Citat:
Ursprungligen postat av
swifto
Det känner jag inte till, skulle vara intressant om du har en artikel på de? Har aldrig läst att ghrp förhindrar hgh eller igf utsöndringen, endast exogent hgh. Själva poängen att ta peptider är just den ökade utsöndringen av ens naturliga tillväxthormoner, speciellt under sömnen då den är som störst och därför positivt att ta innan sömnen, samt innan träningen och när man vaknat, då dessa 3 perioder är de perioder som man har som mest tillväxthormoner utsöndrande i princip.
Det stämmer, det är nog jag som blandar ihop rem och nrem, alltså djupsömn på engelska, hehe.. blir så när man läser mycket kurslitteratur på engelska.
Det kan du läsa om i vilken artikel som helst som handlar om hypofysen och tillväxthormon tror jag.

Alltså GHRP t.ex. förhindrar ju inte direkt utsöndringen av HGH från hypofysen. En utsöndring utan HGH i sig dämpar pulsen, utan den mekanismen skulle kroppen inte må så särskilt bra då en alltför hög nivå av HGH skulle finnas närvarande.
Sen är det ju skillnad på peptid å peptid; GHRP är ju en peptid som triggar en puls av tillväxthormon t.ex. vilket gör att man dämpar den naturliga pulsen om man tar det vid fel tillfällen.
På morgonen när man har vaknat är kortisolnivåerna höga och utsöndringen av HGH låg, vilket är ett bra tillfälle att köra sina peptider på ur den aspekten. Men jag skulle nog vilja vidhålla att det inte är helt optimalt att störa den största pulsen som infaller naturligt när man somnat utan att istället kanske enbart förstärka den pulsen. Men det här är ju bara spekulationer från mitt håll, har svårt att hitta information om vad som egentligen är fastställt som optimalt med förklaring till varför.
Så vad jag menar är att både exogent HGH och peptider som triggar utsöndring av HGH kan störa den naturliga pulsen om man timear det dåligt, MEN peptider ger inte i närheten lika stor utsöndring av HGH jämfört med en tillförsel av säg 3iu HGH, alltså ger tillförsel utav exogent HGH en negativ återkopplingsslinga som är längre än den som GHRP t.ex. ger.
Mvh