2014-11-18, 23:13
Medlem
eireanns avatar
Jag undrar om det finns någon som följer tråden som vet hur det här fallet rapporteras om i Palestina?
Jag tror att någon/några har nämnt i tråden att det är ganska stort därborta och någon kommenterade idag via en av live-länkarna att brottet var ganska uppmärksammat därborta.
Finns det länkar i så fall som går att översätta? Annars skulle det vara ganska intressant att se på vilket sätt media rapporterar om det så även screenshots skulle uppskattas.
Citera
2014-11-18, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Yara fick dessutom sova på en madrass i ett rum som verkade användas som förvaringsrum på det sätt som hembiträden får sova i många länder medan resten av familjen sov tillsammans i ett riktigt sovrum.
Mostern sover hela dagarna och som någon person berättade som såg in i lägenheten vid något tillfälle då barnen var ensamma hemma så var det ren misär med använda blöjor på köksgolvet sannolikt så utfördes inga hushållssysslor förrän flickan kom hem från skolan vilket bör vara någon timme efter att kvinnan stigit upp.

Inget barn hade en egen säng. Det fanns bara madrasser. Förutom föräldrarsängen, förstås.

Men dom två småbarnen har fått "klara sig själva" tills Yara kom hem, så vitt jag förstår.

Det vill säga ungefär från när dom vaknar till ca 13.00.
Citera
2014-11-18, 23:19
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Det är som en skräckfilm. Och brännmärken.

En av reportrarna på Expressen han som höll i live från rättegången idag är noga insatt i fallet som jag förstår det. Van krimreporter och han är en av dem som har tagit upp brännmärkena vilket jag inte tror han gjort om de inte existerat.

Edit/Det är något som är helt fel och helt sjukt i det här fallet. Så inihelvete sjukt och jag vill helst inte veta. Jag vill bara att de ska få sitt straff och jag har inga problem med att det är i Palestina. Det Madi döljer är vad det faktiskt handlar om och personligen tror jag Rami är inblandad. Något är helt fel och det handlar inte om normalt våld som gått överstyr mot en barnunge. Något är helt galet här.

Håller med. Jag tror också att det är något som är helt sjukt i bagaget, något väldigt stort nono. Undrar om det kan ha något med äldsta sonen att göra, att han inte är Amanis, och då tänker jag bland annat på vad A sa i dagens förhör. Hon sa att hon gift sig med R 2009 men hon kunde inte berätta om bröllopet eftersom rättegången är inför öppna dörrar och det var för privat. (SR P4 Blekinge kl 11:21)

Hon säger också att hon innan flytten till Sverige hade mycket lite kontakt med Madleen, av orsaker hon (A) inte kan gå in på. (SR P4 Blekinge kl 13:37)

A talar om R:s faderliga förträfflighet och hur mycket han älskade Yara, gav henne allt hon ville ha bland annat. "Hans äldsta son blev svartsjuk", säger hon. Det kan ju vara tolkmiss eller ett sätt att uttrycka sig, men ändå, inte äldsta pojken eller vår äldsta son utan hans. (BLT kl 13:58)

A talar om sitt eget oförlikneliga moderskap: "Sedan min son föddes har jag inte velat lämna honom ifrån min famn". Son? Inte söner? Sin förstfödde, som spädbarn, kunde hon lämna kvar bland krigs- och dödshot i Gaza hos en far som regelbundet kidnappades och misshandlades? Varför tog hon inte honom med sig?

Fler konstigheter: A säger i dagens förhör att de vid tiden för Yaras ankomst hade många skulder, bl a hade R telefonskulder hos Kronofogden. Jag hittar inte platsen just nu. I yttrande från Frivården (2014-07-10) angående R står att han inte förekommer i Kronofogdens register.

I folkbokföringsregistret står att R folkbokfördes i Karlskrona första gången 2012-07-03, men att han flyttade in till Sverige 2012-07-30. I Frivårdens yttrande till Tingsrätten står att R erhöll PUT 2012-06-12. I samma yttrande står att R är ovillig att tala om sina nuvarande hemförhållanden. Varför är det så olika datum?

Han fick väl PUT för anknytning då antar jag och det bör ju innebära att han kunde sköta kontakten med ambassad eller konsulat under den svåra tid då han var så hotad av Hamas och klanen och ofta kidnappades och så, och att han släpptes ut utan alltför stora besvär.

Det blir bara konstigare och konstigare alltihop.
Citera
2014-11-18, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Men du vet inte om ödlan hittats? Har Madleen sagt något om ödlan som barnen pratat om?

Lika väl som jag tror Yara gömde/skyddade sin ödla, desto mer ville Madi förinta den.

Jag tror Madi vann. Eller så var Yara smartare.
Citera
2014-11-18, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Håller med. Jag tror också att det är något som är helt sjukt i bagaget, något väldigt stort nono. Undrar om det kan ha något med äldsta sonen att göra, att han inte är Amanis, och då tänker jag bland annat på vad A sa i dagens förhör. Hon sa att hon gift sig med R 2009 men hon kunde inte berätta om bröllopet eftersom rättegången är inför öppna dörrar och det var för privat. (SR P4 Blekinge kl 11:21)

Hon säger också att hon innan flytten till Sverige hade mycket lite kontakt med Madleen, av orsaker hon (A) inte kan gå in på. (SR P4 Blekinge kl 13:37)

A talar om R:s faderliga förträfflighet och hur mycket han älskade Yara, gav henne allt hon ville ha bland annat. "Hans äldsta son blev svartsjuk", säger hon. Det kan ju vara tolkmiss eller ett sätt att uttrycka sig, men ändå, inte äldsta pojken eller vår äldsta son utan hans. (BLT kl 13:58)

A talar om sitt eget oförlikneliga moderskap: "Sedan min son föddes har jag inte velat lämna honom ifrån min famn". Son? Inte söner? Sin förstfödde, som spädbarn, kunde hon lämna kvar bland krigs- och dödshot i Gaza hos en far som regelbundet kidnappades och misshandlades? Varför tog hon inte honom med sig?

Fler konstigheter: A säger i dagens förhör att de vid tiden för Yaras ankomst hade många skulder, bl a hade R telefonskulder hos Kronofogden. Jag hittar inte platsen just nu. I yttrande från Frivården (2014-07-10) angående R står att han inte förekommer i Kronofogdens register.

I folkbokföringsregistret står att R folkbokfördes i Karlskrona första gången 2012-07-03, men att han flyttade in till Sverige 2012-07-30. I Frivårdens yttrande till Tingsrätten står att R erhöll PUT 2012-06-12. I samma yttrande står att R är ovillig att tala om sina nuvarande hemförhållanden. Varför är det så olika datum?

Han fick väl PUT för anknytning då antar jag och det bör ju innebära att han kunde sköta kontakten med ambassad eller konsulat under den svåra tid då han var så hotad av Hamas och klanen och ofta kidnappades och så, och att han släpptes ut utan alltför stora besvär.

Kan inte mer än hålla med. Det är något som "skaver", det är osant. Men exakt vad.
Citera
2014-11-18, 23:37
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Osäker. Men jag tror det var en ödla Madleen skickade till Yara. Som skulle skydda henne. Tror det nämns i ett chatt mellan Madi och Madlenne.

Nu verkar de ju visserligen helstolliga allihop, men varför i hela friden skulle mamman skicka en PLASTÖDLA till sin misshandlade dotters beskydd? Är inte det väl magstarkt? De har ju trots allt vittnat om att Yara var bortskämd, fick allt hon pekade på hemma Gaza, att hon som första barnbarn var hela klanens gunstling. För att överhuvudtaget behöva skicka något skyddsamulettaktigt bör man rimligen ha uppfattat ett skyddsbehov också. Och då skickar man inte en plastödla, jag kan bara inte tänka mig det. Troligare hittade hon den på skolgården.
Citera
2014-11-18, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Det kan man vara tämligen säker på, han har hela tiden Yara misshandlats vetat vad som pågår.
Frågan är väl närmast om han själv deltagit i misshandeln av Yara rent fysiskt eller helt enkelt bara "tittat bort".

Madi trodde sannolikt inte i sin vildaste fantasi att hennes make skulle ha en annan historia till länsman än vad hon själv trodde de överenskommit, han var inte hemma och flickan har fått skadorna i skolan.

Men han hade, tror han, fixat sin "damage controll" med film och att han hade vax i öronen, lite sex med frun var också lämpligt att lägga in i teatern.

Båda har använt "befann sig i hysteriskt tillstånd" på frågor om deras handlande under kvällen, jag får känslan att det stämmer, Yara var död ett bra tag innan man ringde ambulans och de hade nog en och annan konversation om vad man skulle göra för att klara situationen.

Klädbyten, blodtorkning, chatt, vattenspolning etc skedde inte på något 10-tal minuter, det tar avsevärd tid.

Flickan har fått något in i helvete med stryk vilket spontana reaktioner från akutpersonal, polis och sedan rättsläkares rapport talar om.

I nåt av förhören med Ramis handläggare i sfi eller liknande hade Rami frågat hur polisen gör i brottmål eller nåt sånt och svaret han fick var att polisen filmar på brottsplatsen. . .

Omedvetet /medvetet eller rent av nyfikenhet vet jag ej om det har med saken att göra men han hade ställt en sådan fråga och svaret blev filma.

Nåt som han själv sedan gjorde. . .

planerat eller ej.
Citera
2014-11-18, 23:47
Medlem
LaScalas avatar
Citat:

Ja, det finns nåt dolt här som absolut inte för komma fram. Madi som ammar sin minste son så länge och inte vill släppa honom ur sin famn kunde utan problem lämna den äldste som spädbarn i Gaza hos -Rami. Han kanske ammade honom också?
Jag tror inte den äldste är Madis son.

När jag satt och våndades hos tandläkaren tänkte jag på nåt ännu värre.
Det finns par som t o m kidnappar unga flickor för att de finner det upphetsande att plåga dem tilsammans.
Kanske blev de så upphetsade efter att ha slagit ihjäl Yara att de var tvungna att ha sex efteråt`
Ramis uttalande om att han inte förgripit sej på fickan kom utan att nån frågat.
Även Ramis uttalande om vad Yara gjorde med duschen lät skevt.
Och så har vi bitmärkena på Yaras bröstvårta.
Inget sjukt är mej främmande numera när jag vet att det förekommer-.
Senast redigerad av LaScala 2014-11-19 kl. 00:25.
Citera
2014-11-18, 23:59
Medlem
Nu har jag läst ifatt sedan tidig kväll och hittat mycket som är tänkvärt. Min allmänna reflektion över dagen är att Amani är slugare än många här trodde, men jag tror inte hon lurade någon. Hon sa mer än jag trodde innan, och i det stora ordflödet kom glimtar av sanningen fram fast det inte var meningen.
Nu hoppas jag att hon känner sig lika god, vacker, kärleksfull, rättfärdig och stolt imorgon, för i så fall kommer åklagaren och målsägarbiträdet att få fasaden att spricka lite till.
Natti.
Citera
2014-11-19, 00:54
Medlem
Citat:
Nu verkar de ju visserligen helstolliga allihop, men varför i hela friden skulle mamman skicka en PLASTÖDLA till sin misshandlade dotters beskydd? Är inte det väl magstarkt? De har ju trots allt vittnat om att Yara var bortskämd, fick allt hon pekade på hemma Gaza, att hon som första barnbarn var hela klanens gunstling. För att överhuvudtaget behöva skicka något skyddsamulettaktigt bör man rimligen ha uppfattat ett skyddsbehov också. Och då skickar man inte en plastödla, jag kan bara inte tänka mig det. Troligare hittade hon den på skolgården.
Om jag inte minns fel, så kallade Madleen Yara för sin " lilla ödla" också. Det är inte så vansinnigt som det kan verka. Överallt i de här områdena finns det små ödlor som kryper in i lägenheterna. De är faktiskt ganska gullliga när man vant sig (jag dånade nästan av min första; alla på kalaset hade hjärtligt roligt åt mig) och "alla" tar dem för vad de är, ödlor som flyttar in här och där. Barn tycker också det är skojigt. Så det är inte alls orimligt och otänkbart att familjen hade sin egen lilla "lyckoödla" i Gaza och att Yara saknade den på små flickors vis. En liten plastödla från mamma var nog höjden av lycka!
(Det där om ödlorna är sant; det jag sagt om Yaras ödla kan vara fel av mig.)
Senast redigerad av tantigheter 2014-11-19 kl. 00:57. Anledning: petar in ett viktigt litet ord
Citera
2014-11-19, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Reflektion från Micke Ölander på Expressen:
Kvinnan har god insyn i förundersökningen och kommer hela tiden med alternativa förklaringar på frågor som hon förutser att åklagaren ska ställa till henne.
Jag delar hans uppfattning, Amani är väl påläst, väl förberedd, vet (nästan) exakt vad hon ska säga och inte säga. Många här har underskattat henne.
Men en och annan felsägning är det: "Jag borde egentligen vara ett vittne i den här rättegången"
Till vad, undrar man.

Och varför vittnar du inte om sanningen nu Madi, undrar jag.
Kanske har du möjligheten att bli ihågkommen som en kvinna som vågade säga som det var.
Och kanske rädda barn som befinner sig i liknande omständigheter
Citera
2014-11-19, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, det finns nåt dolt här som absolut inte för komma fram. Madi som ammar sin minste son så länge och inte vill släppa honom ur sin famn kunde utan problem lämna den äldste som spädbarn i Gaza hos -Rami. Han kanske ammade honom också?
Jag tror inte den äldste är Madis son.

När jag satt och våndades hos tandläkaren tänkte jag på nåt ännu värre.
Det finns par som t o m kidnappar unga flickor för att de finner det upphetsande att plåga dem tilsammans.
Kanske blev de så upphetsade efter att ha slagit ihjäl Yara att de var tvungna att ha sex efteråt`
Ramis uttalande om att han inte förgripit sej på fickan kom utan att nån frågat.
Även Ramis uttalande om vad Yara gjorde med duschen lät skevt.
Och så har vi bitmärkena på Yaras bröstvårta.
Inget sjukt är mej främmande numera när jag vet att det förekommer-.

Bitmärken??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in