Citat:
Ursprungligen postat av
Oliveira
Jag kände mig inte påhoppad personligen, men redan från början i tråden ställdes Frisk i kontrast till surdegsätande genusvetare på Södermalm. Att jag har två av tre av de egenskaperna stör mig inte alls.
Det du skriver att vi inte har en jävla aning om hur världen kommer att se ut håller jag med om. Det är iofs en bjärt kontrast mot Frisk som vet exakt hur världen ser ut och alltid kommer att se ut och som så länge han lever kommer att se ryssarna som en, för Sverige, livsfarlig fiende. Jämförelser med Krim och Ukraina känns också malplacerade. Det är större skillnader än likheter mellan Sverige och de platserna, både geografiskt och historiskt.
Det är ganska hycklande att du beklagar dig över att tillskrivas egenskaper när du själv använder halmgubbar hej vilt. Inte speciellt seriöst.
Det Göran vet är att vi precis hade en ubåt här på besök och att vi inte hade tillräckligt med resurser för att bekämpa den. DÄRFÖR måste vi börja rusta upp. Men det är inte bara därför. Det är en framtida angelägenhet. Jag håller med dig om att Ryssland inte är ett jätteallvarligt hot i
nuläget, kriget står inte för dörren och det har även Göran varit tydlig med att det inte gör. Men tror du Ryssland aggressivt rustar upp och kränker våra vatten bara för att de vill skoja med oss? För att de tycker det är trevligt och roligt? Vi är möjligtvis inte Rysslands främsta mål idag eller imorgon, men det vore ren satans galenskap att INTE rusta upp när vi har en aggressiv stormakt till granne (nåja, nästan), med tanke på att vi rustat ned till den grad att vi knappt kan försvara oss i mer än en vecka vid en invasion.
Men alldeles oavsett vad ryssarna sysslar med måste vi ha ett starkt försvar, av flera skäl. Krig har existerat under hela den mänskliga historien. Krig kommer även att existera i framtiden. Den som sänker garden kommer att ätas upp förr eller senare, så är det bara. Sen om det är 50 eller 100 år, eller ännu längre fram i tiden, det vet vi inte. Det dummaste och naivaste jag vet är när folk säger att det aldrig mer kommer att bli krig i vår del av världen. Tro mig, det kommer det bli.
Försvaret fyller även andra funktioner som är viktiga.
Fria Tider skrev det i en artikel som jag tyckte var bra.