2014-11-19, 11:43
Medlem
Costanza101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amsta11en
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/fn-is-har-vapen-for-upp-till-tva-ar-till_4114645.svd

Eftersom IS verkar vara så väl beväpnade så funderar jag på om inte Ryssland även sålt vapen till dem precis som de sålt vapen till Assad. Vad tror ni om det?
Nope.

OBS! Det är jätteviktigt att ni har koll på situationen där nere innan ni postar goja och tar upp onödig plats i tråden OBS!
Citera
2014-11-19, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Atorayaa
Väldigt intressant information. Jag har läst dina tidigare inlägg här i tråden och du verkar ha koll på assyrierna. Var får du tag på all information?

Du nämner att rivaliteten mellan både Sootoro och Sutoro har ökat. Tror du att det kan medföra allvarliga påföljder, så som att man börjar kriga mot varandra? Själv, är det något som jag tvivlar starkt på.

Skönt att det finns någon i tråden som har koll på assyrierna.

Jag är själv från Syrien (Kamishli) och har fortfarande mycket släkt där

"Rivalitet" får tas med en gnutta salt, det ska definitivt inte tolkas på det sättet. Man kommer självklart inte att börja kriga emot varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Tisdag - Kobane:
Kurdish fighters seized six buildings used by Islamic State close to council offices in the north of the town and took a large quantity of rocket-propelled grenade launchers, guns and machine gun ammunition.

Antal döda:
The clashes killed about 13 Islamic State militants, including two senior fighters who had been helping to lead the militant group's assault on the town.

från 40% ner till 20% under IS:
Idris Nassan, an official in Kobani estimated Islamic State controlled less than 20 percent of the town. Last month, officials said Islamic State controlled around 40 percent as it pushed further into the town.

Blockerad tillförsel väg:
Kurdish forces appear to have made other gains in recent days of fighting. Last week they blocked a road Islamic State was using to resupply their forces, the first major gain against Islamic State after weeks of violence.
Tror att daesh insett att de förlorat den kampen. Vet du ifall koalitionens plan fortfarande cirkulerar ovanför Kobane?

Har nusra påbörjat sin offensiv mot Afrin, eller var det bara propaganda?
Citera
2014-11-19, 12:47
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cirdic
Jag är själv från Syrien (Kamishli) och har fortfarande mycket släkt där

"Rivalitet" får tas med en gnutta salt, det ska definitivt inte tolkas på det sättet. Man kommer självklart inte att börja kriga emot varandra.

Vilka är det som finansierar Sootoro? Har inte sett en enda insamling eller liknande för oss assyrier i väst att bidra pengar till.

Hade våra stenrika kyrkor skänkt en tiondel av kostnaden för deras onödiga, maffiga kyrkbyggen till assyriska miliser så...
Citera
2014-11-19, 12:51
Medlem
SoulAmazins avatar
Vill minnas att någon här i tråden gjorde ett fint inlägg en tid sedan om hur IS moral kommer ta en kraftig törn ifall de inte intar Kobane, nu när YPG avancerar i staden och IS trycks tillbaks, vad händer nu? Vad är deras backup-plan?
Citera
2014-11-19, 13:56
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Vill minnas att någon här i tråden gjorde ett fint inlägg en tid sedan om hur IS moral kommer ta en kraftig törn ifall de inte intar Kobane, nu när YPG avancerar i staden och IS trycks tillbaks, vad händer nu? Vad är deras backup-plan?

Dom är fegisar, dom inleder konflikter i olika områden, sedan blir dom tillbakatryckta och då inleds fas 2. Nu kommer fegisarna rikta in sig på självmordsattacker där man går in för att döda civila. Man mot man får dom allt som oftast pisk, nu får man attackera mål man klarar av, det vill säga civila.

Bland annat var det en självmordsbombare som sprängde någon bil i Erbil idag, förmodligen en hämnd för att Peshmerga slåss i Kobane.
Citera
2014-11-19, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Dom är fegisar, dom inleder konflikter i olika områden, sedan blir dom tillbakatryckta och då inleds fas 2. Nu kommer fegisarna rikta in sig på självmordsattacker där man går in för att döda civila. Man mot man får dom allt som oftast pisk, nu får man attackera mål man klarar av, det vill säga civila.

Bland annat var det en självmordsbombare som sprängde någon bil i Erbil idag, förmodligen en hämnd för att Peshmerga slåss i Kobane.

Precis - större fegisar går inte att hitta. Blir de tillbakatryckta av soldater ger de sig på civila som hämnd.
Citera
2014-11-19, 14:43
Medlem
Citat:
Vilka är det som finansierar Sootoro? Har inte sett en enda insamling eller liknande för oss assyrier i väst att bidra pengar till.

Jag har heller aldrig sett någon insamling till Sootoro, vilket jag tycker är lite skumt. Många från väst hade säkerligen donerat. Assyriska milisen i Irak, Dwekh Nawsha, har ju en insamling där många från t.ex. USA donerat. Därför tycker jag det är synd att Sootoro inte har en insamling, om de däremot har en, då behövs det verkligen en förbättring att förmedla informationen om detta till assyrierna i väst.

Citat:
Hade våra stenrika kyrkor skänkt en tiondel av kostnaden för deras onödiga, maffiga kyrkbyggen till assyriska miliser så...

Håller med. Inte nog med våra stenrika kyrkor har vi mångtals assyrier runt om i världen som omsätter flera miljoner. Hade en liten del av dessa pengar åtminstone hamnat hos den assyriska milisen, då jävlar...

Däremot tror jag inte att det endast beror på girigheten hos assyrierna, utan ont om information. Jag skulle nog gissa på att majoriteten av assyrierna i väst inte hört talats om Sotooro eller Dwekh Nawsha.
Senast redigerad av Atorayaa 2014-11-19 kl. 15:31.
Citera
2014-11-19, 16:11
Bannlyst
Citat:

Vapen är något i princip alla familjer har i sina hem i Syrien. Och då menar jag inte enbart handpistoler (som t.ex. busschaufförer kunde ansöka om ifall man körde långa sträckor nattetid). Shotguns och automatvapen var inte ovanligt heller. Min morbror hade t.o.m. tagit med sig en handgranat hem från armén.

Priserna på vapen minskade även drastiskt under 2004 , och många passade då på att köpa.

Så kort och gott är det egna vapen, privata finansiärer, och dessutom så ger/gav nog regimen en del vapen (regimen gav alla aktörer utom oppositionen vapen för att skydda sig).

Citat:
Ursprungligen postat av Atorayaa
Jag har heller aldrig sett någon insamling till Sootoro, vilket jag tycker är lite skumt. Många från väst hade säkerligen donerat. Assyriska milisen i Irak, Dwekh Nawsha, har ju en insamling där många från t.ex. USA donerat. Därför tycker jag det är synd att Sootoro inte har en insamling, om de däremot har en, då behövs det verkligen en förbättring att förmedla informationen om detta till assyrierna i väst.

Håller med. Inte nog med våra stenrika kyrkor har vi mångtals assyrier runt om i världen som omsätter flera miljoner. Hade en liten del av dessa pengar åtminstone hamnat hos den assyriska milisen, då jävlar...

Däremot tror jag inte att det endast beror på girigheten hos assyrierna, utan ont om information. Jag skulle nog gissa på att majoriteten av assyrierna i väst inte hört talats om Sotooro eller Dwekh Nawsha.
Utan att göra någon större utläggning här så är det bara idioter som skulle få för sig att donera till Dwekh Nawsha. Skämtar inte när jag säger att deras s.k. "milis" är på 70 man. Zowaa's milis är på över 3000 man med flera tusen som har skrivit upp sig som frivilliga.

Dwekh Nawsha har motarbetat assyriska intressen under flera år och även motarbetad Zowaa's milis under 2006-2007. Som sagt kan säga mycket om detta, men det har inte med tråden att göra.
Citera
2014-11-19, 16:54
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
De alternativ som du lyfter upp ur den väpnade oppositionen som demokratifrämjande, FSA och YPG, är inte realistiska alternativ i Syrien.

FSA är marginaliserade. Det går inte längre att definiera eller lokalisera FSA. Flertalet experter på området har redan medgett det. Dessutom har FSA samarbetat med terroristorganisationer som IS och Jabhat al-Nusra (och gör det än idag), deras trovärdighet ur ett demokratiperspektiv kan därför ifrågasättas.

YPG är inte representativa för hela den syriska befolkningen. De har bra idéer men dessa omfattar enbart den kurdiska befolkningen och en mindre andel av den kristna befolkningen i nordöstra Syrien. YPG:s intresse finns i kurdiskt kontrollerade områden. Deras nationella inflytande hade varit marginell.

De starkaste aktörerna på marken, från den väpnade oppositionen, är mer konservativa grupper som Islamic Front och därefter jihadistiska grupper som al-Nusra och IS. Dessa grupper var visserligen inte starka 2011, men stärktes under 2013. Just nu är dem på sin absoluta topp och inte mycket talar för att icke-konservativa grupper kan konkurrera med dessa grupperingar. Även om Assad faller kommer det finnas parter inom oppositionen som kommer motsätta sig demokrati, mänskliga rättigheter och sekularism. Ett ytterligare krig hade sannolikt blivit oundvikligt. Syrien hade blivit värre än Irak.
Har ingen lust att debattera för FSA pga av motivationsbrist. De må vara orealistiska alternativ eller snarare mer precis definition små grupper i jämförelse med de andra, men de är fortfarande de enda beväpnade styrkorna som vill införa demokrati. Observera att det är väldigt ovanligt med moderata aktörer i en beväpnad konflikt likt detta inbördeskrig. Oddsen är stygga, det normala är ökad radiklisering med tiden som fortlöper och senare oundvikligen ett sekteristiskt eller etniskt krig. Det finns alltså en nästintilll matematisk ekvation, man vet vad resultatet blir innan själva händelsen har inträffat.

Det där sista du skrev gäller även om oppositionen blir besegrade. Det vanliga tillvägagångsättet när när någon tar makten i den här regionen, är att besfästa den på bekostnad av alla andra.

En sak till vad gäller andelar och de kristna. Det finns ingen statestik, inga uppskattningar, vi vet inte ens vad helheten är och än mindre vet vi vad andelen är. Det ena lägret säger att dem är störst och det andra säger samma sak, ska man lysna på den ena och strunta i den andra? Den enda informationen som finns tillgänglig och som kan användas i syfte att få en bild av det hela är följande: Den ena finns i en statsdel i Qamishlis innerstad. Den andra finns i Qamishlis utkanter plus alla andra ställen som bebos av assyrier. Om man ska säga något om dessa gruppers storlek i jämförelse med varandra så måste man åtminstone ta hänsyn till den fysiska verkligheten.
Citera
2014-11-19, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berxwedan
Precis - större fegisar går inte att hitta. Blir de tillbakatryckta av soldater ger de sig på civila som hämnd.
Jaa, tycker syriska och irakiska armén ska göra det de är bäst på, nämligen fly. Så vi slipper massa civila offer.
Citera
2014-11-19, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Jaa, tycker syriska och irakiska armén ska göra det de är bäst på, nämligen fly. Så vi slipper massa civila offer.

Jaa tycker Peshmerga och YPG ska göra det de är bäst på, nämligen fly. Så vi slipper massa civila offer.
Citera
2014-11-19, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brurchan
Jaa tycker Peshmerga och YPG ska göra det de är bäst på, nämligen fly. Så vi slipper massa civila offer.

Se upp, nu kommer du genast bli kallad antikurd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in