2014-11-12, 12:48
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Vad är det du jobbar med som gör att du får grattis biljetter, om jag får fråga?

Vilken jävla twist om du hade jobbat för SF

Haha ja det hade vart en twist men det gör jag tyvärr inte!
Citera
2014-11-13, 12:49
Medlem
wendelinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweHouse
Har för mig att Mel Gibson går ut på sin gård och märker att något hänt med gräset eller vad växten kallas som täcker stora ytor, då vinklas kameran ovanifrån och då har gräset eller vad de nu kallas skördats på ett sätt som blivit något tecken. Dvs det tecknet har en cirkel eller dylikt
Jaha du menar så, inte vad jag söker. Menar det cylinderformade landskapet, inte åkrar som blivit vandaliserade av utomjordingar
Citera
2014-11-13, 17:18
Medlem
Moixas avatar
Den där monologen Anne Hathaway hade om kärlek var väl ändå lite för långt ute på den motsatta änden av bra manusförfattande? Jag brukar vanligtvis inte utbrista i gutturala läten men tro fan om inte något primitivt ljud utstöttes från min kropp när den delen dök upp. Det är egentligen mitt stora problem med Nolan tror jag, att han alltid gör saker påtagligt invecklade för att sedan kunna häva ur sig massa verbala djupsinnigheter.
Dessa djupa reflektioner liksom måste yttras konstant för annars hade ju, enligt Nolans tankesätt, scenerna inte uppnått sin fulla potential. Tyst och implicit reflektion existerar nog inte i hans värld. Det är precis som med musiken, det ska alltid dåna högt och påträngande helst hela tiden.
Citera
2014-11-13, 21:09
Medlem
pimmetjes avatar
Blir alltid förvånad när jag läser hur många på Flashback som inte tycker om en film som jag gillade, men jag borde väl ha lärt mig vid det här laget.

Hursom, jag såg Interstellar igår i IMAX och jag satt såhär större delen av filmen: (speciellt på vatten-planeten). Vet inte riktigt vad jag ska säga mer än så. Eller ja, jag kommer gå och se filmen igen i morgon. Tyvärr finns inte IMAX i min stad, men jag känner att jag måste se om filmen iaf. Stark 4a får Interstellar av mig
Citera
2014-11-13, 21:10
Medlem
chamaemoross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimmetje
Blir alltid förvånad när jag läser hur många på Flashback som inte tycker om en film som jag gillade, men jag borde väl ha lärt mig vid det här laget.

Hursom, jag såg Interstellar igår i IMAX och jag satt såhär större delen av filmen: (speciellt på vatten-planeten). Vet inte riktigt vad jag ska säga mer än så. Eller ja, jag kommer gå och se filmen igen i morgon. Tyvärr finns inte IMAX i min stad, men jag känner att jag måste se om filmen iaf. Stark 4a får Interstellar av mig

Håller med. Jag satt häpnad under hela filmen.
Citera
2014-11-13, 23:20
Medlem
Spinnacers avatar
"Vår" generations "2001: Space Odyssey", fast mer compelling och entertaining.

Man himlade med ögonen någon enstaka gång, och just hennes monolog ovanför planeten var en av de tillfällena - men man kan iofs inte förvänta sig att människa skulle vara 100% rationell under sådana omständigheter.

Var helnöjd, riktigt bra space epic. Gjord för bio helt klart. Nånstans mellan 8-9/10 för min del.
Bästa rymd sci-fi på mycket länge.

TARS var en riktig stjärna
Senast redigerad av Spinnacer 2014-11-13 kl. 23:25.
Citera
2014-11-14, 04:00
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Gick in med rätt låga förväntningar men man kan säga så här att den var bättre än jag hade hoppats på men med flertalet brister. Trots sina nära 3 h hade den gärna fått vara längre för mig då där fanns så mycket som kunde berättats mer på djupet. Jag har annars svårt för filmer som går över 2 h men detta var en mustig historia som kanske hade kokats ner lite för mycket och på fel ställen. Bara en sådan sak som att vi inte är med astronauterna och lär känna dem vid rymdträningen t ex. Plötsligt är de bara iväg i rymdfärjan likt en knäpp med fingrarna. Dessutom hur var livet på jorden i allmänhet och för Coops familjs i synnerhet? Hur började Murph arbeta för Brand? Visst vi får glimtar via videofilmerna men rymd- och jordnarrativen kunde med fördel körts parallellt. Vi lär känna professor Brand och Murph (i vuxen ålder) alldeles för lite.

Jag tycker också att detta var Nolans mest manipulativa film till dags dato; han talade hela tiden om för publiken antingen genom musik eller karaktärernas tonfall hur de skulle känna vid en given tidpunkt. Trodde faktiskt han kunde motstå Hollywood-sliskigheten. Tyckte också filmen stundtals talades sönder. Detta hade behövt mer tystnad och att vi som publik fick andrum i rymden. Instellar hade gärna fått vara mer lik 2001 på den punkten.

Jag hade i början svårt att ta McConaugheys extrasläpiga texasdialekt på allvar för rollen men det blev bättre och gav till sist karaktär till karaktären. Men rollfiguren kändes ganska tillrättalagd och gick mer åt de "romantiska" karaktärerna han spelat tidigare än de gyllene ögonblick han uppvisat i sina senaste filmer. Men trots det tyckte jag McConaughey gjorde bäst ifrån sig bland de vuxna skådisarna. Det kändes som de andra körde på rutin och inte ens Jessica Chastain gjorde några bestående intryck. Michael Caine verkade spelade Alfred igen, lika blödig och "witty". Men de unga skådespelarna som spelade Coops barn var väldigt bra och Lithgow hade gärna kunnat ha mer screentime.

Tyckte att slutet var onödigt utdraget och ett mer öppet slut hade varit att föredra över det typiska tårdrypande tjafset (men har filmen kostat 1 miljard kan man inte vara för subtil ifall man vill tillfredsställa populasen). Var det bara jag som kopplade direkt när Ellen Burstyn pratade på skärmen i början att hon var Murph?

Nu har jag klagat tillräckligt och till det positiva hörde fotot som var extremt vackert. Rymdsekvenserna i all ära men jag tyckte jordsekvenserna var mest episka. Filmen höll mig engagerad och den blev aldrig seg trots att jag har svårt för för långa filmer, som jag skrev ovan. Den rörde mig också till tårar (ni kan nog gissa till vilken scen) och det kommer från en man med känslopansar som en Berlinmur. Men mer tystnad och reflektion hade uppskattat och större utrymme för parallellhistorien på jorden. Kanske hade Interstellar varit en ypperlig miniserie? Nåväl Nolan kan hantverket i alla fall och jag är glad att jag såg Interstellar på bio. För det är där den når sin fulla potential.

Betyg: 3/5
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2014-11-14 kl. 04:54.
Citera
2014-11-14, 20:51
Medlem
31nst31n1um-253s avatar
En av mina bästa bioupplevelser någonsin! Filmen var mäktig, men framförallt förundrades jag över publiken på "min" mellanstads-bio. Salongen var 80% full, lite stök före, mycket ungdomar (inga invandrare!) och jag förväntade mig en trist stämning. Men det var helt tyst. Inte en telefon som ringde (vad jag hörde i alla fall), bara en som reste sig under hela filmen. Lite skratt, men framförallt en tystnad jag inte upplevt på länge på bio. En upplevelse.

Filmen var otroligt välgjord även om det ballade ut på slutet och specialeffekterna, ljudet och animationerna var i toppklass. Nästan transparenta.

Det är inte ofta man får en tår i ögat av bio-filmer nu för tiden men denna gång fick jag det. JAg gillade de moraliska valen som kom från i filmen. Socialdarwinism på riktigt. Lite för sentimentalt, men ok, jag köper det.

9/10
Senast redigerad av 31nst31n1um-253 2014-11-14 kl. 21:23.
Citera
2014-11-14, 21:26
Medlem
J.R.s avatar
Underbar film ,det bästa jag sett på länge.
Ni som inte går på bio så ofta, se den här istället för ännu en meningslös Hobbitrulle.
Älskar verkligen storyn mellan Cooper och hans dotter, de flesta scenerna är otroligt bra och vackra, filmen som helhet är fantastisk.
Hur kan man gå från biografen när det är 20 minuter kvar som några personer gjorde när jag var och kollade?
Citera
2014-11-14, 23:13
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Hur kan man gå från biografen när det är 20 minuter kvar som några personer gjorde när jag var och kollade?

För att vara ärlig så skulle den kanske avslutats där. Hade gillat slutet mer om
Citera
2014-11-14, 23:30
Medlem
SnOus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkKniggit
För att vara ärlig så skulle den kanske avslutats där. Hade gillat slutet mer om

Citera
2014-11-15, 01:47
Medlem
Soulsurfers avatar
Filmmusiken läckte tidigare i dag och jag kan nu konstatera att den till och med bättre på album än i filmen! Underbart att höra något helt nytt och att höra hur vind/luft blåser igenom verket, har aldrig hört något liknande. Krävs mer analys för det här, hör allt möjligt nu till skillnad från när jag såg filmen, alltifrån en gammal teknik som Goldsmith använde en gång i tiden vilket jag inte hörde i filmen till en glimt som om påminner om Signs; det sjuka är att den är passande då de just kör genom ett majsfält med jeepen när den här glimten som jag tycker påminner om Signs (om jag nu inte missminner mig) spelas. Får också John Carpenter vibbar bitvis. Jag hörde inte heller all kör när jag såg filmen.

Laddade upp ca 40 minuter av musiken här - https://www.youtube.com/watch?v=wHIorLlSzlE

Utan tvekan det bästa Zimmer gjort sedan Inception. Tyvärr saknas flera höjdpunkter, men de inkluderas förhoppningsvis i den mest kompletta versionen som släpps senare. Bland annat musiken som spelas vid dockningen saknas vilket helt klart är en viktig höjdpunkt. Får återkomma med ett vettigt utlåtande när jag är tillräckligt insatt och faktiskt har hört allt material många gånger om några veckor eller något. Nu saknar det runt en timme med material och flera viktiga höjdpunkter så är svårt att göra någon form av slutgiltig bedömning då jag har nästan hälften kvar att höra och inte är tillräckligt inlyssnad.
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-11-15 kl. 01:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in