• 5
  • 6
2014-08-07, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Bra exempel.. att hastigheten är begränsad till 70 har väl inte med ämnet att göra. Det kan gott och väl vara 50 på motorväg också, det avgörande är att det är planskilda korsningar och flera körfält i vardera riktning.
Ville egentligen bara nämna det innan någon annan google-kör runt och påpekar det. Hastigheten i topic var mycket högre och jag tar gärna emot tips på motorvägar med hastigheter över 70km/h med avfarter till vänster.
Citera
2014-08-07, 15:03
Medlem
Raggarspinns avatar
Återgår till ännet.

36 § Omkörning får ske endast om det körfält som skall användas vid omkörningen på en tillräckligt lång sträcka är fritt från mötande trafik eller annat hinder mot omkörning.
Det betyder att den påkörande bilen gjorde fel.
Det som kan vara relevant är hur fort glassbilen körde innan körfältsbytet kontra personbilens hastighet. Fordonstypen har ingen blixtrande acceleratio n och personbilen kan ha kört 50% fortare än glassbilen. Mycket tyder på att personbilen kört fortare än så. Glassgubben har erkänt att han sett bilen men påbörjar ändå en omkörning. Han medger dock inte att det är samma bil som kör in i glassbilen och han har heller inte sett bilen köra på glassbilen trots att han ska ha uppsikt bakåt vid omkörning.
Senast redigerad av Raggarspinn 2014-08-07 kl. 15:06.
Citera
2014-08-07, 20:31
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
Varför ska du backa från detta?
Det gäller alltid när det är på motorväg som hastigheten är 110-120 km/tim. vilket olyckan var på.
Avfart eller exit från motorväg är alltid till höger.

Att när motorvägarna delar sig så kan delningen av den största vägen vara till vänster eller höger.

Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
https://www.google.se/maps/@59.34272...o1XlV7R-cw!2e0
https://www.google.se/maps/@59.34296...bzJJwQHwrQ!2e0
Vad är då detta för avfart (Nr 162) från motorvägen som är på vänster sida?

Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Jag stämmer in med denna avfart på vänster sida:
https://www.google.se/maps/@57.72385...QL5xhA98iA!2e0
Visserligen är hastigheten 70km/h här, men avfarter finns inte endast på höger sida.

Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Ville egentligen bara nämna det innan någon annan google-kör runt och påpekar det. Hastigheten i topic var mycket högre och jag tar gärna emot tips på motorvägar med hastigheter över 70km/h med avfarter till vänster.

Är det så svårt att förstå vad man läser.
Du får inga tips om avfarter till vänster när det är utanför tätorterna
Jag är mycket medveten om att avfart till vänster finns inne i tätorter fastän vägen är motorväg.
Avfart mot Gamlestadsvägen, norrut samt söderut på E20 i Göteborg är något jag kör på flera ggr i veckan
Jag poängterade att det var när hastigheten var 110-120 km/tim som var aktuell vid denna olyckan..
Citera
2014-08-07, 21:35
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
Är det så svårt att förstå vad man läser.
Du får inga tips om avfarter till vänster när det är utanför tätorterna
Jag är mycket medveten om att avfart till vänster finns inne i tätorter fastän vägen är motorväg.
Avfart mot Gamlestadsvägen, norrut samt söderut på E20 i Göteborg är något jag kör på flera ggr i veckan
Jag poängterade att det var när hastigheten var 110-120 km/tim som var aktuell vid denna olyckan..
Detta är OT. Snacket om avfarter är ett missförstånd. Ursprungligen var det kinesarsle som skrev:
"Det var inte relevant för det här fallet, men det som kommer är.
Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

Motorvägar har inte detta. Alla körfält är framåt, och när man ska av en motorväg svänger man av på extra körfält som dyker upp på högersidan."
Han hade altså fel angående motorväg och körfält för olika vägvisningsmål och blandade ihop det med avfarter. Detta har inget med olyckan att göra. Så glöm det där med avfarter nu.
Citera
2014-08-08, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
trots att han ska ha uppsikt bakåt vid omkörning.

Nja, det där är ju en sanning med modifikation - han ska ha uppsikt bakåt vid filbytet inför omkörning, när han väl gjort det är det ju inte så mycket mer han kan göra (rimligen finns det trafik i höger körfält) så då är det väl ändå bättre att rikta uppmärksamheten framåt. Vid det här laget är det upp till bakomvarande trafik att hålla uppsikt framåt, vilket de allt som oftast inte gör...
Citera
2014-08-11, 21:58
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Glassgubben har i vart fall erkänt att han sett den påkörande bilen i vänster körfält men ändå själv påbörjat en omkörning i vänster körfält. Glassgubbens fel!
Hmmm har jag missat något? Var skrev TS att den påkörande bilen var i vänster körfält när han bytte fil? Och var skrev han att bakomvarande hade påbörjat en omkörning?
Citera
2014-08-12, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Hmmm har jag missat något? Var skrev TS att den påkörande bilen var i vänster körfält när han bytte fil? Och var skrev han att bakomvarande hade påbörjat en omkörning?

TS har rätt lite med diskussionen att göra och har endast länkat aftonbladets artikel och en kort sammanfattning.
Citera
2014-11-11, 14:03
Medlem
hemglassgubbens avatar
Uppdatering av tråden:

Förundersökningen nedlagd.

Jag har fortfarande känningar i nacken av det hela. De är dock minimala, och inget jag märker hela tiden.

Den andre föraren har inte hört av sig.
Citera
2014-11-13, 21:33
Medlem
sthlmarss avatar
Fett om det finns en tråd där man kan se klipp på sånt hära.
Olyckor och katastrofer är ju ögonröjande.
Citera
2014-11-14, 12:16
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sthlmars
Fett om det finns en tråd där man kan se klipp på sånt hära.
Olyckor och katastrofer är ju ögonröjande.
Youtube is your friend
Citera
2014-11-14, 15:16
Medlem
hemglassgubbens avatar
Rättelse. Med minimala känningar sätter jag det i relation till hur det kunde vara. Det känns inte hela tiden, men det går inte en dag utan att jag märker av det på ett eller annat sätt. Det kan vara jobbigt att vända sig i sängen exempelvis.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in