2014-02-13, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amir80
hej vi fick permanent uppehållstillstånd , 3 november lämnade ansökan på ambassaden 19 december intervjuad 14 januari fick frågeformulär och idag fick vi permanent uppehållstillstånd hoppas ni alla lycka till.

Grattis Amir, det låter jätte kul att din fru fått Permanent Uppehållstillstånd. Jag önskar dig lycka till med allting i framtiden, jag väntar också på min fru och vi har gjort en webbansökan, det har gått 4 ½ månad nu men inget svar än.
Citera
2014-02-13, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SK89
Grattis Amir, det låter jätte kul att din fru fått Permanent Uppehållstillstånd. Jag önskar dig lycka till med allting i framtiden, jag väntar också på min fru och vi har gjort en webbansökan, det har gått 4 ½ månad nu men inget svar än.
tack SK89 jag hoppas du och alla andra få snabbt beslut och komma hem till Sverige förtsätta leva fint jag vill sega jag ska inte komma hitt måste paka hoppas ni få ha det så bra
Citera
2014-02-18, 08:49
Medlem
Och nu är väntetiden 12 månader, sånt svar fick jag från min handläggare och nu är 5 månader vi väntar. Min fru och hennes son mår inte så bra där borta i en hushållmilje var många bor 4 till vuxna varav 3 av dem småmobbar min fru hela tiden. Hon är hos dem tillfällig ingenstans att stanna med sin son annars så hon är tvungen att leva i en sånt milje var ingen bryr sig.
Citera
2014-02-20, 18:53
Medlem
Som sagt, vi väntar fortfarande men jag har nu flyttat till en annan stad pgr av jobb men bor just nu hos min syster och hennes pojkvän. Adressen är på hans namn. Är detta något jag ska meddela migrationen om? Tänkte mest att C/o är på hans namn och om Migrationsverket ser detta och tror att jag har skaffat ett nytt förhållande och flyttat ihop med någon annan? Tacksam för svar!
Senast redigerad av Frijol 2014-02-20 kl. 18:56.
Citera
2014-02-21, 12:15
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frijol
Som sagt, vi väntar fortfarande men jag har nu flyttat till en annan stad pgr av jobb men bor just nu hos min syster och hennes pojkvän. Adressen är på hans namn. Är detta något jag ska meddela migrationen om? Tänkte mest att C/o är på hans namn och om Migrationsverket ser detta och tror att jag har skaffat ett nytt förhållande och flyttat ihop med någon annan? Tacksam för svar!

Jag var registrerad på mina föräldrars adress när jag sökte men ett par månader efter flyttade jag till en annan stad. Meddelade inte migrationsverket alls om detta och det var inga problem.
När min tjej kom hit var det bara att skriva sig på den nya adressen hos skatteverket.
Citera
2014-02-24, 14:01
Medlem
Jag och min flickvän är också i väntans tider just nu...

Land och ålder: Polen, 20 år
Dag då ansökan blev registrerad: 30 maj 2013
Enhet: Uppsala

Det handlar alltså om ansökan om uppehållstillstånd p.g.a. anknytning. EU-medborgare kan ju annars ansöka om uppehållsrätt här, men inte i vårt fall.

Det som förvirrar mig är att i de flesta historier om liknande fall jag läst brukar det handla om att tilldelning av handläggare är det som tar tid, och efter man har fått en handläggare går det fort.

För vårt ärende har det varit tvärtom. Mindre än tre veckor efter det att vår ansökan hade registrerats fick vi ett brev hem från vår nya handläggare för att komplettera vår ansökan (för övrigt ej vårt fel att vi var tvungna att komplettera - uppgifterna vi fick komplettera ingick inte bland de angivna bilagorna i vår ursprungliga ansökan). Så det tog mindre än tre veckor för oss att få en handläggare.

Och sedan har det gått drygt 8 månader nu, utan något tecken på framsteg. Då vi har en handläggare har jag då och då kunnat ringa denne och fråga om ärendets status. Första gången jag ringde var i början av september, då sa han att han troligtvis kan fatta ett beslut i ärendet "någon gång i höst". Nästa gång var i början av december, då sa han "innan årsskiftet". I januari ringde jag två gånger, med tre veckors mellanrum, och då sa han "inom några veckor" båda gångerna. Och slutligen ringde jag för en vecka sedan, då var beskedet "under mars månad".

Just nu är väntetiden för dessa ärenden 16 månader. Någon sa att detta snarare får ses som en övre gräns, så att de flesta ärenden ändå kommer avslutas snabbare än så. Sanningshalten av detta påstående lämnar jag över till någon annan, men vår handläggare verkar i.a.f. agera tvärtom - och ge oss alldeles för optimistiska tidsuppskattningar.

Nu är det så att sedan vi ansökte har min flickvän studerat svenska på egen hand, och har kommit en bra bit. Så planen för henne nu är att försöka komma in på en utbildning i svenska (för personer med annat modersmål, och som leder till tillräcklig kompetens i svenska för högskolestudier här) på Uppsala universitet. Problemet då är att sista dagen för ansökan är 15 april. Om vår handläggare faktiskt kommer med ett beslut "under mars månad" kommer detta inte vara något problem, men med tanke på hans brist på precision gällande tidigare uppskattningar betvivlar jag detta.

Så efter denna tegelsten till inlägg kommer jag nu till själva frågan: Skulle ansökningen till nämnda utbildning kunna vara en bra grund för att få förtur?
Senast redigerad av jaber89 2014-02-24 kl. 14:08.
Citera
2014-02-24, 14:29
Medlem
Hej, jag sitter också i en liknade situation men jag undrar en annan sak. När vår ansökan beviljas (förhoppningsvis) och min flickvän kommer hit, kommer hon kunna resa fritt då?
Citera
2014-02-25, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaber89

Det handlar alltså om ansökan om uppehållstillstånd p.g.a. anknytning. EU-medborgare kan ju annars ansöka om uppehållsrätt här, men inte i vårt fall.

Det som förvirrar mig är att i de flesta historier om liknande fall jag läst brukar det handla om att tilldelning av handläggare är det som tar tid, och efter man har fått en handläggare går det fort.

För vårt ärende har det varit tvärtom. Mindre än tre veckor efter det att vår ansökan hade registrerats fick vi ett brev hem från vår nya handläggare för att komplettera vår ansökan (för övrigt ej vårt fel att vi var tvungna att komplettera - uppgifterna vi fick komplettera ingick inte bland de angivna bilagorna i vår ursprungliga ansökan). Så det tog mindre än tre veckor för oss att få en handläggare.

Och sedan har det gått drygt 8 månader nu, utan något tecken på framsteg. Då vi har en handläggare har jag då och då kunnat ringa denne och fråga om ärendets status. Första gången jag ringde var i början av september, då sa han att han troligtvis kan fatta ett beslut i ärendet "någon gång i höst". Nästa gång var i början av december, då sa han "innan årsskiftet". I januari ringde jag två gånger, med tre veckors mellanrum, och då sa han "inom några veckor" båda gångerna. Och slutligen ringde jag för en vecka sedan, då var beskedet "under mars månad".

Just nu är väntetiden för dessa ärenden 16 månader. Någon sa att detta snarare får ses som en övre gräns, så att de flesta ärenden ändå kommer avslutas snabbare än så. Sanningshalten av detta påstående lämnar jag över till någon annan, men vår handläggare verkar i.a.f. agera tvärtom - och ge oss alldeles för optimistiska tidsuppskattningar.

Nu är det så att sedan vi ansökte har min flickvän studerat svenska på egen hand, och har kommit en bra bit. Så planen för henne nu är att försöka komma in på en utbildning i svenska (för personer med annat modersmål, och som leder till tillräcklig kompetens i svenska för högskolestudier här) på Uppsala universitet. Problemet då är att sista dagen för ansökan är 15 april. Om vår handläggare faktiskt kommer med ett beslut "under mars månad" kommer detta inte vara något problem, men med tanke på hans brist på precision gällande tidigare uppskattningar betvivlar jag detta.

Så efter denna tegelsten till inlägg kommer jag nu till själva frågan: Skulle ansökningen till nämnda utbildning kunna vara en bra grund för att få förtur?

Hej Jaber89,
Jag och min fru gjorde webbansökan i September förra året och vi har inte fått någon handläggare än.
Jag har läst det du skrivit och det är väl 11 månaders väntetid för "allihopa" säger dom i a f. Läser du och forskar lite ser du inlägg från gubbar som åkt till Thailand och hämtat hit sina älskarinnor på mindre än 2 månaders tid, eller personer som hämtat hit sina flickvänner/pojkvänner från USA och fått svar inom en månad. Det sker prioritering, det kan vi alla hålla med om i detta forumet om man är lite påläst så förstår man det, om de gör det omedvetet eller medvetet vet jag inte, jag vet heller inte om dom är för fega att gå ut och erkänna det men det finns bra med bevis på detta i olika trådar. Ett annat problem är att kundjänsten vet lika lite som oss, om någon frågar hur lång tid ärendet tar blir de tillsagda att tala om för oss "väntetiden är xx månader så det är bara att vänta". Jag var tillräckligt förbannad när det var 7 månaders väntetid då jag och min fru ansökte, sedan blev det 10 månader och man kan verkligen inte göra något alls, helt maktlös sitter man och det är tydligen bara att lyda och vänta. Finns dessutom en lag i Utlänningsförordningen som säger att handläggning för uppehållstillstånd för personer som vill flytta till sin maka/make i Sverige inte får överskrida 9 månader. Nu har väntetiderna blivit 11 månader och i mitt och min frus fall är det väldigt annorlunda, vi har gift oss men jag kan inte resa till Iran då de har specifika lagar kring tjänstgöring (får endast åka dit en gång per år). Jag har inte träffat min fru på snart ett halvt år och det känns i hjärtat, en tom själ som bara åker till jobbet fullständigt deprimerad och som sedan tar sig hem är den jag blivit.
Citera
2014-02-25, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SK89
Nu har väntetiderna blivit 11 månader och i mitt och min frus fall är det väldigt annorlunda, vi har gift oss men jag kan inte resa till Iran då de har specifika lagar kring tjänstgöring (får endast åka dit en gång per år). Jag har inte träffat min fru på snart ett halvt år och det känns i hjärtat, en tom själ som bara åker till jobbet fullständigt deprimerad och som sedan tar sig hem är den jag blivit.

Pröva att söka förtur kanske? Att man "saknar varandra" anser de inte vara ett skäl, men i ditt fall låter det som det ändå kunde hamna under "ömmande omständigheter" om du formulerar det rätt. Även om förtur inte är solklart kanske de väljer att godkänna när de ändå har ärendet uppe, istället för att lägga tillbaks det i högen.

Själv har jag planerat in en resa till flickvännen i Thailand slutet av april i 2 veckor. Har absolut inte råd, men vad kan man göra. Det blir första gången vi ses sedan oktober. Känns otroligt tungt just nu, men en liten tröst att ha något att se fram emot mitt i denna långa väntan. Känner precis igen mig i att man bara är ett "tomt skal" och helt bortdomnad känslomässigt. Känns helt sjukt att längta till hösten (och eventuellt beslut) när det knappt är vår än. Ett helt år av livet som bara försvinner.

Dock ska man komma ihåg att väntetiden i själva verket är statistik över hur länge det tar att få beslut *just nu*, och fortfarande påverkas av att verksamheten helt stannade av under början/mitten av 2013. Det är de som sökte i början av 2013 (när det stod 3-5 månader på hemsidan) som får svar nu, 11 månader senare. Statistiken visar alltså inget om hur det kommer att bli under 2014 utan väntetiden kan både öka och minska under året.
Senast redigerad av Sansmoral 2014-02-25 kl. 13:08.
Citera
2014-02-25, 15:28
Medlem
vic2013s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaber89

polan är med eu, varför söker UT för? det är bara komma till sverige och skaffa jobb, sen får man bor i sverige. du ska har minst jobbat 48månad sedan kan du söka svensk medborgare.
Citera
2014-02-25, 15:38
Medlem
vic2013s avatar
Man blir bara mer och mer förbannad när man fick veta folk som sökt i år fick beslut inom en månad. och det är många runt om sverige. Själv har jag chatta med flera tanter på migrationsverket.
dom bara förklara det så bara och vänta. kan inte säga fast datum. för det finns inga lediga händigare.
Citera
2014-02-25, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vic2013
polan är med eu, varför söker UT för? det är bara komma till sverige och skaffa jobb, sen får man bor i sverige. du ska har minst jobbat 48månad sedan kan du söka svensk medborgare.

Vi ansöker om uppehållstillstånd för att min flickvän har en rätt liten chans att få jobb här just nu, baserat på hennes obefintliga arbetslivserfarenhet och kompetenser. Och vi ville inte att huruvida vi kan bo tillsammans eller inte ska bero på om hon kan få jobb här eller ej. Så det är därför vi ansöker om uppehållstillstånd, istället för uppehållsrätt.

Med det sagt så letar vi givetvis jobb, men har kanske inte jättehöga förhoppningar om någon framgång där, som läget är nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in