2014-11-18, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGroke
Men vad kul ändå, grattis till giftermålet!!! Men ja det är en konstig regel att man inte får vara i Sverige när man ansöker... :S

Känns som de borde ändra på ganska mycket.... Ett nytt system för hur man prioriterar ansökningar, vore kanske bättre om asylärenden och anknytningsärenden behandlades på separata enheter.... Och så kan de gott börja göra intervjuer på fler svenska konsulat eller i alla fall ge reseersättning för att man måste flyga dit eller åka buss i 10 timmar haha :P Fast det är väl lite väl önske-tänkande kanske.

Tack så mycket

Ja det finns mycket de behöver ändra på där men allt handlar väl förstås om pengar och att ändringar tar tid. Vad jag hört så är anledningen till att man inte får vänta i Sverige under anhörigansökan e att det finns risk att om man ej får uppehållstillstånd väljer o stanna i landet olagligt. Ganska knäppt med tanke på att man får vänta här under en pågående asylansökan där det finns lika stor risk för samma sak.
Citera
2014-11-18, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy-Pete
Min fru från Mongoliet har äntligen fått uppehållstillståndet godkänt, tråkigt nog så fick inte hennes son också det för han hade blivit för gammal sen vi började och söka.

Vi började och söka i Juli 2013, så det var en hård kamp och vi hade fyra olika handläggare.

Tillståndet skickas till Sveriges ambassad i Kina eftersom Sverige inte har någon ambassad i Mongoliet.

Migrationsverket sa att vi ska räkna med 3-4 veckor, har någon av er fått skickat till Kina förut så ni vet hur långa tid det brukar och ta?

Grattis till er?Var hamnade er ärende
Citera
2014-11-18, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjomor1
Grattis till er?Var hamnade er ärende

Vi hade 3 olika i Örebro, i juni blev det skickat till Umeå
Citera
2014-11-18, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy-Pete
Vi hade 3 olika i Örebro, i juni blev det skickat till Umeå

vi har med ärendet i umeå vi sökte på slutet av juni 2013,vet du vad heter din handläggare
Citera
2014-11-18, 16:50
Medlem
Liten update från mig. Intervjun, om ni minns, blev avklarad måndag för två veckor sedan, alltså den 3 November. Det är 15 dagar sen. Hon har fortfarande inte fått tillbaka den så att hon kan skriva ut den och signera och skicka tillbaka. Det sista hon fick veta om hon som genomförde intervjun var att hon var sjuk. Nu går det inte längre att få tag på henne via varken mail eller telefon så jag antar att hon är sjuk fortfarande då. Jag hade ju en förhoppning, eftersom det gått snabbt för en del andra efter intervjun, att det skulle gå snabbt men migrationsverket har ju ännu inte ens fått ta del av intervjun. Så vi får väl se. Jag ska dit i alla fall över Jul och nyår men känns lite tyngre och lite mer motvind nu.
Citera
2014-11-18, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjomor1
Stor grattis till er,hur längre fick ni vänta och var hamnade er ärende

6 månader, först i Umeå men jag ville därifrån när jag fick reda på vilket datum dom var på vid påringning då dom låg så långt efter och blev flyttad efter en tid. Dom låg bättre till där vi hamnade sen men arbetet låg still på slutet så det var inte på grund av flytten det gick snabbare. Ärligt talat vet jag inte riktigt vilka av alla argumenten som gav resultat.

Min man är hemma nu .

Keep up the fight
Citera
2014-11-19, 01:38
Medlem
Hej alla.

Vet någon om det går att söka från Sverige, och åka till hemlandet först när man fått intervjutid? För att på något sätt korta ner den fruktansvärda väntetiden på 14 mån..
Eller är det så att den sökande måste registrera sig på ambassaden i hemlandet för att ansökan ska gå igenom?
Citera
2014-11-19, 07:34
Medlem
Jag har varit tillsammans i ett halvår med min pojkvän, kan MIG ge avslag för att relationen inte varat tillräckligt länge?

En stor protestaktion borde vi dra ihop mot denna vidriga facistlag som torterar människor i månader och år. Sinnesjukt att vi tuggar i oss detta utan någon annat protest än uppgivna samtal till en dysfuntionell, korrupt jävla myndighet.

Dagliga och jävligt högljudda demonstrationer utanför Lövfens kontor borde vi fixa- vilka är på?
Citera
2014-11-19, 08:18
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra30
Jag har varit tillsammans i ett halvår med min pojkvän, kan MIG ge avslag för att relationen inte varat tillräckligt länge?

En stor protestaktion borde vi dra ihop mot denna vidriga facistlag som torterar människor i månader och år. Sinnesjukt att vi tuggar i oss detta utan någon annat protest än uppgivna samtal till en dysfuntionell, korrupt jävla myndighet.

Dagliga och jävligt högljudda demonstrationer utanför Lövfens kontor borde vi fixa- vilka är på?

De kan säkert, men de skulle knappast göra det enbart med hänsyn till längden på relationen. Se bara till att visa allt positivt som tyder på en stark och genuin relation. Med nuvarande väntetider kommer ni ju dessutom ha varit tillsammans i ett och ett halvt år innan de kan se er ansökan...

Citat:
Ursprungligen postat av ohyoudid
Hej alla.

Vet någon om det går att söka från Sverige, och åka till hemlandet först när man fått intervjutid? För att på något sätt korta ner den fruktansvärda väntetiden på 14 mån..
Eller är det så att den sökande måste registrera sig på ambassaden i hemlandet för att ansökan ska gå igenom?

Nej, man skall alltid söka från sitt hemland, eller ett grannland om Sverige inte finns representerat. Sedan får man inte resa till Sverige förrän beslut är taget och bryter man mot denna lag så finns det risk för avslag.

Min flickvän ansökte i Japan och flög sedan hit genom Arlanda och blev då förd till ett rum och utfrågad av polisen där, eftersom det fanns en stor fet röd stämpel i passet som förklarade att hon håller på att ansöka om TUT. De frågade saker som varför hon hade kommit hit osv, men efter en halvtimma fick hon gå igenom och ca tre månader senare hämtade vi ut hennes TUT på migrationsverket. Det var många andra där samtidigt och det tycks (iaf då) vara väldigt vanligt att man hämtar ut i Sverige trots att man inte får det. Vi klarade oss alltså utan problem, men som sagt, det finns en risk associerat med det.
Senast redigerad av bjornebarn 2014-11-19 kl. 08:22.
Citera
2014-11-19, 10:37
Medlem
Citat:

Jag och min pojkvän hade varit ett par i ca 8 månader då vi sökte. Mig vill se bevis på att relationen är seriös så skicka in tonvis med bevis, jag bifogade ca 400 sidor med chattloggar, biljetter, bilder osv vid min webbintervju. Vi fick beslut efter 4.5 månad. Om allt är i sin ordning och man hamnar i deras elektroniska E3-system kan det gå fort. Lycka till!
Citera
2014-11-19, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naserian
Jag och min pojkvän hade varit ett par i ca 8 månader då vi sökte. Mig vill se bevis på att relationen är seriös så skicka in tonvis med bevis, jag bifogade ca 400 sidor med chattloggar, biljetter, bilder osv vid min webbintervju. Vi fick beslut efter 4.5 månad. Om allt är i sin ordning och man hamnar i deras elektroniska E3-system kan det gå fort. Lycka till!

Tack snälla du för tipset. Tur att det finns medmänsklighet iaf. <3

Webbintervju skrev du? Är det något nytt? Är det någon som vet mer om detta E3-system och varför det inte används till alla sökande...
Citera
2014-11-19, 15:16
Medlem
Citat:
Tack snälla du för tipset. Tur att det finns medmänsklighet iaf. <3

Webbintervju skrev du? Är det något nytt? Är det någon som vet mer om detta E3-system och varför det inte används till alla sökande...

I de flesta fall får anhörigpersonen fylla i ett formulär på webben istället för att gå på en personlig intervju. Där har man också möjlighet att ladda upp filer. Se upp, för det är lätt att man råkar klicka förbi den sidan och skickar in, och sedan kan man inte gå tillbaks.

När elektroniska ansökningar (webbansökningar) infördes var tanken att alla ärenden skulle kunna klaras av inom 3 månader. Projektet kallas E3. I början (2012, början av 2013) klarade man målen, men sedan har som bekant väntetiderna ökat successivt från 3 till dagens 14 månader.

70% av de elektroniska (E3) ansökningarna flyttas numera över till manuell pappershantering enligt senaste kvartalsrapporten som finns på Migs hemsida. Det står dock inget om varför, utan bara att det sker av "olika anledningar". Vad man själv kan göra är att se till att allt är ifyllt så korrekt som möjligt och sen är det bara att hoppas, eftersom det mest verkar vara ett lotteri.

I rapporten står också att de räknar med att ha ett fullt utvecklad digitalt system i april 2015. Har man redan "ramlat ur" E3 vid det tillfället lär man dock knappast flyttas tillbaka, utan då prioriteras man nog ner. Så den som söker idag riskerar att få vänta upp till 14 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in