Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-20, 14:01
  #73
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Men varför ska man nödvändigtvis argumentera emot de som tror på exempelvis chemtrails?

För att upplysa andra, för att osanningar och antaganden inte ska få stå oemotsagda och därför kanske bli tagna som sanningar av de som inte orkar eller kan sätta sig in i fakta.
Allmänbildning och allmän kunskap är oerhört viktigt.
Citera
2014-11-20, 14:31
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
I den tråden finns vad jag sett inte ett enda konkret exempel på konspirationsteorier som visat sig sanna. Möjligtvis, om man är snäll, med undantag för USAs nätövervakning vilket knappast kom som en överraskning för någon, annars är ju hela tråden mest en samlingsplats för folk som inte förmår skilja på konspirationsteorier och konspirationer...

Sen får folk förstås tro på vad de vill - problemen uppstår först när de försöker sprida sina irrläror. Se på GS-tråden t.ex där ett gäng uppenbart verklighetsfrämmande personer verkar trigga varandra allt djupare in i tron att hela världen förföljer dem, eller ebolaepidemin som till stor del verkar ha startats av en s.k. Healer som påstod sig kunna bota, men istället spred, ebola.. Ska vi låta sånt beteende hållas?

Finns mycket i den tråden som stämmer, sen klart det finns konspirationes teorier som inte stämmer.
Men som vanligt gillar du att dra allting i en och samma kam.

Varför är du så bestämt emot allting som inte kan sökas upp på google?
Sen en riktig konspirations teori, kommer ingen kunna få konkreta svar på, då dom som utför det har mer pengar än folk kan drömma om och kan därför sopa igen spåren, och då kommer människor som dig och säger att det inte finns några bevis, men samtidigt finns det inga bevis som bevisar motsattsen, men det struntar "logiska" människor som dig.

eller ska man säga konkreta människor, då du inte verkar tro på något som du kan ta i eller som du kan läsa på din internet burk.

Jag tycker världen ser förjävlig ut därför gräver jag mig ner i konspirations teorier, så att man kan försöka ändra världen, och inte gå på samma misstag som vi människor gör gång på gång.
Världen är full av fula gubbar som "riggar" Spelet.
Citera
2014-11-20, 15:53
  #75
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frukthandlaren.
Finns mycket i den tråden som stämmer, sen klart det finns konspirationes teorier som inte stämmer.
Nej, det är du som inte kan skilja på i efterhand konstaterade konspirationer och konspirationsteorier som någon suttit och fantiserat ihop.

Citat:
Ursprungligen postat av Frukthandlaren.
Men som vanligt gillar du att dra allting i en och samma kam.
...över en kam, inte i..

Citat:
Ursprungligen postat av Frukthandlaren.
Varför är du så bestämt emot allting som inte kan sökas upp på google?
Det är jag absolut inte, jag bara ifrågasätter sådant som inte verkar ha någon verklighetsanknytning.

Citat:
Ursprungligen postat av Frukthandlaren.
Sen en riktig konspirations teori, kommer ingen kunna få konkreta svar på, då dom som utför det har mer pengar än folk kan drömma om och kan därför sopa igen spåren, och då kommer människor som dig och säger att det inte finns några bevis, men samtidigt finns det inga bevis som bevisar motsattsen, men det struntar "logiska" människor som dig.
Där smällde du visst iväg ytterligare en konspirationsteori helt utan bevis för ditt påstående. Att det inte finns bevis för motsatsen är självklart irrelevant, det finns inga bevis för att spaghettimonstret inte finns heller..

Citat:
Ursprungligen postat av Frukthandlaren.
eller ska man säga konkreta människor, då du inte verkar tro på något som du kan ta i eller som du kan läsa på din internet burk.

Jag tycker världen ser förjävlig ut därför gräver jag mig ner i konspirations teorier, så att man kan försöka ändra världen, och inte gå på samma misstag som vi människor gör gång på gång.
Världen är full av fula gubbar som "riggar" Spelet.
Du hittar alltså på egna teorier för att ändra hur världen ter sig i ditt eget huvud? Eller tror du att världen faktiskt ändrar sig för att du hittar på konspirationsteorier?
Citera
2014-11-20, 16:06
  #76
Medlem
Själv har jag starka misstankar om att foliehattar är drabbade av någon slags vanföreställningar eller personlighets-störningar.

De foliehattar jag på ett eller annat sätt är bekant med- är inskrivna i psykiatrin.
Citera
2014-11-20, 20:16
  #77
Medlem
När någonting stort sker så tror en äkta foliehatt alltid,omedelbart och instinktivt att det är något väldigt lurt i görningen..

Det kan aldrig vara så enkelt som att Lee Harvey Oswald faktiskt var en rätt ordinär knäppgök ( inte helt olik de själva ) som hade drivet,glöden och marginalerna på sin sida utan det bara måste finnas en stor sammansvärjning bakom..

Den trista blandmissbrukaren Krille P sköt inte Palme utan det fanns ( naturligtvis ) betydligt mer spännande gärningsmän högt upp på samhällsstegen med kopplingar till utländska säkerhetstjänster..

Att Al-quida skulle lyckats snickra ihop 11 september på egen hand är helt uteslutet utan CIA/Mossad/rymdödlor/your choice orkestrerade hela spektaklet i den mån det ens skett någonting alls utan bara är en masterminded illusion..

En i sammanhanget intressant fråga är vem som blir foliehatt..

Vi har väl alla genomlidit en regngrå måndag med fantasier om att vara storstjärna i Real Madrid,sätta på Cameron Diaz eller vad som nu får var och en att gå igång..

Foliehatten börjar även han sin bana på samma sätt men eftersom han är född med lite djupare personlighet än gemene man så är det inte sportdrömmar utan funderingar kring JFK eller liknande som upptar måndagsfunderingarna..

Med årens gång så börjar tankarna bli allt krångligare och i många fall tror jag att det finns någon personlig tragedi med i bilden..

En kär närstående kanske dör och den där sista kontakten med den riktiga världen är därmed borta..

Innan han vet ordet av så står han utanför Riksdagshuset med plakat och lappar som varnar för den dödliga faran med Flour..
Citera
2014-11-20, 20:45
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teameffort
Den trista blandmissbrukaren Krille P sköt inte Palme utan det fanns ( naturligtvis ) betydligt mer spännande gärningsmän högt upp på samhällsstegen med kopplingar till utländska säkerhetstjänster..
Citat:
På senare år har bland annat professorn i kriminologi Leif GW Persson förespråkat en variant av polisspårsteorin. Dessutom har Göran Lambertz, justitieråd och f.d. justitiekansler, gett kritik för att polisspåret inte har utretts trots att en granskningskommission har tidigare ansett att det borde utredas. Anders Jallai har hävdat att det skall föreligga en stark koppling mellan organisationen Stay behind och Palmemordet.
Citat:
Redan den första veckan efter mordet blev polisutredningen intresserad av den kurdiska organisationen PKK som eventuellt inblandad i mordet. Under 1984 och 1985 hade avhoppade PKK:are mördats i Uppsala och Stockholm och runtom Europa hade PKK varit inblandat i grova våldsbrott.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Palmemordet
Citat:
Att Al-quida skulle lyckats snickra ihop 11 september på egen hand är helt uteslutet utan CIA/Mossad/rymdödlor/your choice orkestrerade hela spektaklet i den mån det ens skett någonting alls utan bara är en masterminded illusion..
Ja, det är ganska jävla otroligt att man kan kapa tre plan och sen krascha två av dom i några väldigt viktiga byggnader, som står stadigt inom en supermakts gräns. Om man inte ifrågasätter det så är man ganska korkad tycker jag, eller så saknar man en del grundläggande kunskap, och då kanske man inte ens borde ha en så stark åsikt och kalla andra för idioter. Inte för att jag nödvändigtvis tror att fler är inblandade, men om man tycker att folk som tror det är dumma i huvudet så kan man inte ha så mycket innanför pannbenet.
__________________
Senast redigerad av Endofin 2014-11-20 kl. 20:54.
Citera
2014-11-20, 20:58
  #79
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Helt riktigt. Men hur många troende bryr sig om att vara med och se hanteringen av flygbränsle och de krav som ställs? Hur många av dem bryr sig om att själva skapa k-strimmor för att skapa sig en uppfattning? Hur många av dem kan få ihop C12H26 och syre i en formel och dra nån slutsats av det?

Det finns inga moraliska hinder för att våga tro, men inte heller att våga vara nyfiken.
Sådan är verkligheten. De flesta har inte satt sig in i någon enda viktig ödesfråga, som t.ex. växthuseffekten, eller läst en enda vetenskaplig avhandling. Men därav följer inte att en grupp med broschyrkunskaper kan sätta sig över en valfri grupp av kritiker som oroar sig över något fenomen och utse sig själva till vetenskapliga förmyndare.
Citera
2014-11-20, 21:01
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teameffort
När någonting stort sker så tror en äkta foliehatt alltid,omedelbart och instinktivt att det är något väldigt lurt i görningen..

Det kan aldrig vara så enkelt som att Lee Harvey Oswald faktiskt var en rätt ordinär knäppgök ( inte helt olik de själva ) som hade drivet,glöden och marginalerna på sin sida utan det bara måste finnas en stor sammansvärjning bakom..

Den trista blandmissbrukaren Krille P sköt inte Palme utan det fanns ( naturligtvis ) betydligt mer spännande gärningsmän högt upp på samhällsstegen med kopplingar till utländska säkerhetstjänster..

Att Al-quida skulle lyckats snickra ihop 11 september på egen hand är helt uteslutet utan CIA/Mossad/rymdödlor/your choice orkestrerade hela spektaklet i den mån det ens skett någonting alls utan bara är en masterminded illusion..

En i sammanhanget intressant fråga är vem som blir foliehatt..

Vi har väl alla genomlidit en regngrå måndag med fantasier om att vara storstjärna i Real Madrid,sätta på Cameron Diaz eller vad som nu får var och en att gå igång..

Foliehatten börjar även han sin bana på samma sätt men eftersom han är född med lite djupare personlighet än gemene man så är det inte sportdrömmar utan funderingar kring JFK eller liknande som upptar måndagsfunderingarna..

Med årens gång så börjar tankarna bli allt krångligare och i många fall tror jag att det finns någon personlig tragedi med i bilden..

En kär närstående kanske dör och den där sista kontakten med den riktiga världen är därmed borta..

Innan han vet ordet av så står han utanför Riksdagshuset med plakat och lappar som varnar för den dödliga faran med Flour..

Vad som är ÄNNU mer "foliehattsvarning" är såklart att driva en teori om att alla dessa alternativa teorier skulle vara strategiskt utplanterade av konspiratörer som har som mål att svälta redan svältande människor.

Enligt mig kan TS själv svara på frågan om vad som rör sig i en "foliehatts" huvud då TS själv framhåller en egen "superkonspirationsteori" i samband med trådstarten.
Citera
2014-11-20, 22:16
  #81
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Vad som är ÄNNU mer "foliehattsvarning" är såklart att driva en teori om att alla dessa alternativa teorier skulle vara strategiskt utplanterade av konspiratörer som har som mål att svälta redan svältande människor.

Enligt mig kan TS själv svara på frågan om vad som rör sig i en "foliehatts" huvud då TS själv framhåller en egen "superkonspirationsteori" i samband med trådstarten.

Om du inte har förstått det än så är hela inledningen (och hela tråden) en parafras på tråden och trådstarten i https://www.flashback.org/t2477658
Citera
2014-11-20, 22:26
  #82
Medlem
biggnifes avatar
Är själv en så kallad "foliehatt", och visst funderar man ibland varför man tror som man gör och har den världsbild som man har. Har alltid varit en "sökare" och nyfiken på saker och ting som inte låter sig förklaras så lätt.

Några konspirationsteorier som jag numera betraktar som fakta i min värld är tex;

* Att Bilderberg-gruppen, CFR och andra liknande intresse-grupperingar är där de flesta av de större geopolitiska besluten egentligen tas, och inte i någon demokratisk vald samling, och att dessa beslut presenteras och drivs igenom med hjälp av lögner och false-flags för att folk ska acceptera det.

* JFK mördades för att han ville avvecka Federal Reserve och låta staten skapa pengarna istället.

* Att 9/11 var ett inside-jobb för att skaffa sig en ursäkt för att upprätthålla petrodollarns status.

* Att upproret i Libyen var till stor del var orkistrerat och den riktiga anledningen till NATOs intenvention beror på att Gadaffi ville börja ta betalt i guld istället för dollar och införa en guldmyntfot-valuta för hela Afrika, vilket på riktigt skulle hota petrodollarn.

* Att upproret och krigshetsandet mot Syrien är för att ta kontroll över landet centralbank, försvaga Ryssland, få till ett krig mot Iran (allierade) och tillsätta en Västvänlig regering.

* Att krigshetsandet mot Ryssland idag främst beror på dess planer att tillsammans med BRICS-länderna avvecka dollarn och skapa ett eget finansiellt system som nuvarande TPTB inte kan manipulera/kontrollera.

Egentligen anser jag allt ovan vara del av en och samma konspiration, och jag kan inte förstå hur folk kan vara så snabba på att avfärda detta som trams när det enligt mig inte råder några tvivel längre.

Men absolut, att gå omkring med en världsbild som skiljer sig så pass mycket från konsensus är inte nytttigt för den mentala hälsan i längden. När ens uppfattning skiljer sig så pass mycket från gemene mans sås en spricka av tvivel och undran om det egentligen är en själv som är galen.

Angående mental ohälsa... För att lösa dilemmat med varför min uppfattning av omvärlden skiljer sig så pass mycket från andras så har det gått så långt att jag seriöst överväger på om vi alla ändå inte lever i olika verkligheter på riktigt. Att exakt alla potentiella "verkligheter" (eller universium, rumtidsenheter eller vad man vill kalla det) redan existerar på ett abstrakt plan, och det är vart vi med våra medvetanden lägger vårt mentala fokus på och har vårt trossystem som bestämmer vilken verklighet som ska manifesteras.
Att varje universum är statiskt, en ögonblicksbild, och det är när vi skiftar imellan som vi upplever det som att tiden går framåt. Lite "mind over matter" över det typ...

Ärligt talat så undrar jag inte om det hade varit bättre om man hade fotboll och öl som intresse istället.
Citera
2014-11-20, 22:34
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Om du inte har förstått det än så är hela inledningen (och hela tråden) en parafras på tråden och trådstarten i https://www.flashback.org/t2477658

Vad har det med saken att göra? Ska vi diskutera fenomenet "foliehattar" och dina teorier som du redogör för i TS här eller inte?
Citera
2014-11-20, 22:40
  #84
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Vad har det med saken att göra? Ska vi diskutera fenomenet "foliehattar" och dina teorier som du redogör för i TS här eller inte?

Gärna, men om du diskuterar dessa teorier utifrån parafrasen i inledningen så diskuterar du givetvis parallellt även det omvända. Dvs allt du anklagar mig för utifrån trådstarten blir även ett anklagande pekfinger gentemot "foliehattar" eftersom trådstarten endast var ett sätt att visa hur generiskt meningslös tråden "Vad finns i huvudet på en debunker" de facto är.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback