2014-10-25, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Du behöver inte gå längre än till DD som du tycker så mycket om.

http://www.dt.se/allmant/dalarna/dt-raddar-dala-demokraten
Tack.
Mycket märkligt beteende. Det ekonomiska incitamentet verkar ju vara distibutionsstödet om man läser mellan raderna. Konstigt.
Citera
2014-10-25, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokfaan
Det är som sagt märkligt att du inte ens ids att läsa. Svaret finns en sida bakåt i denna tråd.

http://www.som.gu.se/digitalAssets/1375/1375059_435-446-wadbring--presst--det.pdf
Naturlugtvis gör ägarna allt för att få så mycket stöd som möjligt, allt annat vore ju dumt ur ekonomisk synpunkt.
Konsolidering är ju effektivisering men för att få behålla presstödet måste, har jag för mig, över hälften av det redaktionella innehållet vara egenproducerat.
Utan presstödet hade andratidningen inte funnits alls, så enkelt är det. Troligen hade också förstatidningen försvunnit eller reducerats till reklamblad.
Citera
2014-10-25, 18:13
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Tack.
Mycket märkligt beteende. Det ekonomiska incitamentet verkar ju vara distibutionsstödet om man läser mellan raderna. Konstigt.
Det är inte så konstigt. Det är konsekvensens av en ekonomisk verklighet som svensk media har att förhålla sig till. Givetvis är det dock bara ett sätt att förskjuta det oundvikliga slutet en bit framåt i tiden. Både lokalpress och rikspress är på väg bort i sin nuvarande form.

Gällande just lokalpress hörs då och då teorier om att den har viss chans att överleva tack vare en annan typ av efterfrågan än rikspressens. Jag tror det är en total felanalys. Lokalmedia ersätts mer och mer av sociala medier. Nyheterna går blixtsnabbt via olika Facebookgrupper och når även mig, som inte ens använder Facebook, snabbare än någon lokaltidning bara kan drömma om. Även värsta småsaker som trafikkontroller och halt väglag kablas ut på sekunden. Ingen i mitt grannskap läser någon av de tre lokaltidningarna vad jag vet.
Citera
2014-10-25, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Det är inte så konstigt. Det är konsekvensens av en ekonomisk verklighet som svensk media har att förhålla sig till. Givetvis är det dock bara ett sätt att förskjuta det oundvikliga slutet en bit framåt i tiden. Både lokalpress och rikspress är på väg bort i sin nuvarande form.

Gällande just lokalpress hörs då och då teorier om att den har viss chans att överleva tack vare en annan typ av efterfrågan än rikspressens. Jag tror det är en total felanalys. Lokalmedia ersätts mer och mer av sociala medier. Nyheterna går blixtsnabbt via olika Facebookgrupper och når även mig, som inte ens använder Facebook, snabbare än någon lokaltidning bara kan drömma om. Även värsta småsaker som trafikkontroller och halt väglag kablas ut på sekunden. Ingen i mitt grannskap läser någon av de tre lokaltidningarna vad jag vet.
Ja det vore väl bra om vi fick nyheter via sociala medier.
Vi skulle bli väldigt medvetna om roliga katter och små söta barn och byskvaller, men några substantiella nyheter eller analyser skulle vi inte få oss till livs.
Mycket av sociala medier drivs av nyheter som plockats fram av MSM.
Citera
2014-10-25, 18:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja det vore väl bra om vi fick nyheter via sociala medier.
Vi skulle bli väldigt medvetna om roliga katter och små söta barn och byskvaller, men några substantiella nyheter eller analyser skulle vi inte få oss till livs.
Mycket av sociala medier drivs av nyheter som plockats fram av MSM.

Eller så är det tvärtom.
Citera
2014-10-25, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Eller så är det tvärtom.
Själva nyheten kan i många fall komma fram via sociala medier, men den substantiella rapporteringen om den finns inte där.
Inlägg på sociala medier är oftast mycket korta och snuttifierade.
Citera
2014-10-25, 20:16
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Tack.

Vad är det som är märkligt? Tidningarna vill självklart tjäna pengar. Hittar de kryphål för att få statliga bidrag kommer de självklart att utnyttja detta, på samma sätt som Aftonbladet och Expressen nu lobbar för att de också ska kunna tillskansa sig skattepengar ("det är ju en fara för demokratin" om de inte får pengar snart)
Citera
2014-10-25, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Vad är det som är märkligt? Tidningarna vill självklart tjäna pengar. Hittar de kryphål för att få statliga bidrag kommer de självklart att utnyttja detta, på samma sätt som Aftonbladet och Expressen nu lobbar för att de också ska kunna tillskansa sig skattepengar ("det är ju en fara för demokratin" om de inte får pengar snart)
Det som är märkligt är att de köper något som går dåligt för att få tillgång till det stöd de får. Tror de att de kan vända skutan genom samdriftsfördelar och presstödet.
Citera
2014-10-25, 20:35
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Jag grundar det på min egen läsning av utländsk press då jag tidigare bott utomlands i ett tiotal år och läsning av svensk lokalpress.
Dalademokraten, NWT och Barometern är några jag tycker om.
Dalademokraten, med de två tokarna Göran "jag är emot entreprenörskap" Greider och Gubb-Jan "Quick är skyldig" Stigsson? Stabil tidning. Sällan har väl något tryckt alster förtjänat att dö sotdöden lika mycket som den publikationen?
Senast redigerad av Herostratos 2014-10-25 kl. 20:38.
Citera
2014-10-25, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Dalademokraten, med de två tokarna Göran "jag är emot entreprenörskap" Greider och Gubb-Jan "Quick är skyldig" Stigsson? Stabil tidning. Sällan har väl något tryckt alster förtjänat att dö sotdöden lika mycket som den publikationen?
De vågar åtminstone skriva fritt och visar att DD satsar på mer än gulliga hemtrevliga reportage från hembygdsföreningar.
Citera
2014-10-25, 20:54
Bannlyst
Citat:
De vågar åtminstone skriva fritt och visar att DD satsar på mer än gulliga hemtrevliga reportage från hembygdsföreningar.

Fritt?

Först ser jag dig göra bort dig i FT-tråden och nu i denna, vad driver er vänstermänniskor att bli så sönderägda i tråd efter tråd?

OnT:
Vilken stortidning tror ni kommer kasta in handduken först?
Citera
2014-10-25, 20:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Valspurten-SD
OnT:
Vilken stortidning tror ni kommer kasta in handduken först?
Jag förstår inte riktigt hur GP ska kunna fortsätta om de där amorteringskraven faktiskt stämmer. Eller ja, man kan ju minska till en del... och bara använda sig av frilansare (hur många anställda har GP ens kvar?).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in