Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-11-22, 14:06
Medlem
nicke.orebros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Vid P finns det ingen hårdgjord länk De hårdgjorda länkarna i Zonen finns på hjässan på intressanta bergrum, mottagare vid annexen är ordinära länkantenner på torn.

Tackar. Fick de svar jag sökte i PM.
Citera
2014-11-23, 10:47
Medlem
UT64s avatar
Som en jämförelse till de svenska berganläggningarna kan vi titta lite på Albanien som
det idag i nyheterna rapporterats lite om:

http://www.bbc.com/news/world-europe-30160201

Det finns även reportage i svenska media om Enver Hoxhas bunker.

Sök också gärna på "bunkers in Albania" på Google. De verkar ha haft en nästan
galen tro på betongbunkrars effektivitet i det idiotlandet.
Citera
2014-11-23, 13:34
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Som en jämförelse till de svenska berganläggningarna kan vi titta lite på Albanien som
det idag i nyheterna rapporterats lite om:

http://www.bbc.com/news/world-europe-30160201

Det finns även reportage i svenska media om Enver Hoxhas bunker.

Sök också gärna på "bunkers in Albania" på Google. De verkar ha haft en nästan
galen tro på betongbunkrars effektivitet i det idiotlandet.
Enver Hoxha var lite galen...
Förstår inte varför nyheterna har tagit upp den bunkern nu, den har vart öppen för massor med konstprojekt sen 2009 (kan minnas fel) och mindre Musée.

http://www.itsliquid.com/wp-content/uploads/2014/11/00222.jpg
Inte så imponerande egentligen.
Citera
2014-11-23, 15:43
Medlem
Det har sedan start av tråden talats om en RB60Civ resp en RB60Mil, där i princip konsensus varit att under 50-60-talet så fanns civ-delen i Grecksåsar och mil-delen i Korpaberget. Detta skulle antyda att ÖB satt i ett berg och statsministern i ett annat. Men var det verkligen så?

Några påverkande parameterar:
- En fullträff över ett av bergen skulle riskera slå ut antingen hela civila ledningen eller hela militära ledningen.
- Den civila ledningen behövde ständigt få läget och möjliga handlingsalternativ förklarat för sig, i synnerhet när ex vis den första atombomben föll över Gävle eller Boden.
- En mycket stor risk om ÖB minst dagligen skulle åka till statsministern för möte.

Kan det istället varit så att den "verkställande ledningen", dvs kungen, statsministern (med ev några få viktiga statsråd) och ÖB satt tillsammans i Korpaberget?
Grecksåsar var uppehållsplats för rikets "administrativa" ledning, dvs övrig regering, riksdag och vissa militärer (Försvarstabschefen?)?
I händelse av att Korpaberget slogs ut kunde Grecksåsar ta över.

Flintenhäll då?
Kan det rent av varit varit så att Kungen, statsministern och ÖB satt i Flintenhäll.
Försvarstabschefen, CFV och CM satt i Korpaberget.
Resten av regeringen, krigsdelegationen och militär rådgivare, ex vis Chefen för armen (som hade en oklar "chef för depå-roll" i krig), satt i Grecksåsar?

Jag kan själv tycka att det sista alternativet verkar rätt logiskt.
Senast redigerad av CVNVInson 2014-11-23 kl. 16:18.
Citera
2014-11-23, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Det har sedan start av tråden talats om en RB60Civ resp en RB60Mil, där i princip konsensus varit att under 50-60-talet så fanns civ-delen i Grecksåsar och mil-delen i Korpaberget. Detta skulle antyda att ÖB satt i ett berg och statsministern i ett annat. Men var det verkligen så?

Några påverkande parameterar:
- En fullträff över ett av bergen skulle riskera slå ut antingen hela civila ledningen eller hela militära ledningen.
- Den civila ledningen behövde ständigt få läget och möjliga handlingsalternativ förklarat för sig, i synnerhet när ex vis den första atombomben föll över Gävle eller Boden.
- En mycket stor risk om ÖB minst dagligen skulle åka till statsministern för möte.

Kan det istället varit så att den "verkställande ledningen", dvs kungen, statsministern (med ev några få viktiga statsråd) och ÖB satt tillsammans i Korpaberget?
Grecksåsar var uppehållsplats för rikets "administrativa" ledning, dvs övrig regering, riksdag och vissa militärer (Försvarstabschefen?)?
I händelse av att Korpaberget slogs ut kunde Grecksåsar ta över.

Flintenhäll då?
Kan det rent av varit varit så att Kungen, statsministern och ÖB satt i Flintenhäll.
Försvarstabschefen, CFV och CM satt i Korpaberget.
Resten av regeringen, krigsdelegationen och militär rådgivare, ex vis Chefen för armen (som hade en oklar "chef för depå-roll" i krig), satt i Grecksåsar?

Jag kan själv tycka att det sista alternativet verkar rätt logiskt.

Under de senaste ett eller två åren så har jag själv slutat att tänka på dessa berg som solitärer, utan i stället var Zonen en helhet. Det vill säga, det fanns aldrig något statiskt RB60civ o.s.v.

Sättet som jag själv kommit till denna insikt är att jag försökt att sätta mig in i rollen hos dem som en gång planerade allt detta. För att Zonen skulle kunna utgöra en skyddad arbetsmiljö för den centrala ledningen, i händelse av krigsutbrott, så är redundans och flexibilitet helt nödvändigt.

Vissa funktioner är inte så flexibla. Bland annat finns tekniska funktioner i form av sändar- och mottagaranläggningar som inte är så flexibla. I stället löste man detta med redundans. En annan funktion som nog inte var så flexibel var statsförvaltningens stora arkiv. Detta arkiv tror jag själv fanns i berget i Grecksåsar.

Det mest flexibla var hur alla människor - regeringschef, ÖB och alla andra - skulle ha sina arbetsplatser fördelade i de skyddade bergrummen. Den gamle muppen brukar skriva att så länge regeringschef och ÖB har kommunikationsmöjligheter, och kan identifiera sig via det krypterade systemet, så kan de leda sina verksamheter. Och så tror jag att det var.

Jag tror att det fanns för ändamålet skyddade arbetsplatser i såväl Grecksåsar som Korpaberget, därtill också i förrådsbergen. Efter 1966 säkerligen också i Hästskoberget.

Jag tror också att de berg som hade järnväg i sin omedelbara närhet var de berg som var planerade för personalintensiva funktioner.

Om jag tar på mig "planerarhatten" och tänker på hur Zonens B-anläggningar ska vara belägna och fungera så tänker jag mig geografisk spridning. Kanske var de gamla anläggningarna kring Hallsberg och Örebro rekognoserade för detta ändamål?

Eller kanske så skulle - likt i fiktionens Operation Garbo - någon av mellansveriges stora Gpl:er vara den centrala ledningens reservplatser i händelse att Zonen blev utslagen.
Citera
2014-11-23, 18:24
Medlem
Ja, det fanns/finns ex vis ordinarie stabsplatser (A1,A2), reservstabsplatser (B) och extra stabsplatser (C).
Jag menar de ordinarie och till att börja med är väl utmaningen tillräckligt stor i att försöka förstå dessa
Citera
2014-11-23, 21:09
Medlem
Här är en till som följt tråden men inte skrivit tidigare

Vill minnas att vissa installationer på vissa hjässor var märkt med A+siffra eller B+siffra, vet dock inte om det har med anläggningstyp att göra.
Citera
2014-11-23, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Ja, det fanns/finns ex vis ordinarie stabsplatser (A1,A2), reservstabsplatser (B) och extra stabsplatser (C).
Jag menar de ordinarie och till att börja med är väl utmaningen tillräckligt stor i att försöka förstå dessa

Jag tänker mig ungefär samma som du. Grecksåsar var verkligen civil i det avseendet att det rymde statsförvaltningens arkiv och därtill hörande centralbyråkrater. Personligen är jag tveksam till om det berget verkligen var lämpat för en större skara civilister (alltså riksdagsmännen).

De berg i Zonen som jag tror rymde flest människor var de berg som hade järnväg nära intill. Jag tror nämligen rätt så envist på idén om förläggning i järnvägsvagnar. Vagnarna måste ju inte ha varit parkerade i bergrum. Istället parkerade på järnvägsspåret utomhus, maskerade, och med promenadväg till berget.

Flintenhäll tror jag inte var ett stabsberg, snarare något som hade med kommunikation/teknik att göra. Kanske var den relaterad till den omtalade och stora mottagarantennparken?
Citera
2014-11-24, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Flintenhäll tror jag inte var ett stabsberg, snarare något som hade med kommunikation/teknik att göra. Kanske var den relaterad till den omtalade och stora mottagarantennparken?
Jag har sett en ingång på bild, en väldigt liten en som inte är farbar med fordon. Vet någon hur många det finns vid Flintenhäll och om någon är farbar med fordon?

Nödutgång?
Citera
2014-11-24, 08:54
Medlem
7 § Ett beslut om skyddsobjekt innebär, om annat inte följer av tredje stycket, att obehöriga inte har tillträde till skyddsobjektet.

Tillträdesförbudet får förenas med förbud mot att ta fotografier eller göra andra avbildningar, beskrivningar eller mätningar av eller inom skyddsobjektet.

Om det bedöms som tillräckligt, får i stället för tillträdesförbud utfärdas förbud mot att ta fotografier eller göra andra avbildningar, beskrivningar eller mätningar av eller inom skyddsobjektet eller mot att bada, dyka, ankra eller fiska där.

Nån som vet om det innebär att vi inte får snacka om antal inslag, utgångar mm. ?
Citera
2014-11-24, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dunderdenkan
7 § Ett beslut om skyddsobjekt innebär, om annat inte följer av tredje stycket, att obehöriga inte har tillträde till skyddsobjektet.

Tillträdesförbudet får förenas med förbud mot att ta fotografier eller göra andra avbildningar, beskrivningar eller mätningar av eller inom skyddsobjektet.

Om det bedöms som tillräckligt, får i stället för tillträdesförbud utfärdas förbud mot att ta fotografier eller göra andra avbildningar, beskrivningar eller mätningar av eller inom skyddsobjektet eller mot att bada, dyka, ankra eller fiska där.

Nån som vet om det innebär att vi inte får snacka om antal inslag, utgångar mm. ?

Ja, det är förbjudet enligt svensk lag. Väsentliga delar av denna tråd bryter med all sannolikhet mot Skyddslagen.
Citera
2014-11-24, 11:33
Medlem
Bergfasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dunderdenkan

Givetvis får vi inte prata om antal inslag m.m, det är ju om något extremt känsligt. Du får inte berätta om något om vi ska vara strikta, dvs inte ens färgen på betongen, om det fanns belysning osv.

Flintenhäll har bara ett inslag och det är verkligen inte avsett för någonsomhelst fordonstrafik.

Vänligen,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in