Nov - Intervju: Kristofer Lundberg
Rafael är enda från Sverige där nu, men det finns greker, canadensare, israeler.
"– Det finns gerillasoldater i alla åldrar men framförallt är de flesta unga mellan 19-30 år, du får inte ansluta om du är under 19 år. Stridsmoralen är på topp, vi går fram hela tiden vilket gör det lättare. Vi tänker positivt."
Jag har så mycket att vittna om vad som sker vid gränsen, säger Rafael.
– Den bild som förmedlas i svensk och internationell media är fel, det är inte turkiska myndigheter som hjälper flyktingarna vid gränsen. Det är kurdiska civilorganisationer, individer och kurdiska partiet BDP. Kobanês folk flyr från Västra Kurdistan och till Norra Kurdistan, inte till Turkiet.
Bilden av ISIS som religiösa extremister är bara delvis sann. Rafael beskriver varför.
– Religionen är vad som enar dem, men det är inte för religionen de strider. Vi har tillfångatagit tjetjener, de är legosoldater som får betalt för att strida i islams namn. 5 000 US dollar i månaden kan en krypskytt från Tjetjenien tjäna hos ISIS.
– De har internationella legosoldater, gamla fångar och kriminella mördare som de värvat.
Han beskriver YPG/YPJ som välorganiserade och disciplinerade.
– Vi har tre ledare per grupp. Den högsta ledningen är vald och sedan är de den som tillsätter ledarna i varje grupp. YPG/YPJ är de som strider i fronten, det är där jag anslutit mig, jag är i tredje linjen som krypskytt.
– Vi går framåt, men det ser ut som Stalingrad, allt är helt förstört det går inte att tänka vad det finns att återvända till, vad finns det att återvända till för de som lämnat sina hem.
På frågan om han någonsin känner sig rädd svarar Rafael.
– Det går inte att vara rädd, man trycker undan rädslan. Det skulle försvåra, man måste vara fokuserad.
– Jag är mycket imponerad över gerillan. De visar ingen rädsla, detta är vad de lever för, dör för. Jag pratar mycket med dem och de säger att alla dör vi, frågan är för vad vi dör, och vi ger våra liv för en god sak för vårt folks befrielse.
Hela intervjun finns här:
http://rsgoteborg.wordpress.com/2014/11/25/direkt-fran-kobane-isis-kommer-slas-tillbaka/#more-12490