Citat:
Ursprungligen postat av
interiorcore
Vad är shlash, snackar vi om en dryck som innehåller is och socker eller vad? Shalish är en alavitisk familj och ingår i dem 3 mäktigaste familjerna i regimen, jag nämnde dem i ett tidigare inlägg.
Shlash är det enda namn du fick som inte går att stava fel, familjen Shlash är sunnisraber, ledare för en av landets största stammar som finns i Dir Ezzor,äger mycket mark och är hur rika som helst, har postat flera video på Ahmed Shlash i tråden, gillar han och försöker kolla på varje gång han är med i något program, han är frispråkig, modig, charmig, modern och sekulär men har lite extrema åsikter.
Familjen Shlash har mycket makt i Dir Ezzor provinsen, och är extremt pro Assad, det är därför SAA finns i fortfarande i Dir Ezzor, hade Shlash varit mot Assad skulle SAA inte finnas i Dir Ezzor idag, men familjen makt och inflyttande är inte bara i Dir Ezzor utan sträcker sig till Damaskus och även till grannländerna Libanon och Jordanien.
Ahmed Shlash som är familjens överhuvud (osäker här, tror hans pappa dog för ett par år sen) har bott nästan hela sitt liv utomland, som ung i Euoropa (vad jag hört njöt av livet som en playboy ) och senare i Libanon, varit aktiv i den politiksa sfären i Libanon och är stark pro Hizbullah (personlig vän med Naserallah om jag minns rätt) .
Ahmed är tillbaka i Syrien sen 2010 eller 2011 och sitter sen dess i riksdagen, han har ett pris på sit huvud för saker han sagt, ledare i gulfstaterna han hotat, men mest för han har missbrukat gudsnamn, en av hans mest kända uttalande var när en programledare frågade han vad han skulle göra om Assad blev tryckt i ett hörn, hans svar var typ vem ska trycka Assad i ett hörn? Den som vågar kommer jag trycka
hans gud i ett hörn, såna ord ger dödsstraff i många muslimska länder men inte i Syrien , det han sa gav stora rubriker i många länder, speciellt bland wahhabister/slafister och MB-folk.
Andra kända uttalande är när han hotade Jordaniens kung, han sa ungefär "sluta leka med elden, du är ingenting och vi kommer ta hand om dig när vi är klara med terroristerna i Syrien", en av Slash understammar finns i Jordanien.
Han är även rolig och skojar mycket, en av hans roligaste var en diskussion om Bashar i nåt program och han sa då varför har folk som inte gillar Bashar så brottom, gillar ni inte Bashar så är det bara att vänta tills hans son tar makten, ni kanske gillar hans son mer
Han är som sagt extremt pro Assad och sagt flera gånger om han fick bestämma skulle Assad bli kung över Syrien.
I ett arabiskkanal diskuterades delning av Syrien, sunni,alawiter, kurder osv ....och han fick frågan vilken del vill han tillhöra om landet delas (tror programledaren förväntade sig att han ville tillhöra alawit delen) Aahmed skojade och sagt om landet ska delas så vill jag också ha en del , jag ska bli Dir Ezzors nya kung
Har som sagt postat några textade videon i den gamla tråden, bjuder på denna video, han pratar vid 4min, senare i videon blir han förbannad på den andra som snackar skit om Assad
https://www.youtube.com/watch?v=k5sHEq6bczo
Kom på annat han sagt, när han hörde att Robert Ford hade besöt Homs sa han Ford skulle bara våga komma till Dir Ezzor, han kommer inte lämna staden levande.
Shlash stam/under stammar är på några hundra tusen, och de om vet något om stammarna vet att ledarens ord är stammens lag.... tycker du inte denna familje är mäktig?
När vi ändå paratr om stammar kan jag nämna en annan mäktig familje,
al-Jarba som är mäktigast i Haskah provinsen, så mäktig att YPG var villig (läs tvungen) att dela makten i den sk självstyre med al-Jarba , varför ? Ju för kurderna vågar inte reta al-Jarba, det kan kosta de mycket mycket blod.... det är ett annat exempel på mäktiga familjer, och jag skrev i den gamla tråden att kurderna kommer dela makten med arabstammarna och kurderna i tråden skrattade åt mig, skrev det ca ett år innan YPG/al-Jarba övernskommelse bleb offentlig, du kan söka i tråden om du är intresserad.
Citat:
Ursprungligen postat av
interiorcore
Nu till namnen som du raddat upp. Det som dem alla har gemensamt är att du felstavat var enda en av dem.

Vad är shlash, snackar vi om en dryck som innehåller is och socker eller vad? Shalish är en alavitisk familj och ingår i dem 3 mäktigaste familjerna i regimen, jag nämnde dem i ett tidigare inlägg. Dem andra är 3 sunnitiska och en kristen. Det finns inte lika mycket information om dessa som dem tre familjeran jag nämnt. Dem verkar bara hålla på med affärsverksamhet och tydligen varit utsatta för sanktioner. Ska kolla om jag hittar något mer om dem, om de har inflyttande eller bara pengar, jag återkommer.
Står det inget om de i din lilla turistbroschyr?
Jag valde med flit olika familjer, sunni araber, turkmaner och kristna från olika delar av landet.
Ghrewati är en rik familje med mycket makt, äger flera banker,fabriker, fastigheter,flygbolag, är grundare till al-Dunia kanalen och återförsäljare av flera kända märkern som LG och bilmärken som Jaguar, Landrover,Ford,Kia, familjmedlemmar har suttit i rikdagen,chef för handelskammaren osv, familjen är så mäktig att du kan hitta den på EU/USA sanktionslista, bara det är bevis på familjens makt .
Det blev mycket mer text än jag ville skriva så tar de andra snabbt, vill du veta mer om de får du betala , vänta tills jag skrivit en ny turistguide till Syrien
Anboba en av de rikaste kristna familjer, har runt 3500 anställda i sina företag, familjen äger flra hotel som Sant Georghotel, köpcentret Syriamall och är stor ägare i syriska/gulfstaternasbank och några andra banker som islamiskabanken, fransbanken, Biblusbanken osv.
Al-Tokhy rik familj i Duma, räknas som den som byggt Duma .
Beshnaq är turkmaner från Aleppo, äger många företag och fastigheter, från Handarat till al-Ashrafiye i Aleppo .
Familjerna i inlägget är bara några exempel så kom inte med skitsnack att det inte finns mäktiga familjer i landet.