Citat:

Ursprungligen postat av 
SnowInformer

Jag beklagar det som hänt MEN du borde snarare slå in skallen på dina föräldrar som inte har mer stake och kan säga ifrån.

Tro mig, det hade jag lust med när de berättade detta. Jag har verkligen försökt med allt för att de ska förstå problemet, men de greppar det bara inte. Förstår ingenting om aktier och litar därför blint på vad bankmannen säger. Han jobbar ju på bank...
	Citat:

Ursprungligen postat av 
bergochdal

Först måste man rannsaka sig själv. I detta fall vet du, även TS, hur de dina agerar och därför skulle du ha följt med dem till banken. 
Banken livnär sig på andras pengar och vill åt så mycket av dem som möjligt med så lite jobb från deras sida som möjligt. Ingen behöver hålla sig på god fot med bankpersonal som snyltar, lurar och ignorerar. Tvärtom är det snyltarna som ska hålla sig på god fot med kunderna.
Sen måste man se till att rätta felet och förebygga så att samma sak inte sker igen. Sätt er ner och gå igenom allt. Förklara ordentligt för dem. Ta tid och besvara deras frågor. Om rådgivaren försöker övertala dem så säg till dem att få papper på förslagen och att de ska tänka över saken innan de agerar. Egentligen ska du vara med dem till banken då det sparar tid och energi.
Man måste vara mycket tydlig, rak och bestämd mot alla involverade.

Se svaret ovan! Jag har suttit ned med dem i timmar och visat olika fonder, visat skillnaden mellan dem, hur avgifterna fungerar, olika skattesystem (ISK vs VP-konto osv). Lagt ned så många timmar och det sista vi gjorde var att skriva ned en lista med fonderna och sedan den procentuella andelen. Kunde inte för mitt liv tro att de skulle välja något annat.
	Citat:

Ursprungligen postat av 
Sickmyduck

Hahaha ursäkta men de var nog det svenskaste och mesta naiva jag någonsin läst, rädd för att bankmannen ska bli ledsen? Haha 

Ja, jag höll som sagt på att börja gråta när jag hörde om detta.
	Citat:

Ursprungligen postat av 
Bennermann

Mycket som inte verkar stämma i det du säger...Svara gärna på vad banken skulle tjäna på att du väljer deras förslag. Du betalar lika mycket för multiasset som vilken aktiefond som helst egentligen. 
enda anledningen till förslaget är förmodligen för att fonderna du valt inte stämmer överens med placeringsutsikterna som riskbenägenhet och riskspridning och placeringshorisont så logiskt är att bankmannen gått efter detta. Dessutom har inte Multiasset preserat dåligt alls. Det finns tre olika av dem beroende på risknivå som alla gått plus mellan 5.30% - 11.14% ett år tillbaka. Varför hittar du på?
Sen vet jag att det inte finns någonting som kostar 25000 årligen i någon avgift. Det finns inte sådana avgifter överhuvudtaget på Handelsbanken.

Eh, nej. Deras Multi-asset fond placerar i Handelsbankens egna fonder = avgifterna går rakt till Handelsbanken. Hade vi valt exempelvis en Didner & Gerge-fond så hade D&G fått den stora kakan medan Handelsbanken endast fått kickbacken.
Förövrigt hade Multi Asset-fonden och de fonder jag valt ut i det närmaste EXAKT samma riskprofil. Så svaret ligger inte där heller. Jo, den har underpresterat mot index. Kolla sedan starten och jämför mot dess jämförelseindex. De tar betalt för aktiv förvaltning utan att slå sitt jämförelseindex. Frågan är varför du hittar på och påstår att den inte gått dåligt? Du menar väl inte på allvar att alla fonder som ligger på plus har varit bra fonder? Lustigt, för det var exakt vad min mormor hade betalat fram tills mina föräldrar upptäckte detta. Kontot var någon gammal kontoform som fortfarande hade avgifter på sig. Dessa konton finns inte längre men de som haft dem sedan länge kan fortfarande ha dem och de kostar. Sedan är kontoavgiften helt min mormors ansvar, det beskyller jag inte SHB för, men det bidrar bara till att man blir ännu mer lack.
Ganska uppenbart förresten att du jobbar på Handelsbanken. Synd bara att du inte verkar kunna era egna produkter ordentligt.
	Citat:

Ursprungligen postat av 
Bloe

Största problemet i den här soppan är ju dina föräldrar. 
Förlora massor av pengar för att "hålla sig på god fot" är vekt, naivt och rent ut sagt idiotiskt.
Fegt..

Kunde inte hålla med mer. Egentligen är det dock bara mamma och hennes syster man kan beskylla. Pappa står på min sida och försöker också övertala dem att byta bank och fond, men det är helt omöjligt.