Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-11-21, 09:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Hmm, fel av mig då.
Man brukar väl fastställa skuldfrågan först.
Beror det på att hon har till viss del erkänt?
Ja, RPU kan föregå rättegång efter erkännande.
Citera
2014-11-21, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, RPU kan föregå rättegång efter erkännande.

Ja där ser man. Tack.
Citera
blomvattnares avatar

Moderatormeddelande

Postat av blomvattnare 2014-11-21, 09:58
Moderator
Ett antal inlägg som handlade om insamlingen till FUP är nu raderade eftersom de är överflödiga nu när insamlingen är avklarad.

Det kan behöva diskuteras vad som ska med med pengarna som blev över, och därför har en separat tråd startats:

(FB) Diskussion om insamlingen till FUP för mordet i Askersund

Alla raderade inlägg går att plocka fram ifall något av dem (exempelvis listan på donatorer) behövs. PM.a en moderator i så fall.

/Mod
2014-11-21, 10:14
Medlem
klokastiklassens avatar
http://na.se/nyheter/askersund/1.2729888-friskforklarad-kan-anda-vara-sjuk
Den här artikeln beskriver väldigt bra hur sinnet kan fungera på en mördare.
"Allt färre döms numera till rättspsykiatrisk vård. I mitten av 70-talet dömdes två av tre mördare till vård, i dag är siffran bara 15 procent.

– Men det är ju inte för att de som begår brotten har blivit friskare. Samhället har ändrat inställning i den här frågan samtidigt som juridiken har ändrats, säger Rying.

Utvecklingen har inneburit att allt fler med psykiatrisk problematik sitter på våra fängelser i dag. Oftast rör det sig om människor med personlighetsstörningar. Gemensamt för den här gruppen är att de i hög grad saknar medkänsla, är lättkränkta, sätter sig själva i fokus och saknar impulskontroller.

Personer med de här egenskaperna riskerar i högre grad än andra att skada människor i sin omgivning.

– Och det upplever de inte som särskilt problematiskt eftersom de själva känner sig så kränkta i de brottssituationerna, säger Mikael Rying.

Han understryker att han talar i generella termer, inte specifikt om den mordmisstänkta 25-åringen."
Citera
2014-11-21, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir_K
Om jag förstått och minns det rätt så kom LL ut, vände sig om (och tydligen ser hon inte JH som står i trappan var lite luddigt här och jag börjar bli trött) och skulle låsa ytterdörren och JH som stod något trappsteg upp kunde slå till i bakhuvudet. LL svimmar inte som JH planerat, så JH fortsätter slå. Sedan drar hon in en "sprattlande" (försvarande?) LL i lägenheten, sedan drar hon in LL i toaletten för hon vill få bort JH från dörren.

Nej Lovisa kommer ut och ska till jobbet, Jonna står i trappan ner och duckar när hon hör Lovisa vara på väg. Sen är det lite rörigt, hon slår och Lovisa sätter? sig ner i trappan som går uppåt och ojar sig och på något sätt drar Jonna in henne i lägenheten igen...osv
Citera
2014-11-21, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elizadeath
Verkar helt vansinnigt, vad ska hon med lovisas saker till? Klart de måste kunna neka...

Ja det verkar vansinnigt men eftersom hon blir tillfrågad så därför undrar jag om hon skulle kunna
Citera
2014-11-21, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltomten
Har du kollat alla bilder?
Tycker du det var välstädat?
OM man har ordning och reda så stänger man lådor och skåp.

Hittade du inget annat att anmärka på eller?
Lägenheten ser ut som en svinstia och är i stort behov av ordning.
Om du läser mitt inlägg igen så ser du varför jag frågade.
Det var därför att JA inte hade märkt något annat än att toaletten varit städad.
Märker man inte att nån varit och rotat i allt i hela lägenheten så har man dålig koll.

Det spelar inte mig någon roll om du tycker annorlunda men jag tycker det är lite konstigt i alla fall.

JA jag har kollat alla bilder och NEJ jag tycker inte det var välstädat, men att det är grisigt anser jag inte beror på att lite lådor är utdragna utan det skulle jag mer säga är pga alla kläder och den röra som Jonas har i lägenheten. Jag kallar det inte grisigt pga utdragna lådor.

Jonas verkar vara en kille som har dålig koll i allmänhet för jag ett intryck av, lite slötänkt och vek.
Citera
2014-11-21, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gu3ro
Japp............ Helt klart hon har planerat !! Får mig att vilja spy, vi som har läst fup vet precis hur och varför vi tycker det är planerat.. Precis läst all FUP ni delat klart, vill tacka er som fick ut den så fort ni är fantastiska...... Sinnessjuk brud... Välorganiserat mord, som hon trodde hon skulle komma undan med men ack så fel hon hade och i mina egna ord EN JÄVLA IDIOT som jag hoppas på får många men många år i fängelset !!

Som man hade sagt "over there". She is so fucked!

Det blir en morddom men exakt hur många år vågar jag inte spekulera i.
Citera
2014-11-21, 11:21
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Vi kanske kan enas om att själva mordet var planerat, men själva genomförandet inte så grundligt planerat?

Tanken var nog inte att hon skulle behöva transportera bort en kropp. Således var hon inte heller förberedd för det.
Citera
2014-11-21, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Hon har bara gått igenom lilla(§7), kan ändras.
Som det ser ut borde det nog bli så, men man vet aldrig.

Nej hon gick även igenom det stora rättspsykiatriska undersökningen som tar ca 5-6 veckor.
Citera
2014-11-21, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Nej hon gick även igenom det stora rättspsykiatriska undersökningen som tar ca 5-6 veckor.

Jag vet, hade fel där, backa lite i tråden så ser du.
Citera
2014-11-21, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Vad exakt innebär det när man gör anspråk på någonting som polisen tagit i beslag?

Ser att Jonna gör anspråk på vodkaflaskan, sitt körkort, brevet till Jonas!, tablettkartorna och trafikboten bland annat.

Grovt kan man säga, hon har rätt att återfå beslag av hennes egendom om den inte förverkas av staten p.g.a. domen, t.ex. hammaren och hennes slöa kniv, IKEA kassarna får hon inte tillbaka men körkortet får hon åter som exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in