2014-11-15, 20:57
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltherVonKnopf
Du klarar inte ens av att citera korrekt. Suck.

Det här är Sverige, ett land där det finns rättssäkerhetsproblem, det är det ingen som förnekar. Problemet är dock att åtalade fälls ofta alldeles för lätt.

Hur anser du att en domstol skulle kunna formulera en fällande dom mot Alm om de inte ens kan ange hur Chen bragts om livet?
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick

Jag har förståelse för att Mats friades med hänsyn till att dödsorsak saknas och jag har egentligen inga problem med att domstolar inte kan döma i det läget. Man vet ju inte ens om man kan döma för vållande, dråp eller mord om det skulle vara aktuellt.

Det som jag däremot tycker är intressant är varför man inte ålagt Mats en förklaringsbörda? Det är inte främmande i grova brottmål och i det här fallet konstaterar tom TR i domskälen att Mats vet betydligt mer om Lindas frånfälle än han berättar.

Varför har domstolen problem att tillämpa förklaringsbörda i det här målet när domstolar glatt gör det annars? Även om man kan tycka att förklaringsbörda strider mot principen om att åklagaren har hela bevisbördan så är den trots allt en del av svensk praxis.

Någonstans kan man ju i varje mordfall påstå att offret slutat andas (eller dött en annan naturlig död) INNAN GM högg offret med kniv/ströp/sköt/styckade (bortse från eventuella obduktionsresultat nu som kan visa att offret dött av annan orsak). Detta torde anses alltför osannolikt för att ens komma på fråga och skulle det vara aktuellt så förväntas GM berätta det istället för att tigande dömas för mord.

Med hänsyn till att det är visat (tycker jag) att Mats inte hade några planer på att gifta sig med Linda veckan efreråt så tycker jag att det också är sannolikt att det rör sig om både planering och uppsåt, dvs mord skulle vara en lämplig rubricering.
Precis så skedde i Marinafallet - FS uppmanades att berätta mer för det var högst sannolikt att han visste mer om Marinas öde än vad han sökte ge sken av. FS vägrade - och fick därav bekanta sig med buren. Jag tycker det i fallet MA/LC finns än större anledning att ställa ett sådant krav. Att lyckas med konsstycket att identifiera LC "-jag har hittat Linda" på de grunder som förelåg ser närmast ut som orealistiskt.

Nog fan visste Mats att det var Linda som låg där under rishögen. Att utifrån skicket kroppen befann sig i, i kombination med övriga omständligheter "råka" göra en så kvalificerad "gissning" talar sitt tydliga språk. Och jag tror att MA alltid kommer betraktas som "mördaren som kom undan". Något han tvingas leva med - oavsett rättsäkerhetsaspekten.
Citera
2014-11-15, 21:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Och jag tror att MA alltid kommer betraktas som "mördaren som kom undan". Något han tvingas leva med - oavsett rättsäkerhetsaspekten.
Jag har alltid MA som exempel på mördare som kommer undan om jag behöver använda ett sådant i olika typer av argumentation. Inte för att jävlas med Mats eller kvälja dom, utan för att exemplet är så tydligt och allom begripligt.
Citera
2014-11-15, 21:29
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Du anser dig alltså inte behöva motivera dina åsikter?

Du motiverar ju inte dina egna åsikter, som du dessutom häver ur dig utan någon som helst anledning.

Jag motiverar gärna min åsikt, dock inte som svar till dig innan du besvarar min fråga.

Gör du inte det så förvänta dig inte att jag kommer att besvara flera av dina inlägg.
Citera
2014-11-15, 21:36
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarsyn
I dag - den 1 august 2014 - är det fem (5) år sedan Linda blev mördad.

Bara en vecka – innan Linda skulle gifta sig – med sol-och våraren och den sedemera dömde griftefridsstöraren Mats Alm miste hon sitt liv.

Här är en av de sista bilderna på en levande Linda Chen med sin fästman Mats Alm, 2009.

http://minfil.org/b5S5f4bdb7/image.jpeg

Undrar vad Mats gör nu? Var arbetar han? Var bor han? Tänker han på Linda denna dag?

Jag åkte förbi Oskarshamn den 31 juli, vi åkte även en liten sväng in i staden för jag har aldrig varit där.

Självklart gick mina tankar till Linda och vad som hände bra exakt 5 år tidigare. Eftersom vi var på väg till Kalmar med en tid att passa så hade vi inte tid att stanna men det lilla jag såg av Oskarshamn så var det vackert.
Citera
2014-11-16, 02:27
Medlem
Kan någon förklara hur de gick till med att Alms föräldrar var på fyndplatsen, fem dagar efter att hon försvann?
Citera
2014-11-16, 11:06
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megustaa
Hur lång tid efter en människa har dött kan dom hitta den?

Varför har man inte med hundar på alla sök man gör? Istället för att människor fysiskt ska försöka leta över stora områden, varför skickar man inte bara ut en eller ett gäng hundar som får nosa omkring, måste vara mycket mer effektivt?

Visst, men vilka områden då? Man kan ju inte bara skicka ut hundar slumpmässigt över hela Dalarna, och ingen hade ju några indikationer på var kroppen kunde finnas innan MA avslöjade det.
Citera
2014-11-16, 14:57
Medlem
Klarsyns avatar
NÅGRA UNDRINGAR?

Varför ringde inte Mats till någon i Oskarshamn och frågade efter Linda - om hon bara var försvunnen?
Varför verkade Mats mera GLAD än ledsen efter att Linda hade försvunnit?
Varför ljög Mats i de första förhören att Linda duschat, bytt kläder och gått ut? Det fanns inga smutskläder alls i badrummets tvättkorg efter Lindas försvinnande. Dessutom hittades Linda i samma kläder, som hon hade på fotot - taget på City Gross. Hennes skor, som hon då haft på sig, stod senare att finna på skohyllan i lägenhetens hall.

Varför satt Mats bredvid den "svenska mamman" i kyrkbänken, istället för hos sina föräldrar och lillasyster på andra sidan altargången?
Varför trodde Mats att prästen också visste att Linda var död, när han tände det första böneljuset? ”Hur kan prästen veta att Linda är död?”
Varför låtsades Mats om - att han inget visste om bröllopsmaten? Sa inte ett ord på direkt fråga den 8 augusti 2009. Varför visste ingen annan (föräldrar, syster eller bröllopsvärd) om detta med bröllopsmaten? Alla nekade på direkt fråga.

Varför sa Mats att han inte kan vänta på Lindas dödsförklaring, för att få ut livförsäkringen: ”Så länge kan jag inte vänta”! Detta upprepades två gånger med ett desperat tonläge, när det påstods att det tar mellan 5-10 år – om inte kroppen hittats innan dess.

Varför sa Mats att han var kidnappad, när bevis fanns att han inte var det?
Varför lurade/snodde Mats till sig så mycket pengar av Linda, när hon levde? Närmare 100.000 kr.

Var Mats trött på Linda och ville bli av med henne, men samtidigt tjäna de sista pengarna på henne genom hennes död?
Varför ringde Mats sin f.d. flickvän i Tyskland på våren 2009 och påstod att han inte kunnat glömma henne? Gör man så - när man snart ska gifta sig med sin livs kärlek om några månader?

LÅT SANNINGEN SEGRA!
Citera
2014-11-16, 21:11
Medlem
Det där uttrycket "så länge kan jag inte vänta". Varför var Mats så pengakåt?
Han hade väl ingen lysande ekonomi vad jag har förstått men hur låg det till med eventuella skulder, fodringar osv? Spelmissbruk eller dåligt omdöme överlag? Kanske tänkte börja om från början någon annanstans med miljonarvet? Tyskland?
Citera
2014-11-17, 17:32
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag har alltid MA som exempel på mördare som kommer undan om jag behöver använda ett sådant i olika typer av argumentation. Inte för att jävlas med Mats eller kvälja dom, utan för att exemplet är så tydligt och allom begripligt.
Ja, MA hade "tur" på sitt sätt. Straffrättsligt. Otur på ett annat. Jag tror att mr Alm för evigt går runt med en vandrande skugga bakom sig, iklädd en mördares dräkt. Och frågan är om inte det senare är ett värre straff än att bikta sig, ta sitt straff och i akt och mening ta sitt ansvar. Att berätta om vad som hände. Förklaringsbördan.
Citera
2014-11-17, 18:06
Medlem
WaltherVonKnopfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Ja, MA hade "tur" på sitt sätt. Straffrättsligt. Otur på ett annat. Jag tror att mr Alm för evigt går runt med en vandrande skugga bakom sig, iklädd en mördares dräkt. Och frågan är om inte det senare är ett värre straff än att bikta sig, ta sitt straff och i akt och mening ta sitt ansvar. Att berätta om vad som hände. Förklaringsbördan.
Jag begriper inte sådana där resonemang som du för.

Om Alm skulle ta sitt straff så skulle det resultera i allt mellan tio års fängelse och livstid, förmodligen det senare vänta. Det är nog skönare att flytta utomlands och glida in i anonymitetens skugga i frihet än att tillbringa 15-20 år i ovisshet på landets högsäkerhetsfängelser och sedan komma ut som en stämplad man. Knappast så att gärningen är sonad bara för att han sitter av ett fängelsestraff, det är bara att se på hur samhället behandlar frigivna dömda och hur Flashback skriver om dom och rotar upp deras förflutna. (Nota bene: Jag är moraliskt sett inte ett dugg bättre än någon annan på den punkten.)
Citera
2014-11-17, 18:26
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:

Om Alm skulle ta sitt straff så skulle det resultera i allt mellan tio års fängelse och livstid, förmodligen det senare vänta. Det är nog skönare att flytta utomlands och glida in i anonymitetens skugga i frihet än att tillbringa 15-20 år i ovisshet på landets högsäkerhetsfängelser och sedan komma ut som en stämplad man. Knappast så att gärningen är sonad bara för att han sitter av ett fängelsestraff, det är bara att se på hur samhället behandlar frigivna dömda och hur Flashback skriver om dom och rotar upp deras förflutna. (Nota bene: Jag är moraliskt sett inte ett dugg bättre än någon annan på den punkten.)
Jag tror tråden hade "dött" om MA erkänt. Och att Lagro slutat härja...
Men där är vi uppenbarligen oense.
Citera
2014-11-17, 18:37
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:

Om Alm skulle ta sitt straff så skulle det resultera i allt mellan tio års fängelse och livstid, förmodligen det senare vänta.
Knappast livstid. Linda dödades i augusti 2009, och den nya straffskalan för mord med tidsbegränsade traff upp till 18 år började gälla 1 juli 2009. Det är mycket svårt att se hur det skulle kunna bli livstid med 2009 år lagstiftning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in