2014-11-14, 02:15
Medlem
Pungs avatar
alltså... i vilket millenium verkar aftonbladet?

Nu har de sparkat hundratals personer i omgångar under flera år. Varje gång för att "möta framtiden" och få ett "modernare arbetssätt".

De måste vara sjukt moderna nu. Sitter i futuristiskt svävande stolar och skriver med ögonrörelser på hologram-skärmar med operativsystemet Windows 23.

Kan inte någon som kan Photoshop göra lite snygga sci-fi bilder från AB-redaktionen och Helin nu när de tagit ännu ett steg in i framtiden?
Citera
2014-11-14, 06:28
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Runt millenieskiftet brukade jag besöka Aftonbladet varje dag flera gånger, dom hade en välbesökt chatt och en yngre version av mig tyckte att Guillous krönikor var träffsäkra. Numera ger Ehsan mig huvudvärk och Jan Helin påminner mig om en klassisk vuxenmobbar-chef som Peter Magnusson skulle kunna spela om Aftonbladet blev en film.
Vad skönt att det blev ett sparpaket till, jag trodde att länspumpningen, förlåt, prishöjningen skulle rädda dom från det i år.

Jag unnar mig en tårtbit till frukost
Citera
2014-11-14, 06:34
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Runt millenieskiftet brukade jag besöka Aftonbladet varje dag flera gånger, dom hade en välbesökt chatt och en yngre version av mig tyckte att Guillous krönikor var träffsäkra. Numera ger Ehsan mig huvudvärk och Jan Helin påminner mig om en klassisk vuxenmobbar-chef som Peter Magnusson skulle kunna spela om Aftonbladet blev en film.
Vad skönt att det blev ett sparpaket till, jag trodde att länspumpningen, förlåt, prishöjningen skulle rädda dom från det i år.

Jag unnar mig en tårtbit till frukost

Jo undrar hur temporär den senaste prishöjningen från 17 till 18kr blir!
Temporär som värnskatten!

Edit:
Prishöjningen skulle vara i två veckor och gälla tom 11/14. Enligt http://www.kvallstidningarna.se/ verkar priset faktiskt för huvudtidningen ha sänkts igen till 17 kr. Kanske var det ett finger i luften för att se om tidningen redan uppnått negativ gränsnytta av prishöjningar.
Senast redigerad av Juristen 2014-11-14 kl. 06:45.
Citera
2014-11-14, 07:48
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjeri
Jag undrar hur länge Aftonbladet kan hålla uppe sina höga snittlöner? 720 tkr per år är ganska saftigt och kvalar in på plats 70 i Sverige. Det rimmar för övrigt ganska illa med de låga arvoden till frilans som presenterats tidigare i tråden. De måste börja muttras bland fotfolket.

https://www.creditsafe.se/media/438971/Lonelista-Topp-100-Sverige.pdf

Det mest intressanta på listan är att de klättrat sedan föregående år. Märklig ekvation - vinst och omsättning sänks så vi höjde lönerna.
Citera
2014-11-14, 08:10
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Det mest intressanta på listan är att de klättrat sedan föregående år. Märklig ekvation - vinst och omsättning sänks så vi höjde lönerna.
Kan det bero på att man tar in en del av besättningen via lågavlönade bemanningsbolag inom koncernen och det främst är högavlönade chefer kvar i rullorna?
Citera
2014-11-14, 08:28
Medlem
Snuttepuffs avatar
Hade inte kollat tråden på några dagar, och möttes nu av den ljuvliga nyheten att Aftonhoran fortsätter sparka folk. Underbart!

Ibland blir en mulen fredag plötsligt lite ljusare. Idag var en sådan dag.
Citera
2014-11-14, 08:56
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Kan det bero på att man tar in en del av besättningen via lågavlönade bemanningsbolag inom koncernen och det främst är högavlönade chefer kvar i rullorna?
Att andelen (mellan)chefer är så hög måste ju bidra till de generösa lönerna man ser över nu. Skall bli spännande att se vad som kommer ut av detta. Det blir kanske bara ett 30-tal jobb nu men riktningen ligger benfast - sotdöden!
Citera
2014-11-14, 09:17
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Nu gnäller gratistidningarna om pengar http://www.journalisten.se/debatt/lokal-journalistik-pa-lika-villkor , det är verkligen alla döende skittidningar som vill ha så mycket skattepengar som möjligt.
[...]
Citat:
Att allt fler hushåll i dag – inte minst ekonomiskt svaga och bland dem många invandrande svenskar – står utan denna information ska ses som ett hot mot demokratin. Här har gratistidningen fyllt en roll och vi har flera gånger tidigare visat att stödet till mångfald är missriktat och ett allvarligt hot mot den fria konkurrensen.
Ännu ett hot mot en av demokratins stöttepelare. Jag undrar när de rena reklambladen kommer att stämma in i sången och hävda sin nödvändighet för demokratins överlevnad.

Journalister är tröga i huvudet, men förr eller senare så fattar även de att inte ens MP vågar höja skatten för att finansiera en döende bransch. Då kommer det att bli riktigt roligt. Det glunkas redan om att fler borde få tillgång till public service-pengarna. Det kommer att bli trångt vid den sista köttgrytan.
Citera
2014-11-14, 09:22
Medlem
Ajlavjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Faktiskt en mycket trolig teori. Känner en brud som jobbade som journalist i grundproduktionen av artiklar på Aftonbladet och hon fick runt 14k/månad. När "provanställningen" höll på att gå ut sparkades hon.

Det är knappast journalisternas löner som drar upp medelvärdet.

Tror att Aftonbladet med flera kan skära bra mycket innan det märks i produkten. Med effektivt arbete kan väl det knappast krävas mer än 20 journalister för att fylla tidningen och sajten? Vad fan gör alla journalister hela dagarna? Är produktiviteten verkligen under 1 artikel per skalle och dag?
Senast redigerad av Ajlavjo 2014-11-14 kl. 09:24.
Citera
2014-11-14, 09:32
Medlem
Rebell4evers avatar
Om dom börjat med att sparka riksidioten Virtanen och anställt en journalist istället, så hade det nog gått bättre för Aftonlögnens upplaga.....

Som det är nu är tidningen Bamse mer trovärdig som nyhetskälla...
Citera
2014-11-14, 09:37
Medlem
MoLoKs avatar
Ja, mycket bemanningsföretag blir det för Aftonbladet m fl.

Kanske är det därför de slutat kritisera samma bransch?
Citera
2014-11-14, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rebell4ever
Om dom börjat med att sparka riksidioten Virtanen och anställt en journalist istället, så hade det nog gått bättre för Aftonlögnens upplaga.....

Som det är nu är tidningen Bamse mer trovärdig som nyhetskälla...
Nej det tror jag inte faktiskt. Förtroendet är förbrukat bortom återvändo. Och även de mer seriösa tidningarna i världen går på knäna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in