Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-11-21, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Grovt kan man säga, hon har rätt att återfå beslag av hennes egendom om den inte förverkas av staten p.g.a. domen, t.ex. hammaren och hennes slöa kniv, IKEA kassarna får hon inte tillbaka men körkortet får hon åter som exempel.

Hon får ju även chansen att be om Lovisas egendom men väljer att inte tacka ja.

De ställer i alla fall frågan.
Citera
2014-11-21, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Vilken noggrann och välgjord FUP!

Förresten Jonna kan inte ha alla indianer i kanoten. Hennes källare är full av hundavföring. Varför???

Kanske för att hon hellre sovit på soffan och tappat intresset av sina djur, ätit skräpmat och hela tiden mer eller mindre endast fokuserat på Jonas och Lovisa?
Citera
2014-11-21, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quod
Frågan om det ska bli mord eller vållande till annans död är intressant. Jag är inte jurist vilket alla jurister snabbt kommer upptäcka, men jag ger mig ändå på att försöka förklara. Bare with me:

Mord eller vållande till annans död avgörs inte av om en GM planerat att döda eller inte (vilket är en vanlig missuppfattning).

Utfallet avgörs av vilket uppsåt GM hade (eller alltså vad åklagaren lyckas bevisa att GM hade för uppsåt).

Uppsåt? - "Vilken avsikt GM hade med sina gärningar".

Uppsåt är det t.ex. om:
GM medvetet ville "ta offret av daga" (s.k. direkt uppsåt)
GM har en misstanke av vad följden kan vara av en gärning, men struntar i följden och gör det iaf (s.k. likgiltighetsuppsåt)

Är eventuell planering på förhand då oviktig? Nej då. Om åklagaren lyckas bevisa att GM t.o.m. planerat handlingen är det nära till hands att det handlar om direkt uppsåt. Men även om åklagaren inte bevisat att gärningen var planerad kan gärningen alltså ändå räknas som uppsåtlig. Både direkt uppsåt och likgiltighetsuppsåt kan man ju tänka sig.