Citat:
Ursprungligen postat av
mastejag
Snarare 3 eller 4 dubbla priset skulle jag tro. Men vad tusan gör man ändå inget för de 25.000/år det kostar kvittar det ju.
Inte fan är det 3-4 ggr dyrare om man nu inte bara käkar typ köttfärssås och pasta dvs.
25.000kr/år extra för att äta ute? Hur räknar du nu. 120kr per måltid... utöver vad kostnaden hade varit mot att ta med egen mat? (Jag räknar med att ett normalt arbetsår minus semestrar och klämdagar är ungefär 210 dagar).
Snittpriset för en lunch här i Göteborg där jag jobbar är runt 85:- (Flera lunchresturanger säljer rabatterade häften eller att man får var 10-11 lunch gratis).
Om man räknar på 85:- och 210 dagar så ger detta en årskostnad på 17850:-
Egen mat (om man nu inte bara vill köra nudlar, pasta, köttfärssås, falukorv, köttbullar eller liknande), går väl på runt 40:-
Köttbit (200g á 150:-/kg blir 30:-), Potatis, sås, div tillbehör och sallad 10:- till. Det ger ca 40:- för en normal lunch som man lagat själv. Nu har jag inte ens räknat med något extra för tex dricka, kaffe och kaka som brukar ingå i lunchen när man käkar ute.
Men säg att du sparar 45:- per lunch så blir det en besparing på ca 9450:- per år.
Utslaget per månad så blir det ca 790:- och det tycker jag definitivt att det är värt
för att gå ut och ha lite trevligt på lunchen med kollegorna.