Har ni några tips för en som - sent påkommet - funderar på att bli åklagare? Problemet är att mina betyg är rätt undermåliga... Läser fördjupningar nu och med en och en halv termin kvar landar jag på 2,5 terminer AB och resterande BA, vilket inte räcker till ting även om jag skulle sätta AB på resterande del av programmet. Maxade sidomeriter skulle göra mina chanser betydligt bättre - men detta ligger naturligtvis långt framåt i tiden och frågan är om jag ens kommer kunna få fatt i ett jobb där jag skrapar ihop 30-36 meritpoäng inom en rimlig tid (räknar med att främst grupp 2-jobben är aktuella för mig).
Till mitt försvar får jag säga att tiden inte är ett problem. Vid tidpunkten för examen kommer jag att vara 25 och att sitta ting vid 30 är fullt acceptabelt, även om målen gällande arbete säkerligen kan ha ändrats tills dess. Att jobba några år som handläggare på Försäkringskassan, Trafikverket, Länsstyrelsen eller dylik myndighet för att dra in meritpoäng är
absolut inga problem för mig. Har man några konkurrensfördelar som jurist för sådana tjänster? En (tycker jag) realistisk dröm i dagsläget är att hamna som civil utredare på Polisen. Ett sådant arbete bör väl ge bra erfarenheter om man i framtiden väljer att söka sig till åklageriet då man arbetar med brottmål, om än på en lite lägre nivå? Jag är dock inte kräsen vad gäller första jobb efter examen!
Tips på hur jag kan gå till väga mottages tacksamt. En lite mer generell fråga också. Hur ser arbetsmarknaden för jurister med låga betyg?
Fan vad man ångrar i dagsläget att man inte gick all in från T1 och arbetade ihop fler AB:n under grundterminerna

Har haft en allt för slapp inställning till betygen om jag jämför med mina kursare.