2014-11-13, 13:14
Medlem
Dhalsims avatar
Tar oftast med mig matlåda mest för att lunchen ändå inte spelar någon större roll för mig, vill bara få i mig föda för att orka med dagen och sedan tar jag oftast en promenad efter för att få lite miljöombyte.

Jag ser mer fram emot middagen då man kan sitta hemma i sin egna miljö och äta en god nylagad middag med sin familj. Sedan blir det alltid lite mat över vilket jag slänger ner i en låda som får bli morgondagens lunch. Jag gör hellre detta än att prioritera mat på en restaurang med arbetskollegor. Förstår de personer som ändå inte äter middag hemma, då hade jag också hoppat över matlådan.
Citera
2014-11-13, 13:20
Medlem
Något jag undrar är hur fan folk orkar laga mat VARJE dag!

Jag gör ett storkok på söndagen ex spaghetti och köttfärsås, gör 12 matlådor av det.
Sen har jag till lunch på jobbet och middag hemma mån-fre. Får alltid över 2 matlådor, så om jag av någon anledning inte skulle vara hemma på söndagen kan jag laga maten på måndagen istället. Sen käkar man ju ute eller snabbmat på helgerna ev. någon matlagning med vänner.

Det jag sparar på detta är tid och arbete. Det tar mig ca 1 aktiv timme att göra ett storkok inkl åka till affären och handla. Sen tar väl det ca 20 minuter att plocka undan och plocka i diskmaskinen.

På så sätt behöver jag bara plocka ut diskmaskinen 1 gång på måndagen och 1 gång på lördagen för den enda disken som blir under veckorna är ev. shakers, bestick och matlådor vilket ryms i en maskin.
Citera
2014-11-13, 13:25
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zal_zal
Att ta med en matlåda om man nu känner för det är väl inte så jobbigt?
När man ändå lagar mat när man kommer hem så tar det inte mycket längre
tid att laga några extra portioner att frysa in eller ta med dagen efter.

Själv så tar jag dock aldrig med matlåda, då jag tycker att det är mycket
trevligare att komma ifrån kontoret och ut i friska luften ett tag.
95% av alla på min arbetsplats går ut och käkar på lunchen.
Det blir väl ungefär det dubbla priset mot att ta med låda, men det är det värt.

Snarare 3 eller 4 dubbla priset skulle jag tro. Men vad tusan gör man ändå inget för de 25.000/år det kostar kvittar det ju.
Citera
2014-11-13, 13:43
Medlem
För att jag inte äter halvfabrikat eller tycker att det är gott att äta på det lokala byggarhaket ute i ett insustriområde och för att jag tränar så jag käkar hellre bra råvaror än halvfabrikat med mag/smakförstärkare sär allt smakar likadant.

Jobbigt? Nää... Bara laga lite mer så har du 1-3 portioner över till matlåda.

Trött efter ett 8 timmars pass? Nja, jag brukar träna efter jobbet. Prova det och laga din egen mat istället för att äta skitmaten så kanske du mår bättre.
Citera
2014-11-13, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Snarare 3 eller 4 dubbla priset skulle jag tro. Men vad tusan gör man ändå inget för de 25.000/år det kostar kvittar det ju.

Inte fan är det 3-4 ggr dyrare om man nu inte bara käkar typ köttfärssås och pasta dvs.
25.000kr/år extra för att äta ute? Hur räknar du nu. 120kr per måltid... utöver vad kostnaden hade varit mot att ta med egen mat? (Jag räknar med att ett normalt arbetsår minus semestrar och klämdagar är ungefär 210 dagar).

Snittpriset för en lunch här i Göteborg där jag jobbar är runt 85:- (Flera lunchresturanger säljer rabatterade häften eller att man får var 10-11 lunch gratis).
Om man räknar på 85:- och 210 dagar så ger detta en årskostnad på 17850:-

Egen mat (om man nu inte bara vill köra nudlar, pasta, köttfärssås, falukorv, köttbullar eller liknande), går väl på runt 40:-
Köttbit (200g á 150:-/kg blir 30:-), Potatis, sås, div tillbehör och sallad 10:- till. Det ger ca 40:- för en normal lunch som man lagat själv. Nu har jag inte ens räknat med något extra för tex dricka, kaffe och kaka som brukar ingå i lunchen när man käkar ute.

Men säg att du sparar 45:- per lunch så blir det en besparing på ca 9450:- per år.
Utslaget per månad så blir det ca 790:- och det tycker jag definitivt att det är värt
för att gå ut och ha lite trevligt på lunchen med kollegorna.
Citera
2014-11-13, 14:17
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zal_zal
Inte fan är det 3-4 ggr dyrare om man nu inte bara käkar typ köttfärssås och pasta dvs.
25.000kr/år extra för att äta ute? Hur räknar du nu. 120kr per måltid... utöver vad kostnaden hade varit mot att ta med egen mat? (Jag räknar med att ett normalt arbetsår minus semestrar och klämdagar är ungefär 210 dagar).

Snittpriset för en lunch här i Göteborg där jag jobbar är runt 85:- (Flera lunchresturanger säljer rabatterade häften eller att man får var 10-11 lunch gratis).
Om man räknar på 85:- och 210 dagar så ger detta en årskostnad på 17850:-

Egen mat (om man nu inte bara vill köra nudlar, pasta, köttfärssås, falukorv, köttbullar eller liknande), går väl på runt 40:-
Köttbit (200g á 150:-/kg blir 30:-), Potatis, sås, div tillbehör och sallad 10:- till. Det ger ca 40:- för en normal lunch som man lagat själv. Nu har jag inte ens räknat med något extra för tex dricka, kaffe och kaka som brukar ingå i lunchen när man käkar ute.

Men säg att du sparar 45:- per lunch så blir det en besparing på ca 9450:- per år.
Utslaget per månad så blir det ca 790:- och det tycker jag definitivt att det är värt
för att gå ut och ha lite trevligt på lunchen med kollegorna.
Felet i din ekvation är att de flesta personer med arbete även bor med en eller fler som ska ha mat. Det innebär att de flesta faktiskt har med rester till jobbet o då är matkostnaden nästan obefintlig.
Det jag opponerar mig över är maten i sig. Det är vidrigt att äta pissljumna rester. Då betalar jag hellre o får ordentlig mat.
Citera
2014-11-13, 14:18
Medlem
Har alltid med mig matlåda. Lagar middag varje kväll och försöker göra sånt som jag kan dela upp i flera matlådor. Äter inte särskilt mycket heller utan det är mest för att ha något mellan frukost och middag. Hade varit väldigt onödigt att köpa min lunch när det är alldeles för mycket plus dyrt. Måste även veta vad jag stoppar i mig. Dessutom har jag bara en halvtimmes lunch så att springa iväg när jag ändå kan värma något, känns väldigt onödigt. Sparar hellre de pengarna till något annat och gör ordentlig middag på kvällen.
Citera
2014-11-13, 14:21
Medlem
OneStepBeyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveknox
det tar ju både pengar och tar tid att åka till något matstället och äta varje dag.

tar typ 10 minuter att slänga i sig en matlåda och sedan jobba igen och kostar typ 25spänn.

medans det kostar typ 100kr att gå ut och äta och tar typ 1 timma, en timma på dagen = du måste jobba 50 minuter längre och förlorar 75spänn.

Om du istället lägger 15 minuter på att göra en matlåda så har du sparat 75 kr och 35 minuter per dag.

Du vet att näringsvärdet i en microvärmd matlåda är ca 60% lägre än i nytillagad mat?
Typiskt svenskt att bara se till kostnad och att det ska gå snabbt.
Sverige kom aldrig längre än till att bli västs version av DDR.
Ni behöver åka till Frankrike och Italien och uppleva riktig matkultur, inte ketchup, makaroner och fabriksgjorda köttbullar. Ni tycker säkert att det är fest att äta på IKEA.

Se till att njuta av maten och sällskapet, koppla bort jobbet, kom tillbaka med mer energi.

Matlåda är för luffare och lallare.
Ok med matlåda, om man är lågavlönad, sparar eller måste ha matlåda på grund av var man jobbar.
Citera
2014-11-13, 14:23
Medlem
OneStepBeyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chemulen
För att jag inte äter halvfabrikat eller tycker att det är gott att äta på det lokala byggarhaket ute i ett insustriområde och för att jag tränar så jag käkar hellre bra råvaror än halvfabrikat med mag/smakförstärkare sär allt smakar likadant.

Jobbigt? Nää... Bara laga lite mer så har du 1-3 portioner över till matlåda.

Trött efter ett 8 timmars pass? Nja, jag brukar träna efter jobbet. Prova det och laga din egen mat istället för att äta skitmaten så kanske du mår bättre.

+1

Bra inlägg.
Citera
2014-11-13, 14:27
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av envackerblomma
sparar tid? gångtid , kötid, klädbyten - sen en hundring för danskt fläskött bemängt med smått dödliga bakterier MRSA...
nej låde eller i värsta fall tonfiskburk + glas mjölk o bröd

Om man beställer maten så att den är klar när man anländer tar det väl inte mer än 10-20min "extra" beroende på hur avlägset du jobbar. Är "danskt fläskött bemängt med smått dödliga bakterier MRSA" det bästa du kan hitta för en hundring? för 70 spänn får du ju en helt acceptabel asiatiskt meny eller vad som helst. Sen får du inte glömma att det tar tid att fixa en matlåda också. Du måste handla oftare, du måste tillaga maten, du måste diska efter dig... vad är det förresten för klädbyten du snackar om?
Citera
2014-11-13, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Felet i din ekvation är att de flesta personer med arbete även bor med en eller fler som ska ha mat. Det innebär att de flesta faktiskt har med rester till jobbet o då är matkostnaden nästan obefintlig.
Det jag opponerar mig över är maten i sig. Det är vidrigt att äta pissljumna rester. Då betalar jag hellre o får ordentlig mat.

Jag ser inget fel i min ekvation faktiskt.
Bara för att det är rester så är det inte gratis!
Blir det mat över så äter man ju upp den, men du har ju ändå
betalat för den extra maten som man lagar.
Tex steker du 3 köttbitar och bara äter 2 så är inte den
3:e gratis bara för att du tar med den i en matlåda till jobbet.

Sen håller jag med om att värmd mat inte alls är lika gott som nylagad.
Undantaget dock för diverse grytor m.m. som faktiskt oftast blir
godare dagen efter då de fått stå till sig lite
Citera
2014-11-13, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneStepBeyond
Du vet att näringsvärdet i en microvärmd matlåda är ca 60% lägre än i nytillagad mat?
Typiskt svenskt att bara se till kostnad och att det ska gå snabbt.
Sverige kom aldrig längre än till att bli västs version av DDR.
Ni behöver åka till Frankrike och Italien och uppleva riktig matkultur, inte ketchup, makaroner och fabriksgjorda köttbullar. Ni tycker säkert att det är fest att äta på IKEA.

Se till att njuta av maten och sällskapet, koppla bort jobbet, kom tillbaka med mer energi.

Matlåda är för luffare och lallare.
Ok med matlåda, om man är lågavlönad, sparar eller måste ha matlåda på grund av var man jobbar.

Citat:
Ursprungligen postat av OneStepBeyond
+1

Bra inlägg.

Du tycker i ena inlägget att man är luffare för att man tar med matlåda men plussar det andra inlägget? Vet du ens vad du läser?

Förövrigt får man knappt någon energi från den maten du äter ute, det är barnportioner.
Senast redigerad av hailb0p 2014-11-13 kl. 14:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in