtar och gömde den i skogen. Hans kläder och tillhörigheter brände han upp i sjukhusets värmecentral, där han bröt sig in."

Varför bränna upp Johans kläder? Hade han dem inte på sig, när han (ev.) grävdes ner? Eller är det ett fel av Expressens skribent?

Och varför inte bränna alla bevis där på en gång? Muffinspapper (och Pepsiburk) ska ju ha hittats i soptunnan vid LA:s stuga. Osmart att lämna saker som indikerar att Johan varit vid stugan. Varför inte bränna muffinsomslaget och dumpa burken någon annanstans?

Det var något år sedan jag läste FUP nu, men hittades det tecken på att Johan nyligen hade varit inne i stugan? Fanns spår efter Johan i LA:s bils bagageutrymme?
Citera
2014-11-25, 16:18
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
I Expressen står att läsa:

"Han virade in Johans kropp i filtar och gömde den i skogen. Hans kläder och tillhörigheter brände han upp i sjukhusets värmecentral, där han bröt sig in."

Varför bränna upp Johans kläder? Hade han dem inte på sig, när han (ev.) grävdes ner? Eller är det ett fel av Expressens skribent?

Och varför inte bränna alla bevis där på en gång? Muffinspapper (och Pepsiburk) ska ju ha hittats i soptunnan vid LA:s stuga. Osmart att lämna saker som indikerar att Johan varit vid stugan. Varför inte bränna muffinsomslaget och dumpa burken någon annanstans?

Det var något år sedan jag läste FUP nu, men hittades det tecken på att Johan nyligen hade varit inne i stugan? Fanns spår efter Johan i LA:s bils bagageutrymme?

Nej..tydligen klädde han av pojken när han var död? Och varför riskera att åka fast vid brännugnen bara för skolväskan och klädernas skull? Varför grävde han inte ned dem också? Jag tror inte att man hittade nåt av värde när man undersökte bilen. Det borde väl använts i rättegången i såna fall. DNA hade inte gjort vare sig till eller ifrån. Johan hade åkt i den bilen många gånger.
Citera
2014-11-25, 16:21
Medlem
Crime-boys avatar
Hela historien är en stor fet lögn..
Citera
2014-11-25, 16:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Nej..tydligen klädde han av pojken när han var död? Och varför riskera att åka fast vid brännugnen bara för skolväskan och klädernas skull? Varför grävde han inte ned dem också? Jag tror inte att man hittade nåt av värde när man undersökte bilen. Det borde väl använts i rättegången i såna fall. DNA hade inte gjort vare sig till eller ifrån. Johan hade åkt i den bilen många gånger.
DNA var precis uppfunnet vid rättegången och kom knappast till användning.
Citera
2014-11-25, 16:35
Moderator
Schlesiens avatar
Björn Asplund berättar just nu denna eftermiddag i SR Studio 1 att han talat många gånger med den han tror är GM och att han i samtalen med Björn varit på väg att erkänna flera gånger, men backat tillbaka under samtalen.

Björn Asplund hoppas nu på att polisen ska hitta kroppen.
Citera
2014-11-25, 16:49
Medlem
Sitter precis och läser domen från 1986 (B149/85) och ryser när jag läser denna. Totalt iskallt. Hade utredarna haft den kunskapen man har idag och de metoder man har idag för att ta reda på bevis, spårning av ev mobiltelefon mm (ja om de funnits då menar jag) så hade detta varit en lätt match. Tyvärr säger jag bara.
Jag minns "mordet på Fesse" och hur illa det var med detta. Också här var det svårt (omöjligt) att lösa fallet, det togs upp på nytt men den misstänkte gärningsmannen kunde anlita dyr advokat och betalade allt försvar ur egen ficka för att rentvå sig. Vilket rabalder det blev... Hur som helst, utan rena bevis så verkar "Johanmannen" sluta likt fallet med "Fesse"... ?
Citera
2014-11-25, 17:13
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
DNA var precis uppfunnet vid rättegången och kom knappast till användning.

Har jag påstått det då?
Citera
2014-11-25, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Finns det en karta där LA:s stuga är markerad här i tråden?

Bra observation. Nej, jag har inte sett någon sådan men utgick från Lödgö bruk, där skulle stugan ligga vad jag förstår. Missuppfattning av mig?

Vet någon exakt adress och plats på stugan?

Expressens skriverier är dikt och förbannad lögn.
Senast redigerad av charliemike 2014-11-25 kl. 18:17. Anledning: innehåll
Citera
2014-11-25, 18:34
Medlem
rubin22s avatar
Denna LA har tydligen bedyrat sin oskuld till sin mor på hennes dödsbädd. Verkar vara en kall typ, noll empati, han tycker väl mest synd om sig själv, livet blev nog inte riktigt som han ville.. Men tror inte han känner någon ångest över Johans död, än mindre att Johans släktingar lidit i alla dessa år, han fick ju sin hämnd, på AC.
Citera
2014-11-25, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charliemike
Bra observation. Nej, jag har inte sett någon sådan men utgick från Lödgö bruk, där skulle stugan ligga vad jag förstår. Missuppfattning av mig?

Vet någon exakt adress och plats på stugan?

Expressens skriverier är dikt och förbannad lögn.

Nope inte ännu....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in