Citat:
Ursprungligen postat av
Sgt.Bland
För att kunna dömas till dråp eller mord så måste det finnas ett uppsåt. Normalt sett så finns det två former av uppsåt, direkt och likgiltigt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Upps%C3%A5t
Exemplet du tog med "bråket" blir då alltså ett likgiltighetsuppsåt där domen blir dråp eller mord. Om man inte når upp till ett likgiltighetsuppsåt så blir domen istället misshandel/vållande.
Jag skulle vilja säga att det finns personer som dömts för mord med betydligt mindre uppsåt än vad Jonna hade, så vitt jag minns så ville även Nathalie Johansens kille få tyst på henne under ett bråk (inte säker här om jag blandat ihop) och något direkt uppsåt hittar jag inte i Trollhättanfallet men "Morot" dömdes likväl för mord.
Kan säkerligen leta fram fler fall där det inte funnits direkt uppsåt men personen ändå dömts till mord eller dråp.
Har till och med läst domar där domstolen dragit slutsatser som t ex "XXX borde förstått att XX antal knivhugg kan leda till döden" och därför dömt för mord, de har inte kunnat bevisa uppsåt men ansett att personen i fråga borde insett vad handlandet kunnat leda till.