2014-11-16, 18:32
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Ingen utom GM och ev vittnen/medhjälpare vet var VB befann sig efter besöket hos KJ.

Hon har observerats på Lejonbacksvägen.

Det vore bra om du inte sådde en trådsanning nu.. en person TROR sig ha sett VB där.. vittnet är osäker på i vilken riktning personen gick dessutom. Så håll dig till sanningen som Q brukar säga. Det är inte på något vis med säkerhet VB man sett.
Citera
2014-11-16, 18:46
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
I dommen skriver dom at:

"Tejpen i Vatchareeya Bangsuans hår kommer från tejprullen i bostaden."

Detta är ju OSANT !!!

Det kunde ju aldrig bevisas att det var samma tejp, så varför skriver dom detta i dommen ???

LULEÅ TINGSRÄTT
Brottmålsenheten
DOM B 1300-13
2014-01-22
meddelad i Luleå

http://www.fildirekt.se/dl/1390534647.pdf

Sammanfattningsvis görs till stöd för att Kristoffer Johansson är gärningsman
gällande följande.
Den rättsmedicinska utredningen visar att Vatchareeya Bangsuan
mördats och att hon företett skador kring halsen. Vatchareeya Bangsuans blod har
återfunnits på mattan i bagageutrymmet, på listen till bagageutrymmet samt på
handskar och en plastpåse, som funnits i bagageutrymmet på Kristoffer Johanssons
bil. På plastpåsen har konstaterats fingeravtryck från Kristoffer Johansson. DNA
från Kristoffer Johansson har påträffats på handskarna. Hund har sökt och markerat
liklukt i bagageutrymmet. Tejpen i Vatchareeya Bangsuans hår kommer från
tejprullen i bostaden.
Vatchareeya Bangsuans blod har funnits på tejprullen i
bostaden.

Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
.....
Det är mycket ALLVARLIGT att det förekommer direkt FELAKTIGA UPPGIFTER i DOMEN.

...............

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Något bevis för att han är oskyldig har jag inte hittat, däremot
tycker jag att det märkligt med rena felaktigheter i domen.
Men du tycker att det är helt i sin ordning, va?

Men herregud ni har suttit här åtminstone av och till hela högen i mer än ett år och diskuterat ett rättsfall på längden och tvären utan att begripa ens basfakta om domstolsjuridik. Du CarlJanne fick ju åtminstone lite "undervisning" i slutet av veckan, men den har tydligen inte sjunkit in.

Vi tar det en gång till. Ursäkta att jag måste skrika:

DET ÄR FULLSTÄNDIGT, KOMPLETT OINTRESSANT VAD DET STÅR I TINGSRÄTTSDOMEN!

Ett undantag finns: I den mån Hovrätten i någon del avstått från att själv resonera och istället hänvisa till tingsrättens slutsatser så har dessa fortfarande intresse. Men så är inte fallet här. Kristoffer är inte dömd i tingsrätten - han är dömd i hovrätten, i en självständig dom med helt egen genomgång och framförallt: Egna domskäl. Det är dessa det nu eventuellt fortfarande kan finnas ett intresse att diskutera. Tingsrättens dom är upphävd och därmed en nullitet som man brukar uttrycka det. Så vänligen: Sluta tjafsa om ett dokument som är i det närmaste helt betydelselöst.

Vad står det då i hovrättsdomen om tejpen:

Citat:
c) Tejprullen i badrummet och tejpbitarna i håret

Ingenting har framkommit som tyder på att Vatchareeya Bangsuans blod och DNA
avsatts på tejprullen vid något annat tillfälle än i samband med hennes död. Kristoffer
Johansson har uppgett att det är hans tejprulle och det finns ingen anledning att
ifrågasätta denna uppgift. Tejpbitar som liknar den tejp som finns på rullen har
påträffats i Vatchareeya Bangsuans hår. Förekomsten av Vatchareeya Bangsuans DNA
och blod på tejprullen i Kristoffer Johanssons lägenhet och det förhållandet att tejpen
på rullen och i håret rivits på liknande sätt, förstärker SKL:s bedömning att den tejp
som påträffades i Vatchareeya Bangsuans hår kommer från nämnda tejprulle.
Förhållandena talar starkt för att det är Kristoffer Johansson som har använt sig av
tejpen från rullen för att emballera Vatchareeya Bangsuan och därmed även för att han
är gärningsman på sätt åklagaren påstått.

Man kan förstås ha åsikter om hur säkra de slutsatser hovrätten kommer fram kan anses vara, det är helt legitimt. Men man kan inte rikta några formella invändningar mot domen i denna del. Den innehåller inga som helst sakfel och de dragna slutsatserna ligger helt inom ramarna för den fria bevisvärderingen och är inte på minsta vis logiskt orimliga.

Så var det med tejpen.
Citera
2014-11-16, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Men herregud ni har suttit här åtminstone av och till hela högen i mer än ett år och diskuterat ett rättsfall på längden och tvären utan att begripa ens basfakta om domstolsjuridik. Du CarlJanne fick ju åtminstone lite "undervisning" i slutet av veckan, men den har tydligen inte sjunkit in.

Ett undantag finns: I den mån Hovrätten i någon del avstått från att själv resonera och istället hänvisa till tingsrättens slutsatser så har dessa fortfarande intresse. Men så är inte fallet här. Kristoffer är inte dömd i tingsrätten - han är dömd i hovrätten, i en självständig dom med helt egen genomgång och framförallt: Egna domskäl. Det är dessa det nu eventuellt fortfarande kan finnas ett intresse att diskutera. Tingsrättens dom är upphävd och därmed en nullitet som man brukar uttrycka det. Så vänligen: Sluta tjafsa om ett dokument som är i det närmaste helt betydelselöst.

Man kan förstås ha åsikter om hur säkra de slutsatser hovrätten kommer fram kan anses vara, det är helt legitimt. Men man kan inte rikta några formella invändningar mot domen i denna del. Den innehåller inga som helst sakfel och de dragna slutsatserna ligger helt inom ramarna för den fria bevisvärderingen och är inte på minsta vis logiskt orimliga.

Så var det med tejpen.

SKRIK PÅ DU.
KJ säger att han tror det är hans tejprulle.

Var hävdar SKL att det är rätt tejprulle.

Citat:

avsatts på tejprullen vid något annat tillfälle än i samband med hennes död. Kristoffer
Johansson har uppgett att det är hans tejprulle och det finns ingen anledning att
ifrågasätta denna uppgift.
Tejpbitar som liknar den tejp som finns på rullen har
påträffats i Vatchareeya Bangsuans hår. Förekomsten av Vatchareeya Bangsuans DNA
och blod på tejprullen i Kristoffer Johanssons lägenhet och det förhållandet att tejpen
på rullen och i håret rivits på liknande sätt, förstärker SKL:s bedömning att den tejp

Förhållandena talar starkt för att det är Kristoffer Johansson som har använt sig av
tejpen från rullen för att emballera Vatchareeya Bangsuan och därmed även för att han

Citera
2014-11-16, 20:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Och jag säger att det är stödbevisning .. Inte ren teknisk bevisning och givetvis "vittnar" inte heller hunden i rätten...

Men måste du ha ett namn på det så blir det vittnesuppgift - hunden visar vad den hittar och berättar om det för föraren..

Självklart är det med i stödbevisningen - det visar ju ihop med blodet att KJ fraktat en död VB i bagaget ...
Är det en trådsanning att det är stödbevisning?
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
SANNINGEN Q är att VB tränade Ashihara, en form av karate och graderingen sker som följer,( VB skulle gradera TILL blått bälte, men det kom en mördare emellan. Enligt den jag mailat och frågat så räknas det inte som avancerat.) :

10 Kyu (vitt bälte med ett rött streck, alternativt orange/rött bälte)
9 kyu (vitt bälte med 2 röda streck, alternativt orange/rött bälte med 1 streck)
8 Kyu (blått bälte)
7 Kyu (blått bälte med ett streck)
6 Kyu (gult bälte)
5 Kyu (gult bälte med ett streck)
4 Kyu (grönt bälte)
3 Kyu (grönt bälte med ett streck)
2 Kyu (brunt bälte)
1 Kyu (brunt bälte med ett streck)
1 Dan (svart bälte med ett streck)
2 Dan (svart bälte med två streck)
3 Dan (svart bälte med tre streck)
4 Dan (svart bälte med fyra streck)
5 Dan (svart bälte med fem streck)

Som du ser är det rätt många steg så nej, jag tror inte VB var något karateproffs. Säkert bättre än mig dock!

slänger in en källa på att VB skulle gradera till blått bälte också..

http://www.kuriren.nu/nyheter/jag-alskar-dig-vatchareeya-min-dotter-6850554.aspx

citat; Vatchareeya Bangsuan skulle under lördagen ha uppgraderat sitt karatebälte. Sverige Ashihara karateklubb har beslutat att hon ska få sin gradering. Jose Vallejos och Frida Larsson lägger det blå bältet och diplomet intill bädden av blommor.
Jag påstod inte att hennes karate var avancerad, bara kursen, och det är MB:s ord jag citerade.
Citat:
Nu är jag inget karateproffs men googlade mig lite runt..då jag inte sett på någon karatefilm på länge men kan inte minnas att man sparkar upp i ansiktet, ögon, på sin motståndare. Jag hittar dock inte specifikt hur karatesparkar varierar i olika karateformer, det kanske någon annan kan tala om hur det ligger till just i Ashihara? Men det här hittar jag på svart bälte (betydligt mer avancerat då än blått bälte får jag anta?) : "Vid avancerad sparring för brun- och svartbälten tillåts även mycket lätt kontakt mot ansiktet (”Skin Touch”) samt hård men välkontrollerad kontakt mot kroppen."

Sidhänvisning till det jag fann; http://zendokai.se/trana-karate/

Sedan vill jag påminna om längdskillnaden på VB och KJ. Vore hon så skillad som en del vill framföra här, så hade hon förmodligen gått helskinnad från KJ. Ni vet han som är dömd i två instanser.
Såvitt jag vet ingår slag i karate, och det går att slå en längre person i ansiktet. Så stor var inte längdskillnaden mellan VB och KJ.
Citat:
Jag har då rakt inte farit med någon trådsanning. Jag är väldigt tydlig när jag inte är säker på min sak.

Nej det vore långt ifrån sannolikt med en blåtira på KJ eftersom kvinnan du nu påstår (skapar en trådsanning om) gick en avancerad kurs i karate.. Du påstår där något som inte är sant. VB gick INTE en "avancerad kurs" i karate. Luktar det trådsanning... eller....?
Som sagt, MB:s ord, inte mina.
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Så var det med tejpen.
Om TR har fel kan också HR ha fel.

Vad menar du med formella invändningar? Betyder det att det inte kan finnas fel i denna del av domen?
Senast redigerad av Quarrel 2014-11-16 kl. 20:15.
Citera
2014-11-16, 21:20
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Är det en trådsanning att det är stödbevisning?

Nej, det är ett rättsligt begrepp.
Citera
2014-11-16, 21:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är ett rättsligt begrepp.
Nej, stödbevisning är ett rättsligt begrepp, möjligen, men att det är stödbevisning är inget rättsligt begrepp som beskriver detta. Är det är en trådsanning?
Citera
2014-11-16, 21:28
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Är rädd att jag totalt missförstår dig här....? I detta fall var det ju kvinnan som besatt egenskaper, om än inte så många. Så vad menar du?

Uttryckte mig oklart. Vad jag menar är att VB´s kunskaper i karate inte räckte till denna kväll. En man är vanligtvis fysiskt starkare än en kvinna. Dessutom kan skräcken i situationen försatt henne i ett tillstånd där hon var oförmögen att tänka rationellt. Att befinna sig i en träningslokal är en sak...
Citera
2014-11-16, 21:29
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ferengi
Nja, killar av samma size som VB, kan ha samma nackdelar. Man ska inte ha förutfattade meningar. Nybörjarkillar är inte heller speciellt effektiva inom kampsport. Dock har man en fördel att vara, generellt, starkare än tjejer.

Precis, du vet ju vad jag ville ha fram.
Citera
2014-11-16, 21:32
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
SKRIK PÅ DU.
KJ säger att han tror det är hans tejprulle.

Var hävdar SKL att det är rätt tejprulle.

Citat:

ifrågasätta denna uppgift.
Tejpbitar som liknar den tejp som finns på rullen har

KJ använder inte ordet "tror" vad jag kan se i förhöret i varje fall. Han uttrycker sig som så ofta lite svävande, men förnekar på inget vis att det skulle vara hans tejprulle. Han har i varje fall som han säger vid förhöret i tingsrätten haft en "likadan" tejprulle som han hittat nån gång i februari.

Sen har han förvisso suttit i förhör och föreslagit att "någon" tagit sig in i hans olåsta lägenhet, tagit hans egen tejprulle och istället placerat en likadan rulle, kontaminerad med en liten mängd blod och DNA. Men genomgående i förhöret i tingsrätten resonerar han som att det de facto är hans tejprulle. Lyssna själv får du se. Det är absolut ingen felaktig tolkning av hans ord hovrätten gör när de säger att han vidgår att tejprullen är hans.

Varför du fetar det andra vet jag inte heller. SKL har gjort bedömningen att det är mer sannolikt att tejpen i håret kommer från den rulle som hittats i hans lägenhet än att den inte gör det. Jag vet att det suttit ett gäng självutnämnda experter på kriminalteknik i tråden och ifrågasatt denna slutsats. Hovrätten är dock i sin fulla rätt att gå på de bedömningar som sakkunniga gjort. Man kan diskutera formuleringens tydlighet, men felaktig är den inte. Indirekt visar man också med formuleringen "förstärker bedömningen" att SKL inte har uttalat sig med absolut säkerhet (grad +4) att det är samma tejp, för i så fall hade ju ingen förstärkning varit nödvändig eller egentligen ens möjlig.
Citera
2014-11-16, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Uttryckte mig oklart. Vad jag menar är att VB´s kunskaper i karate inte räckte till denna kväll. En man är vanligtvis fysiskt starkare än en kvinna. Dessutom kan skräcken i situationen försatt henne i ett tillstånd där hon var oförmögen att tänka rationellt. Att befinna sig i en träningslokal är en sak...

Det fetade: Precis! De flesta klubbar tränar inte stressträning med inslag av självförsvar. Man försvarar sig som man tränar och även om ett system som ashihara karate som profilerar sig som fullkontakt, så tränar man sk grundform för nybörjare. Denna grundform tränas av de flesta karatesystem och saknar verklighetsförankring. Träningen är bra för motoriken och koordination. Att VB kunde "ge stryk", i en stressituation, verkar osannoligt, baserat på hennes träning. Dock vet jag förstås inte vilken "killer instinct" hon besatt. Är man född fighter klarar man sig bra oavsett träning
Citera
2014-11-16, 21:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ferengi
Det fetade: Precis! De flesta klubbar tränar inte stressträning med inslag av självförsvar. Man försvarar sig som man tränar och även om ett system som ashihara karate som profilerar sig som fullkontakt, så tränar man sk grundform för nybörjare. Denna grundform tränas av de flesta karatesystem och saknar verklighetsförankring. Träningen är bra för motoriken och koordination. Att VB kunde "ge stryk", i en stressituation, verkar osannoligt, baserat på hennes träning. Dock vet jag förstås inte vilken "killer instinct" hon besatt. Är man född fighter klarar man sig bra oavsett träning
Menar du att man under 1,5 års karateträning inte lär sig att slå?
Citera
2014-11-16, 21:45
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Om TR har fel kan också HR ha fel.

Vad menar du med formella invändningar? Betyder det att det inte kan finnas fel i denna del av domen?

Ja det är möjligt, men det är poänglöst att sitta och blaja om tingsrättens domskäl, när domen inte längre gäller. Kristoffer är dömd i hovrätten och det är den enda dom som kan angripas genom en ev. resningsansökan. Det är felaktigheter i den domen som är intressanta, inte felaktigheter i annat material som det inte går att visa att det uttryckligen lagts till grund för hovrättens dom.

Med formella invändningar menar jag - kanske otydligt uttryckt - inte bevisvärderingsdiskussioner (alltså om rätten rimligen kan dra en viss slutsats ur vissa fakta), utan att man kan visa att sakomständigheter som anges i domen är felaktiga. T ex om man angivit att SKL angivit grad +3 som sannolikhet för att tejpbitarna i håret kom från tejprullen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in