2014-11-14, 15:39
Medlem
Snuttepuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Detta är helt klart en rimlig beskrivning, men inte den enda existerande. Med denna logik kan det alltså inte konstateras hur mycket kristendomen i sig har utvecklats, utan analysen måste göras land för land. Görs den svepande kan det leda till felaktiga slutsatser. Kristna länder har utvecklats mer än sina muslimska dito, men görs den generella analysen måste man också se på varför och studera geografin.

Görs samma resonemang med islam köper jag det. Islam har ju även den utvecklats olika land för land med det tankesättet. Är man konsekvent har jag inga problem med det. Mitt största problem är när folk tror att den stora skillnaden är mellan religionerna i sig, att det är kristendomens förtjänst som gör att vi utvecklats så pass mycket mer, och islams fel att andra länder inte gjort det. Det jag vände mig emot ifrån början var poängen att vi i väst har utvecklats tack vare kristendomen. Jag hävdar att vi utvecklats trots kristendomen och tack vare separationen mellan kyrka, samhälle och stat.

Jag har pluggat religion och det här tankesättet är faktiskt helt nytt för mig. Hade jag skrivit "kristendomen" på en tenta hade det givetvis inneburit att jag syftat på just kristendomen i stort. Hade jag syftat på protestantismen hade jag självfallet skrivit protestantism. Skriver jag islam menar jag islam i stort, inte bara sunnitisk inriktning. Skriver jag buddhism menar jag buddhism, inte bara mahayana. Jag håller med om att kristendomen i stort är svår att generalisera om som jag skrev ovan och detsamma gäller islam (så länge det inte handlar om att jämföra urkunder). Just därför borde du ju hålla med mig om att problemet inte nödvändigtvis är islam, vilket var min grundpoäng.

Att protestantismen skulle vara den största kristna inriktningen i västvärlden var helt nytt för mig, vad grundar du det på?

Hur går detta ihop med ditt tidigare resonemang om att religionen utvecklats i takt med varje samhälle?

Detta beror helt på hur du definierar religionen. Du menar att religionen är detsamma som synen på religionen. I så fall har den givetvis utvecklats i samtliga av världens länder, där har vi ingen konflikt.

Inte min replik, men skriver lite kort. Tillägger att jag läst tidigare inlägg från dig, och att du i sak har många poäng. Jag tillhör f.ö. skaran som föraktar religiösa fanatiker, oavsett religion. Är ateist, möjligtvis med ett svagt agnostiskt drag då jag ändå fascineras av tanken på ett liv efter döden.

Men... Idag, som världen de facto ser ut, är islamism och dess praktiska följder ett reellt problem och hot mot freden i många länder och regioner.

Jag tror att du bör försöka ta just detta till dig, och skriver detta då jag uppfattat en del av dina inlägg som raljerande och "tvärt emot".
Citera
2014-11-14, 16:20
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttepuff
Men... Idag, som världen de facto ser ut, är islamism och dess praktiska följder ett reellt problem och hot mot freden i många länder och regioner.

Det är en viktig distinktion.

Ett av de vanligaste misstagen man gör är att förväxla religionen som sådan med de krafter som utnyttjar religionen som verktyg.

"Det är för hemskt att den fina religionen xxxx har kapats för politiska syften och de som kapat den måste hanteras på lämpligt sätt" kan vara en bättre utgångspunkt för att lösa det vi litet naivt förstår som ett religionsproblem, men som i verkligheten är ett politiskt maktproblem. Islam är en religion, medan islamism är en sorts (problematisk) politik.
Citera
2014-11-14, 16:43
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Ett av de vanligaste misstagen man gör är att förväxla religionen som sådan med de krafter som utnyttjar religionen som verktyg.

"Det är för hemskt att den fina religionen xxxx har kapats för politiska syften och de som kapat den måste hanteras på lämpligt sätt" kan vara en bättre utgångspunkt för att lösa det vi litet naivt förstår som ett religionsproblem, men som i verkligheten är ett politiskt maktproblem. Islam är en religion, medan islamism är en sorts (problematisk) politik.

Inte en helt enkel gräns att dra.
Är kvinnans underordnade roll inom Islam, som innebär att hon alltid måste lyda sin man och inte har rätt att neka honom sex, ett religiöst eller ett politiskt problem?
Citera
2014-11-14, 16:51
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Du verkar inte vara speciellt bildad gällande Islam.

En enorm skillnad mellan nutida Islam och nutida Kristendom är att den absoluta majoriteten av muslimer är bokstavstroende, medans endast en minoritet av kristna är bokstavstroende. Normen inom Islam är således fundamentalism.

Det stora problemet med Islam i sverige är inte terrorism, utan det vardagliga hedersförtrycket av kvinnor och barn som Islam legitimerar. Ca 70 000 muslimska barn i sverige lever under någon form av hedersförtryck.

En helt normal muslim anser i regel följande:

1. Koranen är guds bokstavliga, oförändrade ord.
2. Profeten Muhammed är den ultimata förebilden för muslimska män (det står nämligen så i Koranen).
3. Hadithsamlingarna Kutub al-Sittah som beskriver Muhammeds liv och gärningar är sanningsenliga/trovärdiga.

Dessa tre grundpelare inom Islam är roten till alla problem.
Att säga att Islam (i sin nuvarande form) är kompatibel med västerländska värderingar är det samma som att säga att Muhammed hade västerländska värderingar.

Så är tyvärr inte fallet, vilket jag hoppas du också inser?
Muhammed var en synnerligen obehaglig krigsherre, som mördade meningsmotståndare, krigsfångar och civila. Han praktiserade polygyni, våldtog och förslavade kvinnor och barn. Han införde ytterst brutal tortyr och dödsstraff för exempelvis homosexualitet och tankebrott.

Det säger sig självt att om man har en religiöst fanatisk krigsherre som sin förebild i livet så är det inte kompatibelt med liberala västerländska värderingar.

Källa på att den absoluta majoriteten muslimer är "bokstavstroende? Såvitt jag vet så är de flesta muslimer i Sverige inte det. Det är därför de flytt från muslimskt förtryck i hemländerna.

Vad gäller hedersförtryck så förekommer det även i icke-muslimska kretsar. Det är i första hand ett kulturellt problem, inte ett religiöst.
Citera
2014-11-14, 17:03
Medlem
Citat:
Ännu. Vad vi vet. Här, iaf.

För vet du vad ISIS-individerna som rapporterats åka ner från bland annat Göteborg och Stockholm till Syrien och Irak, hittar på därnere?

(Det är med andra ord inte så lite skämskudde på ditt inlägg.)

I detta forum så uttrycks rätt ofta åsikten att massinvandringen av muslimer pågått läääääänge...samtidigt har al Qaida funnits läge som internationell terrorgrupp som nu fått tydlig konkurrens av IS. Under denna tid bör det med den logik som förs ha vällt in många fundamentalistiska muslimer i norden och speciellt i sverige. Ändå är det en högerextrem vit man som genomfört det i särklass största terrordådet i norden i modern tid. Jag säger inte att det inte finns muslimska knäppgökar, men faktum kvarstår att Breivik (än så länge) står i en egen klass. Det kan vara värt att komma ihåg när man propagerar för att alla muslimer är potentiella terrorister, uppenbarligen finns det en hel del "vanliga" nordbor som är potentiella terrorister de med.
Senast redigerad av Frispel2 2014-11-14 kl. 17:29.
Citera
2014-11-14, 17:12
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Man kan kanske tro annorlunda, men jag är välinformerad via bättre (mer aktuella och relevanta) källor.

Mitt problem är inte att Jomshof yttrade sig (jag delar till viss del hans oro, men uttrycker det förmodligen mer nyanserat) utan jag är mera brydd över reaktionen. Jomshov uttryckte sig på ett sådant sätt att det är fullständigt självklart att människor som har goda erfarenheter av muslimer (minns 80-20-regeln) blir litet illa berörda.

Var nu inte syftet att få fram det budskapet? Skall man bli överraskad av att alla inte tycker om budskapet? Kan man än vänta sig att alla kommer att tycka att budskapet ens är rimligt och sanningsenligt, då det är så starkt och onyanserat?

Problemet med verkligheten är att den inte i allmänhet ser ut som Jomshof beskriver den, samtidigt somavarterna finns. Däremot är man djupt orättvis om man drar alla muslimer över samma kam i detta, och här skapar Jomshof just den effekten. Om det gäller en 80/20-regel (det verkar det göra) har man två rätt stora bekymmer: Det ena är att 20 % av "många" är alldeles för många för att man skall kunna ta det lugnt. SAMTIDIGT innebär det att 80% av samma "många" kommer att behandlas alldeles för djävligt om man drar alla över samma kam, och det är heller inte acceptabelt.
62% av de som bor i Jordanien stöder attacker på amerikanska medborgare. Inte 20% utan 62%. Det är alltså majoriteten. Tror du att de som bor i Syrien har markant skilda åsikter?
60% av Jordaniens befolkning stöder Hamas. Hamas är en terroristgrupp.
88% av Egyptens befolkning anser att Sharialagar bör vara den enda lagen. 88%!!! Om du skulle glömt din lågstadiematte betyder det att max 12% av befolkningen har normala åsikter om respekt för mänskliga rättigheter osv.

Samtliga data är från 2010 eller 2009. Tror du att åsikterna har svängt runt till så stor del?

Vilka är dina "mer aktuella och relevanta" källor som du av okänd anledning inte uppger? Din kompis?
Citera
2014-11-14, 17:20
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Är det verkligen helt otippat att till exempel Veronica Palm opponerar sig mot Jomshofs verklighetsbeskrivning? Delar av den kan tolkas som rasistiska och främlingsfientliga, och vad man läser ur protokollet och vad man tycker sig ha upplevt och hört Jomshof säga är inte alltid detsamma.

Allt Jomshof säger passerar ett filter hos lyssnaren - och anhängarna har samma typ av filter, bara inställt på annat sätt.

Givetvis är det ett starkt uttalande, rätt nära gränsen för vad som skulle kunna vara både rasistiskt och främlingsfientligt. Men var inte det avsikten?

Vill man framföra att i närheten av 20 % av världens muslimer är terrorister så får man fanta mig väga sina ord på guldvåg om man skall slippa kritik. Den kritiken kan till och med vara berättigad.
Muslimer är ingen ras.
Citera
2014-11-14, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Röksopp
Finns på tuben nu http://www.youtube.com/watch?v=wOffPkCHElA

Redan >6000 visningar.

111 likes
1 dislike

Citera
2014-11-14, 17:25
Medlem
Citat:

Jag tror att du bör försöka ta just detta till dig, och skriver detta då jag uppfattat en del av dina inlägg som raljerande och "tvärt emot".

Jag håller med och har aldrig vänt mig emot det. Jag vänder mig emot överdrifter, oavsett sakfråga.

Jag är sekulär humanist, så islam är inget jag tycker om heller. Det gör inte att jag måste fara med osanning.
Citera
2014-11-14, 17:42
Medlem
AuJjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
I mina ögon är det felriktat att prata om terrorism och de mest extrema formerna av Islam, eftersom det inte är jätterelevant för Sverige.

De stora Islam-relaterade problemen i Sverige handlar om hedersförtryck och parallellsamhällen, vilka är gigantiska problem idag.

Jaså du?!

Läs det här då:
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/jihadister-i-is-kommer-till-sverige-som-asylsokande_4023543.svd
Citera
2014-11-14, 17:51
Medlem
Citat:

Muslimer ser upp till och vill vara som Muhammed. Muhammed var en pedofil, våldtäktsman och mördare.
Så det krävs ingen kapning av islam för att bete sig som en mördarapa, allt som krävs är att man följer koranen.
Citera
2014-11-14, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
I detta forum så uttrycks rätt ofta åsikten att massinvandringen av muslimer pågått läääääänge...samtidigt har al Qaida funnits läge som internationell terrorgrupp som nu fått tydlig konkurrens av IS. Under denna tid bör det med den logik som förs ha vällt in många fundamentalistiska muslimer i norden och speciellt i sverige. Ändå är det en högerextrem vit man som genomfört det i särklass största terrordådet i norden i modern tid. Jag säger inte att det inte finns muslimska knäppgökar, men faktum kvarstår att Breivik (än så länge) står i en egen klass. Det kan vara värt att komma ihåg när man propagerar för att alla muslimer är potentiella terrorister, uppenbarligen finns det en hel del "vanliga" nordbor som är potentiella terrorister de med.
Lustig retorik att titta på Norge just för att blanda bort korten. Titta på terroristattentat i Sverige istället för Sverige + ett land till som du så lägligt väljer ut. Annars kan vi ju titta på terroristattentat i Sverige och låt säga Afghanistan istället. Hur många terroristattentat av högerextrema Breivikare hittar du då, och hur många terroristattentat av islamister hittar du då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in