Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-11-24, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dunderdenkan
7 § Ett beslut om skyddsobjekt innebär, om annat inte följer av tredje stycket, att obehöriga inte har tillträde till skyddsobjektet.

Tillträdesförbudet får förenas med förbud mot att ta fotografier eller göra andra avbildningar, beskrivningar eller mätningar av eller inom skyddsobjektet.

Om det bedöms som tillräckligt, får i stället för tillträdesförbud utfärdas förbud mot att ta fotografier eller göra andra avbildningar, beskrivningar eller mätningar av eller inom skyddsobjektet eller mot att bada, dyka, ankra eller fiska där.

Nån som vet om det innebär att vi inte får snacka om antal inslag, utgångar mm. ?
Folkfiende svarade först, men jag kommenterar ändå:
Vi rör oss i en gråzon. Att nämna platsen för en anläggning anser jag i praktiken är OK. Att prata om en ort eller plats kan ju inte sekretessbeläggas. Dessutom är alla anläggningars adress, "intill visshet gränsande sannolikhet", kända av främmande makt. Jag anser det även vara OK att tala om historiska funktioner. Diskussionen blir ju svår utan att beskriva vad man talar om. Formellt tror jag dock det kan diskuteras om inte även detta är olagligt.

Det kan dock säkerligen riskera bli olagligt att börja beskriva hur denna anläggning ser ut, ex vis hur många inslag, var grinden är, hur stängsel går, var antenner står. Dessa diskussioner bör i så fall tas som PM eller mail.

Att tala om dagens funktioner tycker jag är helt olämpligt och ansvarslöst

Bara för att vi börjar prata mer konkret om Zonen anser jag vi ska vara försiktiga att beskriva detaljer i dagens anläggningar.
Citera
2014-11-24, 11:51
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Flintenhäll tror jag inte var ett stabsberg, snarare något som hade med kommunikation/teknik att göra. Kanske var den relaterad till den omtalade och stora mottagarantennparken?

Det där är en väldigt intressant tes måste jag säga. Mottagaranläggningen ska ju enligt stab-stab vara delad i två med 2km mellan, nu är ju avståndet Greks-Flint närmare 3km men det är ju svårt att veta hur exakta uppgifter det rör sig om.
Jag har dessutom fått veta att den väg som går mellan stadra/grecken mot Bälgsjöbodar var av särskilt intresse för anläggningen vid greks.
Citera
2014-11-24, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Folkfiende svarade först, men jag kommenterar ändå:
Vi rör oss i en gråzon. Att nämna platsen för en anläggning anser jag i praktiken är OK. Att prata om en ort eller plats kan ju inte sekretessbeläggas. Dessutom är alla anläggningars adress, "intill visshet gränsande sannolikhet", kända av främmande makt. Jag anser det även vara OK att tala om historiska funktioner. Diskussionen blir ju svår utan att beskriva vad man talar om. Formellt tror jag dock det kan diskuteras om inte även detta är olagligt.

Det kan dock säkerligen riskera bli olagligt att börja beskriva hur denna anläggning ser ut, ex vis hur många inslag, var grinden är, hur stängsel går, var antenner står. Dessa diskussioner bör i så fall tas som PM eller mail.

Att tala om dagens funktioner tycker jag är helt olämpligt och ansvarslöst

Bara för att vi börjar prata mer konkret om Zonen anser jag vi ska vara försiktiga att beskriva detaljer i dagens anläggningar.

Bra. Jag delar väsentligen din uppfattning.

Rent juridiskt så tror jag att Skyddslagen förbjuder väldigt mycket, kanske till och merparten av det vi diskuterar . Vad gäller praktisk moral så handlar det om att ta sig rätten att värdera konsekvenserna av yppandet.

Till visshet gränsande sannolikhet så är uppgifter på den nivå vi besitter sedan länge kända av främmande makt. Och detta genom deras egna underrättelsers försorg.
Citera
2014-11-24, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Det där är en väldigt intressant tes måste jag säga. Mottagaranläggningen ska ju enligt stab-stab vara delad i två med 2km mellan, nu är ju avståndet Greks-Flint närmare 3km men det är ju svårt att veta hur exakta uppgifter det rör sig om.
Jag har dessutom fått veta att den väg som går mellan stadra/grecken mot Bälgsjöbodar var av särskilt intresse för anläggningen vid greks.

Får helt enkelt planera in skallgång i detta område inför kommande säsong.
Citera
2014-11-24, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Flint skulle ju mycket väl kunna haft en kommunikationsroll enbart, eller tillsammans med annan uppgift.
En mottagaranläggning stod ju uppe på höjdplatån strax norr om Greck. Denna höjdplatå fortsätter ju drygt 2 km i riktning mot Flint vilket kanske gör det möjligt att placera den andra mottagaranläggningen åt det hållet? Mellan denna eventuella plats och Flint är det ytterligare ca 2 km.

Vill du utveckla på vilket sätt den vägen varit av särskilt intresse för Greck?
Citera
2014-11-24, 12:56
Medlem
guderis avatar
Citat:

Just den sträckan ingick i i Anläggningens förvaltningsansvar, inklusive en hel del andra vägar i området, i stort sätt samtliga med någon form av koppling till objekten i omgivningen.
Citera
2014-11-24, 13:45
Medlem
perry2s avatar
Lite tråkigt att vissa skriver ut skyddsobjekten med geografiska namn sista tiden.
Vi vet ju vad vi talar om även när vi använder funktionsnamnet....
Citera
2014-11-24, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Lite tråkigt att vissa skriver ut skyddsobjekten med geografiska namn sista tiden.
Vi vet ju vad vi talar om även när vi använder funktionsnamnet....

Väl talat, håller fullständigt med!

Undra hur mkt svampplockningen ökat senaste åren i Zonen tack vare denna tråd
Citera
2014-11-24, 17:03
Medlem
Citat:
Det har sedan start av tråden talats om en RB60Civ resp en RB60Mil, där i princip konsensus varit att under 50-60-talet så fanns civ-delen i Grecksåsar och mil-delen i Korpaberget. Detta skulle antyda att ÖB satt i ett berg och statsministern i ett annat. Men var det verkligen så?

Några påverkande parameterar:
- En fullträff över ett av bergen skulle riskera slå ut antingen hela civila ledningen eller hela militära ledningen.
- Den civila ledningen behövde ständigt få läget och möjliga handlingsalternativ förklarat för sig, i synnerhet när ex vis den första atombomben föll över Gävle eller Boden.
- En mycket stor risk om ÖB minst dagligen skulle åka till statsministern för möte.

Kan det istället varit så att den "verkställande ledningen", dvs kungen, statsministern (med ev några få viktiga statsråd) och ÖB satt tillsammans i Korpaberget?
Grecksåsar var uppehållsplats för rikets "administrativa" ledning, dvs övrig regering, riksdag och vissa militärer (Försvarstabschefen?)?
I händelse av att Korpaberget slogs ut kunde Grecksåsar ta över.

Flintenhäll då?
Kan det rent av varit varit så att Kungen, statsministern och ÖB satt i Flintenhäll.
Försvarstabschefen, CFV och CM satt i Korpaberget.
Resten av regeringen, krigsdelegationen och militär rådgivare, ex vis Chefen för armen (som hade en oklar "chef för depå-roll" i krig), satt i Grecksåsar?

Jag kan själv tycka att det sista alternativet verkar rätt logiskt.

Intressant!
Jag har funderat lite och kan inte riktigt placera in ÖB någonstans eller rättare sagt så finns det flera platser för honom beroende på vilken roll som tillskrivs honom.

Om ÖB var en kommunikatör av "läget i stort" så skulle han kunna finnas tillsammans med övriga ledningen för riket. Här borde då ÖB ha delegerat det operativa ansvaret till Fst och han själv bara har något "personalansvar".

Om ÖB däremot är en del av det operativa militära arbetet så placerar jag honom nog tillsammans med Försvarsstaben. Där skulle de kunna stå tillsammans med pannorna i djupa veck och kika på kartor och planera. Dessutom så är frågan vem som hade "vakten". Det borde vara praktiskt att lämna av och ta över från en person i samma byggnad. Så om han var en del i vaktgången så skulle han dessutom få det svårt att hitta tid att byta anläggning för att prata med statsministern.

Personligen tror jag på det första att han ledde med stora penseldrag och kunde sitta med statsministern.

Jag trodde att det fanns konsensus runt att CFv och CM inte nödvändigtvis fanns i zonen, eller det kanske beror på vilken tidsperiod som avses.

När det gäller ÖB och stf ÖB så borde de inte ha varit i samma anläggning. Nu är det ju inte enkel sjukfrånvaro som det gäller utan att anläggningen inte längre finns kvar så det känns direkt osmart att finnas tillsammans.

Att ha hela den civila ledningen på samma plats vore ologiskt utifrån sårbarhet. Här borde det finnas ett dokument som beskriver vad som händer om regeringen, krigsdelegationen eller statsministern utplånas. Här finns det ju också en vice statsminister som borde ha en roll någonstans.

Jag tror som du skriver att de satt på minst tre olika ställen för att minska sårbarheten.
Citera
2014-11-24, 19:35
Medlem
mummas avatar
Citat:
Flint skulle ju mycket väl kunna haft en kommunikationsroll enbart, eller tillsammans med annan uppgift.
En mottagaranläggning stod ju uppe på höjdplatån strax norr om Greck. Denna höjdplatå fortsätter ju drygt 2 km i riktning mot Flint vilket kanske gör det möjligt att placera den andra mottagaranläggningen åt det hållet? Mellan denna eventuella plats och Flint är det ytterligare ca 2 km.

Tycker det låter rimligt om Flint är kommunikation, med tanke på storlek och utblås. Funderar om stugorna norröver kan ha något att göra? Tex förläggning och parkering? Har inga fastighetsuppgifter på dem.

Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Ställer mig vid din sida och säger det samma. Insatta vet vilka anläggningar som diskuteras och behöver inte läsa namn eller få länkar till kartor på anläggningar för att förstå. Leder bara till att obehöriga får nys om anläggningarna. Finns anläggningar i bergslagen som diskuterats ganska fritt, något som även där, som på många andra ställen i landet, lett till inbrott och förstörelse. Ni insatta vet vilka/viket berg jag pratar om. Skärpning.
Synd att det inte går att radera de inläggen i efterhand, eller censurera. (kan MOD göra det, och BORDE vi göra det). Jag känner mig med lite otillfreds att så "direkt på" har kommit ut på senaste, det har ju tagit bort lite av mystiken och jakten kan jag tycka med, för de som har börjat intresserat för sig. Alla timmar jag har lagt på att åka ut, leta dokument, etc i flera år, och så bara "poff" så står det här. Lite snopet. Lite OT men ja.
Citera
2014-11-24, 20:01
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Synd att det inte går att radera de inläggen i efterhand, eller censurera. (kan MOD göra det, och BORDE vi göra det). Jag känner mig med lite otillfreds att så "direkt på" har kommit ut på senaste, det har ju tagit bort lite av mystiken och jakten kan jag tycka med, för de som har börjat intresserat för sig. Alla timmar jag har lagt på att åka ut, leta dokument, etc i flera år, och så bara "poff" så står det här. Lite snopet. Lite OT men ja.
Ja, det verkar ha blivit lite väl direkt på vilken anläggning som diskuterats nu det senaste. Visst tar det bort en del av mystiken och jag blir nästan mörkrädd när jag öppnar tråden och ser länkar till streetview precis framför en anläggning och rad efter rad med information i klartext.

Även om jag kan tycka att det är väldigt intressant att läsa vad ni skriver så finns det ju ändå en anledning till att anläggningarna är hemliga. Det är av den anledningen och att jag inte vill ha en massa spring på platserna som jag själv väljer att inte yttra mig något speciellt, man vet aldrig vem som läser. Jag vet också att vissa vill dela med sig av sin forskning i ämnet, men tänk ett steg extra ... Är det schysst för de som delar intresset att vem som helst får ta del av informationen? Då försvinner det där "lite speciella"
Citera
2014-11-24, 22:31
Medlem
Vad gäller anläggningar byggda under åttiotalet eller tidigare finns inte något hemligt kvar gällande geografisk placering. Inom Försvarsmaktens ledning är man på det fullt klara med att bergrummens läge röjts många gånger om under historiens lopp och att det inte går att bygga sådana här kolosser utan att det direkt synts på Moskvas sateliter sedan 60-70-talet. Försvarsmakten har därför valt att vid överlämnandet till Fortifikationsverket, sekretessbelägga det som man ville ha kvar och undandraget offentligheten. När sedan Fortifikationsverket gjorde överlämnande av information till Lantmäteriet för införande i fastighetsregistret, gjordes ytterligare en översyn. Därav att allt inte finns med i Fastighetsregistret (vilket i sig inte är det minsta hemligt).

Lägg därtill att det blivit allt mer populärt att få ut hemligstämplat material genom personkontakter i Försvaret och på så sätt kunna publicera sånt som ingen annan medelsvensson får ut. Minst två nyutgivna böcker spär på bilden.

Ovanstående info har jag själv fått ifrån myndigheterna i fråga och jag har också fått skriftligt tillstånd att återge vad som framgår av fastighetsregistret. Tänk på det innan ordet censur nämns.

Ovanstående gäller alltså vad som framgår av registret men gäller inte alls om moderna funktioner i dagsläget. Ej heller finns info om var de gamla kopparledningarna finns nedgrävda i Bergslagens skogar eller var fibern dragits rakt igenom terrängen och under sjöar mm.

Jag tog själv tidigare kontakt med Försvarsmakten och föreslog att informationen skulle ändras och bli mindre synlig men blev vänligen avspisad. Mer viktig är inte den här frågan.

Vad som däremot är synd är att tråden beskriver vad som finns innanför SO-skyltarna och det finns ju egentligen inte något jättebehov av för att beskriva zonens framväxt ur historisk synvinkel.

Det räcker inte med att känna någon militär för att man själv skall kunna göra en sekretessbedömning. Den enda som kan göra en vettig sådan är beslutsfattaren själv och från Försvarets högsta ledning har inte några sådana direktiv om censur getts.

Det är självklart att alla vi som gjorde lumpen mm och som värnpliktiga skulle varit tvugna att försvara det här landet med våra liv, vill veta vad som hände under kalla kriget. Det är inte OK med en total sekretess eftersom den missbrukats så ofta. Fråga istället varför militära handlingar "ej kan återfinnas", gallras bort och bränns trotts att det finns lag på dokumentation åt eftervärlden efter att sekretesstiden gått ut.

Leve yttrandefriheten på flashback och skriv efter eget omdömme. Allt måste inte skrivas dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in