Citat:
Ursprungligen postat av
CVNVInson
Kanske Achtung fortsätter med sin historiska beskrivning...
Någon annan får gärna sammanfatta denna dag till ära...
Själv samlar jag energi att fortsätta återge de små detaljerna i kronologisk ordning som jag uppfattat dem. Är nu framme vid mellankrigstiden och tänkte gå in i förkrigsepoken och VK2 i kommande inlägg. Dagen till ära släpper jag väl ändå något i förtid:
Nästan hela den del av zonen som är belägen från Örebro till Grängen, byggdes samtidigt med start sommaren 1948 som en konsekvens av 1948 års försvarsbeslut (klubbat i juni) där pengar förmodligen fördelats för detta ändamål. Gissar som Apollogreken att Pragkuppen i februari var slutligt avgörande. först i augusti året efter överraskade ryssarna med att detonera sin första a-bomb. Kanske var det därför Ulla Lindström uttryckte 1958 att den inte var dimensionerad för direktträff.
Sommaren 1948 började ett arbetslag ifrån Grängesbergsbolaget att spränga ur berget i Grecksåsar. Någon gruva fanns där inte tidigare förutom det gamla dagbrottet utanför som finns redovisat på Fornsök. Historien om "nedlagd gruva" är nog en vilseledning då man menar denna plats.
1950 hade den göteborgska byggfirman Kullenbergs,under ett och ett halvt år, färdigställt det 12 våningar höga hotell Park Avenue på Avenyn till en kostnad av 8 mkr. Totalt inhystes 177 hotellrum så kanske finns det en kopia inne i ...

Hursomhelst drog själva husbyggeti Grecksåsar igång i början av femtiotalet. Under tiden hade (Skymhyttan förmodligen?), Vargkröket, Flintenhäll, Korpaberget i Järnboås och Grängen-förrådet sprängts ut. Gissningsvis tillkom under början-mitten av 60-talet, övertagandet av Hästskoberget samt nygyggena i Lillsjön, "HC Lindesberg" och "HC Karlskoga (mellan Karlskoga och Degerfors).
1948 påbörjades också utsprängningen av Vattensfalls stora berganläggning i Tivedens nordsluttning mot Närkeslätten vid Vretstorp. Eftersom Viby kyrka ligger intill så kan man ju undra om...?
Femtiotalet var också den tid då Boåsbergets verkstäder i Bofors/Karlskoga utvidgades till ett tiotal skepp och ca. 22 000m2. Borta i Karlstad (Zakrisdal) och uppe i Kolsva byggdes motsvarande fabriksanläggningar i berg. Kärnvapenskyddet i tex. Karlstad var så gott som obefintligt och endast ett kontorsskepp av totalt ett tiotal verkstadsskepp, var gasskyddat. Faktum är att femtiotalets mitt bör ha varit fortifikationens julafton då kanske 50-75% av landets alla bergrum byggdes.
Uppe i Grecksåsar rullade inte Kullenbergs tummarna utan ställde upp ett betongverk i Stadra som försåg även Flintenhäll och Vargkröket med betong. Intressant är att 1952 mobiliserar i lilla Stadra två kår-bilkompanier och då armékårerna utgjorde embryot till de senare milostaberna, så kan man ju anta att området hade strategisk prägel redan innan byggena. Det intressanta är att även Korpaberget byggdes samtidigt och samma firma skötte markententerierna (matsalarna) utanför inslagen på båda ställena.
Gissningsvis 1952 så börjar också Adolfsberg syd om Örebro sprängas ut och LFC Måsen (Stril50) stor klar 1956 därinne. Det som i någon skrift anges som "Ammunitionsförråd Örebro och dito Hallsberg 1943 kan innebära såväl ovanjords- som berganläggningar. I Hallsberg anges inköpsdatum på Tomta till 1941 för den första tomtmarken.
Ställ inga frågor till mig om ovanstående då jag inte hört mer om det hela. Jag har ingen aning om vad som var inuti bergen utöver egna spekulationer.
Nu återvänder jag till VK2-tiden i nästa inlägg.
Lev väl!