Gillade filmen. Den hade sina problem, men den var tänkvärd och spännande.
Ett par saker:
1. Tidsparadoxen. Samma problem här som i Terminator-filmerna. Varför skulle människor i framtiden behöva se till att dåtiden ser till att de kan existera? De existerar ju uppenbarligen, vilket innebär att de inte behöver räddas av dåtiden, etc. Antar att det kan förklaras av att framtidens människor har uppgått i ett högre tillstånd där de upplever tiden på ett annat sätt, osv, men det är fortfarande ett problem.
2. Såg att vissa tycker det var tråkigt att det inte var några utomjordingar, utan mänskligheten själva som låg bakom det hela. Jag kan hålla med, men samtidigt skulle det isåfall bli alldeles för likt 2001. I Interstellar så skulle det isåfall ha varit utomjordingar som tar mänskligheten till nya teknologiska nivåer, via kvantdata från ett svart hål. I 2001 är det (förmodligen) utomjordingar som tar mänskligheten till nya teknologiska nivåer via en monolit. Jag tror att man valde att låta mänskligheten själv göra det för att undvika likheter. Fast då får man den redan nämnda tidsparadoxen istället.
Gillade filmen. Den hade sina problem, men den var tänkvärd och spännande.
Ett par saker:
1. Tidsparadoxen. Samma problem här som i Terminator-filmerna. Varför skulle människor i framtiden behöva se till att dåtiden ser till att de kan existera? De existerar ju uppenbarligen, vilket innebär att de inte behöver räddas av dåtiden, etc. Antar att det kan förklaras av att framtidens människor har uppgått i ett högre tillstånd där de upplever tiden på ett annat sätt, osv, men det är fortfarande ett problem.
2. Såg att vissa tycker det var tråkigt att det inte var några utomjordingar, utan mänskligheten själva som låg bakom det hela. Jag kan hålla med, men samtidigt skulle det isåfall bli alldeles för likt 2001. I Interstellar så skulle det isåfall ha varit utomjordingar som tar mänskligheten till nya teknologiska nivåer, via kvantdata från ett svart hål. I 2001 är det (förmodligen) utomjordingar som tar mänskligheten till nya teknologiska nivåer via en monolit. Jag tror att man valde att låta mänskligheten själv göra det för att undvika likheter. Fast då får man den redan nämnda tidsparadoxen istället.
Jag tror "människorna" i de högre dimensionerna har tillgång till alla tidslinjer men själva tillhör en linje som aldrig förstörde sin egen planet. Så vad de gör är att de går tillbaks för att fixa de linjer där människan annars dött.
Jag tror "människorna" i de högre dimensionerna har tillgång till alla tidslinjer men själva tillhör en linje som aldrig förstörde sin egen planet. Så vad de gör är att de går tillbaks för att fixa de linjer där människan annars dött.
Men det är bara en teori.
Så kan det absolut vara. Men då uppstår ett annat problem, det emotionella djupet i filmen minskar. Det känns plötsligt ganska oviktigt vad som händer i den här världen om det bara är en i en mängd världar. Men det är kanske jag som letar problem nu.
Filmmusiken läckte tidigare i dag och jag kan nu konstatera att den till och med bättre på album än i filmen! Underbart att höra något helt nytt och att höra hur vind/luft blåser igenom verket, har aldrig hört något liknande. Krävs mer analys för det här, hör allt möjligt nu till skillnad från när jag såg filmen, alltifrån en gammal teknik som Goldsmith använde en gång i tiden vilket jag inte hörde i filmen till en glimt som om påminner om Signs; det sjuka är att den är passande då de just kör genom ett majsfält med jeepen när den här glimten som jag tycker påminner om Signs (om jag nu inte missminner mig) spelas. Får också John Carpenter vibbar bitvis. Jag hörde inte heller all kör när jag såg filmen.
Utan tvekan det bästa Zimmer gjort sedan Inception. Tyvärr saknas flera höjdpunkter, men de inkluderas förhoppningsvis i den mest kompletta versionen som släpps senare. Bland annat musiken som spelas vid dockningen saknas vilket helt klart är en viktig höjdpunkt. Får återkomma med ett vettigt utlåtande när jag är tillräckligt insatt och faktiskt har hört allt material många gånger om några veckor eller något. Nu saknar det runt en timme med material och flera viktiga höjdpunkter så är svårt att göra någon form av slutgiltig bedömning då jag har nästan hälften kvar att höra och inte är tillräckligt inlyssnad.
Så kan det absolut vara. Men då uppstår ett annat problem, det emotionella djupet i filmen minskar. Det känns plötsligt ganska oviktigt vad som händer i den här världen om det bara är en i en mängd världar. Men det är kanske jag som letar problem nu.
Nja, det har du ju rätt i.
Men som sagt det är bara en teori. En annan skulle kunna vara att
De/vi på något sätt överlever men att det blev för kostsamt. Menar på något vis hade nog ett antal människor kunnat överleva utan hålen och utan rymdstationerna, men det hade blivit till ett väldigt högt pris.
Det finns många teorier, kruxet är nog egentligen att förstå exakt hur dessa 5-dimensionella varelser fungerar, allting är ju enbart teorier där med.
Nja, det där är en kombination av stycken, men det stämmer nog att den andra delen av stycket är en del av det stycket som spelades när de dockade, men det är långt ifrån hela låten. Den sviten du länkar till var inte ens med i filmen.
En del av det stycket jag menar som spelas vid dockningen finns i riktigt dålig kvalité här - https://www.youtube.com/watch?v=kizBMRsR2Xg och det är ju inte samma som du länkar till, men andra delen av låten du länkade till spelas innan detta har jag för mig.
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-11-15 kl. 14:59.
När man lyssnar på ljudklippen som postats här m.fl så blir man grymt sugen att se filmen en gång till, vafan bara 145:-.
Man inser också att en stor och viktig del av en films kvalitet som kan härledas till musiken, lätt att glömma bort.
När man lyssnar på ljudklippen som postats här m.fl så blir man grymt sugen att se filmen en gång till, vafan bara 145:-.
Man inser också att en stor och viktig del av en films kvalitet som kan härledas till musiken, lätt att glömma bort.
Herregud, hur fattigt har Sverige blivit. Kan man knappt betala för att gå på bio längre?