2014-11-20, 15:55
  #9361
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qhz.
Haha. Delade meningar om den där Buffalo Trace Emelissen ser jag. Jag får dock ställa mig till skaran som tycker den var riktigt vidrig. En av få öl som faktiskt fått tagit vägen rakt ned i slasken. Den var faktiskt riktigt hemsk. Vet inte om det var själva stilen, det fatlagrade, som inte föll mig i smaken men något unket var det med den.
ja. där har vi verkligen två läger. jag läppjade den som sagt och bara, nä fy fan, hinka ut skiten.
Citera
2014-11-20, 16:51
  #9362
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Stouten smakade för mycket alkohol för min smak. Behöver stå till sig, har en i garderoben.

Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag upplever det tvärt om. Tyckte båda var bra, men stouten stod inte ut i jämförelse med dess likar för mig. Det gör väl förvisso inte DIPA:n heller, men det är svårare att hitta färsk och god DIPA än Stout eftersom en Stout inte är alls lika beroende av att drickas färsk som en DIPA. Därför konkurrerar stouten på ett annat sätt med alla fantastiska Imps från staterna och andra ställen. Där tycker jag att det finns många som är mycket bättre. För mig var Thurbo Stout lite för spritig och smakade väldigt tydligt av lakrits, nästan så jag var övertygad om att det var en lakritsstout. Köper hellre Yeti då. Däremot känner jag att det är mer sällan den finns en DIPA på hylla som tydligt slår Thurbo DIPA.
Det är verkligen kul att man kan uppleva samma öl som så olika. Jag minns varken stouten som speciellt spritig eller lakritssmakande vilket jag borde gjort om jag upplevt den så med tanke på att jag verkligen inte är speciellt förtjust i lakrits (även om jag förvånansvärt nog tyckte Mikkeller Kolsvart var riktigt trevlig). Att det kan vara deprimerande svårt att hitta färsk DIPA på Systembolagets hyllor kan jag verkligen hålla med om, men jag tycker faktiskt att jag har hittat betydligt bättre DIPor från både Sverige och USA (och såklart Danmark och andra framstående ölnationer) både på krogen och SB. Men jag köpte visserligen mina flaskor i en mindre stad och åtgången hade kanske inte varit så stor som den optimalt behöver vara för att se till att det står färska flaskor på hyllorna så min stout kanske hade fått lugna ner sig lite medan DIPA:n blivit trött, vem vet? Får nog se till att testa de båda ölen vid samma tillfälle igen och se om jag ändrar mig, även om jag misstänker att jag inte skulle tycka sämre om stouten idag skulle det ju inte göra något om DIPA:n visade sig vara bättre än jag minns den.

EDIT: vill också påpeka att jag inte menar att det inte finns bättre imp. stouts än Oppigårds Thurbo Stout utan att jag endast skrivit om den i jämförelse med Thurbo DIPA, jag menar alltså inte att den är världens bästa imp. stout utan bara att jag tycker den är en bättre öl och imp. stout än vad Thurbo DIPA är som öl och DIPA
__________________
Senast redigerad av Mr.Nutt 2014-11-20 kl. 16:56.
Citera
2014-11-20, 17:55
  #9363
Medlem
Vad tycker ni om handpumpad real ale? Drack en riktigt fin igår från Ocean, den hette västkusten. Svårt att ta in en kolsyrebomb efter det. Så det blev en Drickarstout från Skebo. Det är en av mina favoriter när det gäller de lite mer alcohol svaga ölen...
Citera
2014-11-20, 19:31
  #9364
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimme.pom
Vad tycker ni om handpumpad real ale? Drack en riktigt fin igår från Ocean, den hette västkusten. Svårt att ta in en kolsyrebomb efter det. Så det blev en Drickarstout från Skebo. Det är en av mina favoriter när det gäller de lite mer alcohol svaga ölen...
Har druckit handpumpade real ale/cask ale på pubar i skottland. Och visst är det gott trots att den är så alkoholsvag. Utmärkt öl att dricka till maten tycker jag.

Svenska motsvarigheter har jag noll koll på.
Citera
2014-11-20, 19:31
  #9365
Medlem
Bjöd mig själv och mina föräldrar på en blodig stek med potatisgratäng idag, det uppskattades. Men den riktiga succen var desserten! Hällde upp varsitt glas St:erik orange + pepparkakor med stilton! Måste säga att denna öl var över min förväntan, St:erik levererar igen....
Citera
2014-11-20, 19:54
  #9366
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimme.pom
Vad tycker ni om handpumpad real ale? Drack en riktigt fin igår från Ocean, den hette västkusten. Svårt att ta in en kolsyrebomb efter det. Så det blev en Drickarstout från Skebo. Det är en av mina favoriter när det gäller de lite mer alcohol svaga ölen...
Handpumpad färsk Thornbridge Jaipur är sanslöst fint att bälga i sig. Thornbridge har flera av sina öl som real ales på cask.
Citera
2014-11-20, 19:54
  #9367
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Tänkte börja med en varning. Vanlig jävla öl är ju fantastiskt gott och man behöver aldrig växla upp därifrån om man är nöjd och glad med situationen.

Nu råkar jag vara den nyfikna sorten, och det är ert fel att min plånbok får ta smällen. Vanlig jävla öl är inte samma sak längre. Tänkte börja med ett par bottennapp.

Nils Oscar Belgo Pale Ale: Jag köpte flaskan för dess retro utseende och romantiska namn. Vem heter Nils Oscar nuförtiden, så även namnet kändes retro. Men vad fan är det här? Det är så blaskigt att man längtar efter en Pripps Blå! Har för övrigt ingenting emot Nils Oscar. De brygger gott öl.

Misstag nr 2: Kissmeyer Smokey Oktober: Gillar ju rökig whisky så det här lät ju spännande. Det var det emellertid inte. Rökighet och öl får vänta tills hönor får tänder. Jag bara längtade tills ölen var slut. Kommer aldrig att köpa den igen. 35 spänn!

Oppigårds Thurbo Double Ipa: Töntigt namn, men vilket fantastiskt gott öl. Har druckit några sådana nu, och det börjar bli svårt att uttrycka sig. Kanske Dynamit-Harry hade sagt det bäst: "Vicken jävla smäll".

Om det önskas rökig öl så testa Aecht Schlenkerla Rauchbier.

(FB) Rökig öl: Aecht Schlenkerla Rauchbier

Citat:
Ursprungligen postat av pimme.pom
Bjöd mig själv och mina föräldrar på en blodig stek med potatisgratäng idag, det uppskattades. Men den riktiga succen var desserten! Hällde upp varsitt glas St:erik orange + pepparkakor med stilton! Måste säga att denna öl var över min förväntan, St:erik levererar igen....

St Eriks julale som jag tog upp tidigare i tråden var en positiv överraskning. Har köpt ytterligare några. De gör flera goda öl.
Citera
2014-11-20, 20:13
  #9368
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimme.pom
Vad tycker ni om handpumpad real ale? Drack en riktigt fin igår från Ocean, den hette västkusten. Svårt att ta in en kolsyrebomb efter det. Så det blev en Drickarstout från Skebo. Det är en av mina favoriter när det gäller de lite mer alcohol svaga ölen...
Real ale på riktig cask tycker jag är riktigt trevligt, och ärligt talat uppsattar jag i många fall den lägre alkoholhalten. Visst är det trevligt med diverse imps, DIPr och starka belgare, men starkast betyder verkligen inte nödvändigtvis bäst. Ett bra exempel på det tycker jag är nämnda real ales, men också övriga traditionella britiska stilar såväl som berliner weissen och så vidare, och att man kan dricka mängder utan att ramla av stolen skadar ju verkligen inte heller.
Angående St. Eriks tycker jag att de offtast levererar habila öl men utan några överraskningar även om de gör en del kul samarbeten ibland. Kul att höra att Orange imp. Portern var bra, hade tänkt plocka hem några flaskor av den till jul. (Börjar långsamt inse att jag trots att jag tänkt hålla igen i år kommer köpa fåniga mängder julöl till slut ändå)
Citera
2014-11-20, 20:18
  #9369
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Om det önskas rökig öl så testa Aecht Schlenkerla Rauchbier.

(FB) Rökig öl: Aecht Schlenkerla Rauchbier
nänänä, det där är en korvöl.

DETTA är en rökig öl.
http://www.ratebeer.com/beer/de-molen-hel-verdoemenis-octomore/263557/
Citera
2014-11-21, 00:44
  #9370
Medlem
sjeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
nänänä, det där är en korvöl.

DETTA är en rökig öl.
http://www.ratebeer.com/beer/de-molen-hel-verdoemenis-octomore/263557/

http://www.ratebeer.com/beer/mikkeller-texas-ranger-barrel-aged-islay-kriek-edition/190973/
Citera
2014-11-21, 00:48
  #9371
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Om det önskas rökig öl så testa Aecht Schlenkerla Rauchbier.

(FB) Rökig öl: Aecht Schlenkerla Rauchbier


Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
nänänä, det där är en korvöl.

DETTA är en rökig öl.
http://www.ratebeer.com/beer/de-molen-hel-verdoemenis-octomore/263557/

Jag tackar för tipsen, dock blev jag duktigt avskräckt av Kissmeyer som var min första rökta öl någonsin, men jag ska så klart svinga mig upp i sadeln igen...

__________________
Senast redigerad av JoeDevola 2014-11-21 kl. 01:18.
Citera
2014-11-21, 00:56
  #9372
Bannlyst
tysk och dansk och svensk öl är goda spesielt sofiero carlsberg å pripps
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in