2014-11-25, 12:12
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masken23
man behöver inte utrustning för att markera ut mål! kan man läsa karta så kan man lokalisera fiender åt flyget med kordinater och föra vidare det via radio

Vad, en laserpekare eller?
Glöm det.
Jag ville bara se vad du skulle hitta på hehe.

Amerikanarna använde bland annat drönare läste jag och koordinerade ingenting med YPG förens efter att Turkiet släppte på trycket och blev mjukare av all internationell press dom fick och det här skedde månad senare.

Amerikanarna nämnde även att det var svårt i början då kurderna i Syrien inte har någon slags koordinering med koalitionens flygvapen men däremot har kurderna i Irak det och där av en anledning att ha Peshmerga in i Kobane upp på kullen och markera och vara som understöd med artilleri mm.

Du kan ta din orienterings karta och slänga den.
Citera
2014-11-25, 13:39
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Observera att vi diskuterade huruvida Tlass familjen hade någon inflyttande och makt inom regimen, alltså om de ingick i den inre maktstrukturen.
Nopp, vi diskuterade familjer med makt, inte bara Tlassfamiljen, jag skrev att Tlass familjen var en av de som hade makt och det finns flera familjer från olika relegioner som har makt och inflyttande i Syrien ...och du skrev bokstavligen "Det finns inga mäktiga familjer i Syrien med olika religionstillhörighet. Om det finns, ge mig namn så kollar jag."
Nu när du fick några namn på olika familjer från olika relegioner och du lyckas inte hitta mycket info om de så nu passar det att ändra diskussionen till att bara handla om den inrre cirkeln

Du verkar inte vara lika självsäker som du va för ett par dagar sen Trodde du verkligen att din lilla bok kan ge dig svar på allt om Syrien??

Är du så naiv att tro att en liten bok kan innehålla allt om ett land? Även ett litet land som Syrien?
Hör och häpna såna bok finns inte och kommer inte finnas, en enda bok kan aldrig göra dig till en expert,spelar ingen roll hur tjock boken är, kom tillbaka när du läst 20-30böcker

Citat:
Detta är en kraftigavstickare från ämnet, men du verkar trivas med att avlossa en sekteristisk salva mot dina sunnitiska landsmän och jag har vis förståelse, men i vart fall så ska jag rätta till dina fakta fel.
Sekterisk??? Sluta larva dig och säg Vad i det jag skrev är sekterisk?
Alla som följt mig i tråden vet att de enda religiösa grupper jag skriver skit om är salafi/wahhabi och MB, dessa grupper respekterar jag inte för de är terrorister, vanliga sunni är det inget fel på och har alltid försvart sunni i tråden och alltid poängterat att det är skillnad mellan salafi/wahhabi/MB och sunni.

Citat:
Det var i augusti 2012 som sexvideon släpptes och gruppens omfattande nedgång började november 2013. Gruppens nedgång berode inte på den här videon, Abdull Razaq blev ersatt av en annan och sen var det inget mer med det.
Al-Farouk minskade kraftig efter sexvideon på Atlass, och det handlade om flera video....inte en som du tror.
Många grupper lämnade al-Farouk brigaden för de tyckte det var respeklös av en ledare att slösa sin tid på att sexchatta istället för att kriga.
2013 minskade al-Farouk ännu mer pga kannibalen som gav gruppen dåligt publicitet.

Citat:
En sak till, han åt väl inte upp hjärtat? Han hade väl den i munnen bara. I vilket fall, riktigt skadade personer.
Fyfan , du är lika skadad, vad är det för fel på er kurder i tråden? Andra kurder skrev tidigare att det är okej att halshugga och tortera och nu vill du diskutera om han åt/inte åt hjärtat, miljoner har sett han ta en tugga av den döda soldatens hjärta, räcker inte en tugga för dig?
Vill du se han käka hela hjärtat?

Citat:
(Haha) Nej. Det var inget citat, men jag använde information om händelsen i el-Rastan från boken som författaren skrivit och det visade sig vara ett perfekt exempel på vad skillnaden är mellan inflyttande och pengar.
Vet att det inte var exakt kopia för din text innehåll flera stavfel , men du skrev om texten och låtsades vara din egen, precis som du gjorde förra veckan när du skrev ett jätte långt inlägg om Daraa och jag frågade dig då var du kopierat texten men du svarade inte.

Citat:
Ska du också ställa dig i den ärofyllda ledet och komma med gissningar om användares person och liv. Du är rolig och detta ballanserar upp dina negativa aspekter, underskatta det inte för ibland kan det ha avgörande betydelse. Det finns en korn av sanning i det här, jag tycker om information.
Antar att du sökt i din lilla turistguide och inte hittat nåt om de familjerna, du verkar besviken, försök få tillabaka pengarna från herr lund

Citat:
Nu till namnen som du raddat upp. Det som dem alla har gemensamt är att du felstavat var enda en av dem. Vad är shlash, snackar vi om en dryck som innehåller is och socker eller vad? Shalish är en alavitisk familj och ingår i dem 3 mäktigaste familjerna i regimen, jag nämnde dem i ett tidigare inlägg.
Namnen är på arabiska, arabiska innehåller många bokstäver som inte finns i latinska alfabetet så det kan finnas flera varianter av vissa namn, kan bero på att namnet innehåller flera ickelatineska bokstäver+ att dialekten man pratar kan spela också roll, vill du ha namnen på arabiska?

Blev för mycket text för forumet få dela texten och försätta i nytt inlägg
Senast redigerad av soria 2014-11-25 kl. 14:17.
Citera
2014-11-25, 13:42
Medlem
sorias avatar
Citat:
Vad är shlash, snackar vi om en dryck som innehåller is och socker eller vad? Shalish är en alavitisk familj och ingår i dem 3 mäktigaste familjerna i regimen, jag nämnde dem i ett tidigare inlägg.
Shlash är det enda namn du fick som inte går att stava fel, familjen Shlash är sunnisraber, ledare för en av landets största stammar som finns i Dir Ezzor,äger mycket mark och är hur rika som helst, har postat flera video på Ahmed Shlash i tråden, gillar han och försöker kolla på varje gång han är med i något program, han är frispråkig, modig, charmig, modern och sekulär men har lite extrema åsikter.
Familjen Shlash har mycket makt i Dir Ezzor provinsen, och är extremt pro Assad, det är därför SAA finns i fortfarande i Dir Ezzor, hade Shlash varit mot Assad skulle SAA inte finnas i Dir Ezzor idag, men familjen makt och inflyttande är inte bara i Dir Ezzor utan sträcker sig till Damaskus och även till grannländerna Libanon och Jordanien.
Ahmed Shlash som är familjens överhuvud (osäker här, tror hans pappa dog för ett par år sen) har bott nästan hela sitt liv utomland, som ung i Euoropa (vad jag hört njöt av livet som en playboy ) och senare i Libanon, varit aktiv i den politiksa sfären i Libanon och är stark pro Hizbullah (personlig vän med Naserallah om jag minns rätt) .

Ahmed är tillbaka i Syrien sen 2010 eller 2011 och sitter sen dess i riksdagen, han har ett pris på sit huvud för saker han sagt, ledare i gulfstaterna han hotat, men mest för han har missbrukat gudsnamn, en av hans mest kända uttalande var när en programledare frågade han vad han skulle göra om Assad blev tryckt i ett hörn, hans svar var typ vem ska trycka Assad i ett hörn? Den som vågar kommer jag trycka hans gud i ett hörn, såna ord ger dödsstraff i många muslimska länder men inte i Syrien , det han sa gav stora rubriker i många länder, speciellt bland wahhabister/slafister och MB-folk.

Andra kända uttalande är när han hotade Jordaniens kung, han sa ungefär "sluta leka med elden, du är ingenting och vi kommer ta hand om dig när vi är klara med terroristerna i Syrien", en av Slash understammar finns i Jordanien.

Han är även rolig och skojar mycket, en av hans roligaste var en diskussion om Bashar i nåt program och han sa då varför har folk som inte gillar Bashar så brottom, gillar ni inte Bashar så är det bara att vänta tills hans son tar makten, ni kanske gillar hans son mer
Han är som sagt extremt pro Assad och sagt flera gånger om han fick bestämma skulle Assad bli kung över Syrien.
I ett arabiskkanal diskuterades delning av Syrien, sunni,alawiter, kurder osv ....och han fick frågan vilken del vill han tillhöra om landet delas (tror programledaren förväntade sig att han ville tillhöra alawit delen) Aahmed skojade och sagt om landet ska delas så vill jag också ha en del , jag ska bli Dir Ezzors nya kung

Har som sagt postat några textade videon i den gamla tråden, bjuder på denna video, han pratar vid 4min, senare i videon blir han förbannad på den andra som snackar skit om Assad
https://www.youtube.com/watch?v=k5sHEq6bczo
Kom på annat han sagt, när han hörde att Robert Ford hade besöt Homs sa han Ford skulle bara våga komma till Dir Ezzor, han kommer inte lämna staden levande.
Shlash stam/under stammar är på några hundra tusen, och de om vet något om stammarna vet att ledarens ord är stammens lag.... tycker du inte denna familje är mäktig?

När vi ändå paratr om stammar kan jag nämna en annan mäktig familje, al-Jarba som är mäktigast i Haskah provinsen, så mäktig att YPG var villig (läs tvungen) att dela makten i den sk självstyre med al-Jarba , varför ? Ju för kurderna vågar inte reta al-Jarba, det kan kosta de mycket mycket blod.... det är ett annat exempel på mäktiga familjer, och jag skrev i den gamla tråden att kurderna kommer dela makten med arabstammarna och kurderna i tråden skrattade åt mig, skrev det ca ett år innan YPG/al-Jarba övernskommelse bleb offentlig, du kan söka i tråden om du är intresserad.

Citat:
Nu till namnen som du raddat upp. Det som dem alla har gemensamt är att du felstavat var enda en av dem. Vad är shlash, snackar vi om en dryck som innehåller is och socker eller vad? Shalish är en alavitisk familj och ingår i dem 3 mäktigaste familjerna i regimen, jag nämnde dem i ett tidigare inlägg. Dem andra är 3 sunnitiska och en kristen. Det finns inte lika mycket information om dessa som dem tre familjeran jag nämnt. Dem verkar bara hålla på med affärsverksamhet och tydligen varit utsatta för sanktioner. Ska kolla om jag hittar något mer om dem, om de har inflyttande eller bara pengar, jag återkommer.
Står det inget om de i din lilla turistbroschyr?

Jag valde med flit olika familjer, sunni araber, turkmaner och kristna från olika delar av landet.
Ghrewati är en rik familje med mycket makt, äger flera banker,fabriker, fastigheter,flygbolag, är grundare till al-Dunia kanalen och återförsäljare av flera kända märkern som LG och bilmärken som Jaguar, Landrover,Ford,Kia, familjmedlemmar har suttit i rikdagen,chef för handelskammaren osv, familjen är så mäktig att du kan hitta den på EU/USA sanktionslista, bara det är bevis på familjens makt .

Det blev mycket mer text än jag ville skriva så tar de andra snabbt, vill du veta mer om de får du betala , vänta tills jag skrivit en ny turistguide till Syrien

Anboba en av de rikaste kristna familjer, har runt 3500 anställda i sina företag, familjen äger flra hotel som Sant Georghotel, köpcentret Syriamall och är stor ägare i syriska/gulfstaternasbank och några andra banker som islamiskabanken, fransbanken, Biblusbanken osv.

Al-Tokhy rik familj i Duma, räknas som den som byggt Duma .

Beshnaq är turkmaner från Aleppo, äger många företag och fastigheter, från Handarat till al-Ashrafiye i Aleppo .

Familjerna i inlägget är bara några exempel så kom inte med skitsnack att det inte finns mäktiga familjer i landet.
Senast redigerad av soria 2014-11-25 kl. 13:56.
Citera
2014-11-25, 13:52
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Nabul och Al-zahra är inte en milis som YPG som du försöker jämföra med, det är städer.
Jaså!!! Och vad ska vi kalla milisen som försvarar städerna då?

Citat:
Du skriver Nabul o zahra hållt ut tidsskillnad från YPG som förlorat 300 byar, vaddå, hur många byar har Nabul o zahra då?

Skulle YPG haft en enda riktig stad bara så skulle den hålla ut mångdubbelt så många år som Nabul, zahra, kobane.

Din nabul och Al-zahra har aldrig haft 4.000 IS utanför sig [i](enligt rapporter, att dom var mer än dubbelt så många som .

Nubul och al-Zahra är två små städer/stora byar, det bor totalt 60000 i båda två tillsammans , alltså själva Ayn al-Arab är större än båda städerna och dessa har varit belägrade sen terroristerna tagit en del av Aleppo, dessa tvilligstäderna har varit under attack länge, lyckats stoppa många stora offensiver av IS, IF,SRF , al-Nusra, Ahrar al-Sham, al-Tawhid, al-Farouk, IF och ingen lyckats komma genom försvaret .
Citera
2014-11-25, 14:39
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Jaså!!! Och vad ska vi kalla milisen som försvarar städerna då?

Nubul och al-Zahra är två små städer/stora byar, det bor totalt 60000 i båda två tillsammans , alltså själva Ayn al-Arab är större än båda städerna och dessa har varit belägrade sen terroristerna tagit en del av Aleppo, dessa tvilligstäderna har varit under attack länge, lyckats stoppa många stora offensiver av IS, IF,SRF , al-Nusra, Ahrar al-Sham, al-Tawhid, al-Farouk, IF och ingen lyckats komma genom försvaret .

Absolut.
Men man bör ta saker med i beräkningar som hur hårt har fienden satsat?

Finns inte en enda stad som kommer i närheten som Kobani utsatts för, IS har aldrig satsat i den skalan dom gör i Kobani som någon annan stans.

Jag kan lägga upp ett tält och ha 5 Pers där och sedan bli anfallen av 1 is då och då och hålla ut.
Citera
2014-11-25, 14:55
Medlem
freudianslips avatar
Citat:
Absolut.
Men man bör ta saker med i beräkningar som hur hårt har fienden satsat?

Finns inte en enda stad som kommer i närheten som Kobani utsatts för, IS har aldrig satsat i den skalan dom gör i Kobani som någon annan stans.

Jag kan lägga upp ett tält och ha 5 Pers där och sedan bli anfallen av 1 is då och då och hålla ut.

100% skitsnack, ända anledningen till att Kobani är så mycket på kartan är kurdernas skicklighet i att skrika högst och mest.
Citera
2014-11-25, 15:13
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freudianslip
100% skitsnack, ända anledningen till att Kobani är så mycket på kartan är kurdernas skicklighet i att skrika högst och mest.

Du kan lägga undan ditt skitsnack själv.

Är det Kurder nu helt plötsligt som äger alla nyhetsbyråer?

Ta dina konspirationsteorier någon annanstans och kom med något vettigare, du kommer med dina ogillade one liners till och från utan att tillföra något här, tror du inte man har koll på dig.

Fan, häng med i matchen och följ nyheterna som flödar runt om i världen.

Det är spikat att IS inte har satsat lika hårt någon annan stans som kobane, trots sina största förluster någonsin när det gäller en stad.
Men sen kan det se ut annorlunda i framtiden men just nu ligger det till som det är förklarat.

Ni gör allting till en tävling, seriöst, lägg ner.
Dom största propaganda makarna i MÖ är Palestinier med levande människor i kistor och går i konvoj och tar uppmärksamhet när Israel inte har gjort något, sen går dom ur dessa kistor efter mediebevakningen är över.

Där kan man snacka om falskt också.
Det finns avslöjanden och video.

Man kan undra varför dom satsat mest just på kobane.
Senast redigerad av tigersaid86 2014-11-25 kl. 15:21.
Citera
2014-11-25, 16:29
Medlem
freudianslips avatar
Citat:
Du kan lägga undan ditt skitsnack själv.

Är det Kurder nu helt plötsligt som äger alla nyhetsbyråer?

Ta dina konspirationsteorier någon annanstans och kom med något vettigare, du kommer med dina ogillade one liners till och från utan att tillföra något här, tror du inte man har koll på dig.

Fan, häng med i matchen och följ nyheterna som flödar runt om i världen.

Det är spikat att IS inte har satsat lika hårt någon annan stans som kobane, trots sina största förluster någonsin när det gäller en stad.
Men sen kan det se ut annorlunda i framtiden men just nu ligger det till som det är förklarat.

Ni gör allting till en tävling, seriöst, lägg ner.
Dom största propaganda makarna i MÖ är Palestinier med levande människor i kistor och går i konvoj och tar uppmärksamhet när Israel inte har gjort något, sen går dom ur dessa kistor efter mediebevakningen är över.

Där kan man snacka om falskt också.
Det finns avslöjanden och video.

Man kan undra varför dom satsat mest just på kobane.

Det fick mycket uppmärksamhet för att kurderna är skickliga på propaganda, det är allt. USA tänkte från början skita helt i att hjälpa Kobane och de har upprepade gånger medgivit att Kobane är strategiskt oviktigt. Men efter alla mediadrev och kurdiska twitterkampanjer fick USA att ingripa och rädda situationen. Finns ingenting som tyder på att ISIS skulle satsa någonting nämnvärt Kobane, i Irak finns det många tusentals fler ISIS involverade i olika operationer, jag är säker på att i Anbar finns det mer än tiofaldigt fler ISIS inblandade som i Ramadi t.ex.. Skillnaden är att man inte ser tusentals Irakier böla på twitter och påverka västerländsk media. Syrien är småpotatis jämfört med Irak för ISIS.

Det måste råda en masspsykos bland kurder, ni lever i en egen verklighet. Gå nu och twittra lite mer för "Kobane Day nr 80"
Citera
2014-11-25, 17:02
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Det fick mycket uppmärksamhet för att kurderna är skickliga på propaganda, det är allt. USA tänkte från början skita helt i att hjälpa Kobane och de har upprepade gånger medgivit att Kobane är strategiskt oviktigt. Men efter alla mediadrev och kurdiska twitterkampanjer fick USA att ingripa och rädda situationen. Finns ingenting som tyder på att ISIS skulle satsa någonting nämnvärt Kobane, i Irak finns det många tusentals fler ISIS involverade i olika operationer, jag är säker på att i Anbar finns det mer än tiofaldigt fler ISIS inblandade som i Ramadi t.ex.. Skillnaden är att man inte ser tusentals Irakier böla på twitter och påverka västerländsk media. Syrien är småpotatis jämfört med Irak för ISIS.

Det måste råda en masspsykos bland kurder, ni lever i en egen verklighet. Gå nu och twittra lite mer för "Kobane Day nr 80"

Finns inget nämnvärt att IS satsat på kobane?

Du måste skoja?
Varför så många trupper då och fortsatta försök trots sitt misslyckande gång på gång och största förlusterna någonsin och avbytare och den störst samlade pansarfordon mot en stad hittills med tunga artillerier, vi pratar om 4000+ man!

Du kan anta hur mycket du vill men verkligheten är som jag vidarebefordrade den och det kan du inte ändra på något.
Och det är inte kurder som har bestämt vad västvärlden ska skriva och inte heller tvingat folk från väst att komma och kriga, dom gör det frivilligt av många anledningar.

Har det aldrig slagit dig om att Kobane är väldigt nära turkiska gränsen och gjort det väldigt lätt för mediavärlden att övervaka från en säkert sida såpass nära och ta del i detalj live utan mellanhänder vilket gjort Kobane för en media måltavla?

Du kanske inte ens visste vart Kobane är belägen eller så leker du dum precis som du ser ut och vara.
Senast redigerad av tigersaid86 2014-11-25 kl. 17:20.
Citera
2014-11-25, 17:43
Medlem
Citat:

Men twittra ni också. Är twitter förbjudet för araber? Har jag missat något? Det enda ni araber använder sociala medier till är att sprida islamism och terrorism, vilket är samma sak. Vi kurder kan inte hjälpa att vi har så många hjältar och hjältinnor som vi kan berätta om på twitter och andra sociala medier, om och om igen. Vad kan ni twittra om? Hur många araber som gick idag med ISIS, vilka som flydde från Mosul och lämnade kvar vapen för miljarder dollar. eller berätta om shia-miliserna som använder samma metoder som ISIS.
I Anbar var det 10 000 som skulle attackera Bagdad. Vilka var som bölade om att Bagdad skulle falla? USA, Ryssland, Iran med Qasim Sileman tillsammans med sina soldater, shia-miliser och sunnitiska klaner i Anbar fick alla samarbeta för att rädda Bagdad. Och än så har man problem i Anbar, man har inte lyckats ta någon stad. Samma sak med ASSad i Raqqa provinsen. I Mosul var det 20 000-30 000 ISIS terrorister som anföll Kurdistan plus att man fick hjälp av araberna som levde bland kurder (Sinjar, Rabia och Makhmur). Samma sak i Kobane. Kurder har både Raqqa och Mosul på sina gränser. Det är ju deras huvudstäder. De städer som era soldater...
Kom då och befria era arab-städer. Men jag tror ni väntar på att USA och kurderna skall göra jobbet för er.
Citera
2014-11-25, 17:45
Medlem
freudianslips avatar
Citat:
Finns inget nämnvärt att IS satsat på kobane?

Du måste skoja?
Varför så många trupper då och fortsatta försök trots sitt misslyckande gång på gång och största förlusterna någonsin och avbytare och den störst samlade pansarfordon mot en stad hittills med tunga artillerier, vi pratar om 4000+ man!
Detta är ingenting annat än fantasier.

Uttalanden som "den störst samlade pansarfordon mot en stad hittils" eller "IS har aldrig satsat i den skalan dom gör i Kobani som någon annan stans" och du undrar varför man ifrågasätter kurdisk propaganda?

Syrien är som sagt småpotatis jämfört med Irak. ISIS såg Kobane som ett lätt mål, vilket det också var fram tills USA startade bomba.

Citat:
Du kan anta hur mycket du vill men verkligheten är som jag vidarebefordrade den och det kan du inte ändra på något.
Och det är inte kurder som har bestämt vad västvärlden ska skriva och inte heller tvingat folk från väst att komma och kriga, dom gör det frivilligt av många anledningar.
Kurder vet hur man ska hantera sociala medier och organisera demonstrationer och har lyckats göra Kobane till en symbol. Grattis till kurderna som lyckats bygga upp detta luftslott.

Citat:
Har det aldrig slagit dig om att Kobane är väldigt nära turkiska gränsen och gjort det väldigt lätt för mediavärlden att övervaka från en säkert sida såpass nära och ta del i detalj live utan mellanhänder vilket gjort Kobane för en media måltavla?

Du kanske inte ens visste vart Kobane är belägen eller så leker du dum precis som du ser ut och vara.
Nej, det var kurdisk hysteri som drog världens ögon mot Kobane inte det geografiska läget.
Citera
2014-11-25, 17:50
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:

Som sagt var är Ayn al-Arab bara en av städer. Syriens befolkning bestod för 2-3 år sedan bara av 4% kurder. Helt klart spelar kurdernas stora antal i länder som sverige en stor roll, Ayn al-Arab är sedan YPG tog över staden en väldigt viktig stad. YPG har inte kunnat försvara Ayn al-Arab heller och trots massivt flygstöd så händer det inte mycket. YPG är amatörer och deras försvar föll som ett korthus på kort tid så fort ISIS kom i närheten vilket var en besvikelse men inte helt oväntat då de inte har de resurserna som ISIS har. I takt med att USA och arablänerna bombar ISIS så kommer YPG få större möjligheter att lyckas men som sagt verkar det gå väldigt segt, med tanke på att CENTCOM har sagt upp till ungefär två år för att krossa ISIS så lär det ta en jäkla tid innan YPG lyckas. Av större intresse är Aleppo och vad som händer runt Damaskus. Det är rätt fasta positioner i områden länge, sedan böljar det fram och tillbaka så för vissa av oss har tyvärr en viss mättnad på nyheter inträffat som tyvärr är vanligt om man inte har direkt koppling till ett visst område där konflikten utspelas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in