Citat:
Ursprungligen postat av
SoulAmazin
Vilka är det som finansierar Sootoro? Har inte sett en enda insamling eller liknande för oss assyrier i väst att bidra pengar till.
Hade våra stenrika kyrkor skänkt en tiondel av kostnaden för deras onödiga, maffiga kyrkbyggen till assyriska miliser så...

Vapen är något i princip alla familjer har i sina hem i Syrien. Och då menar jag inte enbart handpistoler (som t.ex. busschaufförer kunde ansöka om ifall man körde långa sträckor nattetid). Shotguns och automatvapen var inte ovanligt heller. Min morbror hade t.o.m. tagit med sig en handgranat hem från armén.
Priserna på vapen minskade även drastiskt under 2004 , och många passade då på att köpa.
Så kort och gott är det egna vapen, privata finansiärer, och dessutom så ger/gav nog regimen en del vapen (regimen gav alla aktörer utom oppositionen vapen för att skydda sig).
Citat:
Ursprungligen postat av
Atorayaa
Jag har heller aldrig sett någon insamling till Sootoro, vilket jag tycker är lite skumt. Många från väst hade säkerligen donerat. Assyriska milisen i Irak, Dwekh Nawsha, har ju en insamling där många från t.ex. USA donerat. Därför tycker jag det är synd att Sootoro inte har en insamling, om de däremot har en, då behövs det verkligen en förbättring att förmedla informationen om detta till assyrierna i väst.
Håller med. Inte nog med våra stenrika kyrkor har vi mångtals assyrier runt om i världen som omsätter flera miljoner. Hade en liten del av dessa pengar åtminstone hamnat hos den assyriska milisen, då jävlar...
Däremot tror jag inte att det endast beror på girigheten hos assyrierna, utan ont om information. Jag skulle nog gissa på att majoriteten av assyrierna i väst inte hört talats om Sotooro eller Dwekh Nawsha.
Utan att göra någon större utläggning här så är det bara idioter som skulle få för sig att donera till Dwekh Nawsha. Skämtar inte när jag säger att deras s.k. "milis" är på 70 man. Zowaa's milis är på över 3000 man med flera tusen som har skrivit upp sig som frivilliga.
Dwekh Nawsha har motarbetat assyriska intressen under flera år och även motarbetad Zowaa's milis under 2006-2007. Som sagt kan säga mycket om detta, men det har inte med tråden att göra.