2014-11-14, 16:47
Medlem
Nu gick det supersnabbt(nästan). Beslut 25/10 och ambassaden skickade kortet i måndags, min man hade det i går tack vare att han lämnat ett DHL-kuvert på ambassaden(som ligger i annat land). Tack till den person som tipsade om det, minns inte om det var i den här tråden eller någon annanstans.

Senast redigerad av MrsAfrika 2014-11-14 kl. 16:50.
Citera
2014-11-14, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsAfrika
Nu gick det supersnabbt(nästan). Beslut 25/10 och ambassaden skickade kortet i måndags, min man hade det i går tack vare att han lämnat ett DHL-kuvert på ambassaden(som ligger i annat land). Tack till den person som tipsade om det, minns inte om det var i den här tråden eller någon annanstans.

Stor grattis till er,hur längre fick ni vänta och var hamnade er ärende
Citera
2014-11-14, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsAfrika

Min flickvän fick beslut 29/10, fick då besked via konsulatet att det skulle ta 5 veckor för konsulatet att få kortet, helt sjukt tyckte jag, och tjejen min höll på att bryta ihop efter att väntat ett år på beslutet då 5 veckor helt plötsligt skulle kännas som flera månader.

Jag kände att det inte stämde, men det brydde hon sig inte om, en vecka efter beslutet hade ambassaden kortet och skickade det vidare till konsulatet som idag gav besked att kortet anlänt. Så under nästa vecka hämtar min flickvän kortet och flygbiljett ska införskaffas inom de närmaste dagarna. Det tog alltså lite mer än 2 veckor för kortet att skickas till Manila, Filippinerna. Blev otroligt förvånad.

Så få dagar kvar, efter över ett år ifrån det liv vi levt tillsammans här i Sverige kommer vi snart återses igen. Känslan är obeskrivlig.

Lycka till allesammans och hoppas ni som inte fått beslut får det snart!
Citera
2014-11-14, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fazze87
Min flickvän fick beslut 29/10, fick då besked via konsulatet att det skulle ta 5 veckor för konsulatet att få kortet, helt sjukt tyckte jag, och tjejen min höll på att bryta ihop efter att väntat ett år på beslutet då 5 veckor helt plötsligt skulle kännas som flera månader.

Jag kände att det inte stämde, men det brydde hon sig inte om, en vecka efter beslutet hade ambassaden kortet och skickade det vidare till konsulatet som idag gav besked att kortet anlänt. Så under nästa vecka hämtar min flickvän kortet och flygbiljett ska införskaffas inom de närmaste dagarna. Det tog alltså lite mer än 2 veckor för kortet att skickas till Manila, Filippinerna. Blev otroligt förvånad.

Så få dagar kvar, efter över ett år ifrån det liv vi levt tillsammans här i Sverige kommer vi snart återses igen. Känslan är obeskrivlig.

Lycka till allesammans och hoppas ni som inte fått beslut får det snart!

Grattis till er, hur längre tid har ni väntat och var hamnade er ärende
Citera
2014-11-16, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bittertanten
Vår ansökan ligger i Norrköping.
Hej
vårat ligger oxå i Norrköping men det har tagit mycket mer tid än det ska behövas plus att minsta lilla miss från din intervju och hans .så blir det helt ny ansökan Då dom uppfattar det som inte seriöst, vi får lida för bluff makare tyvärr , inne på andra året nu , blir knäpp snart. Men ger inte upp !!
Citera
2014-11-16, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulash44
du måste göra henne gravid först , om hon är gravid hon behöver inte resa hem. hon kan ansöka i sverige.
Hej
vänta först 16 månader på beslut då vi fick avslag för kvinnan på hans ambassaden inte skrivit ner exakt vad han sagt och visar sedan upp intervjun på engelska vilket han inte förstår men litar såklart på ett så viktigt ställe som en ambassad och när det sedan kom till mv. Stämde varken månad eller datum. Jag komtakta ambassaden och fråga vad dom sysslar med , då fick han en ny intervju i och med det var vi på ruta ett igen med precis allt, nytt ärenden med andra ord. Nu har vi en handläggare men känns som det ska bli avslag igen, vet inte varför men bara känns så. Att dom kan beatämma vårat liv är ju omänskligt tycker jag . Hoppas denna handläggare förstår att man inte har skype kontakt varje dag och ringer dom och gråter för ro skull.
Lycka till alla
Citera
2014-11-16, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjomor1
Grattis till er, hur längre tid har ni väntat och var hamnade er ärende

Vårat ärende hamnade i Boden och förflyttades sedan till Umeå för att det skulle gå fortare. Vi väntade i nästan 12 månader, ansökte 9:e november och fick beslut 29:e oktober i år. Jag och min flickvän återförenas i slutet av veckan efter att hon varit ifrån Sverige i nästan 12,5 månad. Helt underbart!
Citera
2014-11-16, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fazze87
Vårat ärende hamnade i Boden och förflyttades sedan till Umeå för att det skulle gå fortare. Vi väntade i nästan 12 månader, ansökte 9:e november och fick beslut 29:e oktober i år. Jag och min flickvän återförenas i slutet av veckan efter att hon varit ifrån Sverige i nästan 12,5 månad. Helt underbart!

Härligt!
Citera
2014-11-17, 14:50
Medlem
Hej.

Jag har fått lite ny information i mitt ärende men vet inte vad jag ska tro.

Är det någon som fått handläggare INNAN mail om intervju?

MIG sa i telefon att det finns ett meddelande om att min man ska .... göra något?!

Han har inte fått något mail verkar det som, och vi kan inte fatta vad det är dom pratar om. Kvinnan i telefon sa att vi hade en handledare men henne kommer jag inte fram till överhuvudtaget.

När vi kontrollerar vår ansökan online står det "Migrationsverket har inte registrerat in din ansökan eller överklagan under de senaste 90 dagarna". Detta har precis ändrats (antagligen för att vi gått över 3 månader sen vi ansökte).

Någon med liknande erfarenhet, vad är det som händer?

Tack!
Citera
2014-11-17, 15:50
Medlem
Ringde enheten i Örebro i torsdags och han jag prata med kunde se att de gick genom nya ansökningar inkomna 26 juni på tisdagen. Skönt o höra att det börjar rulla på igen efter det stått stilla ett tag. Undrar hur många nyansökningsdatum de hinner gå igenom på en vecka? Det borde inte va länge kvar tills vi får intervjumailet då våran ansökan skickades 1 augusti i år. Efter det är det bara o vänta en månad tills min fästman får intervjun då enligt ambassaden så var väntetiden ungefär en månad även där. Jisses håller på bli tokig på allt detta väntande hela tiden. Kommer ringa en gång till i början på nästa vecka innan jag reser till min fästman. Håller tummarna att det gått framåt med ansökningarna då en rejäl bit :P
Citera
2014-11-17, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minde
Härligt!
vad är det som är härligt när dom fick vänta i 1 år på beslut ???
Citera
2014-11-17, 19:53
Medlem
Hej.

Vi är antagligen många som är i samma sits här .

Min situation är denna,

Min fru har lämnat in ansökan på ambasaden i Sarajevo 21 Oktober ,hon fick intervju på ambasaden direkt två veckor efter på grund av att hon är gravid.

Hon har varit på besök i Sverige vid flera tillfällen då vi även registrerade vårt äktenskap på skatteverket där dom accepterade Internationellt bosnisk vigselbevis.

Ringde migrationsverket idag för att se om papperna kommit fram,kvinnan jag pratade med sa att papperna är registrerade men att vi inte fått någon handläggare än,därefter frågade jag henne hur jag kunde göra för att påskynda allt eftersom min fru är gravid,hon berättade att jag skulle skicka ett mejl till migrationsverket om förtur med graviditetsintyg .

Hur mycket hjälper detta verkligen att skicka mejl om förtur och är det pålitligt att skicka mejl ??

Tacksam för svar ,och om någon har något råd jag kan få !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in