2014-11-15, 22:50
Medlem
Sthare är ledig
Citera
2014-11-15, 22:51
Medlem
Jag tror vi måste spela med ett mer defensivt inriktat mittfält för att kompensera för våra ganska svaga backar. Hitta någon form av tryggt grundspel igen. Är ingen expert på fotboll men jag tänker mig fyrkanten med två mittbackar och två defensiva mittfältare liksom? Eller det är dom rollerna som Ekdal och Källström är tänkta att ha nu?

Känns så jävla nervöst och slarvigt så fort motståndarna får bollen, även när dom möter ett lag som Montenegro. Som om ingen av spelarna vet vad dom ska göra riktigt. Var är pärmen? Allt står ju i pärmen för fan, följ pärmen!
Citera
2014-11-15, 23:08
Medlem
Bahoui och Forsberg borde starta mot Frankrike. Jag vet inte riktigt vem som ersätter Durmaz, men både han och Erkan ska bort.
Citera
2014-11-15, 23:08
Medlem
Haha, väldigt komiskt att folk sågar Hamrén längs fotknölarna när vi har ett risigt spelarmaterial.Att man lyckades kryssa mot Montenegro ska man vara as nöjd med, skräll nästan.
Citera
2014-11-15, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagoromo
Haha, väldigt komiskt att folk sågar Hamrén längs fotknölarna när vi har ett risigt spelarmaterial.Att man lyckades kryssa mot Montenegro ska man vara as nöjd med, skräll nästan.
Nej, Montenegro är ett skitlag som kryssar mot Liechenstein och som även ett dåligt Sverige enkelt ska slå.
Citera
2014-11-15, 23:16
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunistfittan
Bahoui och Forsberg borde starta mot Frankrike. Jag vet inte riktigt vem som ersätter Durmaz, men både han och Erkan ska bort.
Att Zengin måste bort är klart. Hamrén missgynnar Durmaz en del genom att spela honom centralt. Visst han gjorde det bra någon match, men jag tror att Durmaz kan göra ett okej jobb på högerkanten och sedan Forsberg på sin naturliga vänsterkant. Ser gärna Bahoui före Zengin också.

Så ett rakare 4-4-2 med Durmaz och Forsberg/Bahoui på kanterna och Källström-Ekdahl på mitten, samt Zlatan med Thelin/Guidetti/Toivonen/Berg/Hrgota etc. Dags också att spela in en ny mittback istället för Antonsson nu. Jansson eller Helander från start med Granqvist mot Frankrike är ett måste.
Senast redigerad av Casaba 2014-11-15 kl. 23:21.
Citera
2014-11-15, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Morientes
Helt otroligt att jag inte kunde hitta en sådan här tråd (Borde dessutom vara klistrad)

Iallafall, här har vi antagligen startelvan i premiären mot Trinidad & Tobago i VM:

--------------Isaksson
Östlund--Mellberg--Lucic--Edman
------------Linderoth-----------
Wilhelmsson-----------Ljungberg
------------Svensson-----------
--------Larsson--Ibrahimovic----

Det man kan kommentera kring den här uppställningen är väl att Sverige fort som ögat bör söka sig efter en ny högerback, Östlund håller helt enkelt inte måttet. Mittförsvaret har sett aningen darrigt ut men det finns inte mycket bättre alternativ där och vi får hoppas att Mellberg tar sig samman då han sett ganska skakig ut både i ligan och i landslaget på senare tid. Edman är en helt okej vänsterback. Isaksson i målet är självskriven och en ganska duktig målvakt.

Mittfältet ser okej ut. Ljungberg har kommit igång på senare tid med sina djupledslöpningar och har äntligen förstått hur man petar bollen förbi målvakten för att göra mål. Wilhelmsson är lite lättviktig men kan göra fantastiska saker på egen hand om han har en bra dag. Alexandersson kan ta hans plats annars eftersom Niclas är en stabilare spelare. Dock skulle jag vilja använda honom som högerback då det är en väldigt intelligent spelare som kan positionsspelet och har god teknik.

Innermittfältet med Linderoth och Svensson är inte det starkaste då Linderoth visserligen sliter och kämpar men han är inte särskilt delaktig i det offensiva spelet och han har rätt kantiga fötter. Tvärtom med Anders skulle jag nog säga.
Anfallet är mycket bra, på pappret, men i praktiken har Sveriges anfallare lätt att bli isolerade och förbli anonyma matchen ut. Dock är det två mycket bra anfallsspelare och om de har en bra dag är det mycket svårstoppade.

Min VM-trupp 2006:

Målvakter: Andreas Isaksson, Rennes, John Alvbåge, Viborg, Bengt Andersson, IFK Göteborg.

Backar: Niclas Alexandersson, IFK Göteborg Mikael Nilsson, Panathinaikos, Olof Mellberg, Aston Villa, Teddy Lucic, Häcken, Petter Hansson, Herenveen, Nils-Eric Johansson, Leicester, Erik Edman, Rennes, Fredrik Stenman, Bayer Leverkusen.

Mittfältare: Christian Wilhelmsson, Anderlecht, Alexander Farnerud, Strasbourg, Fredrik Ljungberg, Arsenal, Tobias Linderoth, FC Köpenhamn, Marcus Lantz, Bröndby, Anders Svensson, Elfsborg, Kim Källström, Rennes.

Anfallare: Henrik Larsson, Barcelona, Zlatan Ibrahimovic, Juventus, Marcus Allbäck, FC Köpenhamn, Markus Rosenberg, Ajax, Johan Elmander, Bröndby

Min startelva
Isaksson
Alexandersson - Mellberg - Lucic - Edman
Wilhelmsson - Källström - Svensson - Ljungberg
Larsson - Ibrahimovic

Uttagningarna motiverar jag såhär:
Målvakterna består av givna Isaksson men lite överraskande tar jag med Alvbåge och B. Andersson bakom. Alvbåge ser jag som en framtida landslagsmålvakt och genom att ta ut honom får han värdefull rutin och erfarenheter för framtiden. Bengt Andersson är en mycket stabil och erfaren målvakt och en pelare man kan luta sig mot om Isaksson skulle gå sönder

Backarna: Mest överraskande i backlinjen är väl att Alexandersson följer med som högerback istället för överskattade Östlund och att Nisse Johansson får en mittbacksreservplats. Jag förstår inte varför inte Johansson någonsin får chansen i landslaget. Han är en mycket duktig mittback som spelat flertalet Premier League-matcher för Blackburn och dessutom en del i Bundesliga.
Dorsin har tyvärr stannat i utvecklingen medan Stenman gjort precis tvärtom och därför är det Fredrik som får följa med som reservvänsterback istället för Dorsin

Mittfältarna: Hos Lagerbäck impopuläre Marcus Lantz får följa med istället för vem andra kanske skulle välja istället, Daniel Andersson. Endast 7 mittfältare tar jag med mig och det motiverar jag med att, till exempel Alexandersson och Nilsson kan ta steget upp från backlinjen och spela mittfält och att Elmander och Larsson på topp även kan ta steget ner om det behövs. Överraskande kanske också att Farnerud får följa med på bekostnad av Tobias Hysén.

Anfallarna: Vill ha med samtliga ur trion Allbäck-Elmander-Rosenberg och Jonson är den som får stanna hemma. Inte mycket att säga om förutom att Larsson och Zlatan är givna på topp.

Diskutera!

Jag tror förövrigt att Sverige åker ut i gruppspelet men jag hoppas givetvis motsatsen!
Med endast spelare som Svensson, Isaksson, Bengtsson, Ekdal, Källström, Forsberg, Larsson osv så kommer Sverige gå längre. Det finns kraftig historisk statistik på detta.

Spelare som Ibrahimovic, Zengin, Kiese Thelin, Durmaz osv har försatt Sverige i kris och resultaten blir bara sämre och sämre med åren.
Citera
2014-11-15, 23:57
Medlem
snillet_1s avatar
Det får vara slut med Zengin och Durmaz nu. De har sina kvalitéer men Zengin är alldeles för individuell i sin spelstil och verkar liksom inte riktigt sitta ihop med övriga laget. Durmaz är för korkad och ostrukturerad i sin spelstil för att vara på mitten. Det blir bara en cirkus av det. Han är 100% instinkt.

---

Jag brukar oftast inte engagera mig i nationalsångsdebatten, men att vi har en lagkapten som inte sjunger är faktiskt rent ut sagt pinsamt och under all kritik. Para detta med hans idiotuttalanden om Sjögran-affären och hans allmänna manér på planen idag så blir man desillusionerad. Stå och stirra på domaren medan din anfallspartner (Forsberg) vinner boll och tar sig loss? För att sedan missa läget. Det är för dåligt.
Citera
2014-11-16, 00:17
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Populistiskt att ta med Forsberg som gjort ett par habila CL-matcher, men är oprövad i riktiga tävlingsmatcher på denna nivå, men pressen skall väl få in en spelare, också.... Om vi ska vinna idag får vi nog lita till de givna Z-na, Zengin och Zlatan.
Jag tycker inte att ZvFF ska ta ut Dumazz och Zengin bara för att de är Zlatans kompisar utan ta med spelare som tillför laget något. Forsberg tillför laget mer än vad D och Ze gör.
Citera
2014-11-16, 00:28
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
Att Zengin måste bort är klart. Hamrén missgynnar Durmaz en del genom att spela honom centralt. Visst han gjorde det bra någon match, men jag tror att Durmaz kan göra ett okej jobb på högerkanten och sedan Forsberg på sin naturliga vänsterkant. Ser gärna Bahoui före Zengin också.

Så ett rakare 4-4-2 med Durmaz och Forsberg/Bahoui på kanterna och Källström-Ekdahl på mitten, samt Zlatan med Thelin/Guidetti/Toivonen/Berg/Hrgota etc. Dags också att spela in en ny mittback istället för Antonsson nu. Jansson eller Helander från start med Granqvist mot Frankrike är ett måste.
Jag ser inga problem med att ta bort Granen också, sätt in både Pontus och Filip mot Frankrike. Vila Zlatan och låt Thelin och Guidetti spela tillsammans som de gör i U21 i åtminstone en halvlek. Byt de sedan mot Berg och Ola. Ge Wendt en hel match att visa vad han kan.

Nordfelt
? - Jansson - Helander - Wendt
Bahoui - Källström - Ekdal - Forsberg
Thelin - Guidetti.
Citera
2014-11-16, 00:28
Medlem
selvovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Det får vara slut med Zengin och Durmaz nu. De har sina kvalitéer men Zengin är alldeles för individuell i sin spelstil och verkar liksom inte riktigt sitta ihop med övriga laget. Durmaz är för korkad och ostrukturerad i sin spelstil för att vara på mitten. Det blir bara en cirkus av det. Han är 100% instinkt.

---

Jag brukar oftast inte engagera mig i nationalsångsdebatten, men att vi har en lagkapten som inte sjunger är faktiskt rent ut sagt pinsamt och under all kritik. Para detta med hans idiotuttalanden om Sjögran-affären och hans allmänna manér på planen idag så blir man desillusionerad. Stå och stirra på domaren medan din anfallspartner (Forsberg) vinner boll och tar sig loss? För att sedan missa läget. Det är för dåligt.

Pinsamt att det ens är en debatt om nationalsången, kan lika gärna skrota den helt, säger ingenting om lojalitet, lagsammanhållning eller kaptensanda. Hur många montenegriner sjöng nationalsången ikväll? Du kan gott räkna med att de brinner för sitt landslag, fastän de spelar dåligt.
Dessutom svårt att kritisera någon som står för lagets enda mål och skapar fler chanser än de andra, direkt tillbaka från skada. Visade ledarskap genom spelet. Kritisera gärna forsberg som inte nådde upp i Zlatans nivå ikväll.
Citera
2014-11-16, 00:30
Medlem
Skull-Kids avatar
Grundproblemet sitter i taktiken, fel spelare på fel positioner och så vidare bara en röra av allt ihop för att inte tala om det passiva försvarsspelet. Känns som att ingen spelare verkligen går in i duellerna utan alla bara täcker ytor och utan press är det svårt att försvara. Såhär såg det ut under EM 2012 också, Hamren får inte ordning på det och måste bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in