2014-11-23, 16:31
Medlem
EnDronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guggel
Fick precis info att det var banken som ringde upp och bokade in ett möte med henne.
Jävla telefonförsäljare...
Fast då är det ännu mer märkligt. Jag sommarjobbade på ett bolag (väldigt litet, så orkar inte gå ut med namn eftersom det i princip innebär outning) som sysslade med "oberoende" rådgivning. Vi fick det uttryckligen sagt att vi inte fick boka in folk som var äldre än 83. Och där kördes det med lite vilka metoder som helst, häpnadsväckande om en svensk storbank trycker på folk som inte vet bättre sina produkter. Minns inte varför vi hade den gränsen, men har för mig att det hade att göra med att om personen är tillräckligt gammal/ inte helt klar i huvudet längre kan man riva upp avtal som ingåtts i efterhand. Någon mer kunnig inom juridik får gärna rätta mig om jag har fel.

Sen är det ju rent ut sagt förjävligt, alldeles för många äldre ser bankmannen som någon sorts vän istället för att förstå att han är en försäljare.

Edit: Lite tråkigt också att äldre pressas till att investera i fonder med hög avgift som oftast inte ens slår index. Mina föräldrar var på möte med sin personliga bankman, bad dem fråga honom varför de skulle ha pengar i Nordeas lågriskfonder som har mer än femdubbla avgiften mot vad en ETF har. Han uppskattade inte frågan men lyckades slingra sig ur det med påståendet att ETF:er kräver en aktivare förvaltningsstrategi
Senast redigerad av EnDront 2014-11-23 kl. 16:36.
Citera
2014-11-23, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finskpinne
Jag skriver igen för understryka att kostnadsfria möjligheter till hjälp finns. Antingen vänder ni er till er kommunala konsumentvägledare eller direkt till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN kan sedan kostnadsfritt pröva om rådgivningen gått 100% korrekt till eller om banken, uppsåtligt eller oaktsamt, orsakat ekonomisk skada och bör ersätta din farmor för detta. Det är flera sakomständigheter som behöver redas ut och analyseras noggrant för att man ska kunna göra en korrekt bedömning. Så vänd er till ARN, ni har inget att förlora på det!

Satsa på Konsumenternas bank- och försäkringsbyrå, http://www.konsumenternas.se/

Om damen har 1 700 000 kr som någon kom fram till så blir det en ansenlig mängd i fondavgift till banken. 1700000x1,35% =23 000 i avgift mot ca 3 000 som Investor "kostar".

Att frigöra skatten gör att damen har 240 000 mindre exponerat mot börsen. Vid 8 % avkastning så ger det 19 000.

Damen kommer alltså förlora 39 000 per år under förutsättning att Investor och Stratega 30 ger samma avkastning. Tittar vi på historiska data så har dessutom Investor slagit Stratega med hästlängder...
Citera
2014-11-23, 20:48
Medlem
Som försvar till banken så är det förstås bra att minska exponeringen mot börsen när man är pensionär och förväntas förbruka upp sparkapitalet. Problemet är att banken redan för 25 år sedan skulle ha påbörjat arbetet med att föra över damens aktier till en fondlösning. Lämpligtvis sålt av 3% Investor per år och köpt fonder för det. Att göra så här stora förändringar är vansinnigt.
Citera
2014-11-23, 21:15
Medlem
Mullrets avatar
För slippa sådana problem så adderar man anhörig till kontot. Så måste banken ha namnteckning från bägge för göra transaktioner. Med anhörig menas någon som inte är lika lättlurad som en äldre vimsig person.

Fick Swedbank känna av rejält då de inte kollat ordentligt när de blåste en av mina föräldrar - vimsig men med deg i banken.
Behövde bara andas " Bankinspektionen " så kom varenda öre i retur på några timmar.
Fick brev med ursäkter efter några dagar.
Senast redigerad av Mullret 2014-11-23 kl. 21:18.
Citera
2014-11-23, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Jag sitter i exakt samma position, fast med min mormor och Handelsbanken (mina föräldrar sköter mormors ekonomi helt). Hon hade en riktigt stor summa pengar som jag hade hjälpt till att välja ut fonder till, bra fonder med hög geografisk spridning, låga avgifter o.s.v. En riktigt bra portfölj. Sedan när mina föräldrar går ner på det lokala kontoret så börjar "rådgivaren" säga att det är dåliga fonder jag valt ut och att de istället borde placera pengarna i Handelsbankens "Multi-Asset"-fond, som presterat skitdåligt. Detta trots att de själva kommit in med en lista med de fonder de vill köpa. "Rådgivaren" börjar hitta på en massa skit och ljuga om dessa fonder så att det tillslut slutar med att de lägger alla pengar i Handelsbankens egna fond.

Jag höll på att börja gråta på jobbet när pappa ringde och berättade detta. Mina föräldrar vill inte heller byta bort från denna eftersom de vill hålla sig på god fot med den personliga bankmannen och kontoret. Tilläggas ska också att de i 20 års tid tog ut en årlig avgift på 25 000 kronor från kontot. Vad man fick för avgiften? Ingenting. Absolut ingenting, det var bara kontoavgiften. Trots att banken fullständigt rånar min mormor på pengar så tycker de att det är så bra med en personlig kontakt och de vill inte göra honom ledsen genom att välja någon annan fond än den han rekommenderar.

Så du är inte ensam! Jag har sådan jävla lust att söka upp den här bankmannen och slå in skallen med ett baseballträ.

Största problemet i den här soppan är ju dina föräldrar.
Förlora massor av pengar för att "hålla sig på god fot" är vekt, naivt och rent ut sagt idiotiskt.

Fegt..
Citera
2014-11-23, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnowInformer
Jag beklagar det som hänt MEN du borde snarare slå in skallen på dina föräldrar som inte har mer stake och kan säga ifrån.

Tro mig, det hade jag lust med när de berättade detta. Jag har verkligen försökt med allt för att de ska förstå problemet, men de greppar det bara inte. Förstår ingenting om aktier och litar därför blint på vad bankmannen säger. Han jobbar ju på bank...

Citat:
Ursprungligen postat av bergochdal
Först måste man rannsaka sig själv. I detta fall vet du, även TS, hur de dina agerar och därför skulle du ha följt med dem till banken.

Banken livnär sig på andras pengar och vill åt så mycket av dem som möjligt med så lite jobb från deras sida som möjligt. Ingen behöver hålla sig på god fot med bankpersonal som snyltar, lurar och ignorerar. Tvärtom är det snyltarna som ska hålla sig på god fot med kunderna.

Sen måste man se till att rätta felet och förebygga så att samma sak inte sker igen. Sätt er ner och gå igenom allt. Förklara ordentligt för dem. Ta tid och besvara deras frågor. Om rådgivaren försöker övertala dem så säg till dem att få papper på förslagen och att de ska tänka över saken innan de agerar. Egentligen ska du vara med dem till banken då det sparar tid och energi.

Man måste vara mycket tydlig, rak och bestämd mot alla involverade.

Se svaret ovan! Jag har suttit ned med dem i timmar och visat olika fonder, visat skillnaden mellan dem, hur avgifterna fungerar, olika skattesystem (ISK vs VP-konto osv). Lagt ned så många timmar och det sista vi gjorde var att skriva ned en lista med fonderna och sedan den procentuella andelen. Kunde inte för mitt liv tro att de skulle välja något annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Hahaha ursäkta men de var nog det svenskaste och mesta naiva jag någonsin läst, rädd för att bankmannen ska bli ledsen? Haha

Ja, jag höll som sagt på att börja gråta när jag hörde om detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Bennermann
Mycket som inte verkar stämma i det du säger...Svara gärna på vad banken skulle tjäna på att du väljer deras förslag. Du betalar lika mycket för multiasset som vilken aktiefond som helst egentligen.
enda anledningen till förslaget är förmodligen för att fonderna du valt inte stämmer överens med placeringsutsikterna som riskbenägenhet och riskspridning och placeringshorisont så logiskt är att bankmannen gått efter detta. Dessutom har inte Multiasset preserat dåligt alls. Det finns tre olika av dem beroende på risknivå som alla gått plus mellan 5.30% - 11.14% ett år tillbaka. Varför hittar du på?
Sen vet jag att det inte finns någonting som kostar 25000 årligen i någon avgift. Det finns inte sådana avgifter överhuvudtaget på Handelsbanken.

Eh, nej. Deras Multi-asset fond placerar i Handelsbankens egna fonder = avgifterna går rakt till Handelsbanken. Hade vi valt exempelvis en Didner & Gerge-fond så hade D&G fått den stora kakan medan Handelsbanken endast fått kickbacken.

Förövrigt hade Multi Asset-fonden och de fonder jag valt ut i det närmaste EXAKT samma riskprofil. Så svaret ligger inte där heller. Jo, den har underpresterat mot index. Kolla sedan starten och jämför mot dess jämförelseindex. De tar betalt för aktiv förvaltning utan att slå sitt jämförelseindex. Frågan är varför du hittar på och påstår att den inte gått dåligt? Du menar väl inte på allvar att alla fonder som ligger på plus har varit bra fonder? Lustigt, för det var exakt vad min mormor hade betalat fram tills mina föräldrar upptäckte detta. Kontot var någon gammal kontoform som fortfarande hade avgifter på sig. Dessa konton finns inte längre men de som haft dem sedan länge kan fortfarande ha dem och de kostar. Sedan är kontoavgiften helt min mormors ansvar, det beskyller jag inte SHB för, men det bidrar bara till att man blir ännu mer lack.

Ganska uppenbart förresten att du jobbar på Handelsbanken. Synd bara att du inte verkar kunna era egna produkter ordentligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Största problemet i den här soppan är ju dina föräldrar.
Förlora massor av pengar för att "hålla sig på god fot" är vekt, naivt och rent ut sagt idiotiskt.

Fegt..

Kunde inte hålla med mer. Egentligen är det dock bara mamma och hennes syster man kan beskylla. Pappa står på min sida och försöker också övertala dem att byta bank och fond, men det är helt omöjligt.
Citera
2014-11-24, 09:02
Medlem
Beklagar vad som hänt. Det är nästan absurt hur bankernas verksamhet har utvecklats genom åren. De första bankerna i Sverige startades av Filantroper och var tänkt att hjälpa & utveckla samhället. Rätt stor skillnad mot idag då bankerna skall tjäna så mycket som pengar som möjligt, redovisa så bra q1-4 som möjligt, detta samtidigt som skattebetalare täcker upp om banken missköts.

Hur som helst lider jag med dig och förstår dilemmat. Som någon nämnt är Investor inte vilken aktie som helst utan ett investmentbolag uppbackat och skött av Wallenbergarna. Skall man nämna en familj med hög status i Sverige är det den här familjen. De har i perioder stått för nästan 50% av börsvärdet OMXS30 och fick en särskild roll av svenska staten för att främja seriöst och långsiktigt ägande etc. etc.

Hade jag valt en aktie hade jag valt Investor och den tanken är jag nog inte ensam om. Investor följer mer eller mindre index (och ger utdelning). Det som är jobbigt för TS är att detta inte spelar någon som helst roll i sammanhanget. Frågan är om farmor var i skick att ta ett sådant stort beslut och om rådgivaren på Nordea var behörig att avgöra detta. Skall man skriva ett nytt testamente (visserligen lite annorlunda) så måste man gå igenom diverse tester och ha vittnen från familj, eller någon som står skriven i testamentet (minns inte riktigt).

Det känns som att man definitivt hade kunnat gå längre med det här. Skaffa info, ring banken - går det motigt så får man väl gå längre (hota bank -> media ->bedömning av farmor - o/myndighetsförklara ).

Tycker du främst skall vara sur på dina föräldrar och andra eventuella barn till din farmor.
Citera
2014-11-24, 09:07
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Man up! Kontakta kontorschefen, förklara sakligt att ni kommer ta till alla medel inklusive massmedia, Arn, finansinspektionen och är beredda att ta driva detta till domstol av principiella skäl. Fungerar det inte, gå högre upp i kedjan.
Citera
2014-11-24, 10:39
Medlem
CureMes avatar
Är man för gammal/virrig/svagsint för att sköta sin ekonomi själv så ska man ha en god man eller förvaltare.
Citera
2014-11-24, 11:43
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDront
Fast då är det ännu mer märkligt. Jag sommarjobbade på ett bolag (väldigt litet, så orkar inte gå ut med namn eftersom det i princip innebär outning) som sysslade med "oberoende" rådgivning. Vi fick det uttryckligen sagt att vi inte fick boka in folk som var äldre än 83. Och där kördes det med lite vilka metoder som helst, häpnadsväckande om en svensk storbank trycker på folk som inte vet bättre sina produkter. Minns inte varför vi hade den gränsen, men har för mig att det hade att göra med att om personen är tillräckligt gammal/ inte helt klar i huvudet längre kan man riva upp avtal som ingåtts i efterhand. Någon mer kunnig inom juridik får gärna rätta mig om jag har fel.

Det kan ogiltigförklaras med antingen §31 avtalslagen eller "Lag (1924:323) om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning". Det är dock inte direkt åldersberoende men risken för ogiltigförklarade avtal lär ju öka med avtalspartens ålder när man passerat 80 år. Jag hade väl rekommenderat TS att försöka sig på att ogiltigförklara avtalet med det förstnämnda i så fall. Dock finns det väl enklare och billigare vägar att gå, om banken inte direkt backar när man får paragrafer uppkörda i ansiktet, t.ex. genom ARN.
Citera
2014-11-24, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Ganska uppenbart förresten att du jobbar på Handelsbanken. Synd bara att du inte verkar
Kunde inte hålla med mer. Egentligen är det dock bara mamma och hennes syster man kan beskylla. Pappa står på min sida och försöker också övertala dem att byta bank och fond, men det är helt omöjligt.

Du och din far är fortfarande veka som låter två helt uppenbart galna fruntimmer sköta ärenden de inte mäktar med.

Tokiga kärringar, hurfan orkar man.
Senast redigerad av Bloe 2014-11-24 kl. 13:48.
Citera
2014-11-24, 14:05
Medlem
buffalos avatar
Hur ser regelverket ut för aktie- och fondaffärer? Går det att annullera en affär som blivit genomförd på felaktiga grunder? Vad krävs för att det ska vara möjligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in