2005-01-14, 11:21
Medlem
von Schmerzs avatar
Första gången jag skulle övningsköra på en större väg råkade jag ut för detta (korsande huvudleder, trasiga trafikljus). Jag blev något stressad, lade i trean istället för ettan och fick åtskilliga motorstopp. När jag väl kom ur korsningen var jag inte så kaxig längre
Citera
2005-01-14, 16:23
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Men det finns ju skyltning - och skyltningen säger huvudled, dvs. jag har företräde. Problemet är att det är likadant från alla håll, men det räknar man ju knappast med. Ungefär som om det skulle vara grönt samtidigt på alla håll när trafikljusen är igång, man tror ju inte att de andra har grönt samtidigt som man själv har det.

Är på din linje helt och hållet
Citera
2014-11-13, 02:10
Medlem
Gusselbys avatar
Ursäkta att jag plockar upp en gammal tråd men eftersom den finns så...

Vi har haft några olyckor på kort tid i korsning av två huvudleder. Trafikljus i vanliga fall (denna korsning är för övrigt knasig och ett irritationsmoment för många p g a mycket trafik och bara en fil i en av riktningarna på en riksväg) men dessa trafiksignaler har varit trasiga en del det senaste och det har smällt där då. Måste säga att jag blivit ska man säga förvånad över att man helt enkelt inte blir mer försiktig vid blinkande gult ljus utan bara kör. Nu vet ju jag som kör där då och då sedan länge att det är två huvudleder som möts men ändå...varför inte ta det försiktigt? Denna korsning ligger inne i staden. Hör till saken att felet inte åtgärdades på en vecka (!) och att vägarbete pågick på den ena vägen som är en lokal väg med gatuskylt och den andra är en genomfartsled/riksväg. Trolig orsak till signalfel kan vara vägarbetet. Man kan ju tro att trafikverket vet om detta signalfel men tydligen är så inte alltid fallet. Att ringa dem och påtala bristerna kan alltså vara bra även om man tror att de vet om saken. Inte onödigt att ringa dem alltså.

Samma dag som dessa trasiga trafiksignaler lagades körde en bil in i en av stolparna och så var det gult blinkande igen. Gick väl en lite aning fortare att laga den gången.

En del kör mot rött också som alla vet. Stod inne på en mack i sagda korsning för någon vecka sedan och det tutade kraftigt utanför så då kollar man till så klart och se där, smarta typen kör mot rött och svänger vänster framför mötande trafik i mörkret. Suck.
Citera
2014-11-13, 09:10
Medlem
Är det för mycket begärt att korsningen nämns vid namn så man kan ta en titt på google street view eller aktuell kommuns lokala föreskrifter?

Huvudled betyder för övrigt inte att man har företräde, det betyder att anslutande vägar har väjningsplikt. Vilket förstås blir problematiskt om det stämmer att en anslutande väg också är skyltad huvudled.

--
TraF 10 kap.
4 § Om föreskrifter enligt 1 § andra stycket 1 (Möjlighet att utforma huvudled enligt lokala föreskrifter) utformas så att huvudleder korsar varandra, skall väjningsplikt eller stopplikt regleras särskilt i korsningen. Särskild reglering behövs dock inte i de fall fordon kommer in på huvudleden utan att byta körfält. Förordning (1999:835).
---
Citera
2014-11-13, 09:32
Medlem
Två huvudleder kan aldrig mötas i en korsning. Då är det felskyltat. Mer troligt är dock att det ÄR skyltat väjningsplikt på ljussignalerna (dvs om ljuset är ur funktion så är det väjningsplikt från ena hållet) men att du (Gusselby) missat det.

Jag har dock aldrig sett en ljusreglerad korsning som inte har skyltat vpl/stoppl på ena eller andra hållet, som träder i kraft när ljuset är ur funktion, men teoretiskt kan det finnas och i ett sådant fall gäller högerregeln. Men som sagt - två huvudleder kan ALDRIG skära varandra.
Citera
2014-11-13, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Två huvudleder kan aldrig mötas i en korsning. Då är det felskyltat. Mer troligt är dock att det ÄR skyltat väjningsplikt på ljussignalerna (dvs om ljuset är ur funktion så är det väjningsplikt från ena hållet) men att du (Gusselby) missat det.

Jag har dock aldrig sett en ljusreglerad korsning som inte har skyltat vpl/stoppl på ena eller andra hållet, som träder i kraft när ljuset är ur funktion, men teoretiskt kan det finnas och i ett sådant fall gäller högerregeln. Men som sagt - två huvudleder kan ALDRIG skära varandra.

Högerregeln gäller alltid, om inte annat gäller istället.

i ordning:
1, Polismans tecken
2, Signal (exempelvis rödljus)
3, Vägmärke (exempelvis väjningsplikt/stopplikt)
4, Högerregeln.

så att det krockas i en korsning där signal är ur funktion beror på att man inte applicerar skyltar och högerregeln korrekt.
Det är helt oväsentligt om två huvudleder teoretiskt kan korsa varandra eller inte.
Citera
2014-11-13, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
Högerregeln gäller alltid, om inte annat gäller istället.

i ordning:
1, Polismans tecken
2, Signal (exempelvis rödljus)
3, Vägmärke (exempelvis väjningsplikt/stopplikt)
4, Högerregeln.

så att det krockas i en korsning där signal är ur funktion beror på att man inte applicerar skyltar och högerregeln korrekt.
Det är helt oväsentligt om två huvudleder teoretiskt kan korsa varandra eller inte.

Nej, det är inte oväsentligt. Det är i högsta grad viktigt att känna till. Högerregeln gäller ALDRIG på huvudled. Om två vägar som skär varandra är skyltade som huvudled så är det felskyltat helt enkelt, och det uppstår problem då trafikanterna på båda vägarna räknar med att motparten har väjningsplikt.
Citera
2014-11-13, 18:32
Medlem
Citat:
Nej, det är inte oväsentligt. Det är i högsta grad viktigt att känna till. Högerregeln gäller ALDRIG på huvudled. Om två vägar som skär varandra är skyltade som huvudled så är det felskyltat helt enkelt, och det uppstår problem då trafikanterna på båda vägarna räknar med att motparten har väjningsplikt.

Skyltning om huvudled gäller fram till korsningen, den gäller inte genom korsningen.
i korsningen gäller högerregeln, om inte annat föreligger.

Tänk efter nu, ska du anta att om du kommer fram till en korsning med icke-fungerande trafikljus, att du automatiskt har företräde för att X?

Ja det kan ju mycket väl vara felskyltat och två huvudleder korsar varandra. Vad händer då?
Senast redigerad av pagamama 2014-11-13 kl. 18:42.
Citera
2014-11-13, 18:44
Medlem
Citat:
Skyltning om huvudled gäller fram till korsningen, den gäller inte genom korsningen.

Det du påstår är alltså att om det sitter ett huvudledsmärke före en korsning, så är det ändå högerregeln som gäller i korsningen. Lycka till med körkortet.

Jag antar aldrig att jag har företräde, eftersom det inte finns någonting i trafiken som heter företräde.

Om två huvudleder möts så smäller det garanterat - för att det är felskyltat (t.ex. att det saknas en skylt för vpl/stopplikt). Men jag har då aldrig sett en sådan situation och då har jag ändå haft körkort i 25 år och jobbat med trafikutbildning i 8 år. Det mest troliga scenariot är att man har MISSAT att se en skylt.

Du har f.ö. rätt mycket fel i det du påstår om trafiksituationer.
Senast redigerad av Skalman71 2014-11-13 kl. 18:48.
Citera
2014-11-13, 18:47
Medlem
Citat:
Det du påstår är alltså att om det sitter ett huvudledsmärke före en korsning, så är det ändå högerregeln som gäller i korsningen. .

Huvudledsmärket sitter därför efter en korsning.
Ska bil till höger svänga in på huvudled ska han lämna företräde för fordon på huvudled.
Men inte nödvändigtvis om han ska korsa huvudleden, och kanske då kör på en huvudled själv.

Hur löser du problemet på ett säkert sätt?
Hur vet du var fordonet är på väg?
Citera
2014-11-13, 18:50
Medlem
Citat:
Huvudledsmärket sitter därför efter en korsning.
Ska bil till höger svänga in på huvudled ska han lämna företräde för fordon på huvudled.
Men inte nödvändigtvis om han ska korsa huvudleden, och kanske då kör på en huvudled själv.

Hur löser du problemet på ett säkert sätt?
Hur vet du var fordonet är på väg?

Skärp dig nu.

Vägmärken börjar gälla där de sitter, om det inte anges med en tilläggstavla att vägmärket börjar gälla tidigare.

Och som jag sa tidigare - två huvudleder kan aldrig korsa varandras färdvägar. Det är en väsentlig kunskapsdel i trafiken.

Självklart gäller väjningsplikten även när du korsar en huvudled - i ett sådant fall kan man omöjligt själv befinna sig på en huvudled. Jag blir allvarligt orolig när jag läser dina påståenden.
Senast redigerad av Skalman71 2014-11-13 kl. 18:52.
Citera
2014-11-13, 18:52
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Tänk efter nu, ska du anta att om du kommer fram till en korsning med icke-fungerande trafikljus, att du automatiskt har företräde för att X?

Ja det kan ju mycket väl vara felskyltat och två huvudleder korsar varandra. Vad händer då?

I samband med t ex vägarbeten kan det uppstå problem genom att en ersättningsväg klassas om till huvudled samtidigt som huvudmannen (kommun eller någon annan) "glömmer" att klassa om den ursprungliga huvudleden. Då är det möjligt att två huvudleder korsar varandra men det beror på, som Skalman71 säger, att det är felskyltat. Att dom kan korsa varandra beror på att vid vägarbeten så behöver nödvändigtvis inte hela vägen vara avstängd.

I det fallet så anmäler man det omgående till polis eller kommun och under tiden så är det extrem försiktighet som gäller. Högerregeln? Kanske, jag vet faktiskt inte i just detta fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in