Flashback bygger pepparkakshus!
2014-11-21, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Owza
Ja, hon hade ju kletat på bedövningssalva och cuttat sig själv för att sedan sy ihop det. Hon hade "snapat" bilden till JA men hon trodde inte han hade hunnit sett sen.
Hon påstod till honom att hon hade blivit opererad alt. att de hade satt in en p-stav. Hade dock JA varit smartare skulle han veta att p-stavar sitter inte där.

Hon ville iaf ha uppmärksamhet och att någon skulle tycka lite synd om henne.

Bara själva saken med att skära i sig själv och sy ihop det säger väl en hel del egentligen?
Citera
2014-11-21, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Okej, jag hade ordet direkt på fel ställe. Skulle stå: som inte direkt haft uppsåt att döda.

Men du istället försöka förklara vad uppsåtet egentligen spelar för roll? Har det betydelse för strafflängden eller för brottsrubriceringen?

Brottsrubriceringen.
Citera
2014-11-21, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
På ett ställe i FUP kan man läsa i ett förhör med J.H att hon "återfann Lovisa" på samma ställe i hallen när hon kom tillbaka till lägenheten igen...
På ett annat ställe kan man läsa att J.H sagt att Lovisa (svårt skadad) ska ha lyckats kravla sig in i badrummet och att Jonna återfann henne där?!?
Lovisa måste haft en fruktansvärd dödsångest.
Fy faaaan! Hoppas J.H får lagens absolut strängaste straff!
Kallblodigt agerande rakt igenom!

Hon återfann henne nog i badrummet för det verkar som om det är där det hela har avslutats med handduken för munnen, sprutan och sen jaktkniven.
Citera
2014-11-21, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Asså om hennes sökningar på internet inte fäller henne så är det galet!

"Lite tips inför ett mord"

"Dölja mord med självmord"

"Mord utan kropp"

Etc....

Hon har gjort en del otäck "research" samtidigt så säger hon ju att hon insåg att många "tips" i trådarna var orealistiska. Ändå var hon idiotisk nog att prova det hon läst sig till och tabba sig så här totalt, om hon nu faktiskt planerade det hela. Hon verkar öht haft få back up planer, utan när BO inte dog knall och fall av hennes slag, så fick hon av allt att döma, panik och visste inte alls vad hon skulle göra...
Citera
2014-11-21, 22:00
Medlem
Gu3ros avatar
Citat:
Asså om hennes sökningar på internet inte fäller henne så är det galet!

"Lite tips inför ett mord"

"Dölja mord med självmord"

"Mord utan kropp"

Etc....

Citera
2014-11-21, 22:02
Medlem
Hegemonikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegemonikon
Har man fått reda på vem som svarade i Lovisas telefon när hennes mamma ringde, då hon verkar uppge att hon ringt under tiden/efter mordet pågick?

Någon? har inte hunnit kolla igenom allt men kan inte hitta att någon har frågat Jonna?
Senast redigerad av Hegemonikon 2014-11-21 kl. 22:09.
Citera
2014-11-21, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Bara själva saken med att skära i sig själv och sy ihop det säger väl en hel del egentligen?

Ja, jo. Jag menar det.
Citera
2014-11-21, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
För att kunna dömas till dråp eller mord så måste det finnas ett uppsåt. Normalt sett så finns det två former av uppsåt, direkt och likgiltigt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Upps%C3%A5t

Exemplet du tog med "bråket" blir då alltså ett likgiltighetsuppsåt där domen blir dråp eller mord. Om man inte når upp till ett likgiltighetsuppsåt så blir domen istället misshandel/vållande.

Jag skulle vilja säga att det finns personer som dömts för mord med betydligt mindre uppsåt än vad Jonna hade, så vitt jag minns så ville även Nathalie Johansens kille få tyst på henne under ett bråk (inte säker här om jag blandat ihop) och något direkt uppsåt hittar jag inte i Trollhättanfallet men "Morot" dömdes likväl för mord.

Kan säkerligen leta fram fler fall där det inte funnits direkt uppsåt men personen ändå dömts till mord eller dråp.

Har till och med läst domar där domstolen dragit slutsatser som t ex "XXX borde förstått att XX antal knivhugg kan leda till döden" och därför dömt för mord, de har inte kunnat bevisa uppsåt men ansett att personen i fråga borde insett vad handlandet kunnat leda till.
Citera
2014-11-21, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isocksnow
JH drinken lär innehålla Absolut Karnival och Tuborg grön toppad med ett dillchips?

Tragiskt alltihop, onödigt.

Hinner ett par punkter:

JH inte så fixerad vid triangeldramat som vid sig själv. Hon förefaller vara sexmissbrukare och mer så än JA. Låg nog med 3-4 st olika under samma period. Kanske hade sex dagligen. Och ändå var livet skit?

Jag yrkar på lågt straff 10-12 år. Inte värre än ett genomsnittligt fästmömord. Styckningen får man inte mycke för.

Hamnar hon på "Hinsan" så får hon chansen att testa lite andra sexuella aktiviteter om hon vill det...

Tyvärr så lär hon väl inte få någonting alls för brott mot griftefriden då vi i Sverige oftast får endast för det brott som ger längst straff.
Citera
2014-11-21, 22:13
Medlem
Jag läser SMSen från morddagen den 18e juni.

Till JN: Jonat*an, jag skoja.. Ring mig!! 2014-06-18 05:31:51 UTC (Enhet)

Till JN: Ring när du slår på mobilen, jag kan förklara. 2014-06-18 05:46:33 UTC (Enhet)

Till JN: Jag har såklart inte gjort nåt, ring snälla. 2014-06-18 05:54:24 UTC (Enhet)

Från JN: Du är den sjukaste jävel jag någonsin träffat jag skulle precis ringa polisen 2014-06-18 11:03:23 UTC

Vad är det som händer här? Redan 5 på morgonen den dagen verkar JN ha fått nån indikation att nåt är fel. Jag förstår inte.
Citera
2014-11-21, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegemonikon
Någon? har inte hunnit kolla igenom allt men kan inte hitta att någon har frågat Jonna?

Var hittade du detta? Enda jag hittat (mest skummat igenom) är att mamman berättar att hon ringt för att höra om Lovisa var vaken och att hon få fått lite mumlande till svar men att det inte varit ovanligt då Lovisa var morgontrött.
Citera
2014-11-21, 22:20
Medlem
Citat:
Jag läser SMSen från morddagen den 18e juni.

Till JN: Jonat*an, jag skoja.. Ring mig!! 2014-06-18 05:31:51 UTC (Enhet)

Till JN: Ring när du slår på mobilen, jag kan förklara. 2014-06-18 05:46:33 UTC (Enhet)

Till JN: Jag har såklart inte gjort nåt, ring snälla. 2014-06-18 05:54:24 UTC (Enhet)

Från JN: Du är den sjukaste jävel jag någonsin träffat jag skulle precis ringa polisen 2014-06-18 11:03:23 UTC

Vad är det som händer här? Redan 5 på morgonen den dagen verkar JN ha fått nån indikation att nåt är fel. Jag förstår inte.

Du får komma ihåg att UTC är en timme "bakom" våran tid så att säga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in