2014-11-21, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Inte omöjligt.

Den sansade förstår ju att en sådan historia inte skulle köpas rakt av ändå, och att det alltså inte skulle innebära ett frisläppande. Men Amani kanske skulle kunna tänkas tro det.

Men skulle hon verkligen övergå till att skylla på Rami?
Nej hon skulle inte skylla på Rami rent ut, men vädja om förståelse för mannens makt och kvinnans underdånighet eller något i den stilen.
Citera
2014-11-21, 15:08
Medlem
Jag fick intrycket att Amani lyssnade uppmärksamt på Hjärpe och kanske lite uppskattande: här var en som förstod henne.
Men det är nog lite försåtligt, hon vill nog inte, eller kan inte förstå att hon trots allt är personligen ansvarig för sina egna gärningar.
Citera
2014-11-21, 15:12
Medlem
Imeldas avatar
Att hon ens har mage att slösa rättens tid med sin begäran om att släppas fri. Totalt utan insikt om hur det får henne att framstå.
Citera
2014-11-21, 15:25
Moderator
blomvattnares avatar
Hon blev inte frisläppt, och nu är det slut för idag. Nästa rättegångsdag är på onsdag, om jag har förstått det rätt.
Citera
2014-11-21, 15:26
Medlem
Citat:
Inte omöjligt.

Den sansade förstår ju att en sådan historia inte skulle köpas rakt av ändå, och att det alltså inte skulle innebära ett frisläppande. Men Amani kanske skulle kunna tänkas tro det.

Kanske efter att hon suttit dessa rättegångsdagar och märkt att han inte ens tittar på henne.
Citera
2014-11-21, 15:26
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Hon blev inte frisläppt, och nu är det slut för idag. Nästa rättegångsdag är på onsdag, om jag har förstått det rätt.

Onsdagen efter, den 3:e har jag förstått det som?
Citera
2014-11-21, 15:28
Medlem
BLT live:

@johan.nordström har dom sagt något om hur pass religiösa kvinnan och mannen är? Så som jag har uppfattat det så verkar inte kvinnan ha en hijab eller vara särskilt aktiv v g religion. Samma gäller mannen. Jan Hjärpe utgår ju främst från en sharia perspektiv och traditionella vinklar, vilket får mig att ifrågasätta hur pass involverade familjerna är med släkten och det traditionella delen av livet i Gaza. Fråga nummer två, nu när Sverige godkänner/ska godkänna? Palestina som stat, finns det då möjlighet för extradition, alltså att både mannen och kvinnan utvisas och får genomgå rättegång där istället?

Intressant med reportens iakttagelser om att Rami och Madi är sekulariserade. Han ifrågasätter Hjärpes vittnesmål, och det är faktiskt befogat, för det har många av oss gjort från den stund vi fick veta att han skulle höras som sakkunnigt vittne.

Hans fråga om möjlighet till extradition, på svenska utlämning är nej, för reportern blandar i hop begreppen. Utlämning sker när någon är efterlyst för brott i ett annat land, och när polis vill förhöra eller en åklagare redan har ett klart åtal och begär person utlämnad. Det kan också vara en begäran om utlämning av någon som är dömd i ett land och på rymmen i ett annat. Rami och Madi är inte efterlysta eller dömda i något annat land.

Rättegången i Karlskrona kommer slutföras där. Man avbryter aldrig påbörjad rättegång. Det är så att saken handlar om brott begånget i Sverige, och då ska processen hållas här. De kan ju be om att få avtjäna straffet i hemlandet!

Det reportern egentligen menar (tror jag) är utvisning efter avtjänat straff i Sverige. Konsekvenserna kan bli, döden för dessa barnplågare, om det skrivs in i domen att de ska utvisas efter avtjänat straff.

Det är en intressant fråga nu när Sverige erkänt Palestina. För hur ska man hantera strafträttsligt i domstolen att regeringen erkänner stater som folk är skräckslagna över att åka till?
Citera
2014-11-21, 15:41
Medlem
Citat:
Inte omöjligt.

Men det skulle kunna vara så att polletten trillar ner och hon inser allvaret i åtalet och den bevisning som presenteras.

Hon blev inte fri, och denna plågsamma rättegång fortsätter efter några dagars paus. Det kanske är läge nu att hon är mottaglig för de råd advokaten säkert framfört tidigare för döva öron.

Hon ska inte skylla på Rami om det inte är sant, för ingen köper det. Men berättar hon efter bästa förmåga om Yaras skador, och skingrar dimmorna om vad som skedde dagen Yara dog, är hon hemma. Det vore önskvärt om hon kan berätta trovärdigt om Ramis våld, hans bökande på brottsplatsen med bevisen och filmen. Det är aldrig över förrän det är över.

Om Amani inser att hennes liv måste räddas och att hon saknar framtid med Rami så finns det hopp för henne, efter avtjänat straff. För som det ser ut nu kommer hon få sitta av mycket lång tid, åt dem båda.
Citera
2014-11-21, 15:42
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
Onsdagen efter, den 3:e har jag förstått det som?
Så illa är det tydligen.

Onsdagen den 29 oktober
Torsdagen den 6 november
Tisdagen den 11 november
Torsdagen den 13 november
Tisdagen den 18 november
Onsdagen den 19 november
Fredagen den 21 november
Onsdagen den 3 december
Torsdagen den 4 december
Fredagen den 5 december
Onsdagen den 10 december
Tisdagen den 16 december

http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/las-gardagens-direktrapportering-i-efterhand-dag-1(4510712).gm
Citera
2014-11-21, 15:43
Medlem
Jag kommer i alla fall att hålla alla tummar o tår för att båda döms för mord/dråp/vållande och sedan utvisas till Palestina. Vad som sedan händer där skiter jag högaktningsfullt i. En erkänd stat är en erkänd stat, punkt. Men, en kanske dum fråga från en novis som jag, kan man, med PUT utvisas efter straff? Funkar det så?
Citera
2014-11-21, 15:52
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Det är en intressant fråga nu när Sverige erkänt Palestina. För hur ska man hantera strafträttsligt i domstolen att regeringen erkänner stater som folk är skräckslagna över att åka till?

Vi tar emot flyktingar från alla möjliga och omöjliga länder vars stater är erkända. Vidare har ju iaf Amani åkt tbx till Palestina, så hur rädd var (är) hon egentligen för att vistas där? Om jag var så rädd för att vistas i mitt eget land att jag flydde och lämnade min man och lilla son kvar skulle jag aldrig åka tbx.

Hon kanske är rädd för konsekvenserna av hennes inblandning i mordet på Yara, men det anser inte jag att vi skall ta hänsyn till.
Citera
2014-11-21, 15:53
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Så illa är det tydligen.

Onsdagen den 29 oktober
Torsdagen den 6 november
Tisdagen den 11 november
Torsdagen den 13 november
Tisdagen den 18 november
Onsdagen den 19 november
Fredagen den 21 november
Onsdagen den 3 december
Torsdagen den 4 december
Fredagen den 5 december
Onsdagen den 10 december
Tisdagen den 16 december

http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/las-gardagens-direktrapportering-i-efterhand-dag-1(4510712).gm

Tack för listan, visste att jag hade läst det någonstans. Jag tycker att det är rätt illa med ett sånt långt uppehåll..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in