Citat:
Ursprungligen postat av
upparintener
Vad jag menade var dock att det inte var Jomshofs kritik mot IS & al-qaida som var huvudanledningen till kritiken han mot hans tal, utan snarare delen då han talar om de muslimska värderingarna.
Många av dem har annorlunda värderingar jämfört med oss i väst, däremot har de flesta muslimer samma grundvärderingar som oss i väst. Islam är inte helt olikt kristendomen i läran om vad som är rätt och fel.
De flesta muslimer idag följer islam på liknande sätt som kristna följer kristendomen; Texterna har fått omtolkas för att passa det moderna samhället bättre likt kristendomen. Däremot finns det fler fundamentalistiska muslimska länder där koranen följs alldeles för ordagrant. Detta är ett stort problem då koranen skrevs på en tid då t.ex. kvinnor var väldigt förtryckta etc. Sådant är självklart ett stort problem, och den typen av islam är rent ut sagt pissig. Det är även den delen som många tänker på när man pratar om islam, och det är den delen som är flashbacks bild av islam. Detta är synd då denna del verkligen inte är av majoritet på något sätt.
Är själv inte muslim, har enbart studerat religion länge. Lägg till muslimska vänner och arbetskamrater på det så tycker jag att min bild är rätt hyfsad. Har dock inte någon bra bild av den mer fundamentalistiska delen då jag inte har någon personlig erfarenhet av sådana muslimer, så självklart blir min syn på islam objektiv

Dina vänner utgör givetvis inte ett tvärsnitt av muslimerna. Istället har du sökt dig till dina vänner, och dina vänner har sökt sig till dig, för att ni delar vissa värderingar. Du kan inte generalisera dina erfarenheter till att gälla allt och alla. Det är ett logiskt felslut.
Jag känner också muslimer. Många av dem är riktigt vettiga. En av dem slogs mot talibaner. Inte heller han har någon förståelse för vår naivitet. Han träffar dagligen fanatiker. De finns. De är många och de utgör ett hot.
Hur ska du ställa dig till den kommande terrorn som kommer att komma? Tror du att dina muslimska kompisar kommer stötta den handlingen?
Tror du kanske att fanatiker blir "snälla" bara för att de får bo i Sverige? Inbillar du dig att fanatikerna inte kommer agera?
Jag hoppas du är medveten om att du kommer få omvärdera din naivitet inom fem år.