2014-11-16, 21:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja det är möjligt, men det är poänglöst att sitta och blaja om tingsrättens domskäl, när domen inte längre gäller. Kristoffer är dömd i hovrätten och det är den enda dom som kan angripas genom en ev. resningsansökan. Det är felaktigheter i den domen som är intressanta, inte felaktigheter i annat material som det inte går att visa att det uttryckligen lagts till grund för hovrättens dom.

Med formella invändningar menar jag - kanske otydligt uttryckt - inte bevisvärderingsdiskussioner (alltså om rätten rimligen kan dra en viss slutsats ur vissa fakta), utan att man kan visa att sakomständigheter som anges i domen är felaktiga. T ex om man angivit att SKL angivit grad +3 som sannolikhet för att tejpbitarna i håret kom från tejprullen.
Så, med din vokabular är detta formellt fel: "[KJ] har uppgett att det är hans tejprulle", klippt ur ditt citat ur domen. Det uppgav han inte i domstolsförhör.
Citera
2014-11-16, 22:03
Medlem
Quarrels avatar
Noterade just att bloggen har kommit med två nya inlägg. http://falletvatchareeya.blogg.se/

Den beskriver KJ:s grannar och sammanfattar vad de uppgivit i förhör. Inget nytt, vad jag kan se.
Citera
2014-11-16, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Menar du att man under 1,5 års karateträning inte lär sig att slå?

Vi pratar om 3 terminer, sommar och juluppehåll och diverse frånvaro. Sammantaget är det inte många träningspass. Man tränar grundform, kata, fys, provar på sparring etc. Man ska lära sig att slå och sparka, i vissa fall kasta sin motståndare. Nackdelen med kampsport med många delmoment är att det tar lång tid att bli bra. Som motvikt finns tex boxning där man från dag 1 lär sig att slå som man gör i en ring. Så är det inte i mer komplexa system som tex karate, där man ibland har svårt att gå och tugga tuggummi samtidigt. Visst kan man lära sig att slå på 3 terminer, men oftast är det killar som lär sig slå tillräckligt hårt. Dessutom tränar man inte slag mot huvudet i ashihara karate.
Vilken dag som helst i veckan håller jag på en boxare som tränat i 1.5 år vs en karateutövare med samma tidsuttag. Boxning är helt enkelt mer verklighetsbaserat, (bortsett från handskarna då). Nej, jag tror inte att VB var en tjej som kunde spöa en kille.
Citera
2014-11-16, 22:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ferengi
Vi pratar om 3 terminer, sommar och juluppehåll och diverse frånvaro. Sammantaget är det inte många träningspass. Man tränar grundform, kata, fys, provar på sparring etc. Man ska lära sig att slå och sparka, i vissa fall kasta sin motståndare. Nackdelen med kampsport med många delmoment är att det tar lång tid att bli bra. Som motvikt finns tex boxning där man från dag 1 lär sig att slå som man gör i en ring. Så är det inte i mer komplexa system som tex karate, där man ibland har svårt att gå och tugga tuggummi samtidigt. Visst kan man lära sig att slå på 3 terminer, men oftast är det killar som lär sig slå tillräckligt hårt. Dessutom tränar man inte slag mot huvudet i ashihara karate.
Vilken dag som helst i veckan håller jag på en boxare som tränat i 1.5 år vs en karateutövare med samma tidsuttag. Boxning är helt enkelt mer verklighetsbaserat, (bortsett från handskarna då). Nej, jag tror inte att VB var en tjej som kunde spöa en kille.
Vi snackar inte om att spöa, vi snackar om att ge ett synligt blåmärke.
Citera
2014-11-16, 22:14
Medlem
Citat:

Citera
2014-11-16, 22:24
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Så, med din vokabular är detta formellt fel: "[KJ] har uppgett att det är hans tejprulle", klippt ur ditt citat ur domen. Det uppgav han inte i domstolsförhör.

Nej det anser jag inte, för jag menar att det är en rimlig sammanfattning av vad han sa om tejprullen i domstolsförhöret som jag nyss lyssnat på. Jag kanske skulle ha skrivit något i stil med att han inte på något vis förnekat att det skulle vara hans egen tejprulle, även om han spekulerat kring att någon skulle ha kunnat ta sig in i lägenheten och ersätta den tejprulle han själv hittat med en likadan, kontaminerad med offrets blod.
Citera
2014-11-16, 22:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nej det anser jag inte, för jag menar att det är en rimlig sammanfattning av vad han sa om tejprullen i domstolsförhöret som jag nyss lyssnat på. Jag kanske skulle ha skrivit något i stil med att han inte på något vis förnekat att det skulle vara hans egen tejprulle, även om han spekulerat kring att någon skulle ha kunnat ta sig in i lägenheten och ersätta den tejprulle han själv hittat med en likadan, kontaminerad med offrets blod.
Bra att du har lyssnat. Då hörde du att han tvekade om det var hans rulle, inte uppgav att det var hans rulle, som HR skrev.
Citera
2014-11-16, 22:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej, stödbevisning är ett rättsligt begrepp, möjligen, men att det är stödbevisning är inget rättsligt begrepp som beskriver detta. Är det är en trådsanning?
Måste man dra det en gång till för att du skall fatta...

Eftersom markeringen i sig inte kan utgöra självständig bevisning, men däremot ge annan bevisning stöd och få stöd av annan bevisning så handlar det om stödbevisning.

Du kan inte trolla bort markeringen hur mycket du än virrar in dig i dina konstiga tanke-lekar, så det kanske är dags att du släpper det tjatet nu.
Citera
2014-11-16, 22:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Uppenbarligen var hon inte särskilt avancerad efter 1,5 år, givet att hon inte kommit högre i klassningen.
Citera
2014-11-16, 22:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Vi snackar inte om att spöa, vi snackar om att ge ett synligt blåmärke.
Vilket vi inte vet om han hade eller inte - eftersom han inte genomgick någon undersökning förrän flera veckor senare...

Att du dessutom försöker göra avsaknad av blåmärke till någon form av motbevisning är ju bara löjligt - hur många gör inte motstånd, dessutom mot jämnstarka, utan att få blåtiror efteråt..

Bytt skiva och sluta leda in tråden på hittepå-saker som dyker upp i ditt huvud hela tiden.
Citera
2014-11-16, 22:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Måste man dra det en gång till för att du skall fatta...

Eftersom markeringen i sig inte kan utgöra självständig bevisning, men däremot ge annan bevisning stöd och få stöd av annan bevisning så handlar det om stödbevisning.

Du kan inte trolla bort markeringen hur mycket du än virrar in dig i dina konstiga tanke-lekar, så det kanske är dags att du släpper det tjatet nu.
Är det du kallar stödbevisning teknisk bevisning eller vittnesbevisning, eller en tredje kategori som är ditt påhitt?
Citat:
Uppenbarligen var hon inte särskilt avancerad efter 1,5 år, givet att hon inte kommit högre i klassningen.
Vid blått bälte har hon kommit tillräckligt högt för att utdela en blåtira, det är jag övertygad om.
Senast redigerad av Quarrel 2014-11-16 kl. 22:39.
Citera
2014-11-16, 22:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Vilket vi inte vet om han hade eller inte - eftersom han inte genomgick någon undersökning förrän flera veckor senare...

Att du dessutom försöker göra avsaknad av blåmärke till någon form av motbevisning är ju bara löjligt - hur många gör inte motstånd, dessutom mot jämnstarka, utan att få blåtiror efteråt..

Bytt skiva och sluta leda in tråden på hittepå-saker som dyker upp i ditt huvud hela tiden.
Vi vet att han hade inget synligt blåmärke dagarna efter försvinnandet.

Jag försöker inte motbevisa något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in