• 1
  • 2
2014-07-25, 09:42
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
En glassbil har vält och paketglassen ligger utspridd i diket och på motorvägen.

– En personbil har kört in i den här glassbilen, som har vält, säger Nina Dahlström, vakthavande befäl på Uppsalapolisen.

Oklart om någon blivit skadad. Någon som vet mer?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19271010.ab
Citera
2014-07-25, 10:55
Medlem
Varför var det viktigt att påpeka att glasspaketen åkt ut över körbanan? Borde man inte kommentera om föraren är skadad eller inte?
Citera
2014-07-25, 14:09
Medlem
slaskpacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Varför var det viktigt att påpeka att glasspaketen åkt ut över körbanan? Borde man inte kommentera om föraren är skadad eller inte?

Halkigt på olycksplatsen kanske...?
Citera
2014-07-25, 14:19
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaskpack
Halkigt på olycksplatsen kanske...?
Halkigt på E4:an mitt i sommaren?
Citera
2014-07-25, 15:07
Medlem
hemglassgubbens avatar
Tjenare. Jag var föraren av glassbilen. Admin gick med på att föraktivera kontot åt mig. (Tack för det)

Det som hände var att jag skulle köra om en bil med släp/husvagn eller något liknande. Jag tittade i backspegeln och såg att det var en bil där i hyfsat hög fart ca 500-1000m bakom eller något sådant. Därefter blinkade jag vänster och gick över i vänster körfält och påbörjade omkörningen. Hastigheten var 110km/h på en 120-väg. Jag minns inte säkert om jag hade avslutat omkörningen, men uppskattningsvis 20 sekunder efter att jag hade bytt körfält ser jag en bil närma sig fort som satan och jag han tänka något i stil med "nu smäller det".

Och smällde gjorde det. Jag är inte helt på det klara med vad som hände sedan. Så som jag minns det rullade jag först över på höger sida och sedan tillbaka till vänster innan jag stannade.

Jag har inga allvarliga skador. En hel del skrapsår har jag. Vänster knä gör lite ont, speciellt i trappor, men jag kan gå långsamt utan bekymmer. Nacken gör rätt ont, men enligt röntgen hade jag inga frakturer så jag åkte iväg från akuten strax efter undersökningen.

Det kan tilläggas att jag blev lite felbehandlad. På grund av ett missförstånd fick jag magen röntgad. En annan patient skulle få magen och bröstpartiet röntgade, medan jag skulle få bröstpartiet och nacken. Jag fick alla tre. Jaja.

Frågor?

(Jag kommer sticka hemifrån ett tag, men har ni frågor så rada upp dem så svarar jag vid tillfälle)
Citera
2014-07-25, 16:06
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemglassgubben
Tjenare. Jag var föraren av glassbilen. Admin gick med på att föraktivera kontot åt mig. (Tack för det)

Det som hände var att jag skulle köra om en bil med släp/husvagn eller något liknande. Jag tittade i backspegeln och såg att det var en bil där i hyfsat hög fart ca 500-1000m bakom eller något sådant. Därefter blinkade jag vänster och gick över i vänster körfält och påbörjade omkörningen. Hastigheten var 110km/h på en 120-väg. Jag minns inte säkert om jag hade avslutat omkörningen, men uppskattningsvis 20 sekunder efter att jag hade bytt körfält ser jag en bil närma sig fort som satan och jag han tänka något i stil med "nu smäller det".

Och smällde gjorde det. Jag är inte helt på det klara med vad som hände sedan. Så som jag minns det rullade jag först över på höger sida och sedan tillbaka till vänster innan jag stannade.

Jag har inga allvarliga skador. En hel del skrapsår har jag. Vänster knä gör lite ont, speciellt i trappor, men jag kan gå långsamt utan bekymmer. Nacken gör rätt ont, men enligt röntgen hade jag inga frakturer så jag åkte iväg från akuten strax efter undersökningen.

Det kan tilläggas att jag blev lite felbehandlad. På grund av ett missförstånd fick jag magen röntgad. En annan patient skulle få magen och bröstpartiet röntgade, medan jag skulle få bröstpartiet och nacken. Jag fick alla tre. Jaja.

Frågor?

(Jag kommer sticka hemifrån ett tag, men har ni frågor så rada upp dem så svarar jag vid tillfälle)
Hej och stort tack för att du berättar!

Skönt att höra att du klarat dig någorlunda hyggligt Men du, ta det försiktigt och tänk på att du kan ha fått sträckningar och slag som inte känns ordentligt förrän du vaknar i morgon bitti (säger jag som vrakat 2 bilar och känt mig som om jag blivit påkörd av tåget när jag vaknat morgonen efter).

Blev du påkörd bakifrån av nån som körde riktigt fort? För du kan väl inte ha frontat i 110 och klarat dig så pass hyggligt?
Citera
2014-07-25, 17:29
Medlem
Citat:
Frågor?
Är det ett stressigt yrke? Hade du någon tid att passa?

På UNT:s artikelbild såg det ut som att all glass totalförstördes. Men vad gör lite glass, vilken tur att du/ni klarade er undan allvarliga skador.
Citera
2014-07-25, 20:10
Medlem
hemglassgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Hej och stort tack för att du berättar!

Skönt att höra att du klarat dig någorlunda hyggligt Men du, ta det försiktigt och tänk på att du kan ha fått sträckningar och slag som inte känns ordentligt förrän du vaknar i morgon bitti (säger jag som vrakat 2 bilar och känt mig som om jag blivit påkörd av tåget när jag vaknat morgonen efter).

Blev du påkörd bakifrån av nån som körde riktigt fort? För du kan väl inte ha frontat i 110 och klarat dig så pass hyggligt?
Jag glömde säga det. Det var på en motorväg, och således blev jag påkörd bakifrån.

Tack för tipsen förresten. Jag har laddat upp med värktabletter.
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown
Är det ett stressigt yrke? Hade du någon tid att passa?
Det är hyfsat jäktigt, och man har en tidtabell. Frågor om jobbets vardagliga natur anser jag dock inte höra hemma i den här tråden. Olyckan hade heller inget med att jag var stressad att göra.
Citat:
På UNT:s artikelbild såg det ut som att all glass totalförstördes. Men vad gör lite glass, vilken tur att du/ni klarade er undan allvarliga skador.
Jo, all glass förstördes. Det var bara mos kvar av frysen. Jag hade dock ingen aning om hur olycksplatsen såg ut förrän jag såg det hela i tidningen.
Citera
2014-07-25, 20:14
Medlem
hemglassgubbens avatar
En till länk:
http://www.unt.se/uppland/uppsala/gl...4-3273029.aspx

De har dock fel i både UNT och Aftonbladet. Jag satt inte fastklämd, men däremot klippte de upp bilen för att kunna ta ut mig utan risk att skada nacken.
Citera
2014-07-25, 20:16
Medlem
hemglassgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Du får ju tänka på att sådana där artiklar kommer ut omedelbums. Man rapporterar det man ser helt enkelt, och det är kanske inte läge att störa sjukvårdspersonalen med miljarder frågor. Att glassen har åkt ut ser man dock.
Citera
2014-07-25, 22:08
Medlem
Citat:
Det är hyfsat jäktigt, och man har en tidtabell. Frågor om jobbets vardagliga natur anser jag dock inte höra hemma i den här tråden. Olyckan hade heller inget med att jag var stressad att göra.
Det var mer en allmän fundering. Sopgubbe-chaffisarna kör ju, exempelvis, tokstressat.

En lite mer relevant fråga då: Är en glassbil installerad med krockkuddar och dylikt? För, som sagt, du kom ju lindrigt undan får man säga.
Citera
2014-07-25, 22:13
Medlem
hemglassgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown
En lite mer relevant fråga då: Är en glassbil installerad med krockkuddar och dylikt? För, som sagt, du kom ju lindrigt undan får man säga.
Om min bil var utrustad med krockkudde så löste den inte ut. Å andra sidan var det ingen frontalkrock heller, så det är inget konstigt. Jag vet inte om den är det.

Bilarna är av varierande ålder, men jag tvivlar på att det finns någon policy från Hemglass som säger att alla ska ha det. Min gissning är att nyare bilar har det och att de äldre saknar det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in