2014-11-13, 19:03
Medlem
kanske trafikförordningen kan vara behjälplig?
läs noga nu.

18 § När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger utom i de fall som avses i 21-23 §§.

19 § En förare som har stopplikt eller skall stanna på grund av trafiksignal skall stanna vid stopplinje. Om stopplinje saknas skall föraren stanna omedelbart före signalen eller innan föraren kör in på den korsande vägen, leden eller spårområdet.
Bestämmelserna i 5 § andra stycket gäller även förare som har stopplikt.
Trafik i en vägkorsning m.m.

20 § När en förare närmar sig eller kör in i en vägkorsning, skall körsättet anpassas så att det inte uppstår onödigt hinder för trafiken på den korsande vägen, om fordonet tvingas stanna i korsningen.

21 § /Träder i kraft I:2014-09-01/En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.
En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng, eller
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.
En förare har dessutom väjningsplikt mot fordon på en körbana när föraren kommer in på den från en vägren eller från en sådan cykelbana som är en del av vägen.
Citera
2014-11-13, 19:09
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
läs noga nu.

Vad gäller då i klartext enligt dig?
Citera
2014-11-13, 19:16
Medlem
Citat:
läs noga nu.

Efter att ha läst det ena fantastiska påståendet efter det andra från dig, är jag också mycket nyfiken på vad du tror innebörden av din länkade text är.
Citera
2014-11-13, 19:23
Medlem
att paragraf 18 gäller, dvs högerregeln.

jag tycker moltas tips om stor försiktighet var mycket bra, ditt tips om att man alltid har företräde pga huvudled mindre bra. det står ju i klartext i lagen att det finns undantag.

fråga gärna en trafiklärare om det där med defensiv körning.
Senast redigerad av pagamama 2014-11-13 kl. 19:25.
Citera
2014-11-13, 19:31
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:

jag tycker moltas tips om stor försiktighet var mycket bra, ditt tips om att man alltid har företräde pga huvudled mindre bra. det står ju i klartext i lagen att det finns undantag.

Men vänta lite nu.
Om du kommer på HUVUDled o från höger kommer en på en annan HUVUDled. Hur ska du då veta att det är högerregeln som gäller om all skyltning säger att DU är på HUVUDled? Vilken skyltning är det som berättar att din huvudled inte är en riktig huvudled?
Snälla, sprid mer av din kunskap.

Mig veterligen har jag aldrig sett en korsning med två huvudleder. Har ingen gjort ett stort fel så bör den ena vägen vara underordnad den andra eller så är ingen av dem hivudled.
Citera
2014-11-13, 19:37
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Du tänker bara halvvägs min vän. Läs följande...

18 § När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger utom i de fall som avses i 21-23 §§.

Vad sägs det i 21-23 §§?

21 § /Träder i kraft I:2014-09-01/En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på.

Situationen är alltså att två vägar är skyltade som huvudleder (av misstag). Det betyder att två förare som färdas på varsin väg uppfattar situationen som att dom själva kör på huvudled. När man kör på huvudled och korsar en annan väg utan att ens egen huvudledsskyltning har upphört så lämnar man inte företräde.

Berätta gärna för oss vem som skall iaktta högerregeln och varför och med vilket lagstöd.
Senast redigerad av Moltas666 2014-11-13 kl. 19:44.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Mig veterligen har jag aldrig sett en korsning med två huvudleder. Har ingen gjort ett stort fel så bör den ena vägen vara underordnad den andra eller så är ingen av dem hivudled.

Det ska inte kunna finnas. Däremot kan det uppstå en svår situation vid ett fyrvägsstopp, där själva lösningen handlar om "ömsesidig hänsyn". Om det teoretiskt skulle finnas korsande huvudleder utan trafiksignaler så gäller även där i första hand "ömsesidig hänsyn".
Citera
Medlem
Citat:

Det finns fortfarande ingenting som heter företräde, och jag har heller aldrig påstått att man någonsin har företräde, så sluta lägg ord i min mun. Din argumentationsteknik är tydligen lika dålig som dina trafikkunskaper.
Och av en slump råkar det vara så att jag mellan 2006 och 2013 jobbade som just trafiklärare, och fortfarande gör det ibland vid behov.

Du däremot, har dessvärre allvarliga brister i dina trafikkunskaper. Du har inte ens förstått hur den mest basala trafikregeln, huvudled, fungerar. Skrämmande.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det ska inte kunna finnas. Däremot kan det uppstå en svår situation vid ett fyrvägsstopp, där själva lösningen handlar om "ömsesidig hänsyn". Om det teoretiskt skulle finnas korsande huvudleder utan trafiksignaler så gäller även där i första hand "ömsesidig hänsyn".

Det är sant, i teorin. Problemet är att man kan aldrig veta vilken eller vilka av dessa korsningar som då är felskyltade eftersom man själv bara ser att man befinner sig på huvudled. Man ser ju inte de andras skyltning.
Enda sätter är, vilket man bör göra i alla korsningar, att ha koll åt både höger och vänster. Grönt ljus t.ex. betyder inte att det bara är att tuta och köra - det betyder att du får lov att köra om det är fritt.
Senast redigerad av Skalman71 2014-11-13 kl. 19:44.
Citera
2014-11-13, 19:39
Medlem
Citat:
Men vänta lite nu.
Om du kommer på HUVUDled o från höger kommer en på en annan HUVUDled. Hur ska du då veta att det är högerregeln som gäller om all skyltning säger att DU är på HUVUDled? Vilken skyltning är det som berättar att din huvudled inte är en riktig huvudled? .

Det är exakt det jag menar, du vet inte hur korsningen ska tolkas (jag förutsätter att du ser din huvudled fortsätta rakt fram, och att du ser huvudled på korsande körbana med skylt till höger om dig), och då återgår du till grundprincipen för fordon som skär varandras kurser, dvs högerregeln, och defensiv körning, om det så handlar om krypkörning och mycket armviftande.

Citat:
Mig veterligen har jag aldrig sett en korsning med två huvudleder.
Inte jag heller.
Citera
2014-11-13, 19:47
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Inte jag heller.

Du får gärna besvara mitt inlägg...

(FB) Två huvudleder korsas - vem har företräde?
Citera
2014-11-13, 19:51
Medlem
Citat:
Det är exakt det jag menar, du vet inte hur korsningen ska tolkas (jag förutsätter att du ser din huvudled fortsätta rakt fram, och att du ser huvudled på korsande körbana med skylt till höger om dig), och då återgår du till grundprincipen för fordon som skär varandras kurser, dvs högerregeln, och defensiv körning, om det så handlar om krypkörning och mycket armviftande.

Fast nu råkar det ju vara som så, att du har fel angående det där med huvudleder och skyltar och sånt (också).

Högerregeln är en grundregel som gäller om inget annat anges. Om det suttit ett huvudledsmärke så befinner du dig på huvudled - och då kan högerregeln inte gälla. Högerregeln kan ALDRIG gälla på huvudled.

Om du befinner dig på huvudled, ska du tolka korsningen som att de på den korsande vägen har väjningsplikt*. Så enkelt är det faktiskt. Det betyder däremot som sagt inte att det bara är att blåsa på och skita i resten, och det har jag aldrig påstått heller. Men om du saktar ner till kryp/högerregel/armviftande inför varje korsning när du är på huvudled, så skapar du många farliga situationer. Och inte en chans att du blir godkänd på ett förarprov.

*) Förutsatt ingen ljussignal/polismans tecken finns
Senast redigerad av Skalman71 2014-11-13 kl. 20:24.
Citera
2014-11-13, 21:04
Medlem
Gusselbys avatar
Hej!
Var själv aldrig och körde i korsningen jag skrivit om när det small och trafikljusen var trasiga. Läste bara om det. Kör där ändå då och då p g a anhöriga i krokarna.

Funderade i går kväll och tänkte då bland annat att det kanske inte längre är riksvägsmarkerat då vi har fått en ny väg att ta halvannan km bort. Det är hur som helst huvudled. Orkade inte skriva det senare igår. Dessutom kan det vara skyltat huvudled upphör precis innan ljusreglerade korset och blir huvudledsmärkt efter korsningen igen. Man blir hemmablind och kommer inte ihåg hur det är skyltat egentligen och trafikljusen brukar funka. Dessutom är man alltid på sin vakt oavsett, bäst att ha koll på det mesta som kan tänkas hända.

Orkar inte ta bilen och åka och kolla ikväll, har jobbat till nu och börjar rätt tidigt imorgon.

Tycker oavsett att det inte är fel att ta det lite easy vid gulblinkande ljusignaler, kolla lite hur andra bilister beter sig och kan tänkas göra. Gäller även om ljusignalerna fungerar. Går inte att bara ta saker för givet och blåsa på utan att se sig om. En liten historia bara från nämnda korsning: en person jag känner mycket väl stod med cykel och väntade för rödljus (fanns ej cykelväg där då). Han skulle köra rakt fram i korsningen och vid grönt ljus satte han foten på trampan och tänkte sig att cykla över, förbi blåser en långtradare i hög fart och för rött från korsande väg. Vazooom! Gick bra men vi kunde lika gärna ha varit en anhörig fattigare. Händer alltsomoftast att folk helt enkelt inte stannar för rött där (och såklart lite här och var). Känns särskilt illa när det är så tunga fordon.

Till den som undrade: korsningen ligger i Skövde och är Falköpingsvägen och Gröna vägen/Ekeskogsvägen. Letade på Google maps lite lätt nyss men kunde inte se något på den pyttetitten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in