2014-11-06, 16:25
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Det var ju än mer omfattande opinion mot högertrafikomläggning. Vi vet väl båda lika väl vilket resultat den hade?

Problemet med rådgivande folkomröstningar är ju att de kommer efter att formella beslut fattats. Nog för att dessa går att ändra men det kostar ofta väldigt mycket särskilt när det handlar om infrastruktur.

Representativ demokrati är inte det du beskriver. Du m.fl. hade väl fått rösta på partier som drev trängselskattefrågan från ett avslagsperspektiv? Eller är det så enkelt att andra frågor är högre prioriterade?

Högertrafikomläggningen? Ser du på något sätt den senare politiska överkörningen av en 60 år gammal folkomröstning som något slags demokratiskt ideal för vår tid? Att man inte följde resultatet av den omröstningen är väl inget som helst skäl till att politikerna i vår tid lämpligen skall köra över en för omröstningar mycket tydlig majoritet i en uppmärksammad och väl debatterad fråga som i högsta grad berör invånarna i Göteborg?

Att omröstningen skedde efter införandet av trängselskatten är som bekant de göteborgska politikernas eget fel och inte invånarnas.

Faktum är idag att folkomröstningen har hållits och givit ett klart utslag som politikerna med hänsyn till demokratin borde hålla sig till, speciellt givet att det skall bedömas med bakslaget i två på varandra följande val för partier som förespråkat den extra kommunalskatten för göteborgare i åtanke.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2014-11-06 kl. 16:27.
Citera
2014-11-08, 12:39
Medlem
skeletonofcadavras avatar
Men vad i helvete, varför ska det vara kvar när göteborgarna har röstat nej till det? Jag vill inte betala nästa gång jag åker in. Vidriga byråkrater
Citera
2014-11-08, 13:46
Medlem
tjenare.knugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skeletonofcadavra
Men vad i helvete, varför ska det vara kvar när göteborgarna har röstat nej till det? Jag vill inte betala nästa gång jag åker in. Vidriga byråkrater

Tycker också att det är jävligt konstigt att genomföra en folkomröstning och sen ge blanka fan i resultatet. Politikerna ska väl ändå vara på folkets sida?
Citera
2014-11-15, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Högertrafikomläggningen? Ser du på något sätt den senare politiska överkörningen av en 60 år gammal folkomröstning som något slags demokratiskt ideal för vår tid? Att man inte följde resultatet av den omröstningen är väl inget som helst skäl till att politikerna i vår tid lämpligen skall köra över en för omröstningar mycket tydlig majoritet i en uppmärksammad och väl debatterad fråga som i högsta grad berör invånarna i Göteborg?

Att omröstningen skedde efter införandet av trängselskatten är som bekant de göteborgska politikernas eget fel och inte invånarnas.

Faktum är idag att folkomröstningen har hållits och givit ett klart utslag som politikerna med hänsyn till demokratin borde hålla sig till, speciellt givet att det skall bedömas med bakslaget i två på varandra följande val för partier som förespråkat den extra kommunalskatten för göteborgare i åtanke.

Uppenbart så verkar du missat poängen. Folkomröstningar som endast är rådgivande kan ju köras över av politikerna. I det här fallet så borde frågan inte ens ha lyfts, då det inte ligger inom den kommunala kompetensen att ta bort trängselskatten.

Dags för VV att komma in i matchen och kanske ta ett kliv in i verkligheten och nutiden. Allt (bör/ska) inte handla om bilen. Men det motsätter man sig ju genom att förespråka ännu glesare stadsbyggande. Allt för att tvinga folk till bilen.
Citera
2014-11-15, 10:48
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenare.knugen
Tycker också att det är jävligt konstigt att genomföra en folkomröstning och sen ge blanka fan i resultatet. Politikerna ska väl ändå vara på folkets sida?

Politrukerna gör som de vill, detta är också garantin för sossarnas fall i göteborg 2018. Personligen har jag tappat allt förtroende för våra så kallade folkvalda efter alla de avslöjanden som skett om muteborg, nu senast var det vägvalets partiledare man försökt muta.

Jag trodde på en framtid för göteborg men har insett att det ser väldigt mörkt ut både politiskt och ute i praktisk verklighet. Segregationen ökar pådrivet av de som maktfullkomligt bestämmer.

Man kan inte satsa på cykelbanor i linne när förorten brinner och tvingas betala skatt för att köra in till stan utan att det får grava konsekvenser.
Citera
2014-11-16, 00:16
Medlem
utan.att.stannas avatar
Vilken vidrig stad. Ska bli otroligt befriande att lämna det snart efter 6 månader. Betala stockholmspriser men få en håla med för stora skor. Nä tack o hej.
Citera
2014-11-16, 00:29
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:

Du kan tacka GP när de lurar dumma och gamla pensionärer att skriva på papper så det ska bli en folkomröstning!!!

Folkomröstning är en mätningsinstrument för politiker att ta hänsyn till innan ett beslut fattas. I detta fall så har redan beslutet fattats så rätt onödigt att slösa mina skattepengar på ett onödigt val som inte kommer påverka nått. Jo lite de kommer säkerligen lägga om lite stationer vid backa men det kostar mig ännu mer skattepengar för detta bara för några snåla som måste åka bil och inte har råd att betala för att ta sig igenom.

I detta fall så har redan gbg gjort ett avtal som är bindande med svenska staten och deras krav var trängselskatt.

Alltså kvittar vad VI tycker och gör här i Göteborg ett avtal är redan skrivit och pengar utbetalda som ska betala tillbaka.
Citera
2014-11-16, 00:32
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Politrukerna gör som de vill, detta är också garantin för sossarnas fall i göteborg 2018. Personligen har jag tappat allt förtroende för våra så kallade folkvalda efter alla de avslöjanden som skett om muteborg, nu senast var det vägvalets partiledare man försökt muta.

Jag trodde på en framtid för göteborg men har insett att det ser väldigt mörkt ut både politiskt och ute i praktisk verklighet. Segregationen ökar pådrivet av de som maktfullkomligt bestämmer.

Man kan inte satsa på cykelbanor i linne när förorten brinner och tvingas betala skatt för att köra in till stan utan att det får grava konsekvenser.

Om du hade tagit dig tid att läsa på vad partierna står innan du går och röstar så hade du kunnat läsa dig till vilka som var för och emot västlänkens finansiering!

men jag antar att det är så mycket lättare och gnälla när det drabbar dig och du ser att de kostar pengar
Citera
2014-11-16, 18:46
Medlem
tjenare.knugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokmask
Du kan tacka GP när de lurar dumma och gamla pensionärer att skriva på papper så det ska bli en folkomröstning!!!

Folkomröstning är en mätningsinstrument för politiker att ta hänsyn till innan ett beslut fattas. I detta fall så har redan beslutet fattats så rätt onödigt att slösa mina skattepengar på ett onödigt val som inte kommer påverka nått. Jo lite de kommer säkerligen lägga om lite stationer vid backa men det kostar mig ännu mer skattepengar för detta bara för några snåla som måste åka bil och inte har råd att betala för att ta sig igenom.

I detta fall så har redan gbg gjort ett avtal som är bindande med svenska staten och deras krav var trängselskatt.

Alltså kvittar vad VI tycker och gör här i Göteborg ett avtal är redan skrivit och pengar utbetalda som ska betala tillbaka.

"Några snåla"? Arbetar man heltid och passerar Göteborg betalar man ca 9000kr om året i trängselskatt. Är man "SNÅL" bara för att man inte är positivt inställd till att betala den avgiften?
Citera
2014-11-16, 19:30
Medlem
Citat:
"Några snåla"? Arbetar man heltid och passerar Göteborg betalar man ca 9000kr om året i trängselskatt. Är man "SNÅL" bara för att man inte är positivt inställd till att betala den avgiften?

Om alternativet blir att det inte finns bra kommunikationsmedel när fler folk pendlar till Göteborg i framtiden och konsekvensen av detta blir att längre restid så skulle jag kalla det dumsnålt
Citera
2014-11-16, 19:56
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokmask
Om du hade tagit dig tid att läsa på vad partierna står innan du går och röstar så hade du kunnat läsa dig till vilka som var för och emot västlänkens finansiering!

men jag antar att det är så mycket lättare och gnälla när det drabbar dig och du ser att de kostar pengar

Kranskommunernas befolkning som till stor är överrepresenterad bland de som drabbas av skatten hade inte ens rätt att rösta i frågan.

Kan ju erinra om vilka slagord som de amerikanska revolutionärerna hade när de gjorde sig självständiga 1776.

Citat:
No taxation without representation

http://en.wikipedia.org/wiki/No_taxation_without_representation

Hela den politiska processen runt trängselskatten visar ett djupt demokratiskt underskott och jag begriper inte hur ni kan stödja detta? Detta även om det mot förmodan skulle visa sig att projektet i sak skulle kunna försvaras.

Vilka effekter tror ni detta får inför valet 2018? Inte underligt att missnöjespartier växer och att det gamla riksmedia-etablissemanget nu vädjar om presstöd (av "demokratiska" skäl ) när kundunderlaget viker till förmån för alternativ media. Alice Bah Kuhnke verkar ha blivit vald såsom politisk korrekt svart ung kvinna, miljöpartist för att bli en välbetald "svarte petter", då statskassan är tom. Man vinner inget stöd i folkopinionen genom att subventionera den tredje statsmakten, journalistkåren med presstöd. Särskilt inte med riksdagens nya sammansättning.

(FB) Alice Bah Kuhnke blir kultur- och demokratiminister - konsekvensker för mediasverige

Marknadsekonomi och demokrati gäller inte när det går emot etablissemangets vilja vilket är tydligt.
Kännetecknet på en auktoritär regim är när statsideologin upphöjs över demokratin uttryckt i folkflertalets vilja. Alla människor lika värde, HBTQ-frågor och statsfeminism är den nya religionen och mot detta har demokratin att vika sig.

Vilken syn på demokrati har ni egentligen?
Senast redigerad av Rektangel 2014-11-16 kl. 20:08.
Citera
2014-11-17, 00:38
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Kranskommunernas befolkning som till stor är överrepresenterad bland de som drabbas av skatten hade inte ens rätt att rösta i frågan.

Men skapa köer och slita på våra väger är helt okaj för er. Åter igen ska det alltid ätas av tårtan men inte ska det betalas för den.

Ingen tvingar dig att betala.

Byt jobb, flytta eller åk mer kollektivt! Svårare än så är det inte.

De har byggt flera pendlings hållplatser för er snåla att parkera bilen utanför och ta kollektivt in så ni slipper betala.

Så vad är din ursäkt? Är du nöjd med alla dessa köer på morgonen som bara kommer växa i takt med allt fler folk som pendlar in till Göteborg för arbete.

Det enda jag hör ifrån er motståndare är gnäll om att det kostar pengar inga andra lösningar på hur köerna ska minska och hur det ska betalas?

Gnäll, gnäll dyrt gnäll, gnäll.

Är väl därför denna fråga är så het bland alla pensionärer. De har ju inte all tid i världen att planera sina dagar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in