2014-11-17, 20:20
Medlem
Smerchs avatar
Anderson Valleys Winter Solstice Seasonal Ale smakar lite som jordgubbsmilkshake, den står ut bland de julöl jag testat.
Citera
2014-11-19, 17:18
Medlem
Smuttar på en gouden carolus christmas på fat, måste säga att den är helt förträfflig. Lakrits med bärtoner. Längesedan jag uppskattade en belgare på detta vis. Dock lite mycket med 33cl. Hade föredragit 25cl.. Men men...
Citera
2014-11-19, 20:41
Medlem
Sitter med en orange crush från amager/cigar city just nu. Positivt överraskad, detta var lite vad jag trodde fatamorgana och stolen fruit skulle smaka. Mycket gott.
Citera
2014-11-19, 21:53
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimme.pom
Smuttar på en gouden carolus christmas på fat, måste säga att den är helt förträfflig. Lakrits med bärtoner. Längesedan jag uppskattade en belgare på detta vis. Dock lite mycket med 33cl. Hade föredragit 25cl.. Men men...

Har denna i 75 cl flaskor. Köpte förra året men drack ingen då. I år har jag inte sett den till försäljning. Får väl se om jag öppnar någon denna jul. Med stora flaskor så måste man ju vara några stycken vid tillfället.
Citera
2014-11-19, 21:54
Medlem
JoeDevolas avatar
Tänkte börja med en varning. Vanlig jävla öl är ju fantastiskt gott och man behöver aldrig växla upp därifrån om man är nöjd och glad med situationen.

Nu råkar jag vara den nyfikna sorten, och det är ert fel att min plånbok får ta smällen. Vanlig jävla öl är inte samma sak längre. Tänkte börja med ett par bottennapp.

Nils Oscar Belgo Pale Ale: Jag köpte flaskan för dess retro utseende och romantiska namn. Vem heter Nils Oscar nuförtiden, så även namnet kändes retro. Men vad fan är det här? Det är så blaskigt att man längtar efter en Pripps Blå! Har för övrigt ingenting emot Nils Oscar. De brygger gott öl.

Misstag nr 2: Kissmeyer Smokey Oktober: Gillar ju rökig whisky så det här lät ju spännande. Det var det emellertid inte. Rökighet och öl får vänta tills hönor får tänder. Jag bara längtade tills ölen var slut. Kommer aldrig att köpa den igen. 35 spänn!

Oppigårds Thurbo Double Ipa: Töntigt namn, men vilket fantastiskt gott öl. Har druckit några sådana nu, och det börjar bli svårt att uttrycka sig. Kanske Dynamit-Harry hade sagt det bäst: "Vicken jävla smäll".
Citera
2014-11-19, 22:32
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Har denna i 75 cl flaskor. Köpte förra året men drack ingen då. I år har jag inte sett den till försäljning. Får väl se om jag öppnar någon denna jul. Med stora flaskor så måste man ju vara några stycken vid tillfället.
Den kommer i småpartisläppet i december har jag för mig, kommerr en hel drös julöl till då
Citera
2014-11-19, 23:35
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Tänkte börja med en varning. Vanlig jävla öl är ju fantastiskt gott och man behöver aldrig växla upp därifrån om man är nöjd och glad med situationen.

Nu råkar jag vara den nyfikna sorten, och det är ert fel att min plånbok får ta smällen. Vanlig jävla öl är inte samma sak längre. Tänkte börja med ett par bottennapp.

Nils Oscar Belgo Pale Ale: Jag köpte flaskan för dess retro utseende och romantiska namn. Vem heter Nils Oscar nuförtiden, så även namnet kändes retro. Men vad fan är det här? Det är så blaskigt att man längtar efter en Pripps Blå! Har för övrigt ingenting emot Nils Oscar. De brygger gott öl.

Misstag nr 2: Kissmeyer Smokey Oktober: Gillar ju rökig whisky så det här lät ju spännande. Det var det emellertid inte. Rökighet och öl får vänta tills hönor får tänder. Jag bara längtade tills ölen var slut. Kommer aldrig att köpa den igen. 35 spänn!

Oppigårds Thurbo Double Ipa: Töntigt namn, men vilket fantastiskt gott öl. Har druckit några sådana nu, och det börjar bli svårt att uttrycka sig. Kanske Dynamit-Harry hade sagt det bäst: "Vicken jävla smäll".

Håller med om Nils Oscar Belgo PA och Thurbo IPA (Thurbo är dock namnet på en ort, så det kanske inte är så töntigt som du tänker dig?). Belgo PA var sommarens stora besvikelse för min del. Nils Oscar brukar kunna brygga hyfsade grejer, och stilen (belgisk jäst och pale ale-humling) är faktiskt extremt lovande. Jag trodde min första flaska var defekt, så tam och osannolikt tråkig var den. Så jag provade två till och de var alla lika bedrövliga. Synd att NO, liksom många andra svenska mikrobryggerier ska fega ur så förbannat. De borde inse vid det här laget att folk som betalar premium för hantverksmässig öl istället för att köpa Pripps Blå eller Sofiero vill ha smak! Thurbo IPA däremot är en svensk dubbel-IPA av rang. Nästan i klass med sina amerikanska syskon.
Senast redigerad av Feadog 2014-11-19 kl. 23:39.
Citera
2014-11-20, 00:07
Medlem
Heavisides avatar
Satte i mig en Brewdog Tokyo* idag. Ärligt talat är det den godaste öl jag druckit. Jag kan ju säga att bryggeriet i sig gav inte så värst höga förväntningar men vilken öl alltså! Väldigt trögflytande, mycket mörk med ett riktigt brunt skum. Luktade choklad. Extremt fylligt och välsmakande på alla sätt. Efter att eftersmaken hade lagt sig fick man en viss alkoholton i slutet, men vad kan man förvänta sig av 16.5%. Om ni får tag på den, köp!
Citera
2014-11-20, 00:08
Medlem
brutefishs avatar
ledsen över 35 spänn?

jag ska just vaska min 75:a brooklyn wild streak efter ett halv glas.
fan odrickbar jävla sönderfatlagrade skit.

149 pix gick den på.
Citat:
Ursprungligen postat av Heaviside
Satte i mig en Brewdog Tokyo* idag. Ärligt talat är det den godaste öl jag druckit. Jag kan ju säga att bryggeriet i sig gav inte så värst höga förväntningar men vilken öl alltså! Väldigt trögflytande, mycket mörk med ett riktigt brunt skum. Luktade choklad. Extremt fylligt och välsmakande på alla sätt. Efter att eftersmaken hade lagt sig fick man en viss alkoholton i slutet, men vad kan man förvänta sig av 16.5%. Om ni får tag på den, köp!
pröva den med en ostbricka. du kommer smälla av.
Citera
2014-11-20, 00:16
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Håller med om Nils Oscar Belgo PA och Thurbo IPA (Thurbo är dock namnet på en ort, så det kanske inte är så töntigt som du tänker dig?). Belgo PA var sommarens stora besvikelse för min del. Nils Oscar brukar kunna brygga hyfsade grejer, och stilen (belgisk jäst och pale ale-humling) är faktiskt extremt lovande. Jag trodde min första flaska var defekt, så tam och osannolikt tråkig var den. Så jag provade två till och de var alla lika bedrövliga. Synd att NO, liksom många andra svenska mikrobryggerier ska fega ur så förbannat. De borde inse vid det här laget att folk som betalar premium för hantverksmässig öl istället för att köpa Pripps Blå eller Sofiero vill ha smak! Thurbo IPA däremot är en svensk dubbel-IPA av rang. Nästan i klass med sina amerikanska syskon.

Är Thurbo en ort? I så fall har jag inte en invänding emot en enda stavelse.

Brutefish!

Jag har bränt så mycket pengar på krogen i mina dagar att 35 kr för en bira känns som ett fynd. Jag är absolut inte rik, men jag kan prioritera att köpa en spritflaska för ett fyrsiffrigt belopp (ibland).

Det smärtar mig dock att du fick vaska en 75:a av vad som borde vara förstklassig öl.
Senast redigerad av JoeDevola 2014-11-20 kl. 00:40.
Citera
2014-11-20, 00:23
Medlem
qhz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterplupp
Sitter med en orange crush från amager/cigar city just nu. Positivt överraskad, detta var lite vad jag trodde fatamorgana och stolen fruit skulle smaka. Mycket gott.

Drack den igår kväll och kan bara instämma i hyllningarna. Tillsammans med Cuvée des Jacobins och Old Ruffian ett av dom bättre öl jag druckit i år. Har iofs inte blivit så himla mycket, men orange crushen hamnar definitivt på en topp 5-lista över årets druckna öl i alla fall. Bra samarbete mellan Amager och Cigar City.

Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Är Thurbo en ort? I så fall har jag inte en invänding emot en enda stavelse.

Antar att det är denna ort som åsyftas med namnet:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Turbo,_Hedemora_kommun

Hade ingen aning om att den orten fanns jag heller och tyckte likt dig att det var ett otroligt töntigt namn. Men nu när det fått sina förklaringar är även jag beredd att ändra uppfattning.
Citera
2014-11-20, 08:31
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
ledsen över 35 spänn?

jag ska just vaska min 75:a brooklyn wild streak efter ett halv glas.
fan odrickbar jävla sönderfatlagrade skit.

149 pix gick den på.

Det var så illa alltså? Tur man inte köpte en då, var på vippen men priset avskräckte. Dessutom har jag också lite svårt för den här fatlagringstrenden som pågått ett tag, ölet blir ju inte nödvändigtvis bättre, särskilt inte när det är bourbonfat inblandade. De riktigt högkvalitativa fatlagrade ölen kommer i min mening från Emelisse och Mikkeller. Emelisse har lagrat stouts på t ex Tullamore och Laphroaigfat, vilket har varit magiskt, deras White Label (på bourbon otippat nog...) smakade dock tantparfym och kokoskola, sämsta jag druckit på länge. Sen har Mikkeller en mycket bra (om än dyr) fatserie vid namn George. Nu har jag iofs bara testat sherryvarianten men den var fan helt sinnesjukt bra! Inga dussinvaror som sagt bara, tror jag betalade 99 danska på deras webbshop

Ang. Tokyo *, din jävel, nu blev man ju tvungen att ställa in den flaska man har hemma på kylning länge sedan jag drack den nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in