Citat:
Ursprungligen postat av
dodri
Du har fel. FSA och ISIS började strida mot varandra i början av 2014, dessa grupper har inte varit "dödliga fiender" i åratal. FSA/Nusra/ISIS samarbetade bland annat när dom tog över Menagh Airbase i augusti 2013. Kände mig manad till att rätta dig, detta på grund av att du kallar andra okunniga.
Återigen, en fjäder gör ingen höna. Att de samarbetat
en gång för ett år sen är inte mycket värt, vad hände sedan? Istället för att ifrågasätta mig kan du ifrågasätta micks till exempel som påstår att "väst" ligger bakom ISIS, du vet nog hur fel han har också men då följer det mer det allmänna hatet mot väst och är en del av den larviga ursäkten för morden, blodtörsten och hatet?
Citat:
Det står alltså att man gick in i Syrien och då bytte namn, innan fanns man inte i Syrien men jag hävdar att man gjorde det i form av FSA. Även om FSA även bestod av mer moderata krafter också så var det de islamistiska krafterna som vann och manövrerade ut de mer moderata krafterna I FSA. De islamistiska krafterna i FSA var samtidigt ISIS och det var dessa krafter som redan innan 2013 praktiserade mindre trevliga egenheter som att skära halsen av folk i FSAs namn.
Nej. Så väldigt dumt. FSA är inte ISIS, du kan se FSA slåss mot ISIS fortfarande i Ayn al-Arab till exempel. De få FSA som är med i ISIS blev det i östra Syrien mest, där ISIS tog över Raqqa etc.
Fler FSA har gått till ISIS fiender nusra och IF och krigar alltså mot ISIS.
Den patetiska träning FSA fått av USA är inget som haft någon betydelse och inget som gör att man kan kalla FSA för amerikaner direkt, träningen räckte uppenbarligen inte mot ISIS ändå, så ditt snack om att USA stödjer ISIS är trams även i detta.