2014-11-13, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Till den som undrade: korsningen ligger i Skövde och är Falköpingsvägen och Gröna vägen/Ekeskogsvägen. Letade på Google maps lite lätt nyss men kunde inte se något på den pyttetitten.

Solklart att Gröna vägen/Ekeskogsvägen har väjningsplikt. Det blir inte mycket tydligare än så här, när ljuset är ur funktion gäller vägmärket som sitter på stolpen (det sitter ett likadant på andra sidan vägen).

https://www.google.se/maps/@58.3758901,13.8353998,3a,75y,96.57h,72.6t/data=!3m4!1e1!3m2!1s-Kv6QfV9n-4cwMD3scOSkg!2e0?hl=sv

Och, ja, man ska alltid ta det lite lugnt och ha koll, när man passerar en ljussignal som är ur funktion.
Senast redigerad av Skalman71 2014-11-13 kl. 21:13.
Citera
2014-11-13, 21:45
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Solklart att Gröna vägen/Ekeskogsvägen har väjningsplikt. Det blir inte mycket tydligare än så här, när ljuset är ur funktion gäller vägmärket som sitter på stolpen (det sitter ett likadant på andra sidan vägen).

https://www.google.se/maps/@58.3758901,13.8353998,3a,75y,96.57h,72.6t/data=!3m4!1e1!3m2!1s-Kv6QfV9n-4cwMD3scOSkg!2e0?hl=sv

Och, ja, man ska alltid ta det lite lugnt och ha koll, när man passerar en ljussignal som är ur funktion.
Ja, och det känns inte ett dugg konstigt, man behöver nästan inte kolla men det ska man ju ändå, Falköpingsvägen är den lite större vägen och genomfartsled (som vi som bor i stan vet och andra bör kolla efter). Krockade gjorde de i alla fall och någon gjorde fel. Det var lite hallå i pressen.

Kul att prata trafiksituationer, mycket nyttigt. Ha en bra kväll kära medtrafikanter!
Citera
2014-11-13, 21:46
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
Det är exakt det jag menar, du vet inte hur korsningen ska tolkas (jag förutsätter att du ser din huvudled fortsätta rakt fram, och att du ser huvudled på korsande körbana med skylt till höger om dig), och då återgår du till grundprincipen för fordon som skär varandras kurser, dvs högerregeln, och defensiv körning, om det så handlar om krypkörning och mycket armviftande.

Inte jag heller.
Vänta lite. Du hänvisar så fint med paragrafer. Men du kan inte själv tolka dem. Har jag uppfattat dig korrekt?
Så här fungerar huvudled.
Alla andra ska lämna företräde. Gör de inte det så får man bromsa eller berätta att man iaf hade rätt när man hamnade i rullstolen.
Senast redigerad av Provocative2.0 2014-11-13 kl. 21:49.
Citera
2014-11-13, 22:19
Medlem
Citat:

Lite lustigt skyltat är det dock längs vägen. Det finns huvudledsskyltar när man kör bort från korsningen i båda riktningar men inga när man kör mot den.
Citera
2014-11-13, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ursidae
Lite lustigt skyltat är det dock längs vägen. Det finns huvudledsskyltar när man kör bort från korsningen i båda riktningar men inga när man kör mot den.

Jodå, det gör det säkert - strax efter den förra korsningen, även om det var länge sen man passerade den. Man sätter ju inte upp huvudledsskyltar lite här och där, utan vanligen bara efter varje korsning för att påminna om att det fortfarande är huvudled.

Ska se om jag kan googla upp den.

Titta, här är den ena: https://www.google.se/maps/@58.3702244,13.8347809,3a,75y,309.05h,70.43t/data=!3m4!1e1!3m2!1siDT0gF6OmsU168M5nIDMMA!2e0?hl= sv
...och den andra: https://www.google.se/maps/@58.3775948,13.8364469,3a,75y,198.92h,69.04t/data=!3m4!1e1!3m2!1s20zOgvr1lkkZD1F89qT-qQ!2e0?hl=sv
Senast redigerad av Skalman71 2014-11-13 kl. 23:46.
Citera
2014-11-14, 09:03
Medlem
På gröna vägen mot falköpingsvägen finns det efter mossvägen ingen skyltning om att gröna vägen längre är huvudled. Vid falköpingsvägen sitter i vanlig ordning skylt om väjningsplikt på trafiksignalen.
På samma sätt finns på andra sidan från varken källegårdsvägen (på vänster sida) eller harkesvägen på höger sida skyltning om att huvudleden fortsätter mot falköpingsvägen. Sista skylt som anger huvudled är där skaraborgsgatan övergår i ekeskogsvägen och den upphör i vanlig ordning att gälla efter nästa korsning. Svårt att förstå? Tänk dig isåfall att trafikanter som kommer in på vägen inte ska förväntas veta om vägen de lämnat företräde in på är skyltad huvudled eller bara har skylt A29 "Varning för vägkorsning där trafikanter på anslutande väg har väjningsplikt eller stopplikt" som normalt sätts upp på annan väg än huvudled om det inte tydligt framgår att väjningsplikt eller stopplikt gäller för korsande trafik.

Finns det länk till det hallået i pressen så man kan ta del av vilka märkliga argument de kommit med?
Citera
2014-11-14, 10:03
Medlem
Sainsburyss avatar
Korsas två huvudleder och inga skyltar finns så gäller högerregeln. Därför måste alla parter vara försiktiga så att ingen bil kommer från höger.
Citera
2014-11-14, 11:07
Medlem
Citat:
Jodå, det gör det säkert - strax efter den förra korsningen, även om det var länge sen man passerade den. Man sätter ju inte upp huvudledsskyltar lite här och där, utan vanligen bara efter varje korsning för att påminna om att det fortfarande är huvudled.

Ska se om jag kan googla upp den.

Titta, här är den ena: https://www.google.se/maps/@58.3702244,13.8347809,3a,75y,309.05h,70.43t/data=!3m4!1e1!3m2!1siDT0gF6OmsU168M5nIDMMA!2e0?hl= sv
...och den andra: https://www.google.se/maps/@58.3775948,13.8364469,3a,75y,198.92h,69.04t/data=!3m4!1e1!3m2!1s20zOgvr1lkkZD1F89qT-qQ!2e0?hl=sv

Nu menade jag Gröna vägen och Ekeskogsvägensom korsar "stora vägen". Tänkte inte på att den byter namn. Huvudledsskylten ska sitta efter varje korsning och den första jag hittar på Ekeskogsvägen i riktning mot "stora vägen" sitter åtskilliga korsningar bort. Det var det jag menade som "lustigt".
Citera
2014-11-14, 11:35
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Korsas två huvudleder och inga skyltar finns så gäller högerregeln. Därför måste alla parter vara försiktiga så att ingen bil kommer från höger.

Alltid lika intressant när medlemmar kastar sig in i en tråd utan att ha läst något av dom föregående inläggen.

Citat:
så att ingen bil kommer från höger

Spännande...du menar att om det kommer en bil från höger så måste den göra en U-sväng och vända?
Citera
2014-11-14, 12:18
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Ställer frågan än en gång.
Hur ska du veta att den korsande vägen är huvudled? Allt du vet är att din väg är huvudled.
Finns det speciell skyltning jag missat som säger att din huvudled inte är huvud om trafiken kommer från höger?
Snälla, sprid din visdom för ingen annan har kunnat förklara det geniala du just har upprepat.
Citera
2014-11-16, 00:35
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
På gröna vägen mot falköpingsvägen finns det efter mossvägen ingen skyltning om att gröna vägen längre är huvudled. Vid falköpingsvägen sitter i vanlig ordning skylt om väjningsplikt på trafiksignalen.
På samma sätt finns på andra sidan från varken källegårdsvägen (på vänster sida) eller harkesvägen på höger sida skyltning om att huvudleden fortsätter mot falköpingsvägen. Sista skylt som anger huvudled är där skaraborgsgatan övergår i ekeskogsvägen och den upphör i vanlig ordning att gälla efter nästa korsning. Svårt att förstå? Tänk dig isåfall att trafikanter som kommer in på vägen inte ska förväntas veta om vägen de lämnat företräde in på är skyltad huvudled eller bara har skylt A29 "Varning för vägkorsning där trafikanter på anslutande väg har väjningsplikt eller stopplikt" som normalt sätts upp på annan väg än huvudled om det inte tydligt framgår att väjningsplikt eller stopplikt gäller för korsande trafik.

Finns det länk till det hallået i pressen så man kan ta del av vilka märkliga argument de kommit med?
Hej Harlequin!

Hittar inte "hallået" i pressen och det var kanske en liten överdrift av mig, det var nog mest sura kommentarer om att trafikljusen var trasiga (för länge) och att det orsakade olyckan och så de som tyckte att det var människor som var orsakande, inte trafikljusen. Du vet, som det brukar låta. Det stod i lokaltidningarna Skövde Nyheter och SLA (Skaraborgs läns Allehanda) samt på Facebook. Var ju ingen riksnyhet direkt.

Verkar rätt vanligt med olyckor vid gulblinkade trafikljus om man googlar.

Finns ett annat ställe i stan där det smäller då och då, fungerande trafikljus eller inte. Där är det inte lika trångt dock. Två huvudleder där med. Är Staketgatan/Mariestadvägen och Majorsgatan/Hjovägen som korsar varandra i det s k Mörkekorset. Hittills har inga svårare olyckor skett som tur är, vad jag vet i alla fall, inte på de senaste åren.
Citera
2014-11-16, 01:26
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Hej Harlequin!

Hittar inte "hallået" i pressen och det var kanske en liten överdrift av mig, det var nog mest sura kommentarer om att trafikljusen var trasiga (för länge) och att det orsakade olyckan och så de som tyckte att det var människor som var orsakande, inte trafikljusen. Du vet, som det brukar låta. Det stod i lokaltidningarna Skövde Nyheter och SLA (Skaraborgs läns Allehanda) samt på Facebook. Var ju ingen riksnyhet direkt.

Verkar rätt vanligt med olyckor vid gulblinkade trafikljus om man googlar.

Finns ett annat ställe i stan där det smäller då och då, fungerande trafikljus eller inte. Där är det inte lika trångt dock. Två huvudleder där med. Är Staketgatan/Mariestadvägen och Majorsgatan/Hjovägen som korsar varandra i det s k Mörkekorset. Hittills har inga svårare olyckor skett som tur är, vad jag vet i alla fall, inte på de senaste åren.
Trafikläget där ni bor verkar vara, byn som Trafikverket glömde.
Allvar. Åk ut o kolla dessa huvudleder o jag kan garantera att några hundra meter knnan korsen så sitter en huvudledsskylt med ett svart streck över.
Huvudled innebär att anslutande vägar är underordnade huvudvägen. Således kan/ska inga huvudleder korsa varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in