2014-11-17, 18:56
Medlem
skrudiss avatar
Varför får inte Ekdal spela, förresten? Seb Larssons plats kan jag förstå, han har ju ändå gnällt lite. Men Kaca har varken hörts eller setts på sistone.

Det är High Chaparral i alla lagdelar.
Citera
2014-11-17, 19:09
Avslutad
Om vi ska tänka framtid tycker jag ändå att det ser ganska lovande ut med hänsyn till spelarmaterialet. Feedback & diskussion uppskattas.

Målvakter: Nordfeldt, Carlgren, Jansson
Ytterbackar: Olsson, Bengtsson, Larsson, Krafth, Tinnerholm, Johansson
Mittbackar: Helander, Jansson, Milosevic, Johansson (något tunnt men jag kanske glömt någon?)
Mittfältare: Ekdal, Hallberg, Tibbling, Gustafsson, Thern, Lewicki, Forsberg, Eriksson, Bahoui, Kacaniklic, Hiljemark, Hult
Anfallare: Kiese Thelin, Guidetti, Hrgota

Den äldsta av dessa är född så sent som 1988.
Citera
2014-11-17, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Om man ska vara ärlig så nosade inte Wendt på en startplats i lördags

Är det bara jag eller brukar han inte göra minst ett misstag som leder till baklängesmål? Nu var det ju ett tag sen han spelade i landslaget men känns som att han är en helt annan spelare i landslaget än i klubblaget där han håller tätt mot storlag som Bayern Munchen och Dortmund.

Det är många spelare som skiter ner sig i landslagssammanhang. Det är för många för att det ska vara någon slump. Är det ens någon som presterar över eller likvärdigt med det man åstadkommer i klubblaget? Det är väl bara Zlatan som kommer upp i den nivå han håller i PSG. Ekdal gjorde ju förfan ett hattrick mot Inter i exakt samma position som det friläge han fick mot Montenegro.

Det är något som inte stämmer rent mentalt bland spelarna vilket gör att det låser sig extremt mycket i avslutslägen och när man ska passa bollen. Sverige såg ut som ett korplag mot Montenegro och det är fan ett mysterium hur man kan vara så dåliga på att hålla i bollen och ha ett okej passningsspel. Behövs det ens nämnas det katastrofalt usla försvarsspelet? Det har gått fem år sedan Hamrén tillträdde och det har sett lika virrigt ut sen han tog över.
Wendt vet väl att minsta situation som ens kan tolkas som ett misstag, medför att han blir petad i fortsättningen. Det är säkert jobbigt att spela med det i huvudet. Nordfeldt fick erfara samma sak mot Danmark. Den situationen berodde mest på det dåliga försvaret och var inte något större misstag egentligen. Resultatet? Gamla trötta och dåliga Isaksson helt given i minst ett år framåt. Spelarna har också givetvis svårt att prestera samma fotboll som i klubblaget, när landslagstränaren är så fullständigt inkapabel till att organisera ett stabilt försvarsspel.

Att Sverige ser ut som ett korplag, beror på att Sveriges spelare är sådana personer som var bäst på idrott i skolan. I Sverige är det inte de individerna med mest talang för fotboll som når högst, utan det är de som är de bästa atleterna. Därför saknar Sveriges spelare grundteknik och ser inte ens ut som fotbollsspelare när de spelar. De är generellt bara ett gäng atletiska träben som fått komma upp och spela på toppnivå. Den kapacitet de har, har de tränat sig till, men ingenting faller sig naturligt för dem. Det finns alltså sällan någon naturlig talang för fotboll. Till och med Färöarnas spelare ser ut som fotbollsspelare, eftersom deras spelare är de med mest naturlig fotbollstalang på den lilla ön, även om de spelar på en låg nivå.
Citera
2014-11-17, 19:27
Medlem
Alltså, vad är grejen med Oscar Jansson? Tycker han varit kass de gånger jag har sett honom den här säsongen. Om Olsen väljer att spela för Sverige så går han definitivt före honom och Carlgren, kanske Nordfeldt också.
Citera
2014-11-17, 19:57
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Mittfältare: Ekdal, Hallberg, Tibbling, Gustafsson, Thern, Lewicki, Forsberg, Eriksson, Bahoui, Kacaniklic, Hiljemark, Hult
Anfallare: Kiese Thelin, Guidetti, Hrgota

Den äldsta av dessa är född så sent som 1988.

Molins kanske? Om han kommer tillbaka till formen han hade innan skadan. Har inte sett mycket alls, utan litar på vad jag hört, men han var ju tydligen grym. Men det där vet du nog bättre än mig.
Citera
2014-11-17, 20:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunistfittan
Alltså, vad är grejen med Oscar Jansson? Tycker han varit kass de gånger jag har sett honom den här säsongen. Om Olsen väljer att spela för Sverige så går han definitivt före honom och Carlgren, kanske Nordfeldt också.
Varit skadad mycket - Oscar alltså - och har förmodligen inte presterat på topp i år? Visst borde Olsen vara med i diskussionen om han vill spela för Sverige, han glömde jag också av. Eller kanske förträngde jag honom i något slags försök att inte verka alltför MFF-partisk.

Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Molins kanske? Om han kommer tillbaka till formen han hade innan skadan. Har inte sett mycket alls, utan litar på vad jag hört, men han var ju tydligen grym. Men det där vet du nog bättre än mig.
Glömde av Molins, skyller på hans långa skadefrånvaro. Om han kommer tillbaka till den form han var i innan skadan borde han i stort sett vara given i landslaget.
Citera
2014-11-17, 20:27
Medlem
snillet_1s avatar
Lundh skriver om landslagsåret så långt:

http://blogg.fotbollskanalen.se/lundh/2014/11/17/i-ett-historiskt-perspektiv-ar-2014-ett-uruselt-landslagsar/

(jävla konstig reaktion från Richt för övrigt)

Resultatraden är som följer: 8 spelade 2 vinster 3 oavgjorda 3 förluster 8-8 i målskillnad.

Det är rätt så jävla bedrövligt. Förvisso knepigt motstånd i vissa matcher, men det är väl det som Hamrén kan försvara sig med. För i spelväg finns det inget som väger upp de knapra resultaten.

Hade fått sparken i rätt många andra länder, tror jag. Apropå det, så märks det att murvlarna så smått börjat dreva mot Scarfen. Skrivs egentligen inget positivt någonstans längre.
Senast redigerad av snillet_1 2014-11-17 kl. 20:33.
Citera
2014-11-17, 20:43
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Varför får inte Ekdal spela, förresten? Seb Larssons plats kan jag förstå, han har ju ändå gnällt lite. Men Kaca har varken hörts eller setts på sistone.

Det är High Chaparral i alla lagdelar.

Ekdal spelade 90 minuter i lördags. Han gjorde till och med mål som blev bortdömt.
Citera
2014-11-17, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunistfittan

Har bara sett Olsen i CL, men är ju ute och cyklar hela tiden, speciellt i luftrummet. Man ser hur dålig han är internationellt, ta Tevez frispark där alla stora målvakter hade tagit. Han var inte ens nära. Nordfeldt är överlägsen honom vad jag sett, för att inte tala om Isaksson. Vilken tjomme som är tredjemålvakt är helt irrelevant. Kan slänga in Olsen där om det får dig att känna dig bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Sebastian Larsson har aldrig spelat hogerback. Han gjorde 2-3 matcher som vansterback for Arsenal for snart tio ar sedan. Larsson ska vara pa mittfaltet, helst pa banken. Varfor forsoka skola om en langsam mittfaltare till hogerback nar vi har talangfulla ytterbackar som knackar pa dorren i stil med Krafth, Johansson, Larsson, Tinnerholm, och Jesper Westerberg?

Jo, Larsson har spelat högerback. Och gjort det för Sveriges landslag till och med. Han vore suverän att ha där; jobbar hårt, noggrann, bra inlägg och finns på planen med en giftig frisparksfot. Problemet är bara att han tror att han är Ronaldo och vill inte spela där.
Senast redigerad av speedi- 2014-11-17 kl. 21:06.
Citera
2014-11-17, 21:08
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Ekdal spelade 90 minuter i lördags. Han gjorde till och med mål som blev bortdömt.

Var otydlig, men menade varför Ekdal inte får starta utifrån denna elva. Han är ju duktig i både klubb- och landslag, så det finns inga direkta skäl att peta honom. Enda skälet är för att rotera, men det är ju som bekant något Hamrén brukar göra när-... Äh, det är lönlöst att försöka resonera kring hans sätt att se på taktik och laguttagningar. Jag tycker bara att han förtjänar speltid mer än Kaca och Seb.
Citera
2014-11-17, 21:23
Medlem
Godslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Hämtat från Sportbladet.
Förlust med två-tre mål om detta laget stämmer, vad tror ni?

Man tränade väl med två elvor? Det där var den man testade först, sedan körde man,

Nordfeldt

Krafth, Granqvist, Helander, Wendt

Seb Larsson, Ekdal, Kacaniklic

Zengin, Guidetti, Hrgota

Det man kan konstatera är att Granqvist, Seb Larsson och Kacaniklic kommer spela imorgon.
Citera
2014-11-17, 21:25
Medlem
Ernst.Hugos avatar
Hade det inte varit intressant att inte spela med Granen utan kanske börja med Jansson - Helander?

Jag kan förstå tanken med några rutinerade i elvan, för att det inte ska vara en helt grön elva där alla gör bort sig.

Men Pontus och Filip känner varandra sedan MFF och kommer att fungera bättre än Ponne-Granen, vilket talar för att de båda kommer prestera.

Det känns också som att man hade kunnat kasta in ett nytt, lite mer oprövat kort på mittfältet istället för att envisas med spelare som har 20+ landskamper.

Nordfeldt
Krafth - Jansson - Helander - Wendt
Faktum är att spelare för ett tremannamittfält är aningen för få i min mening. Kim, Ekdal. Sen är det bara offensiva yttrar...?
Forsberg - Kiese Thelin - Bahoui
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in