2014-08-01, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Man ska även tänka på att lagtextens lydelser om att det inte är tillåtet att hindra bakomvarande trafik inte är avsedd för scenariot där någon ligger i vänsterfilen i maximalt tillåten hastighet.
Eftersom man inte får köra 130 på 120-väg finns inga specialregler för hur trafikanter ska bete sig om man får en fortkörare bakom sig i det läget.
Förstås undantaget utryckningstrafik som genom signal och/eller siren begär fri väg.
Lagtexten gör ingen skillnad på om annan trafik gör rätt/fel. Du som förare är alltid ansvarig för att undvika olyckor och inte vara i vägen och hindra annan trafik. Lagen ser likadan ut för bakomvarande lagligt hastighetsföljande trafik samt olaglig. Däremot ska man inte manas till trafikbrott; man är inte skyldig att öka hastigheten om man blir upphunnen under en omkörning eller gå in i högerfilen innan ett säkert säkerhetsavstånd till fordonet man kör om uppnåtts.
Citera
2014-08-01, 20:33
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Men vitsen med att folk som kört om ska lämna vänster körfält är ju att trafiken ska flyta på smidigare. Kör man långt blir man galen om t.ex. hela tiden en bil med husvagn harvar på i 80 i vänsterfilen. Då blir det helt galet för man tvingas köra om i högerfilen!!! Det smidigaste är om vänsterfilen används av dem som vill köra fort och de som vill puttra på i makligare takt håller sig i högerfilen.

Eftersom hastigheten i höger körfält normalt är 80-90km/h finns det ingen anledning för tunga lastbilar och husvagnsekipage att köra i omkörningsfilen. Det finns heller ingen anledning för personbilar som kör 20-40km/h fortare att lägga sig i höger körfält efter en omkörning. Såvida man inte hindrar övrig trafik. Gör man som wildis skriver så flyter trafiken på bättre. Det är INTE olagligt att köra i vänster körfält. Men man kan tipsa polisen om man ser lastbilar ligga i omkörningsfilen och hindra övrig trafik och dessutom köra fortare än det tillåtna. Tunga lastbilar har färdskrivare där hastigheten finns registrerad minst 24h tillbaka. Polisen behöver alltså inte mäta lastbilens hastighet vid omkörningen utan kan se den flera timmar efter vid en eventuell trafikkontroll. Men tänk på att din egen bils hastighetsmätare visar 3-10km/h mer än vad din verkliga hastighet är.
För att återgå till olyckan så kan glassbilen missbedömt avstånd och hastighet till bakomvarande bil. Det är trots allt inte ok att köra på ett annat fordon bakifrån. Om det nu stämmer att glassbilen körde 20 sekunder i omkörningsfilen och sen blev påkörd. Den påkörande bilföraren hade då god tid på sig både att se glassbilen och bromsa ner farten. Det kan ha funnits en bil bakom glassbilen som påbörjade en omkörning samtidigt som glassbilen. Detta är något jag har råkat ut för. Körde lastbil på landsväg, skulle köra om ett långsammare fordon när vägen var fri från mötande bilar. Jag hade koll på volvo'n som låg bakom mig. Jag slår på vänster blinkers och går ut på omkörning, samtidigt dyker det upp en Saab till vänster om mig och väjer av vägen. Denna saab har alltså legat ungefär fem meter bakom mig där ja inte har en möjlighet att se den och påbörjat en omkörning samtidigt som mig. Föraren av Saab'en har inte kunnat se vad som händer framför mig eftersom mitt släp är en halvmeter bredare än en saab.
Senast redigerad av Raggarspinn 2014-08-01 kl. 21:19.
Citera
2014-08-05, 15:44
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Eftersom hastigheten i höger körfält normalt är 80-90km/h finns det ingen anledning för tunga lastbilar och husvagnsekipage att köra i omkörningsfilen. Det finns heller ingen anledning för personbilar som kör 20-40km/h fortare att lägga sig i höger körfält efter en omkörning. Såvida man inte hindrar övrig trafik. Gör man som wildis skriver så flyter trafiken på bättre. Det är INTE olagligt att köra i vänster körfält.
Kanske dags att sluta gissa hejvilt här?

7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.

Det här talar sitt tydliga språk. Huvudregeln är att man ska hålla till höger. Vi tittar vidare i samma paragraf.

Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.

Det var inte relevant för det här fallet, men det som kommer är.

Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

Motorvägar har inte detta. Alla körfält är framåt, och när man ska av en motorväg svänger man av på extra körfält som dyker upp på högersidan.

På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

Olyckan inträffade på E4:an norr om Uppsala. Där är hastighetsgränsen 110 eller 120, dvs mer än 70.

Citat:
För att återgå till olyckan så kan glassbilen missbedömt avstånd och hastighet till bakomvarande bil. Det är trots allt inte ok att köra på ett annat fordon bakifrån. Om det nu stämmer att glassbilen körde 20 sekunder i omkörningsfilen och sen blev påkörd. Den påkörande bilföraren hade då god tid på sig både att se glassbilen och bromsa ner farten. Det kan ha funnits en bil bakom glassbilen som påbörjade en omkörning samtidigt som glassbilen. Detta är något jag har råkat ut för. Körde lastbil på landsväg, skulle köra om ett långsammare fordon när vägen var fri från mötande bilar. Jag hade koll på volvo'n som låg bakom mig. Jag slår på vänster blinkers och går ut på omkörning, samtidigt dyker det upp en Saab till vänster om mig och väjer av vägen. Denna saab har alltså legat ungefär fem meter bakom mig där ja inte har en möjlighet att se den och påbörjat en omkörning samtidigt som mig. Föraren av Saab'en har inte kunnat se vad som händer framför mig eftersom mitt släp är en halvmeter bredare än en saab.
Jag har lite svårt att se hur det skulle kunna vara aktuellt här. Om TS nu såg en bil långt bakom på en fri väg (hans egna ord visserligen) så måste en eventuell annan bil ha legat antingen alldeles bakom eller i den döda vinkeln. På lastbilar av den typen ser man bilar rakt bakom så länge de inte slickar föraren i röven. I båda fallen pratar vi alltså om extremt korta avstånd.

Vi kan även se på en av bilderna att vänster bak är rätt så kraftigt intryckt på glassbilen, vilket indikerar att det var en kraftig smäll. Den påkörande måste ha haft en hastighet som är bra mycket högre än glassbilen.

Om en bil med markant högre hastighet befann sig i döda vinkeln vid filbytet hade påkörningen inte skett bakifrån. Antingen hade bilen hunnit förbi eller blivit prejad av glassbilen.

Och om det nu var en bil som låg så nära glassbilen att den inte syntes så vore det omöjligt för den att accelerera så snabbt att det blev en sådan smäll.

Vidare säger TS ca 20 sekunder. Jag skulle inte lägga alltför stor tillit till tidsuppskattningen i det här fallet, men det är svårt att ta fel på 20s och 2s. I det som skrivits får jag intrycket (under förutsättning att han inte ljuger) att TS helt och hållet hann avsluta filbytet för att därefter lägga fokus på omkörningen. Om detta skedde och TS dessutom hann ligga i vänsterfilen i några sekunder har jag mycket svårt att se hur det skulle kunna vara hans fel i den här situationen.
Citera
2014-08-05, 22:57
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Kanske dags att sluta gissa hejvilt här?

7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.

Det här talar sitt tydliga språk. Huvudregeln är att man ska hålla till höger. Vi tittar vidare i samma paragraf.

Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.

Det var inte relevant för det här fallet, men det som kommer är.

Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

Motorvägar har inte detta. Alla körfält är framåt, och när man ska av en motorväg svänger man av på extra körfält som dyker upp på högersidan.

På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

Olyckan inträffade på E4:an norr om Uppsala. Där är hastighetsgränsen 110 eller 120, dvs mer än 70.

Du missade en liten detalj:

37 § När en omkörning på väg sker till vänster skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet. Detta gäller dock inte på sådan väg som avses i 7 § fjärde stycket.
Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik.

36 § Omkörning får ske endast om det körfält som skall användas vid omkörningen på en tillräckligt lång sträcka är fritt från mötande trafik eller annat hinder mot omkörning.
En förare får inte köra om, om det inte finns möjlighet att efter omkörningen föra fordonet tillbaka till högra delen av körbanan utan fara för övriga trafikanter. Detta gäller dock inte när omkörningen skall ske i ett körfält där mötande trafik inte får förekomma.

Det betyder att man får köra i vänster körfält. Det är lämpligt att ligga kvar i vänster om man avser att köra om ytterligare fordon. Eller om det medför fara eller olägenhet att återgå till höger körfält.
Men anser du att det är rätt att gå in i höger körfält där hastigheten är 20-40km/lägre efter varje omkörning så får du göra det. Du är isåfall inte ensam. Många förare kör om och direkt efter omkörningen hålla till höger för att senare upptäcka att fordonet framför kör lika sakta som fordonet de precis körde om. En ny omkörning påbörjas för att sen avslutas med att hålla till höger körfält.
En liten tankeställare. I 120km/h är ett lämpligt inbördes avstånd mellan fordon 100meter. Det bör då vara minst 200 meter mellan fordon i högerfilen för att det ska vara lämpligt att hålla till höger efter en omkörning. Är avståndet mindre så får du antingen be dom öka avståndet eller ligga kvar i vänster körfält.

Självklart ligger jag inte i vänster körfält om det är fritt i höger.

Citat:
"Det var inte relevant för det här fallet, men det som kommer är.

Motorvägar har inte detta. Alla körfält är framåt, och när man ska av en motorväg svänger man av på extra körfält som dyker upp på högersidan."

Fel igen. E20 södertälje-stockholm riktning norrut är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare.
https://maps.google.se/maps?hl=sv&ll...65.35,,0,21.31
Senast redigerad av Raggarspinn 2014-08-05 kl. 23:37.
Citera
2014-08-06, 03:30
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Du missade en liten detalj:

37 § När en omkörning på väg sker till vänster skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet. Detta gäller dock inte på sådan väg som avses i 7 § fjärde stycket.
Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik.

36 § Omkörning får ske endast om det körfält som skall användas vid omkörningen på en tillräckligt lång sträcka är fritt från mötande trafik eller annat hinder mot omkörning.
En förare får inte köra om, om det inte finns möjlighet att efter omkörningen föra fordonet tillbaka till högra delen av körbanan utan fara för övriga trafikanter. Detta gäller dock inte när omkörningen skall ske i ett körfält där mötande trafik inte får förekomma.

Det betyder att man får köra i vänster körfält. Det är lämpligt att ligga kvar i vänster om man avser att köra om ytterligare fordon. Eller om det medför fara eller olägenhet att återgå till höger körfält.
Men anser du att det är rätt att gå in i höger körfält där hastigheten är 20-40km/lägre efter varje omkörning så får du göra det. Du är isåfall inte ensam. Många förare kör om och direkt efter omkörningen hålla till höger för att senare upptäcka att fordonet framför kör lika sakta som fordonet de precis körde om. En ny omkörning påbörjas för att sen avslutas med att hålla till höger körfält.
Om det var så du menade är jag helt med dig, men det tyckte jag inte framgick av det förra du skrev. Ja, jag är fullt medveten om att man inte måste in i höger körfält efter varje omkörning, och i många fall är detta rent ut sagt vansinnigt att göra. Ditt förra inlägg antydde att det var helt ok att hålla sig i vänster körfält mer eller mindre permanent.

Nu vet jag inte om det finns någon praxis på det här, men för mig personligen ska det till en hel del för att jag inte ska återvända till höger körfält om det är en lucka på säg 500m.

Men som sagt så tolkade jag det du skrev som att det var helt ok att hålla sig i vänsterfilen mer eller mindre permanent och att det var en smaksak. Jag är glad att jag tolkade dig fel.

Citat:
En liten tankeställare. I 120km/h är ett lämpligt inbördes avstånd mellan fordon 100meter. Det bör då vara minst 200 meter mellan fordon i högerfilen för att det ska vara lämpligt att hålla till höger efter en omkörning. Är avståndet mindre så får du antingen be dom öka avståndet eller ligga kvar i vänster körfält.
Ja och nej. Finns en lucka på 100m måste ju faktiskt även de bilarna vara beredda på att du vill byta fil och således öka avståndet om du vill in. Nu menar jag inte att man ska behöva vara beredd på att andra bilar kryssar som de behagar, men ligger du hundra meter bakom framförvarande bil och en annan bil vill in emellan så måste du ju självfallet öka avståndet.

Citat:
Citat:
"Det var inte relevant för det här fallet, men det som kommer är.

Motorvägar har inte detta. Alla körfält är framåt, och när man ska av en motorväg svänger man av på extra körfält som dyker upp på högersidan."

Fel igen. E20 södertälje-stockholm riktning norrut är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare.
https://maps.google.se/maps?hl=sv&ll...65.35,,0,21.31
Generellt är det inte så. Den absoluta majoriteten av alla motorvägar har inte detta, men jag medger att jag var lite otydlig, och för att hålla sig till ämnet för tråden så säger jag att på denna motorväg var det inte så.
Citera
2014-08-06, 19:48
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Om det var så du menade är jag helt med dig, men det tyckte jag inte framgick av det förra du skrev. Ja, jag är fullt medveten om att man inte måste in i höger körfält efter varje omkörning, och i många fall är detta rent ut sagt vansinnigt att göra. Ditt förra inlägg antydde att det var helt ok att hålla sig i vänster körfält mer eller mindre permanent.

Nu vet jag inte om det finns någon praxis på det här, men för mig personligen ska det till en hel del för att jag inte ska återvända till höger körfält om det är en lucka på säg 500m.

Men som sagt så tolkade jag det du skrev som att det var helt ok att hålla sig i vänsterfilen mer eller mindre permanent och att det var en smaksak. Jag är glad att jag tolkade dig fel.

Ja och nej. Finns en lucka på 100m måste ju faktiskt även de bilarna vara beredda på att du vill byta fil och således öka avståndet om du vill in. Nu menar jag inte att man ska behöva vara beredd på att andra bilar kryssar som de behagar, men ligger du hundra meter bakom framförvarande bil och en annan bil vill in emellan så måste du ju självfallet öka avståndet.

Generellt är det inte så. Den absoluta majoriteten av alla motorvägar har inte detta, men jag medger att jag var lite otydlig, och för att hålla sig till ämnet för tråden så säger jag att på denna motorväg var det inte så.
Varför ska du backa från detta?
Det gäller alltid när det är på motorväg som hastigheten är 110-120 km/tim. vilket olyckan var på.
Avfart eller exit från motorväg är alltid till höger.
Att när motorvägarna delar sig så kan delningen av den största vägen vara till vänster eller höger.
Citera
2014-08-06, 21:45
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
Det gäller alltid när det är på motorväg som hastigheten är 110-120 km/tim. vilket olyckan var på.
Att när motorvägarna delar sig så kan delningen av den största vägen vara till vänster eller höger.
Jag tar tillbaka det jag tog tillbaka. Over and out.
Citera
2014-08-06, 22:43
Medlem
Förväntar mej att 'glassbilen' rapporterar i tråden när utredningen är klar. Annars har hen antagligen inte talat om hela sanning i tråden
Citera
2014-08-07, 00:09
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Japp, du har så rätt. Avfart från motorväg är alltid till höger.
Kinesarsle skrev. citat: "Det var inte relevant för det här fallet, men det som kommer är.
Motorvägar har inte detta. Alla körfält är framåt, och när man ska av en motorväg svänger man av på extra körfält som dyker upp på högersidan." slut citat.
Jag påpekade att motorvägar visst kan ha olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare och fordon får föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden. Dock är hastigheten begränsad till 70km/h men fortfarande motorväg.
För att återgå till TS och olyckan som skedde på motorväg med begränsningen 120km/h.

Det finns en regel som lyder: Omkörning - får inte ske då bakomvarande har påbörjat en omkörning. Omkörning får då inte ske.
Det finns ytterligare en regel som lyder: Omkörning - får inte ske om den framförvarande ger tecken som visar att han/hon kommer att köra om annat fordon eller föra sitt fordon till vänster.
Glassgubben såg en bil bakom sig som låg på omkörning. Det är då inte lovligt att själv påbörja en omkörning. Man kan även se det åt andra hållet. Glassgubben har gett tecken som visar att han tänker kör om ett annat fordon, bakomvarande får då inte köra om. Frågan är om den påkörande bilen hade påbörjat en omkörning eller om han bara körde i vänster körfält. I vilket fall är det inte tillåtet att köra på ett annat fordon. Glassgubben har i vart fall erkänt att han sett den påkörande bilen i vänster körfält men ändå själv påbörjat en omkörning i vänster körfält. Glassgubbens fel!
Citera
2014-08-07, 10:35
Medlem
Citat:

https://www.google.se/maps/@59.34272...o1XlV7R-cw!2e0
https://www.google.se/maps/@59.34296...bzJJwQHwrQ!2e0
Vad är då detta för avfart (Nr 162) från motorvägen som är på vänster sida?
Citera
2014-08-07, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
https://www.google.se/maps/@59.34272...o1XlV7R-cw!2e0
https://www.google.se/maps/@59.34296...bzJJwQHwrQ!2e0
Vad är då detta för avfart (Nr 162) från motorvägen som är på vänster sida?
Jag stämmer in med denna avfart på vänster sida:
https://www.google.se/maps/@57.72385...QL5xhA98iA!2e0
Visserligen är hastigheten 70km/h här, men avfarter finns inte endast på höger sida.
Citera
2014-08-07, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Jag stämmer in med denna avfart på vänster sida:
https://www.google.se/maps/@57.72385...QL5xhA98iA!2e0
Visserligen är hastigheten 70km/h här, men avfarter finns inte endast på höger sida.

Bra exempel.. att hastigheten är begränsad till 70 har väl inte med ämnet att göra. Det kan gott och väl vara 50 på motorväg också, det avgörande är att det är planskilda korsningar och flera körfält i vardera riktning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in