2014-11-14, 19:01
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Källa på att den absoluta majoriteten muslimer är "bokstavstroende? Såvitt jag vet så är de flesta muslimer i Sverige inte det. Det är därför de flytt från muslimskt förtryck i hemländerna.

Muslimer hävdar att Koranen (till skillnad från bibeln) är guds bokstavliga ord, oförändrad genom tiderna. Det är därför muslimer uppmanas att ta del av Koranen på sitt arabiska orginalspråk. Man anser att översättningar i viss mån förvanskar guds budskap.

Inom Islam framhäver man att Koranen överträffar Bibeln, just eftersom Koranen är guds bokstavliga ord och inte någon osammanhängande soppa som Bibeln med sina 300 000 felaktigheter. Enligt muslimer gör detta Islam bättre än Kristendom.

Här kommer några snabba svenska länkar, men du kan ju ringa närmsta moské och fråga om du fortfarande tvivlar.

http://www.muslim.se/component/content/article/7-allmanna-introduktioner/800-vad-aer-koranen-.html
("Koranen är bokstavligen Guds ord")

http://www.islamguiden.com/koranen.shtml#.VA3Gl9IcTuo
("Koranen är Guds ord")

http://www.gratiskoran.se/index.php?option=com_content&view=article&id=7&Ite mid=8
("Koranen är i bokstavlig mening Guds ord")

http://www.islam.nu/koranen-tafsir/1131-koranen-dess-status-unika-egenskaper-och-faran-i-att-lamna-den
(Mysig föreläsning om koranens förträfflighet)

Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Vad gäller hedersförtryck så förekommer det även i icke-muslimska kretsar. Det är i första hand ett kulturellt problem, inte ett religiöst.

I viss mån stämmer det att hedersförtryck är starkt kulturellt förankrat.
Men Islam är barriären som gör det otroligt svårt att bryta cykeln av hedersförtryck. Det är exempelvis svårt att rationellt motivera varför kvinnan alltid måste lyda sin man, istället pekar man på Allah när argument behövs för att motivera sakernas tillstånd.
Utan Islam skulle det vara oändligt mycket lättare att bryta hederskulturen.
Citera
2014-11-14, 19:11
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuJja
Jaså du?!

Läs det här då:
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/jihadister-i-is-kommer-till-sverige-som-asylsokande_4023543.svd

Visst, det där är ett problem.
Men det är ett otroligt mycket större problem att 70 000 barn i sverige lever under religiokulturellt förtryck, där man förbjuds att leva ett normalt västerländskt fritt liv.
Barn och ungdomar lever under konstant övervakning, får inte välja sitt eget umgänge, sitter instängda i sina lägenhetsfängelser i väntan på bortgifte till en partner de inte själva får välja.

Kvinnor lever som slavar under sina män, får inte neka sex, får inte gå utanför hemmet utan mannens tillåtelse.

Detta är förtryck på en massiv skala som det fria samhället blundar för totalt.
Citera
2014-11-14, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Man kan kanske tro annorlunda, men jag är välinformerad via bättre (mer aktuella och relevanta) källor.

Kan du presentera dessa källor?
Citera
2014-11-14, 19:51
Medlem
Snailfaces avatar
Åh JESUS VAD FRUKTANSVÄRT!! Ska man komma här i Sverige och påstå att grupper som utför terrordåd och bedriver smutsiga krig på något sätt är "Terrorister"???

Det är tamefan det absolut värsta jag någonsin har hört! Halshugg Jomshof!! Han är terrorist!!
Senast redigerad av Snailface 2014-11-14 kl. 20:01.
Citera
2014-11-14, 19:52
Medlem
wilts avatar
Trevligt att någon talar sanning i riksdagen.

Fräscht.
Citera
2014-11-14, 20:06
Medlem
Snuttepuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
I detta forum så uttrycks rätt ofta åsikten att massinvandringen av muslimer pågått läääääänge...samtidigt har al Qaida funnits läge som internationell terrorgrupp som nu fått tydlig konkurrens av IS. Under denna tid bör det med den logik som förs ha vällt in många fundamentalistiska muslimer i norden och speciellt i sverige. Ändå är det en högerextrem vit man som genomfört det i särklass största terrordådet i norden i modern tid. Jag säger inte att det inte finns muslimska knäppgökar, men faktum kvarstår att Breivik (än så länge) står i en egen klass. Det kan vara värt att komma ihåg när man propagerar för att alla muslimer är potentiella terrorister, uppenbarligen finns det en hel del "vanliga" nordbor som är potentiella terrorister de med.

I norden. Absolut. Men två andra fakta vi kan spela med för att så att säga rubba maktcentrum en smula, blir;

1) Efter Breivik har vi sett exakt hur många terrordåd utförda av vita personer, i Norden eller annorstädes?

2) Hur många terrordåd utförs av diverse radikalmuslimska grupper (även med ett samlingsnamn kallade för "islamister"), i Norden eller annorstädes?

Du tycks vara väldigt blind för det här med att geografi ibland saknar betydelse, det är handlingar i sig som faktiskt räknas.
Att då bortse från en risk som ändå måste ses som uppenbar, enkom utifrån argumentationen "Breivik var vit" blir en smula fånigt. Taimour Abdul Wahab misslyckades med att ha ihjäl någon annan än sig själv eftersom han var en fjant som inte kunde hantera kemikalier. Men han bevisade en hel del, som samtidigt tyvärr och uppenbarligen inte trängt in hos vissa.

Lite ironiskt är det dock, då hans högsta önskan innan sin egen död var att just saker och ting skulle tränga in hos andra, då i form av dödligt splitter.

Så räknar vi på det viset, så är "ställningen" faktiskt 1 - 1. Breivik kontra Tranåsbombaren.

Sedan kan du fundera på, på allvar, om du verkligen själv tror på att det finns fler potentiella terrorister bland vita nordbor än bland nyligen anlända flyktingar. Och jag menar det faktiskt. Fundera på det på allvar. Vänd på dina egna argument inför dig själv. Du behöver inte ens redovisa för vad du kommer fram till, bara du är ärlig mot dig själv.

Det var först när jag började vara ärlig inför mig själv som jag kom till insikt om att jag var lurad av etablissemanget och insåg det som av många fortfarande betraktas som fruktansvärt obekvämt. Men det innebär inte att det inte är sant...
Citera
2014-11-14, 20:09
Medlem
Snuttepuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Jag håller med och har aldrig vänt mig emot det. Jag vänder mig emot överdrifter, oavsett sakfråga.

Jag är sekulär humanist, så islam är inget jag tycker om heller. Det gör inte att jag måste fara med osanning.

Gott så.

Men det jag kanske kan vända mig emot är vad jag tycker mig skönja i uppfattningen att det råder skillnad mellan islam som religion, och islamism.
Tyvärr (utifrån ett sekulärt perspektiv) är långt, långt fler muslimer bokstavstrogna än vad vi mellanmjölkssvenskar är bokstavstroende kristna.

Detta ÄR ett problem! På allvar.
och det får inte förnekas eller sopas under mattan!

Överens så långt?
Citera
2014-11-14, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VisitByIncubus
Men då är ju Jomshof i gott sällskap i alla fall, USA och större delen av världen har stämplat dessa två organisationer som just terrorister.

Som någon tidigare frågat så vore det intressant att höra talet själv så om någon har en länk lägg gärna upp den. Jag hittade den inte hos SVT Play där jag trodde den kunde finnas.

Enklast är att slå upp riksdagens snabbprotokoll.
Citera
2014-11-14, 20:19
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagvetmest1979
Kan du presentera dessa källor?

Nej, de är exklusiva.

Jag påminner om att jag inte har ett problem med att Jomshof påtalar att det finns ett latent problem som måste hanteras. Däremot är jag förundrad över att man inte förstår att om man uttrycker det som Jomshof gör, så kommer Veronica Palm inte att tycka om det.

Sedan kanske inte undersökningar från länder med en stark politisk antipati mot väst är så mycket att extrapolera från. Ungefär så.
Citera
2014-11-14, 20:24
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firmabilen
Vart hittar jag hela talet?

http://www.riksdagen.se/sv/Debatter--beslut/Ovriga-debatter/allmanpolitiska-debatter-/Allmanpolitisk-debatt/?did=H2C120141112al2

Hela debatten. Mycket nöje!
Citera
2014-11-14, 20:24
Medlem
pestloppans avatar
Lustigt nog (men inte helt oväntat) så är det många här (TS, m.fl) som påstår att Jomshof blev hårt ansatt därför att han påpekade att IS och al qaida är terrorister. Men så är det väl inte? För jag har inte läst/hört att en enda person i vårt land påstått att dessa organisationer inte är terrorister!

Det Jomshof fick kritik för var väl att han lät antyda att muslimer rent allmänt stöder dessa terrorgrupper. Så är ju knappast fallet! Varför skulle det då fly mängder av muslimer från t.ex Syrien och Irak? (Ja, jag vet att det även flyr kristna och andra religiösa grupper därifrån).
Citera
2014-11-14, 20:26
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Detta är förtryck på en massiv skala som det fria samhället blundar för totalt.

Inte bara blundar, utan propagerar för dess förträfflighet. Detta är framtiden, det som skall göra landet starkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in