2014-11-16, 00:31
Medlem
Skull-Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag ser inga problem med att ta bort Granen också, sätt in både Pontus och Filip mot Frankrike. Vila Zlatan och låt Thelin och Guidetti spela tillsammans som de gör i U21 i åtminstone en halvlek. Byt de sedan mot Berg och Ola. Ge Wendt en hel match att visa vad han kan.

Nordfelt
? - Jansson - Helander - Wendt
Bahoui - Källström - Ekdal - Forsberg
Thelin - Guidetti.
Hamren vågar inte, han är för feg.
Citera
2014-11-16, 00:32
Medlem
anteri17s avatar
Niva är för ovanlighetens skull något fotbollstaktiskt på spåret i sin eftermatchs-krönika. Sverige spelar med ett väldigt offensivt balanserat lag från start, vilket inte behöver vara fel. Man sätter en gameplan där man troligtvis vill utnyttja sitt offensiva lag på bästa sätt, dvs man spelar en bollhållande fotboll där man själva styr matchen. Det gör man bra i första halvlek. Problemet uppkommer (som Niva också är inne på - men där han inte är tillräckligt konkret i sin förklaring) när man helt enkelt låter en offensivt balanserad elva spela väldigt mycket försvarsfotboll. Det är inte svårare än så att du får inget särskilt bra utfall av att ha Zengin och Durmaz väldigt nära egen box, att utsätta defensivt svaga ytterbackar för mycket 1-1 till följd av obefintligt försvarsspel från ovan nämnda spelare i Durmaz och Zengin.

Som förbundskapten får man två alternativ. Antingen tror man sig kunna lösa problemet med att återigen börja äga matchen, eller så får man acceptera matchens gång, men för den saken skull inte sluta agera i sin coachning. Det är svårare på ett taktiskt plan att skapa incitament genom coachning att återigen bli matchförande. Det löser man mer genom att ändra spelarnas attityder, vilket iofs kan lösas med kloka byten. Men som sagt, man löser det enklast genom enkla intruktioner. Problemet med instruktioner om något så flummigt som att åter ta tag i matchen sällan skapar den effekt man vill. Man bör alltså sträva efter att ändra matchbilden genom taktiska ändringar. Det behöver inte vara spelarbyten eller systemskiften, men det är möjligtvis det enklaste sättet. Man kan också vara tydlig i detaljnivå för att skapa en bättre helhet. Dvs man instruerar mer tydligt, mer detaljerat för att få fram en effekt som påverkar en större helhet. I det här fallet hade man kunnat pusha upp backlinjen, droppat ner med Ibra, släppa lös en ytterback - för att som helhet få ett mer spelförande Sverige. Vi kan vara överens om att Hamrén antingen misslyckades med detta, eller inte gjorde någonting alls för att åter driva matchen.

Då återstår alternativ två, att acceptera att man släpper över initiativet till montenegrinerna, men där man i så fall måste agera i sin coachning. Det gör man med fördel genom att sätta en mer defensiv prägel i systemform, genom spelarbyten, eller genom lösa flummiga instruktioner. Det sista är ingen hållbar lösning, även om det bland fotbollssupportrar verkar står extremt högt i kurs. Typ som att det blir som man säger, som man coachar - utan att behöva bry sig om hur något ska ske. Typisk populism.
I just den här matchen tycker jag Hamrén går någon form av mellanväg. Det behöver inte vara fel, men då ser jag hellre en mellanväg innehållandes defensiv balans, fortsatt possession, men att man åsidosätter ett målsökande anfallsspel. Det är faktiskt något som ofta blir skevt i mer insatta fotbollstaktiska diskussioner. Alltså dessa tre komponenters påverkan på varandra. Possession och defensiv balans funkar utmärkt. Rulla boll med tydligt sittande mittfältare skapar en väldigt fin defensiv balans, rent krasst och generellt. Däremot kan man inte lockas av att spela en offensiv mer risktagande fotboll samtidigt som man står fast vid de två andra komponenternas. Kalla det anteris lag om generell fotbollstaktik.

*Possession + risktagande anfallsspel - den defensiva balansen får stryka på foten.
*Defensiv balans + possession - det risktagande anfallsspelet får stryka på foten.
*Defensiv balans + risktagande anfallsspel - possession får stryka på foten.

Alla dessa tre komponenter samspelar med varandra. Den sista kombination är svår att få till för en offensiv trupp i ett topplag. Det är möjligt att typ ett spelsystem (innehållandes rätt spelidéer) av sorten 4-2-fantasia kan göra ett sånt spel möjliggjort även för topplag. Klart är iaf alla dessa tre komponenter är extrem svårt att få till tillsammans. Det är Bayern-klass som krävs, med de spelarna, med den fotbollshjärnan på bänken. Jag känner att Hamrén famlar lite i blindo här. Han har någon naiv inställning om att allt detta med enkelhet går att kombinera, dvs skapa det kompletta laget. Att skapa grundbultarna i den kompletta spelidén.

Den mellanvägen Hamrén tog var att sätta in Larsson (defensiv spelare för sin position, tänkt för att skapa en bättre defensiv balans, men då han tar ut Forsberg istället för Durmaz eller Zengin blir bytet konstigt utifrån argumentet om förbättrad defensiv balans). Forsberg är en klart bättre försvarsspelare än dessa två. Och är man införstådd med att man kommer få lite halvtryck mot sig, så får man gärna gå hela linan ut. Hamrén hade gärna fått ta in en mer defensivt inriktad högerback (läs Jansson), som dessutom har en naturlig högerfot. För den defensiva balansens skull så finns det förutom de offensiva fördelarna, ett värde i att faktiskt kunna skicka bollen djupt med den naturliga foten för den positionen. Men främst ett egenskapsbyte till en bättre defensiv back.
Hade Seb blivit inbytt mot Durmaz, så skulle man som sagt gått hela vägen och byta ut Zengin också. Bahoui är bättre defensivt än Zengin, samt skulle passa ganska bra om man tar vägen att spela med en defensiv balans men ändå kunna hota framåt - dvs man skippar possessionspelet i större mån. Men i bästa fall hade man satt in en extremt mångsidig Farnerud, som kan lösa en ytterroll i alla tre komponenters grundspel.

Det här ska ses som väldigt generellt, lite stelt, men ändå som ramar som ska kunna underlätta. Jag har ofta tänkt staga upp lite tankar och teorier mer konkret, alltså sådant jag själv tänker utefter när jag ser på en match som jag vill analysera. Och hur de här tre komponenterna samspelar är i sig kanske inget iögonfallande, det är att sen kunna få fram lösningar genom detta. Det underlättar att lösa "hur". Detta är heller inget jag sett på andra ställen, utan en egenkonstruerad bas i ens analyserande. Jag ska försöka få fram mer dylika, övergripande ramar till den dagen man blir tränare.
Senast redigerad av anteri17 2014-11-16 kl. 00:37.
Citera
2014-11-16, 00:52
Medlem
Otroligt att Zengin sågas så hårt, efter en dålig match. Jag tycker han har varit landslagets formstarkaste spelare, sedan vänskapsmatchen mot Belgien. Han har tekniken, snabbheten, och en spelstil som är internationell. Vill ni ha något träben på kanten eller?

Dock så kan jag hålla med om att mittfältet är för dåligt balanserat. Jag hade gärna sett Wernbloom på mitten. Och nej, han är inte något trubbigt träben, han spelar i CSKA som är väldigt spelskickliga. Han är taktiskt klok, fysisk, spelskicklig och bra på att täcka ytor. Det behöver landslaget. Sen kan vi köra med Ekdal och Durmaz eller Kimpa bredvid.
Citera
2014-11-16, 05:02
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Niva är för ovanlighetens skull något fotbollstaktiskt på spåret i sin eftermatchs-krönika. Sverige spelar med ett väldigt offensivt balanserat lag från start, vilket inte behöver vara fel. Man sätter en gameplan där man troligtvis vill utnyttja sitt offensiva lag på bästa sätt, dvs man spelar en bollhållande fotboll där man själva styr matchen. Det gör man bra i första halvlek. Problemet uppkommer (som Niva också är inne på - men där han inte är tillräckligt konkret i sin förklaring) när man helt enkelt låter en offensivt balanserad elva spela väldigt mycket försvarsfotboll. Det är inte svårare än så att du får inget särskilt bra utfall av att ha Zengin och Durmaz väldigt nära egen box, att utsätta defensivt svaga ytterbackar för mycket 1-1 till följd av obefintligt försvarsspel från ovan nämnda spelare i Durmaz och Zengin.

Som förbundskapten får man två alternativ. Antingen tror man sig kunna lösa problemet med att återigen börja äga matchen, eller så får man acceptera matchens gång, men för den saken skull inte sluta agera i sin coachning. Det är svårare på ett taktiskt plan att skapa incitament genom coachning att återigen bli matchförande. Det löser man mer genom att ändra spelarnas attityder, vilket iofs kan lösas med kloka byten. Men som sagt, man löser det enklast genom enkla intruktioner. Problemet med instruktioner om något så flummigt som att åter ta tag i matchen sällan skapar den effekt man vill. Man bör alltså sträva efter att ändra matchbilden genom taktiska ändringar. Det behöver inte vara spelarbyten eller systemskiften, men det är möjligtvis det enklaste sättet. Man kan också vara tydlig i detaljnivå för att skapa en bättre helhet. Dvs man instruerar mer tydligt, mer detaljerat för att få fram en effekt som påverkar en större helhet. I det här fallet hade man kunnat pusha upp backlinjen, droppat ner med Ibra, släppa lös en ytterback - för att som helhet få ett mer spelförande Sverige. Vi kan vara överens om att Hamrén antingen misslyckades med detta, eller inte gjorde någonting alls för att åter driva matchen.

Då återstår alternativ två, att acceptera att man släpper över initiativet till montenegrinerna, men där man i så fall måste agera i sin coachning. Det gör man med fördel genom att sätta en mer defensiv prägel i systemform, genom spelarbyten, eller genom lösa flummiga instruktioner. Det sista är ingen hållbar lösning, även om det bland fotbollssupportrar verkar står extremt högt i kurs. Typ som att det blir som man säger, som man coachar - utan att behöva bry sig om hur något ska ske. Typisk populism.
I just den här matchen tycker jag Hamrén går någon form av mellanväg. Det behöver inte vara fel, men då ser jag hellre en mellanväg innehållandes defensiv balans, fortsatt possession, men att man åsidosätter ett målsökande anfallsspel. Det är faktiskt något som ofta blir skevt i mer insatta fotbollstaktiska diskussioner. Alltså dessa tre komponenters påverkan på varandra. Possession och defensiv balans funkar utmärkt. Rulla boll med tydligt sittande mittfältare skapar en väldigt fin defensiv balans, rent krasst och generellt. Däremot kan man inte lockas av att spela en offensiv mer risktagande fotboll samtidigt som man står fast vid de två andra komponenternas. Kalla det anteris lag om generell fotbollstaktik.

*Possession + risktagande anfallsspel - den defensiva balansen får stryka på foten.
*Defensiv balans + possession - det risktagande anfallsspelet får stryka på foten.
*Defensiv balans + risktagande anfallsspel - possession får stryka på foten.

Alla dessa tre komponenter samspelar med varandra. Den sista kombination är svår att få till för en offensiv trupp i ett topplag. Det är möjligt att typ ett spelsystem (innehållandes rätt spelidéer) av sorten 4-2-fantasia kan göra ett sånt spel möjliggjort även för topplag. Klart är iaf alla dessa tre komponenter är extrem svårt att få till tillsammans. Det är Bayern-klass som krävs, med de spelarna, med den fotbollshjärnan på bänken. Jag känner att Hamrén famlar lite i blindo här. Han har någon naiv inställning om att allt detta med enkelhet går att kombinera, dvs skapa det kompletta laget. Att skapa grundbultarna i den kompletta spelidén.

Den mellanvägen Hamrén tog var att sätta in Larsson (defensiv spelare för sin position, tänkt för att skapa en bättre defensiv balans, men då han tar ut Forsberg istället för Durmaz eller Zengin blir bytet konstigt utifrån argumentet om förbättrad defensiv balans). Forsberg är en klart bättre försvarsspelare än dessa två. Och är man införstådd med att man kommer få lite halvtryck mot sig, så får man gärna gå hela linan ut. Hamrén hade gärna fått ta in en mer defensivt inriktad högerback (läs Jansson), som dessutom har en naturlig högerfot. För den defensiva balansens skull så finns det förutom de offensiva fördelarna, ett värde i att faktiskt kunna skicka bollen djupt med den naturliga foten för den positionen. Men främst ett egenskapsbyte till en bättre defensiv back.
Hade Seb blivit inbytt mot Durmaz, så skulle man som sagt gått hela vägen och byta ut Zengin också. Bahoui är bättre defensivt än Zengin, samt skulle passa ganska bra om man tar vägen att spela med en defensiv balans men ändå kunna hota framåt - dvs man skippar possessionspelet i större mån. Men i bästa fall hade man satt in en extremt mångsidig Farnerud, som kan lösa en ytterroll i alla tre komponenters grundspel.

Det här ska ses som väldigt generellt, lite stelt, men ändå som ramar som ska kunna underlätta. Jag har ofta tänkt staga upp lite tankar och teorier mer konkret, alltså sådant jag själv tänker utefter när jag ser på en match som jag vill analysera. Och hur de här tre komponenterna samspelar är i sig kanske inget iögonfallande, det är att sen kunna få fram lösningar genom detta. Det underlättar att lösa "hur". Detta är heller inget jag sett på andra ställen, utan en egenkonstruerad bas i ens analyserande. Jag ska försöka få fram mer dylika, övergripande ramar till den dagen man blir tränare.
Briljant inlägg som vanligt, +1 på den, roligt att läsa analyser här på Flashback när man själv inte besitter ett sådant fotbollsöga som en del andra här. Satsa på en träningskarriär efter du lagt av med fotbollen och nått ditt mål superettan(?), känns som du är klippt och skuren för det, rent taktiskt i varje fall.

1-1 är inget katastrofalt resultat men det kändes ändå som att Sverige skulle lyckats stänga matchen trots så stort spelövertag i första, en trepoängare i dag och det skulle vara relativt "klart" med en första eller andra plats och en tredje plats om det skulle bli förluster mot Ryssland och Österike.
Citera
2014-11-16, 09:08
Medlem
Om man ska ha tre anfallare så ska alla tre kunna passa till bäst stående forward och allt ska inte gå genom Zlatan. Såg båda ytteranfallarna ha bättre position än Zlatan men den tredje forwarden passade hellre Zlatan. Zlatan är inte i matchform än och då hade det varit bättre att han kommit in i slutet eller suttit på bänken.

Sen får vi vara glada att inte Montenegro gjorde fler mål på sina fasta.
Citera
2014-11-16, 10:04
Medlem
Hur som haver, Sverige ligger trots allt på EM-plats, det är alltid något.
Citera
2014-11-16, 10:52
Medlem
MangoChutneys avatar
Varför Sverige underpresterar är väl alldeles uppenbart.

När en förbundskapten helt saknar fingertoppskänsla och taktisk förmåga så går det som det går. Det är knappast spelarnas fel att Hamrén inte verkar vilja tala klarspråk om vad han förväntar sig av var och en, det är inte heller spelarnas fel att Hamrén väljer en taktik som laget inte klarar av att genomföra över 90 min. Hamrén är den som ska hängas för misslyckadena mot Ryssland och Montenegro, ingen annan.

Hamrén största misstag är att spela Humle och Dumle samtidigt som Zlatan. Spelare som hellre agerar som fans och supportrar ska vara på läktaren inte på plan. Dessa två spelares beteende på plan i de matcher de spelat är sammantaget under all kritik och visar att de saknar rätt inställning till landslagsspel. När man hellre spelar sin stora idol än andra spelare i bättre lägen, när man blir obeslutsam ensam i straffområdet och driver ner på kortlinjen än in på mål och avslutar, när man inte kan löpa rätt i luckorna, när man spelar fast sig med kortpassningar istället för en längre öppnande när man har chansen då är man inte tillräckligt bra för att vara forward/offensiva mittfältare. Att inte Humle och Dumle byts ut mot Guidetti och Bahoui och Forsberg behålls på plan är märklig coachning. De senare bytena hade i mina ögon gett en bättre defensiv med bibehållen offensiv förmåga att hota.

Sedan kan man ifrågasätta Hamréns val att spela Zlatan som ensam forward när han sannolikt skulle fungera bättre som släpande forward bakom två riktiga forwards som Berg och Guidetti med Ekdahl, Källström och Forsberg som komplement bakom Zlatan. Det är också Hamrén som ska beskyllas föör att inte ha två riktiga högerbackar i laget utan håller på tramsar med en vänsterback som högerback. Varför Pontus Jansson med en riktig högerfot inte är den som byter av Lustig är dessutom ytterst märkligt i mina ögon. Sedan finns det högerbackar som är fullt kapabla att spela i landslaget bara de får chansen. Mats Lustig och Oscar Wendt borde vara givna backar men dessa borde kompletteras med tex Tinnerholm, Salomonsson, Augustinsson eller Krafth för att nämna några som mycket väl skulle klara av att spela på denna nivå bara de får chansen. Slutligen torde det vara tjänstefel att inte som förbundskapten säkra upp och träna in ett stabilt och säkert försvarsspel med spelare som kan dominera luftrummet i eget straffområde såväl som ytorna på marken.

Nåja, Sverige har fortfarande allt i egna händer men landslagsledningen måste börja våga mera och våga mer med unga dugliga spelare. Samtidigt är det ett totalt misslyckande att inte varje minut tas att pröva nya unga spelare när matcherna inte gäller något längre.
Senast redigerad av MangoChutney 2014-11-16 kl. 11:03.
Citera
2014-11-16, 11:02
Medlem
Ezzelinos avatar
Tycker att Simon Bank träffar helt rätt med sin matchanalys:

Citat:
De såg ett lag som klarade att kontrollera bollen, med en skällande och skicklig Andreas Granqvist längst bak och en stark liten Sundsvalls-putte i Emil Forsberg som centrerade och gav Ibrahimovic alternativ.
Så långt, så bra. Det finns saker att minnas och ta med sig härifrån. Det enda som oroade före paus var ett rent ut sagt uselt försvarsspel på de montenegrinska hörnorna.
Men fotbollslag är väldigt ofta en avbild av sina tränare, och det här laget är alltså ett fint lag med halsduk och tredelad kostym – men alldeles för ömtåligt.
Det sista som hände före paus var att Mikael Lustig låg och led med ett trasigt lår, och mer än så krävdes inte för att resten av laget skulle gå sönder också.
Pierre Bengtsson fick byta kant, det taktiska manöverutrymmet krympte, och Sverige förvandlades från tryggt till tyngt.
Andra halvlek visade så oerhört tydligt att Sverige behöver se över ett helt knippe regler som de lagt ut över sitt spel.
Måste Zlatan Ibrahimovic verkligen alltid spela 90 minuter, oavsett hur matchotränad och orörlig han är? Måste den vänsterfotade Pierre Bengtsson alltid vikariera som högerback? Måste Jimmy Durmaz och *Erkan Zengin i varje enskild situation alltid söka Zlatan med sina passningar?
Nej, nej, nej.

När den enda referenspunkten, helt förklarligt, inte orkade vara lika rörlig längre föll dominobrickorna en efter en. Ett lag som konstruerats för passningsspel klarade inte längre att ha ett passningsspel, anfallsspelet på kanterna försvann helt och hållet, och den starke lille Sundsvalls-spetsen Emil Forsberg isolerades helt.
Balansen var rubbad, resultatet följde *efter. En öm häl höll, ett ömtåligt lag föll.
Senast redigerad av Ezzelino 2014-11-16 kl. 11:06.
Citera
2014-11-16, 11:09
Medlem
nygards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MangoChutney
Varför Sverige underpresterar är väl alldeles uppenbart.

Hamrén största misstag är att spela Humle och Dumle samtidigt som Zlatan. Spelare som hellre agerar som fans och supportrar ska vara på läktaren inte på plan. Dessa två spelares beteende på plan i de matcher de spelat är sammantaget under all kritik och visar att de saknar rätt inställning till landslagsspel. När man hellre spelar sin stora idol än andra spelare i bättre lägen, när man blir obeslutsam ensam i straffområdet och driver ner på kortlinjen än in på mål och avslutar, när man inte kan löpa rätt i luckorna, när man spelar fast sig med kortpassningar istället för en längre öppnande när man har chansen då är man inte tillräckligt bra för att vara forward/offensiva mittfältare. Att inte Humle och Dumle byts ut mot Guidetti och Bahoui och Forsberg behålls på plan är märklig coachning. De senare bytena hade i mina ögon gett en bättre defensiv med bibehållen offensiv förmåga att hota.

Håller verkligen med här. Kräktes lite i munnen när jag såg hur Zlatans fanboyz betedde sig igår. Forsberg sprang i djupled (som han säkert fått direktiv om) massor av gånger men fick aldrig bollen, dessa två passar alltid hellre till Zlatan. Enda gångerna Forsberg fick bollen var när han själv sprang, slet och tog tillbaka den av motståndaren. Kändes det som...

Sen håller jag också med om bytena. Tycker t.ex att Bahoui solklart borde ha tagit fanboy-Zengins plats. Ganska säker på att det hade hänt mer då.
Senast redigerad av nygard 2014-11-16 kl. 11:12.
Citera
2014-11-16, 11:51
Medlem
junkbords avatar
Ja allt har väl redan sagts om Durmaz och Zengins beteende? Skäms dom inte? Patetiskt i vilket fall som helst.
Citera
2014-11-16, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junkbord
Ja allt har väl redan sagts om Durmaz och Zengins beteende? Skäms dom inte? Patetiskt i vilket fall som helst.

Jag håller verkligen med om det här, det var pinsamt att se mot Lichenstein hur dom kutade ut till Zlatan efter målen. Men igår Emil Forsberg sprang mot målet, Zengin hade ett perfekt läge att passa han, vad gör han? Söker Zlatan som står still vid straffområdeslinje.
Citera
2014-11-16, 14:02
Medlem
JustZlatans avatar
Zlatan lämnar landslaget?

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2835&grupp=9155&artikel=6 019772
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in