Citat:
Ursprungligen postat av
tobbetukt
cool kille.se
Hur ska jag förklara så att människor som du också förstår..
Till och börja med så sa jag inte att de är viktigare med spelskickliga individuella spelare än en bra coach men så som jag ser de är det endå spelarna och inte coachen som står på isen (kan ha fel men jag är GANSKA säker på de iaf) och då man börjar komma upp i den här nivån så har man ju vart med ett tag och förmodligen hört en hel del saker från olika coacher..olika pepptalks, taktiker osv osv..Vi drar ett litet exempel: ett lag får powerplay och coachen vill verkligen att spelarna ska lägga upp pucken till backarna för ett direktskott..laget med powerplay vinner tek och högerforwarden är nere vid sarghörnet med pucken och ser att det inte går att lägga en rimlig pass upp till backarna då de är täckta (de är här du passar och tabbar dig btw)

men den här spelaren lägger istället en pass tvärs över till vänster forwarden som sätter dit den...och då kommer då själva frågan hur mkt inverkan hade egentligen coachen i just det PP'et? inte så mkt skulle jag vilja säga, då spelaren hade lite fantasi,känsla och kunde tänka själv utan att tänka "jag måste få upp pucken till backen för de är de coachen vill"
Sen så finns det ju självklart bättre och sämre coacher och jag säger inte att ett lag klarar sig alldeles utmärkt utan en coach.
För övrigt så hade jag nog satt dig på läktaren i de flesta lagsporter..kanske inte curling

Du tar ett exempel som är en av de saker en coach har som allra minst inverkan på. Ingen bra coach i världen går in och pekar vilka passningar hans spelare ska slå. Det handlar mer om att till en början få ihop gruppen bra, sen att hålla gruppens gemensamma självförtroende högt, få alla att dra åt samma håll.
När man klarat av detta så läggs det upp riktlinjer för hur man ska försvara sig, hur man ska spela sig ur egen zon, genom mittzon och hur man ska komma in i anfallszon. Man lägger upp en plan, men med en stor kreativ frihet hos spelarna ändå. Alltså bestämmer man knappast vilka exakta passningar en spelare ska slå.
Därefter har vi matchcoachningen, vilka ska vara på isen och när? Och all feedback som sker under matcher där coacher ger tips om hur spelare kan lösa situationer enklare på isen. Klart som korvspa att spelare lyssnar på detta, hur skulle de annars ens kunna utvecklas?
Självklart är det i slutändan spelarna som gör det på isen, men att de inte lyssnar på coachen och att coachen inte spelar någon roll är ju kvalificerat skitsnack.
Knappast någon skräll att tex St Louis Blues gick från hopplöst slutspelsmissargäng till slutspelsprenumenant så fort man plocka bort Payne och satte in Hitchcock. Eller att Canucks blev ett hopplöst förlorarlag förra säsongen när man fick Torts i båset och så fort han lämnade så slåss man om topplaceringar igen. Och då är detta ändå på den nivå där du har de allra skickligaste spelarna i världen.