2014-11-13, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JapanKina
Har för mig att antagning.se publicerade meritpoäng eller betygspoäng(uträkningen) efter att man sökt en omgång till högskola/universitet?

Har de tagit bort detta, letar jag dåligt eller hittar jag på att denna simpla funktion någonsin har funnits?

Under där man tackar ja/nej så står det mer information eller se meritvärde och mer information; beroende på om man har förkunskaperna eller ej.
Citera
2014-11-16, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Är du reserv så är du inte antagen, du är reserv.

Så hamnar man på reserver på första så stryks inte de andra under, så som de skulle gjorts ifall man blivit antagen?
Citera
2014-11-16, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floz
Så hamnar man på reserver på första så stryks inte de andra under, så som de skulle gjorts ifall man blivit antagen?

Beror väl på.
Om du kommer in på ditt andraval blir du reserv på första, antagen på andra och resten stryks (max 45hp).
Samma sak gäller om du exempelvis blir antagen till ditt femte val, då står du som reserv till 1-4 om du tackar "ja" till att stå reserv.

Hur många poäng du kan stå som reserv till kan du läsa mer om här:
https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/Antagningsbesked-och-svar/Hur-manga-poang-kan-jag-tacka-ja-till-/
Citera
2014-11-17, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CBTAMED
Beror väl på.
Om du kommer in på ditt andraval blir du reserv på första, antagen på andra och resten stryks (max 45hp).
Samma sak gäller om du exempelvis blir antagen till ditt femte val, då står du som reserv till 1-4 om du tackar "ja" till att stå reserv.

Hur många poäng du kan stå som reserv till kan du läsa mer om här:
https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/Antagningsbesked-och-svar/Hur-manga-poang-kan-jag-tacka-ja-till-/

aha tack.
Kommer nog inte komma in på mitt första val dock kommer jag in på mitt andra eller någon under där
Citera
2014-11-17, 20:28
Medlem
hej alla
Jag har sökt juristprogrammet till våren nu 2015. Tillhör grupp b2.
Har 21.54 i meritvärde.
Vad tror ni om mina chanser ?

Tror ni det blir högre intagningspoäng nu? Blir det högre i b2 nu när BIEX gruppen har kommit? Tror ni den påverkar min grupp?
Mvh J
Citera
2014-11-17, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeri0001
hej alla
Jag har sökt juristprogrammet till våren nu 2015. Tillhör grupp b2.
Har 21.54 i meritvärde.
Vad tror ni om mina chanser ?

Tror ni det blir högre intagningspoäng nu? Blir det högre i b2 nu när BIEX gruppen har kommit? Tror ni den påverkar min grupp?
Mvh J

Jag har sökt till Lund
Citera
2014-11-21, 05:44
Medlem
tingsryd2.8s avatar
har sökt sen anmälan på ett gäng kurser (kursen jag ursp. sökte ställdes in)

1a alternativet är det jag helst vill läsa, men 2a alternativet har jag klart störst chans att få (sett till uhrs statistik )

kommer jag att ha större chans att komma in på 2a alternativet om jag stryker det 1a?

/ev. puckad

edit: förutsatt att jag inte kommer in 1an

edit: 2 förtydligande
alltså är SA meritvärdet konstant, eller kan nån med sämre meritvärde slå mig pga av denne sökt i en annan ordning?
Senast redigerad av tingsryd2.8 2014-11-21 kl. 06:05.
Citera
2014-11-21, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tingsryd2.8
eller kan nån med sämre meritvärde slå mig pga av denne sökt i en annan ordning?

Nej. Det kan den inte.
Hur många poäng är kurserna? Du ska sätta det du vill komma in på allra först, svårare än så är det inte.

Sen om du sätter det som #1 med meritpoäng 13 och Anna som #19 med 18 i merit så har Anna större chans att komma in. Däremot är ju "risken" större att hon antas till något av dd 18 högre rankade programmen då hon satt utbildningen som nr #19.
Citera
2014-11-21, 12:47
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CBTAMED
Nej. Det kan den inte.
Hur många poäng är kurserna? Du ska sätta det du vill komma in på allra först, svårare än så är det inte.

Sen om du sätter det som #1 med meritpoäng 13 och Anna som #19 med 18 i merit så har Anna större chans att komma in. Däremot är ju "risken" större att hon antas till något av dd 18 högre rankade programmen då hon satt utbildningen som nr #19.

alla är 30p helfart. ja men det låter ju logiskt, oh det funkar likadant med SA meritpoängen? där är det ju 999 och neråt
Citera
2014-11-21, 22:40
Medlem
r4ll3s avatar
Är det bara jag som fått upp en ny vita ruta under "Mina Meriter" där det står att man kan ladda upp dokument? Har den möjligheten inte funnits tidigare?
Citera
2014-11-24, 14:17
Bannlyst
Kan man söka flera 7,5p kurser under samma termin, vad bör man tänka på då för att få dem i rätt ordning?
Citera
2014-11-24, 18:59
Medlem
U-166s avatar
Om en utbildning har säg 1.0 som lägst antagningspoäng i högskoleprovskvoten, betyder det då att den sista personen som blev antagen hade 1.0 eller kan det vara flera stycken med 1.0 som blivit antagna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in