Citat:
Jag har full förståelse för att man i er situation önskar förändring. Känslan av att det i alla fall inte kan bli värre av förändring hade förmodligen infunnit sig hos mig också. De allra flesta ishockeyfans är ju dessutom av fullt naturliga skäl mer intresserade av ishockey och det sportsliga än bokföring och revisionsarbete - går det sportsliga bra ser man gärna på fingrarna mellan problem i det organisatoriska. Jag kan till och med köpa att den tidigare styrelsen varit riktiga klåpare, jag som Djurgårdare har ju ingen koll på det. Men, hur desperat man än känner sig efter förändring kan det aldrig rättfärdiga det som har läckt ut från den här härvan. Hur det som inte läckt ut ser ut kan jag bara för er skull hoppas är bättre. Det är helt enkelt så oerhört grava snedsteg och inkompetens hos den nya styrelsen/granskningsgruppen . Visst är det delvis så. Tanken att anställa revisorer i en granskningsgrupp handlar om ekonomi. Därför en grupp startades var för att förra styrelsen krävde ansvarsfrihet för sig själva. Själva tanken var att dåvarande styrelse och VD inte skulle kunna bedriva saker och sedan få ansvarsfrihet utan då ha medlemmar som granskar dem under tiden. Rätt tänkt, kanske inte helt fungerande i praktiken.
Du måste nog inse att många är glada att det händer något även om det kanske inte är bättre personer i längden. Vi har inte haft en bra fungerande styrelse på många, många år. Det har gjorts misstag på misstag och när man väl lyckats göra något rätt så har man saboterat det självmant i efterhand. Kommer denna styrelse vara bättre? Kortsiktigt? Ja. Långsiktigt? Osäkert.
Sedan är hela media saken riktigt pinsamt. Detta kommer utan tvekan leda till interna frågor till dessa personer som bör hålla käften.
Tyvärr kommer maktspel alltid finnas i större föreningar liksom de flesta saker där medlemmar ska styra. Vissa för egen vinning, andra i tron om att de har rätt.
Nu handlar det om att förhoppningsvis lyckas bra med resultaten i själva sporten och förbereda sig för nästa årsmöte.
Du måste nog inse att många är glada att det händer något även om det kanske inte är bättre personer i längden. Vi har inte haft en bra fungerande styrelse på många, många år. Det har gjorts misstag på misstag och när man väl lyckats göra något rätt så har man saboterat det självmant i efterhand. Kommer denna styrelse vara bättre? Kortsiktigt? Ja. Långsiktigt? Osäkert.
Sedan är hela media saken riktigt pinsamt. Detta kommer utan tvekan leda till interna frågor till dessa personer som bör hålla käften.
Tyvärr kommer maktspel alltid finnas i större föreningar liksom de flesta saker där medlemmar ska styra. Vissa för egen vinning, andra i tron om att de har rätt.
Nu handlar det om att förhoppningsvis lyckas bra med resultaten i själva sporten och förbereda sig för nästa årsmöte.
Vad det gäller ansvarsfrihet så är det ju standard att det beviljas varje årsstämma. Bara om revisorsgruppen - eller i ytterst ovanliga fall medlemmarna - har funnit ekonomiskt oerhört komprometterande uppgifter finns det ju en poäng i att neka. Nekad ansvarsfrihet är ju trots allt en oerhört hård markering, och meningsfull bara om den följs upp av en skadeståndsprocess mot sittande styrelse. (Dvs, i de fall de finns uppgifter om förskingring, medvetet dåliga ekonomiska beslut, grav misskötsel av det formella upprättandet av bokföring osv.) Hade det varit aktuellt hade granskningsgruppen vid det här laget garanterat gjort större väsen av det, när de offrat allt vad god revisionssed heter redan för att offentliga halmstrån i kvällspressen.
Så jag ser, helt ärligt, inte vad den här granskningsgruppen skall göra för revisionsarbete som inte riktiga revisorer gör bättre? Ni har väl riktiga revisorer som sköter det arbetet? Oberoende och professionella revisorer som faktiskt kan sitt gebit? Allt annat vore ju nästan en ännu större skandal för en förening av er storlek. Handlar det om att man vill göra en mer affärsmässig granskning, snarare än den årliga revisionsberättelsen, måste det vara årets felprioritering att inte lägga pengarna på att låta kompetenta revisorer utgöra granskningsgruppen snarare än de nuvarande amatörerna. (Hur älskade de än må vara). Anser man att det krävs att en sådan granskningsgrupp tillsätts så måste ju anklagelserna mot vad styrelsens felbeslut kostat vara av långt större magnitud än kostnaden för vad kompetenta granskare blir, varför det knappast kan överlåtas till ett gäng amatörer att sköta granskningen. (hur mycket AIK-hjärta de än kan ha, har de ju ett flertal gånger nu bevisat att de verkligen saknar den kunskap som krävs för en sådan granskning.)
Maktkamper kommer alltid finnas, det är inte det jag invänder mot. Min invändning är att det tycks som som en oerhört inkompetent part går segrande ur er strid, och att de flesta kommer niga och ta emot resultatet bara de sportsliga resultaten samtidigt går väl.
(Vilket isåfall med all sannolikhet kommer vara trots, inte tack vare, den här cirkusen. Idrottsmedlemmars oförmåga att skilja korrelation från kausalitet är ju tyvärr ofta bländad av resultathungern.)
Senast redigerad av sm910dif 2014-11-25 kl. 14:48.
Senast redigerad av sm910dif 2014-11-25 kl. 14:48.