2013-10-24, 11:08
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Det vore väldigt intressant att veta vad som hände med dom 150 skånejournalisterna som sparkats.
Jag känner 3 journalister här i Skåne, så det blir lite anekdotiskt.
Två av dom slutade jobba på tidning för ca 10 år sedan, oklart om dom fick sparken, tror inte det.
Dessa två började på 2 olika stora företag & jobbar där som informatörer & ger ut kundtidningar som distribueras gratis till alla i Skåne.

Den tredje fick sparken för 3-4 år sedan & jobbar idag som kock.
Citera
2013-10-24, 11:11
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Två av dom slutade jobba på tidning för ca 10 år sedan, oklart om dom fick sparken, tror inte det.
Dessa två började på 2 olika stora företag & jobbar där som informatörer & ger ut kundtidningar som distribueras gratis till alla i Skåne.

Jag tror de idag är tacksamma för att de lämnade branchen för ett par år sedan. De som får gå idag kommer knappast ha lika lätt att hitta en ny försörjning.
Citera
2013-10-24, 11:14
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Åtminstone en av tre har ett hederligt yrke.

Jag tror att det är rätt typiskt. Informationsbranschen har sugit upp massor med folk från journalistiken. Resten får skola om sig bäst de gitter.
Citera
2013-10-24, 12:19
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Jag tror att det är rätt typiskt. Informationsbranschen har sugit upp massor med folk från journalistiken. Resten får skola om sig bäst de gitter.

Ännu ett pälsbeklätt husdjur som överger det sjunkande skeppet mediabranschen: Metros chefred sadlar om till kommunikationsrådgivare.
http://www.skanskan.se/article/20131023/TTINRIKES/310239912/-/metros-chefredaktoumlr-hoppar-av
Citera
2013-10-24, 12:33
Medlem
Nattlandets avatar
När jag går in på Flashback brukar jag lägga upp 10-15 flikar med trådar som intresserar mig. Sen betas de av en efter en.

Dock brukar jag spara denna tråd till sist, som en efterrätt

Det är en oerhört njutning att gå in här varje dag och läsa om Tidningsdöden.

Känns lite som dagens första kopp kaffe
Citera
2013-10-24, 14:04
Moderator
Siegfrids avatar
Apple slår in en spik till i lönsamheten. Denna gång slår det mot annonsörer på Internet som använder Flash-banners, alltså inte enbart tidningar utan flera olika internetsidor.
Citat:

– Apple har tagit fram den mest effektiva Flashbanner-dödaren hittills. Texten är tydlig utan att använda just "Flash" och "banner", Erik Hofman-Bang, grundare av Bannerboy till Resumé.

I den uppdaterade versionen av Safari kan Resumé urskilja effekterna på di.se. Här spelar inte en enda annons när sidan öppnas - alla annonser är stilla och budskapen hinner inte påbörjas. Via bannerns "roll-over" kan användarna starta Flash plug-in och spela annonsen. På så sätt har Apple skapat högre trösklar till bannerns budskap.
...
Potentiellt kan alltså närmare en tiondel av alla exponeringar bli frysta Flash-banners om alla mac-användare som kör Safari uppdaterar till Mavericks. En uppdatering som är gratis.
...
- Om man får spekulera skulle man kunna dra slutsatsen att detta är ett större strategiskt steg för att försvaga Googles annonsintäkter.

http://www.resume.se/nyheter/webb/2013/10/24/apple-dodar-flashbannern/
Citera
2013-10-24, 14:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Apple slår in en spik till i lönsamheten. Denna gång slår det mot annonsörer på Internet som använder Flash-banners, alltså inte enbart tidningar utan flera olika internetsidor.
Alltid större genomslag när det är inbyggt. Men ClickToFlash har jag själv kört i flera år, det ger samma funktionalitet, man kan klicka & se flash-animationen om man vill, det vill man aldrig.
Citera
2013-10-24, 15:43
Bannlyst
http://www.journalisten.se/nyheter/svensk-idrott-laggs-ned

Citat:
Riksidrottsförbundet lägger ned sin tidning Svensk Idrott från och med årsskiftet. Tidningen har funnits sedan 1929.

Bakgrunden är en kärv ekonomi parallellt med att RF ser över hela sin kommunikation.

Även om jag är sportintresserad själv tycker jag att det är sunt att även den går under.. värre HTB, invandrings- och feministpropaganda får man leta efter.. Det kan inte vara någon privatperson som prenumererat på den.. enbart olika idrottsförbund och liknande som hållit den vid liv..
Citera
2013-10-24, 16:07
Medlem
Svensk Jakt Nyheter läggs ned, eller rättare sagt "slås ihop med Svensk Jakt".

http://www.laget.se/REVSUNDSJVK/News/2987533/Svensk-Jakt-Nyheter-upphor-i-oktober-2013

"Efter nedläggning av Svensk Jakt Nyheter blir hemsidan en viktig kanal för information".

http://svenskjakt.se/start/Nyheter/2013/05/regionalt-i-nya-svensk-jakt1/

– Vi har gjort en läsarundersökning, vi har tittat på tidningstrender, vi har pratat med många människor internt i organisationen för att fånga upp vad man förväntar sig. Sedan har vi gjort ett koncept som vi presenterat för förbundsstyrelsen, säger Svensk Jakts chefredaktör Magnus Rydholm.

Denna publikation har inte gjort sig känd för någon PK-profil i stil med AB, så det handlar nog mest om en allmän mediatrend. Ämnet "mångfald" har tagits upp några gånger på senare tid, och man kan urskilja två olika vinklingar:
  • Biologiskt motiverad mångfald: Mångfalden skyddas genom att förhindra uppblandning, t.ex mellan amerikansk och europeisk kopparand "som genom omfattande hybridisering visat sig vara ett hot mot den europeiska kopparanden" (SLU).
  • Politiskt motiverad mångfald: Mångfalden skyddas genom att främja uppblandning.

Denna intressanta diskrepans kanske är värd en egen tråd. Finns gott om material för den intresserade då staten gör stora insatser på området, i båda fallen (men naturligtvis med 180 grader motsatta strategier).
Citera
2013-10-24, 17:04
Medlem
henki420s avatar
Facebook håller på att segla upp som primär nyhetskälla i USA.

http://www.digitaljournal.com/article/360828
Citera
2013-10-24, 18:20
Medlem
Här sänker väl Expressen det sista av sin kvarvarande trovärdighet, i den mån de har någon:
Citat:
Allt fler åker till Ullared och handlar. Därför gör vi en extra tidning om det halländska fenomenet. Du får den på köpet med din GT på torsdag.
Det handlar om 28 extra GT-sidor i morgon. GT-läsarna får bland annat möta Gekås karismatiske VD Boris Lennerhov i en lång intervju. Vi presenterar ett tiotal kärlekspar som också är arbetskamrater i Ullared i ett stort reportage. Tv-favoriterna Morgan och Ola-Conny är givetvis också med, liksom ett quiz om Ullared.
Vad fick de för detta? Rabatt i Ullared till alla Expressenanställda? Annonsbokningar för större belopp? Expressenjournalisterna kanske får jobb med att producera kundtidningen Ulla ?
http://www.expressen.se/gt/kop-gt-extra-tidning-med-allt-om-ullared/
Citera
2013-10-24, 18:47
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Här sänker väl Expressen det sista av sin kvarvarande trovärdighet, i den mån de har någon:

Vad fick de för detta? Rabatt i Ullared till alla Expressenanställda? Annonsbokningar för större belopp? Expressenjournalisterna kanske får jobb med att producera kundtidningen Ulla ?
http://www.expressen.se/gt/kop-gt-extra-tidning-med-allt-om-ullared/

Att sjunka ned till Ullaredfolket hade inte ens Expressen tänkt sig för bara ett år sen.

Nu djävlar är det panik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in